Mapa dopravního stresu v Overpass turbo

Publikováno: 17. února. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020
Publikováno: 17. února. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020

Mapka dopravního stresu, kterou si pro své potřeby vyrobili v San Franciscu nám přišla užitečná; rozhodli jsme se připravit něco podobného i v Praze. Tento článek popisuje metodiku a technické pozadí, výsledky najdete v hlavním článku k tématu.

Původní metodika je dosti komplikovaná a tak jsme se pro náš experiment smířili s řadou zjednodušení. Použili jsme databázi OpenStreetMap, která slouží jako podklad pro naši cyklomapu. Tudíž jsou v ní (z velké části díky práci mapérů Prahou na kole) zaznamenány značené i doporučené cyklotrasy včetně charakteru komunikace, po které vedou. Odhadnout z toho přibližnou míru dopravního stresu, by při znalosti charakteru konkrétních ulic a způsobu, jakou jsou v databázi zaznamenány, měla být v zásadě hračka.

Zbývalo najít vhodný nástroj. Pro zobrazování strukturovaných informací z OpenStreetMap existuje šikovný projekt Overpass Turbo, který přesně splnil naše požadavky: dokázal vybrat potřebné linie z databáze a na základě parametrů je barevně ostylovat, to vše snadno a rychle. Je to vážně užitečná hračka, kterou díky manuálům za hodinku ovládne i OSM amatér:

Metodika

Pro naše účely jsme pak „jenom“ museli přiřadit jednotlivým barvám konkrétní dopravní režimy. Naše metodika se od sanfranciské liší (kromě nutného zjednodušení) také přidáním mezistupně mezi světle zelenou (dospělí mohou) a oranžovou. Ten vyjadřuje místa problematická z jiných důvodů než kvůli dopravní zátěži: zejména nelegální jízdu po chodníku, ale také příkazy k vedení kola a schodiště.

Výsledná klasifikace proto vypadala následovně:

1. zelená, pro všechny
(Odhadujeme na cca 50 % populace – všichni, kdo mají v Praze zájem jezdit na kole):
– komunikace s vyloučením motorové dopravy,
– obytné zóny

2. světle zelená, vhodné pro dospělé
(Odhadujeme na 50 % dospělých):
– běžné ulice a ulice v režimu zóny 30,
– obslužné a účelové komunikace,
– sběrné komunikace zklidněné na 30 km/h nebo s piktokoridorem,
– sběrné komunikace a městské třídy s cyklopruhy,
– přívozy.
– pěší zóny s tramvají,

2-3. žlutooranžová, vhodné pro dospělé, s problémy
(Nelze přesně odhadnout, odrazující faktory jsou zde jiné než provoz):
– schodiště a příkazy k vedení kola,
– chodníky,
– pěšiny a nezpevněné cesty.

3. oranžová, sem si troufnou jen zkušení a sebevědomí
(Odhadujeme na 8 % dospělých)
– sběrné komunikace a silnice III. třídy mimo obec,
– městské třídy a frekventované ulice s cyklopruhy nebo piktokoridory,
– ulice s tramvajovým provozem ve vozovce.

4. červená, sem si troufnou jen silní a nebojácní:
(Odhadujeme na 1 % dospělých)
– městské třídy a frekventované komunikace bez cykloopatření,
– silnice I. a II. třídy mimo obec (bez cykloopatření),
– komunikace v obci s vmax > 50 km/h.

Samozřejmě víme, že i takovéto rozdělení má své mouchy. Rezidenční ulice, na kterou vyjde zelená barva, může mít v centru a na okraji města velmi různý charakter. Mnoho místních komunikací zaplněných parkujícími auty a s poměrně silným provozem by si zcela jistě zasloužily oranžovou barvu. Oranžová za Prahou znamená třeba méně frekventovanou komunikaci, ale zase se zde mimo obec jezdí rychle.

Automatické vyhodnocení ale nebude nikdy dokonalé. Proto mi prosím v komentářích nevyčítejte, že konkrétní ulice má jinou barvu, než byste od ní očekávali, ledaže byste to považovali za příznak systémově špatného hodnocení. Třeba Bus+taxi+cyklo pruhy jsme jako snížení dopravního stresu nedefinovali zcela úmyslně.

Jiný výběr tras

Použití systému založeného výhradně na datech z OSM nám neumožnilo hodnotit dopravní stres na trasách pražského generelu, jako to víceméně udělali Američané. Pokusili jsme se tomu přiblížit výběrem následujících komunikací:

  1. Značené trasy,
  2. cykloopatření mimo značené trasy (cyklopruhy apod.),
  3. doporučené trasy,
  4. hlavní ulice (v OSM highway = tertiary – primary)

Tím se nám podařilo dostat do kontextu i sporadická cykloopatření mimo doporučené trasy, která jsou zpravidla obklopena obtížnými úseky. Na druhou stranu se tak v mapě zobrazily i rušné komunikace se souběžnou cyklostezkou; jejich výraznost jsme nicméně potlačili menší šířkou linií pro rušné silnice.

Hrajte si sami

Chcete-li si v Overpass Turbo mapu prohlížet sami, nebo si upravit nastavení k obrazu svému, můžete použít tento link (pro zobrazení kresby stiskněte „run“ a buďte trochu trpěliví). V daném skriptu pak můžete třeba zkusit převést na tmavě zelenou zóny 30, nastavit pravidla pro piktokoridory jinak než pro cyklopruhy, nebo si přepnout chodníky na světle zelenou. Obrázky to zajímavě změní.

Za seznámení s nástrojem Overpass Turbo a pomoc s technickou částí článku děkuji Petrovi Dlouhému. Na výsledky naší práce se můžete podívat v souhrnném článku.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Dopravní stres
Jak překonat „dopravní stres“?
Názory,

Jak překonat „dopravní stres“?

27. ledna. 2014, 1min. čtení13