Nehodovost chodců a cyklistů v roce 2013

Přinášíme statistiku nehodovosti v Praze za rok 2013, zejména s ohledem na cyklisty, na základě výstupu Policie ČR.

V Praze bylo v roce 2013 při dopravních nehodách usmrceno celkem 29 osob (oproti roku 2012 + 12%), 228 těžce zraněno (- 3,4 %). Počet mrtvých a těžce zraněných (KSI index) poklesl o 5. Počet usmrcených je druhý nejnižší za posledních patnáct let. Počet usmrcených při dopravních nehodách v Praze stále klesá, i když od roku 2007 pomaleji.

Chodci se nelepší

V roce 2013 došlo ke 640 srážkám s chodcem, při kterých bylo usmrceno 17 osob (oproti roku 2012 + 5), 119 osob bylo těžce zraněno. Zhruba od roku 2010 se prakticky nesnižuje počet srážek s chodci s těžkými následky (smrt nebo těžké zranění).

Při nehodách chodců – dětí byla usmrcena jedna osoba, 16 dětí bylo zraněno těžce a 83 lehce. I zde se následky nehod již léta nesnižují.

S účastí cyklistů

Nehod s účastí cyklisty bylo Policií ČR řešeno v roce 2013 celkem 206. Bylo při nich 20 osob zraněno těžce a 158 lehce. Počet nehod vzrostl oproti předchozímu roku o 15 %. Nejčastějším druhem nehody je srážka s jedoucím vozidlem (121), jiné druhy jsou podstatně méně časté.

Oproti srážkám s vozidly eviduje policie jen čtvrtinový počet srážek s chodci, v roce 2013 to bylo 16 případů. Tyto nehody měly za následek jedno těžké zranění.

Zavinění nehod bylo ze strany cyklisty v průměru u 57 % případů. Vyloučíme-li ale nehody bez účasti jiné osoby (havárie, srážky s překážkami apod.), poklesne míra zavinění na 47 %. V případě srážky s jiným nekolejovým vozidlem je míra zavinění dokonce jen 40 %.

Z prezentace Policie ČR jsme získali dvě mapky nehod cyklistů podle zavinění (zeleně nezaviněné nehody, červeně zaviněné).

Nehodovost roste přiměřeně

Nehodovost cyklistů v posledních letech roste. Tento nárůst nicméně odpovídá pomalu rostoucí intenzitě cyklistické dopravy. U nehod s těžkými následky (KSI index) pak počet roste zřetelně pomaleji než intenzita cyklodopravy. Předpokládaný efekt „safety in numbers“ je nicméně velmi nejistý.

Shrnutí

Pokles následků nehod s chodci se v posledních letech zastavil, tato stagnace trvá už čtyři roky a bude pravděpodobně důležité hledat nové způsoby, jak následky nehod s chodci omezovat.

Nehodovost cyklistů roste víceméně v poměru s růstem intenzity cyklodopravy, počet nehod s těžkými následky roste pomaleji než intenzita cyklodopravy, relativní bezpečnost jízdy na kole se tedy mírně zlepšuje.

V případě kolize s jiným vozidlem jsou cyklisté v Praze častěji obětí než viníkem. Při srážkách s chodci jsou sice cyklisté vinní v nadpolovičním počtu případů, takových nehod je ale oproti srážkám s jinými vozidly jen asi čtvrtinový počet.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Líbí se mi ty mapky: nehody cyklisty nezaviněné se soustřeďují kolem frekventovaných silnic (hlavně na Vinohradech), zato nehody cyklisty zaviněné kolem řeky. Zajímavý je také vysoký výkyt obou typů nehod na Smíchově v okolí Anděla (ale možná že to je nakonec tak, že ty zaviněné jsou v pěší zóně, kdežto ty druhé hlavně v Kartouzské a Zborovské, pořádné srovnání by chtělo větší měřítko).

  2. Z těch mapek to docela vypadá, že některá místa jsou na nehody docela náchylná. Překvapivá je třeba Bohnická ulice.

    Bohužel jsou ty mapky málo podrobné, aby z nich šly udělat nějaké závěry.

    Jsou k dispozici nějaké další podrobnosti?

  3. bezne se tato data davaji zdarma studentum na bakalarske a diplomove prace.

  4. napriklad by bylo zajimave zjistit procento nehod, kde byl pritomen aklohol.

  5. Cyril: Bohužel se tam ale nedají zjistit údaje o ostatních účastnících nehody kromě viníka. Nejde tedy vyfiltrovat nehody s účastí cyklisty, které ale cyklista nezavinil.

  6. Mate pravdu.
    Kdyz zadam do parametru druh vozidla: jizdni kolo a zavineni nehody: ridicem motoroveho vozidla, tak v Praze nenalezne zadny zaznam. pro celou republiku pak nalezne 13 zaznamu, coz je divne. Podarilo se mi napriklad v Praze odfiltrovat 5 nehod jizdniho kola zavinenych chodcem.
    Tak nevim, jestli jde jen o chybu v aplikaci, nebo v datech. Kazdopadne informace v clanku a informace o nehodach v mape musi pochazet ze stejne databaze od Policie CR.
    Zkusil bych kontaktovat Centrum dopravniho vyzkumu http://www.cdv.cz. Jedna se o verejnou intitucii, ktera je poverena statistickou analyzou techto dat a vyvojem zminene mapove aplikace.

  7. Ten mapový server dle [3] funguje nějak podivně. Vyhledávač po zadání jízdního kola jako druhu vozidla najde i nehody, u nichž jízdní kolo není uvedeno. Nebo je to tak, že jízdní kolo se nehody účastnilo, ale cyklista nehodu nezavinil, a tak to v podrobném výpisu nehody zůstává skryto, vyhledávači to však neunikne?

  8. Obvyklá poznámka k roku 2011 kde svítí dva mrtví cyklisté…
    Už loni jsme se tu myslím i s Vratislavem shodli, že nám není úplně přesně známo, odkud se tam vzali.

    Jeden z nich by měl být ten opilec, co ho přejela spícího v kolejišti tramvaje, tuším na Barrandově, druhou obětí by měl být někdo kdo jel na R7 přes přechod před odbočkou na Ruzyň na kole v noci na červenou ….

  9. taky se potvrzuje i holandská statistika, že většinu nehod cyklistů tvoří ty bez účasti ostatních účastníků.

    (A)typický příklad je i ten blbeček co sjel do metra, který je ve statistice určitě taky….

  10. [PD]: Vida, jak geniální! Díky za vysvětlení.

    Zkoušel jsem ale vyhledat ty smrťáky a s účastí jízdního kola to nenašlo vůbec nic (za celé dostupné období 2007-2013).

  11. Zacyklení: Ne, je to totiž udělané úplně blbě a i když se nehody vyfiltrují, tak se pořád dá kliknout i na ty ostatní. Je tedy potřeba hodně to přiblížit, aby po kliknutí vylezla ta správná nehoda.

  12. pozn. česká policie většinou operuje s úmrtím pouze do 24 hod po nehodě. Za rok 2011 tam v Praze vyskakuje 11 nehod cyklisty s těžkým zraněním, tak jestli to nebude schované v tom..? (pražská záchranka má rychlý dojezd a přístroje jsou téměř dokonalé..)

  13. josuk : ona taky pražská záchranka nejezdí jen Prahu ale i okolí…. takže naopak ti tam pak lezou data z venku, loni třeba vezli smrťák cyklisty ze Štěchovic.

    zacyklení : taky jsem loni a předloni surfoval přímo stránky policie, záchranky hlavního města a nic jsem nenašel.

  14. újezďák: jj, myslel jsem tahle data z mapy, ne ze záchranky. Chtěl jsem jen poznamenat, že když poraněný přežije těch 24 hod v policejní statistice už asi navždy zůstane jako zraněný. (jestli to policie počítá, resp. někdy někde prezentuje i jinak bud rád za informaci, všude jsem ale narazil na data ochuzená o ty, co na následky nehody zemřeli později)
    záchranku jsem zmínil jen ve smyslu, že člověk je asi častěji prohlášen za mrtvého už hned na místě nehody v extravilánu (kam průměrně dojede ZZS za cca 15 minut) než v Praze, kde je to tuším cca 8 minut průměrně (tzn. může být a bývá i méně) – (no a pokud se dostane zraněný do pražského zdrav. zařízení i při velmi, velmi těžkých úrazech se špatnou prognózou většinou neumře, =není odpojen, hned na druhý den).

  15. josuk: Máš pravdu, jen drobné upřesnění: těch 15 minut není průměrný dojezd, ale spíš maximální (dříve to byl zákonný limit, později zvednutý na 20 min., ale to jen kvůli extrémům, jako pár míst na Šumavě).

  16. josuk, ale zas třeba toho nešťastného chlapíka ze štěchovic vezl vrtulník a pamatuji osobně, že zhruba 400 metrů od nás přistával vrtulník záchranky na hlavní silnici k nehodě motorky.

  17. josuk: haha, pardon, nevšiml jsem si toho, nějak mi ten odkaz napoprvé nefungoval. No jasně, že tam o cyklistovi není ani slovo – pokud tu nehodu nezavinil, tak se to v té databázi neukáže.to je v souladu s pozorováním PD v [6].

  18. Zacyklení: no bude ;-) akorát tam o žádném cyklistovi není ani slovo.. :-O

  19. aha, já si zase pořádně nevšiml té 6 ;-)
    poslední věc k tomu: nedokážu pochopit, že těch 43 kolonek, které musí policista do téhle databáze vyplnit není využito smysluplněji .. :-O
    (jednu nehodu jsem si našel, pokud vím dodnes není určen viník, je tam řada posudků, rozhodne soud a přitom z databáze je vše jasné, k nehodě došlo způsobem zezadu, nedošlo k požáru a byla to Toyota bez přívěsu..).. nic, už mlčím, at žijí statistiky! ;.)

Další z rubriky

Cykloboxy u Centra Chodov 26

jm_chodov_boxy_vchodc_03Centrum Chodov, jedno z největších pražských obchodních center, zřídilo dvě nová parkoviště jízdních kol. Jejich..více

Zprávy z listopadové cyklokomise 3

09. 11. - Marek Bělor - Zprávy
vk_magistratProtože kolega Filler odjel zkoumat francouzské cykloobousměrky do historického města La Rochelle, známého českému publiku..více

Bikesharing: ohlédnutí za předváděčkami JCDecaux a Velonetu :)

velonet_jcdecauxVeřejné půjčovny sdílených kol postupně zaplavují Prahu. Tedy zatím často jen na zkoušku. A to..více

Hamburk Mitte versus Nextbike: Tohle město není pro konkurenci! :)

Ausstellung DrohneJegliche kommerzielle Nutzung ist honorar- und mehrwertsteuerpflichtig! Persšnlichkeitsrechte sind zu wahren. Es wird keine Haftung Ÿbernommen bei Verletzung von Rechten Dritter. Autoren-Nennung gemŠ§  ¤13 Urh.Ges. wird verlangt. Kontakt: 0177-5014249V roce 2009 došlo k právnímu sporu mezi městským obvodem Hamburk Mitte a provozovatel soukromého bike-sharingového systému..více

Non-stop servisní bod Bajkazylu otevřen 17

jm_bajkazyl_servispoint_10Na novoměstské náplavce bylo 29. září večer slavnostně otevřeno první veřejné servisní místo pro kola v Praze. Nachází..více

Optimální řešení cyklotras v Nuselském údolí 8

vk_prejezd_na_slupiNa rok 2017 se připravuje rekonstrukce tramvajové trati mezi Albertovem a Otakarovou. Vzhledem k tomu,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Co říkáte na cenu cykloboxů u OC Chodov? (max. 2 odpovědi)

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru