Chodec v cestě? Buďte zdvořilí!

Lenka Outratová

Sice zde jaro ještě oficiálně není, ale počasí již láká nasednout na sedla jízdních kol. Po zimní pauze určitě nebude od věci si připomenout základní pravidla slušného cyklisty, neboli cyklistickou etiketu. Cyklistickou etiketu tvoří jedenáct zásad cyklisty, kterému záleží na dobrém vnímání jízdy na kole po městě. Sestavili jsme ji v loňském roce s pomocí desítek lidí, kteří kolo aktivně používají nejenom k rekreačním účelům. Považujete-li se za člověka, který jezdí slušně na kole po Praze a znění etikety je v souladu s vaším přesvědčením, uvítáme, když ji podpoříte vaším podpisem na http://prahounakole.cz/etiketa/.

Kontakt s chodci je situací, která nezřídka láká k řešení z pozice síly. V provozu mezi auty se zpravidla cítíme ohroženi — mezi chodci je to naopak: a to je dost silný důvod pro ohleduplnost chodcům za jakýchkoliv okolností.

Koexistence s chodci se týkají hned dvě zásady cyklistické etikety:

č. 3: Chodce míjím ohleduplně, ať jsou kdekoli

Sami jste určitě také často v roli chodců a pravděpodobně se i vám stalo, že vás nějaký cyklista zezadu nemile překvapil. Myslete na to, když chodce předjíždíte! Nikdy byste je neměli vylekat, proto je třeba na sebe včas upozornit. Nejlépe zvonkem v dostatečném předstihu (30 – 50 m) podle vaší rychlosti jízdy. Ať už lidé na zvonění reagují, či nikoliv, zpomalte, abyste mohli rychle zareagovat podle toho, co chodci udělají.

Pokud jedete naproti chodcům a vidí vás, nemusíte zvonit, ale objeďte je v dostatečné vzdálenosti. Zvlášť opatrní buďte, když míjíte malé děti či pejsky. Je možné, že se budou chtít rozeběhnout zrovna tím vaším směrem, objíždějte je tedy co nejpomaleji, abyste mohli případně ihned zastavit. Další varování se týká předjíždění bruslařů. Bruslaři totiž zabírají mnohem více místa do strany, než si cyklista často uvědomí. Na třímetrové či užší stezce je bez jejich vědomí jednoduše nepředjedete. Opět tedy stejná rada: zvoňte a zvoňte, ať o vás ví dostatečně předem.

Ale ať vaše zvonění nedělá dojem, že si svou cestu vynucujete. To je nezdvořilé a nervózní situace z toho nakonec vznikne i pro vás.

Ať je to kdekoliv! I na stezce. (Podjezd 17. listopadu, Pardubice)

č. 5: Snažím se nejezdit po chodníku

Ruku na srdce, kdo z vás nejezdí po městě občas po chodníku? Všichni sice víme, že je to proti předpisům, ale ve chvíli, kdy je alternativa hrozná (výpadovka typu Strakonické), nebo neexistuje vůbec (trasa sídlištním parkem), se chodník nabízí jako bezpečné či jediné praktické řešení.

Přesto bychom se měli snažit na chodnících překážet co nejméně. Základem je hledat jiné možnosti trasy. Podívejte se na naši cyklomapu a zkuste si pro příště naplánovat cestu jinudy, po klidnějších silnicích, třeba to nebude zas tak velká objížďka.

I když se v provozu bojíte, můžete se zkusit technicky zlepšit, získat trochu sebevědomí a v ulicích, kde zrovna nesviští jedno auto za druhým sedmdesátkou, se pokusit obtěžování chodců se vyhnout. Návod najdete zde.

Když už ale na tom chodníku budete, pamatujte na to, že zde mají chodci absolutní přednost. Nikdy je na chodníku vaší jízdou nijak neomezujte. Zvoňte jen velmi decentně a zdálky.

A pokud je to nutné, kolo raději veďte. Nechceme přeci, aby chodci měli sebemenší důvod na cyklisty nadávat.

Stručně na závěr

Opakování je matka moudrosti, proto si na závěr obě pravidla shrneme v podobě přesné citace z textu cyklistické etikety:

3. Chodce míjím ohleduplně, ať jsou kdekoli

Chodce nesmím vylekat. Před míjením zvolním. Nevidí-li mne, zazvoním včas, aby o mě věděli a případně mohli beze spěchu zareagovat. Zvláštní pozornost věnuji bruslařům, pejskařům, rodičům s kočárky a malým dětem.

5. Snažím se nejezdit po chodníku

Jezdím-li někde po chodníku, hledám způsoby, jak se tomu příště vyhnout. Učím se jezdit v provozu, postupně opouštím chodníky v klidnějších ulicích a jezdím stále víc normálně po vozovce. Kde by má jízda byla pro chodce obtěžující, kolo vedu.

Šťastnou cestu a ať jste při míjení chodců stejně spokojeni jako oni!

Všechna pravidla cyklistické etikety a formulář pro připojení se k jejím zásadám najdete na adrese prahounakole.cz/etiketa/

U frekventované výpadovky se není čemu divit. (Řepy)

Ale v bočních ulicích s malým provozem to bez chodníku zvládnete. (Karlín.)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. V Praze je problém s pěšími zónami s povolením kol, zejména páteřní A2 na náplavce, kde cyklistické hladké proužky celkem logicky využívají chodci a maminky s kočárky. Jak jsem pochopil tak dlouhodobý záměr IPRu je A2 definitivně přesunout na nábřeží a náplavku nechat jenom chodcům. Což mi přijde škoda, protože je dostatečně široká (a bez semaforů – což je pro dopravní cyklisty hlavní benefit), aby se tam poskládali všichni. Stačilo by tam udělat jeden další hladký pás na šířku kočárku pro chodce, aby se jasněji vymezil prostor, zamezilo by to většině současných nedorozumění.
    V současném stavu se tam necítí dobře ani cyklisti, ani chodci a prozvánět permanentně lidi v pěší zóně by asi moc nepomohlo… http://youtu.be/YnyBVx9zDzw?t=5m42s

    Pokud je tam nějaká večerní akce, která to zneprůjezdní úplně, tak by se jelo horem. V tom úzkém hrdle na pár metrech by se holt vždy zpomalovalo, to dopravní cyklisti přežijí.
    Demonstruje to jeden zásadní problém v Praze – příšerné pojízdné povrchy. Myslím že jenom pražské kočičí hlavy od jízdy na kole odradí klidně 3/4 populace. Dělají město zbytečně bariérové a nepohodlné.

  2. Tak tohle podepisuji :)
    Navíc ono se dlouhodobě vyplatí být slušný nejenom k chodcům, ale ke všem účastníkům provozu a volně překroucenými slovy Vratislava z jeho blogu, bych řekl, že slušní cyklisté to odsírají za neslušné cyklisty.

    Pořád totiž platí staré známé jak vy k my tak my k vy….

    Ad dlažba příspěvek 1. Je to marný je to marný je to památkově chráněný, kdyby jsme měli ve městě místo silnice jílové bahniště nebo šotolinu, tak by to památkáři chránili stejně jako dlažbu.
    Jediné řešení je jezdit na kole, kterému je takový povrch fuk.

  3. Jo, je to marny, je to marny, je to marny … hlavne je marny, ze se VSICHNI na ty stezce chovaji tak, jako by jim patrila. Nikdo neresi, po ktery strane se ma chodit, po ktery jezdit, kolik jich ma chodit/jezdit vedle sebe atd atd atd. Tyhle problemy resim bohuzel denne (A2 Vyton-Modrany) a myslim, ze by to chtelo nejakou osvetu pro VSECHNY uzivatele cyklostezky/chodniku A2, protoze to co se tam denne deje je fakt do nebe volajici … Mohl bych o tom psat nekam na blog (uz jsem i na tohle myslel abych si ulevil …) Ale, jak tu osvetu pro vsechny zaridit ? Nejaky napad ? Diky Jakub

  4. Když vidím slovo „pejsek“, vře mi žluč.

    Asi jako cedule „Uklízejte prosím po svém pejskovi. Děkujeme.“ obesraná ze všech stran.

  5. předlaždit na jemnější jde, viz právě náplavka.

  6. Taky proč by to nešlo. Stačil by jeden širší pruh vedle (klidně vyměnit ať jsou chodci blíž vodě) a jasné vymezení kde jsou cyklisti a kde chodci. Pořád to bude pěší zóna, ale cyklisti dostanou svůj prostor. Dnes odpoledne jsem se tamtudy vracel a je to tragédie. Horem se mi ale nechce, jsou tam troje semafory, pojíždějící kolony a smrad. Jestli nás tam IPR vyžene tak to balím.

  7. No o víkendu jsem jsme byli v divadlu Špejblla a Hurvínka a je pravda, že tolik rozšlapaných hoven jsem už dlouho neviděl. V tom je předměstí milosrdnější.

    Problém s dlažbou je v tom, že už ty proužky na náplavce šly památkářům proti srsti a představa, že to někdo rozšíří je zbytečná…

    Modřanská je v pravdě peklo, ale částečně si ho děláme sami.
    Už jen tím, že tam člověk potká lidi evidentně na „švihu“, mají hlavu pod řídítkama a jedou krev. To předjíždění je tam fakt někdy děsivý, proto tam většinou odpoledne jezdím radši po silnici.

  8. Ad 1 a 2 – souhlas:o) Drobný postřeh k vlastnímu článku – v některých místech se skutečně člověk na kole prostě chodníku v Praze (ale i v jiných městech) skutečně nevyhne. Nejsou to jen frekventované ulice, ale i místa, kam se legálně na kole nedá prakticky odbočit či dostat, některé cyklotrasy vedené po chodnících (železniční most, přejezd Strakonické u Lihovaru, ale i řada dalších) a nebo třeba jen příjezd k paneláku „zadem mezi bloky“. Je také dost nefrekventovaných chodníků odnikud nikam v širším okolí Prahy, které vedou kolem buď vytížených, nebo naopak rozbitých cest a kde nepotkáte ani nohu. Největší problém ale vidím v dětech a jejich bezpečnosti. Když jedu s dítětem v sedačce nebo na kole, nebo jedoucím na kole či odrážedle tak rozhodně raději opatrně objíždím chodce na chodníku než sprintuji mezi auty. Jen na to pomyslím, zvoní mi v uších dětský hlásek „(Po)malinku! (Po)malinku!“ znějící z dětské sedačky za mými zády. A další diskriminaci v zákoně vidím v povinnosti cyklisty využít přejezd pro cyklisty, ale současně v povinnosti neohrozit ani neomezit auta, která jedou po silnici. Jde o absolutní přednost aut před cyklistou, využívajícím přejezd pro cyklisty. Z denní praxe – právě třeba přejezd pro cyklisty na trase Albertov – Vršovice to vidím jako legislativní diskriminaci cyklistů a nejen při srovnání s ochranou chodců na přechodech. Naštěstí existuje dost řidičů, kteří přesto že nemusí tak cyklisty pouští. Možná jsou i vycvičení od chodců, kteří tamní přejezd pro cyklisty „nelegálně“ využívají k přecházení – a většinou se chovají mnohem suverénněji, než sami cyklisté:o) Nenapadají vás další diskriminace, kterých se zákon na cyklistech dopouští?

  9. 8 : Zde zákon jistou logiku má, nevím jak tobě, ale mě i co cyklistovy připadá přednost účastníků jedoucích po hlavní komunikaci před JEDOUCÍM účastníkem provozu na vedlejší komunikaci úplně logická.
    Zkus si někdy na kole jet rychlostí cca 35-40 km v hodině ulicí Podle Kačerova směr Sliačská ( kudy jezdím prakticky každý den) a představ si, jak ti tam z leva , opticky z křoví , plynule přijede cyklista dvacítkou na tamní přejezd pro cyklisty a bude se cítit kryt legislativním právem vjet do komunikace na kole… na neštěstí zaděláno

  10. Jedna věc je hlavní a vedlejší komunikace a druhá věc je přejezd pro cyklisty, vyznačený příslušnou svislou a vodorovnou značkou. To vidím jako paralelu přechodu pro chodce. Obdobnou zákonnou ochranu jako chodec na přechodu (o její účinnosti v praxi můžeme samozřejmě polemizovat) by měl mít i cyklista na přejezdu. Pokud někdo nemá zákon „načtený“ a neví že tomu tak není, může být následně pouze „nemile“ překvapen. Pokud cyklista nesmí na přejezdu auto nejen ani omezit, ale musí se dokonce přesvědčit že dokáže ulici překonat tak rychle, aby auto nemuselo ani mírně zpomalit, tak pak tam přece žádný přejezd nemusí být! Jaký je jeho smysl? Vyvolává v cyklistovi mylný pocit bezpečí a větší ochrany, který však není vůbec legislativně podložen? Bezvadné řešení… Mrtvý cyklista – dobrý cyklista.

  11. Postrádám zásadní diskusi o povinné instalaci a používání zvonků na všech kolech. Nikdy mne ani nenapadlo jezdit bez zvonku, jehož používání je prakticky nezbytné všude, kde se může vyskytnout chodec, tj.i na lesní cestě. Argument, že upozorním předjížděného chodce nebo i cyklistu hlasem je příznakem nepochopení rozpoložení chodce diskutujícího s partnerem a nevnímajícího hlas jako výstražné znamení, nehledě na malé děti, které zcela postrádají chápání smyslu slov. V jedné diskusi jakýsi cyklista argumentoval zvukem řetězu a šustěním pneumatik, které by měly být dostatečně varujícím zvukem…. Pokud se neprosadí povinnost vybavení všech kol zvonkem již z prodejny, nedivím se konfliktnímu postoji chodců k nám cyklistům. Chodec nebo i předjížděný cyklista může z různých důvodů udělat úkrok nebo úhybný manévr stranou , a nevarován jasným zvoněním, je zaděláno na malér. Prosaďte v zájmu cyklistů povinnost vybavení všech kol zvonky! Frajírkové, kteří by na sportovním kole považovali zvonek málem za znesvěcení stroje a svého sportovního ducha, by zasloužili shodit z náplavky do Vltavy…

  12. Absolutni souhlas s komentarem Didusina. A jeste pozor na chodce s sluchatkama!

Další z rubriky

Předání podnětů z „Cyklisté sobě“ městským částem Praha 1–3 3

Stránky Cyklisté sobě se za tři roky své existence staly solidní databází cyklistických problémů. Fungují..více

Kličkujeme uličkami III. – na Petřiny 4

Stoupání ze Střešovic na sídliště Petřiny. Po hlavní (tedy ulicemi Střešovická a Na Petřinách) je..více

Poprvé na kole po Praze 1

Jaro je opět tady a s ním i náš pravidelný příspěvek pro ty, kteří zvažují..více

Kličkujeme uličkami II. – napříč Vinohrady :)

Ve druhém pokračování série o doporučených průjezdech se podíváme do Vinohrad. Síť zdejších jednosměrných vedlejších..více

Aplikace: které kolo si vybrat do Prahy? 9

Jaké kolo do města? Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na..více

Kličkujeme uličkami: Kačerov – Jižní Město 10

Když jsem před deseti lety začínal s cyklomapou Prahou na kole, měl jsem tu myšlenku..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru