Průvodce cyklopolitika

Publikováno: 23. května. 2014, 1 min. čtení
Publikováno: 23. května. 2014, 1 min. čtení

Komunální volby se blíží. Jakmile opadne zájem o volby evropské, začnou se pražští politici soustřeďovat více na místní témata. Nabízíme proto tipy pro zahrnutí podpory cyklodopravy do politického programu všech, kdo hledají, jak před komunálními volbami získat „body“ i u těch voličů, kteří po městě jezdí na kole.

Proč by měli politici cyklodopravu podporovat?

Počty Pražanů, kteří ve městě alespoň někdy sedají na kolo, jsou enormní. V sezóně jezdí v Praze alespoň jednou týdně na kole dokonce kolem 190 tisíc obyvatel hlavního města, několikrát týdně 110 tisíc (více zde). Dopravních cyklistů je v Praze 118 tisíc. To je víc, než kolik lidí ve volbách do zastupitelstva v roce 2010 zvolilo druhou nebo třetí politickou stranu v pořadí.

Potenciál pro pravidelnou jízdu je ještě větší. Kdyby se zlepšily podmínky pro jízdu na kole, počet lidí, kteří by na kole jezdili několikrát týdně, by se bezmála ztrojnásobil, počet lidí, co jezdí denně nebo téměř denně, by vzrostl na čtyřnásobek. Připočteme-li k Pražanům, kteří na kole jezdí dnes, také ty, které by na kolo dostaly lepší podmínky, dostaneme téměř polovinu pražské dospělé populace. To už je dost potenciálních voličských hlasů, ne?

Cílové skupiny

Pro dobrý program v oblasti cyklodopravy je potřeba soustředit se na tři skupiny:

Rekreační cyklisté

Rekreační cyklisté potřebují především bezpečné a klidné trasy. Nevadí jim smíšené cyklostezky, nejsou-li přelidněné jako A2 u Zoo. Skrz centrum ocení jeden bezpečný, zřetelně značený a přiměřeně klidný průjezd, který projedou i s dětským vozíkem – je jim ale celkem jedno, bude-li to přes Smetanovo nábřeží nebo Kampu.

Co rekreačním cyklistům nepomůže : Značené cyklotrasy vedené po rušných ulicích bez jakýchkoliv opatření.

Dopravní cyklisté

Dopravní cyklisté uvítají souvislá, přehledná a zejména legální řešení. Jsou citlivější na překážky: zatímco „výletník“ projede problémovým místem jednou, dopravní cyklista (ať si pod tím představíme člověka dojíždějícího do práce nebo jezdícího nakoupit) tam bude jezdit několikrát týdně a nakonec si v daném místě najde „svůj“ způsob jízdy. Legální průjezdy musejí být tudíž přiměřeně přímé. Z jednoduchých opatření jsou velmi zajímavé cykloobousměrky, dovolující cyklistům projet v klidu vedlejšími ulicemi.

Co dopravním cyklistům nepomůže : Alibistická, nekvalitní řešení vyhánějící cyklisty ze silnice na pomalejší a méně kvalitní trasy, vytvářející konflikt s chodci a navádějící k porušování předpisů.

Rekreace a cyklodoprava se někdy propojují (Mnichov)

Necyklisté, řidiči

Volební program zaměřený na cyklisty musí samozřejmě brát v potaz i ostatní voliče, a řidiče zvlášť. Naštěstí, kvalitní opatření podporující cyklodopravu zároveň omezují konflikt. Srozumitelná dopravní řešení omezují chování v rozporu s předpisy. Přidělit cyklistům vlastní prostor – a to i v křižovatkách – znamená omezit konfliktní interakci aut a jízdních kol. Kvalitní řešení křižovatek pro cyklisty tak pomáhá i řidičům. Konečně, víc lidí na kolech znamená volnější silnice a veřejnou dopravu.

Co necyklistům nepomůže : Chaotická řešení míchající cyklisty a chodce nebo ženoucí cyklisty do křižovatek bez vyhrazených pruhů a prostorů.

Proč by měli cyklodopravu podporovat i ti, kdo na kole nejezdí, najdete shrnuté zde.

Náměty pro konkrétní volební sliby – celoměstský politik

Možnosti politika na úrovni celoměstské a městské části se značně liší. Na magistrátě máte kontrolu nad dopravním rozpočtem města a většinou hlavních ulic. Vedlejší ulice jsou zpravidla pod kontrolou městských částí. Co lze tedy řešit (a slíbit) na celoměstské úrovni?

Dvacet bezpečných křižovatek

Po rekonstrukci křižovatky nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se počet cyklistů místem projíždějících už více než ztrojnásobil. Tohle dokáže solidní vyřešení jedné křižovatky. Slibte všem cyklistům, že průjezd křižovatkami na páteřních pražských trasách bude bezpečný, srozumitelný, pohodlný a rychlý. Odměnou vám budou nejen nové tváře na kolech, ale také nehynoucí vděčnost všech, kdo už po městě jezdí. Ostatním tím zajistíte, že se jim cyklisté nebudou motat pod koly nebo pod nohama.

Deset kilometrů amerických cyklopruhů

Co lidi od jízdy na kole nejvíc odrazuje? Ne, nejsou to chybějící sprchy, ale strach z jízdy v provozu. Nejvíce sexy způsob, jak tenhle problém řešit, je nabídnout jim americké cyklopruhy – tedy cyklopruhy oddělené od jedoucích aut parkujícími místy nebo sloupky. Třeba pro humanizaci magistrály je americký cyklopruh ideální řešení. Ještě lepším řešením je vyvýšený pás pro cyklisty, který se před křižovatkou z mění v normální cyklopruh. Jak to funguje, se můžete podívat do ulice Na Slupi a Na Příkopě.

V Praze je reálné vyznačit zhruba deset kilometrů amerických cyklopruhů na hlavních třídách.

Na Příkopě - americký protisměrný cyklopruh.

Čtyřicet kilometrů cyklodálnic

Vzdálenost mezi domovem a zaměstnáním nebývá v Praze nejkratší. Koncept „cyklodálnic“ tak potěší nejvíc všechny, kdo jezdí na větší vzdálenosti. Souvislá, rychlá a bezpečná řešení, vedená převážně mimo kontakt s provozem, budou velmi atraktivní jak pro dopravní, tak pro rekreační cyklisty. Nejvytíženější tahy jsou již prakticky hotové. Odstraněním problémových míst povýšíte cyklostezku na „cyklodálnici“ vcelku levně.

Během čtyř let lze určitě uvést tři nebo čtyři páteřní trasy (cca 40 km) a zajistit komfortní průjezd centrem.

Osm nových propojení se Středočeským krajem

Současná propojení se Středními Čechami jsou vedená chaoticky, leckde chybí a historické cyklotrasy nevedou dostatečně přímo a odděleně od provozu. Cyklostezkami vedenými přes hranice Prahy zabijete dvě mouchy jednou ranou. Jednak potěšíte Pražany, kteří vyrážejí na své vyjížďky ven z města, a jednak umožníte cestovat do Prahy na kole mimopražským, což sníží počet aut dojíždějících do Prahy – a o něco slabší provoz (a zejména menší zábor parkovacích míst) opět potěší vaše voliče.

Bikesharing

Městský bikeshare je jasný zásah do černého: Je to zcivilizování a zdemokratizování cyklodopravy v centru, rozšíření možností veřejné dopravy tam, kde ji vaši předchůdci nacpali do tunelů metra. Zvlášť když budete chtít bikeshare s veřejnou dopravou propojit. Bikesharing už se začíná připravovat, takže stačí slíbit, že ho spustíte. A pokud jde o finance: Systém s několika stovkami kol bude stát méně než jedna tramvaj 15T.

Cyklocentrum v centru Prahy

Hub pro dojíždějící cyklisty, umístěný nejlépe v těsné blízkosti Hlavního nádraží a v docházkové vzdálenosti do centra. Prostor, kde se výkonný jezdec může vysprchovat, převléknout do civilu, a kde si může za přijatelný peníz dát kolo na bezpečně hlídané místo. Prostor, kde si městský cyklista může nechat kolo při cestě mimo Prahu a kde si dojížděč z okrajové části může přes noc parkovat kolo na dojetí od nádraží do práce. Místo, kde poradí cykloturistům a začátečníkům.

A jestli je to na vás moc, tak slibte před Hlavním nádražím aspoň robotickou parkovací věž. Když to může mít Hradec, tak proč ne Praha?

Pumpičky na páteřní trase by bylo možné doplnit už před volbami. (Mnichov)

Zahuštění sítě o tři sta kilometrů nových cyklotras

Cyklotrasy samy o sobě nejsou zrovna tahák. Ale je to dobrý indikátor dokončování sítě. Splnit to zvládl i Bém.

Dosažení 4% podílu cyklodopravy

Tento slib se může zdát ambiciózní, ale ve skutečnosti je to jen naplňování platné a dosti přízemní koncepce rozvoje cyklodopravy. Slib zároveň říká, že dostanete 2 % cest z aut (menší dopravní zácpy pro ty, kdo v autech zůstanou) a veřejné dopravy (více místa k sezení). Dostat se za čtyři roky ze dvou procent na čtyři je přitom docela snadné: stačí znovu rozjet soustavnou podporu cyklodopravy a vrátit se k tempu, kterým cyklodoprava rostla od roku 2010 do roku 2012.

Přihlášení se k měřitelnému cíli v dopravním chování vám přitom dává volné ruce při volbě konkrétních opatření.

Na městské části

Na městské části nemáte přístup k takovým finančním prostředkům, ale i tak můžete dokázat hodně – záleží na místních podmínkách. Chcete-li zjistit, co konkrétně cyklisté na vaší městské části potřebují, podívejte se do podnětů na stránkách Cyklisté sobě.

Místní cyklotrasa

Jsou často úseky, kde už lidé jezdí, a stačí jim to trošku zpohodlnit. I s omezenými prostředky dokážete doplnit žluté cedulky na několika kilometrech trasy navázané na městský systém. Legalizace, snížené obruby nebo vyřešení krátkého chybějícího úseku, to jsou finančně dostupné drobnosti. Potřebujete jen vytipovat tu správnou trasu, se kterou do voleb půjdete :-) .

Legalizace a cykloobousměrky

Chcete omezit porušování předpisů ze strany cyklistů? Zajistěte jim formálně legální trasy. Stačí změnit pár značek: vyměnit zákaz vjezdu všech vozidel za zákaz vjezdu vozidel motorových, doplnit pěší zóny dodatkovou tabulkou umožňující jízdu kola, udělat pár cykloobousměrek. Zalidněný chodník je dobré legalizovat jen jako pěší stezku s dodatkovou tabulkou, aby bylo jasné, kdo je na místě hostem. Navíc i to můžete „prodat“ jako nové cyklotrasy. Na stránkách Cyklisté sobě najdete na každé městské části řadu podnětů.

Zóny s cyklobousměrkami

Zjednosměrňujete své vedlejší uličky? Máte nebo zřizujete obytné zóny a zóny 30? Slibte, že zůstanou (nebo se stanou) obousměrnými pro cyklisty. Cyklista, který může v pohodě projet vedlejšími uličkami, nepojede po hlavní, což je opět výhra i pro řidiče. Konečně, místní budou jednosměrnost pro kola stejně ignorovat a ještě si o vás nebudou myslet nic dobrého.

Stojany na kola

Stojany na kolo před úřady, školami, knihovnou a jinými veřejnými budovami, jsou minimem, kterým zajistíte možnost dojet lidem na kole tam, kam někdy musí. Je dobré podporovat instalaci stojanů také před obchody. Magistrátní program městských stojanů je poněkud neohrabaný, realizace trvá zpravidla přes rok. Ve vlastní režii budete rychlejší.

Dbejte ale na použitelnost: klasickou městskou podkovu nenahradí sebevíc vydesignovaná neumělost za desetitisíce ani drátolam z hobbymarketu. Chcete-li podpořit dojížďku k metru nebo nádraží, zvažte cykloboxy.

Voličů je víc, než tušíte. (Libeň)

Cykloboxy můžou být u stanic metra. (Kehl, Německo)

Další pomoc?

Přímo na pomoc městům, (a v Praze i městským částem) se specializuje tým Asociace cykloměst ( www.cyklomesta.cz ), speciálně její projekt cyklistické akademie. Cenné znalosti můžete načerpat i zde.

Rozsáhlé know-how v oblasti zlepšování podmínek pro jízdu na kole má iniciativa Auto*Mat. Máte-li zájem o konzultaci, můžete se ozvat na adrese auto-mat@auto-mat.cz .

Pro konzultace na místní úrovni je optimální kontaktovat místní skupiny Cyklisté sobě.

Konečně, pro seznámení s různými aspekty cyklodopravy v Praze je vám k dispozici archiv článků Prahou na kole v rubrikách Inspirace a Analýzy a názory.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 24. 5. 2014, 21:48

Základním bodem pro skutečně chytrého politika by mělo být mučení silničářů tím, že by je nutil jezdit na městkém kole po jejich výtvorech a to zejména v prostoru krajnice.

Kdo opravoval tenhle úsek silnice, kdo ho udržuje ?
Tady máš kolo a dej si těch 12 záplat, deset kanálů , 300 metrů vyjeté koleje , deset lavorů a nepočitatelně děr 100x .. až to budeš mít, tak to jeď opravit.

Teď v pátek po dešti jsem jel celé úseky silnice, kde jsou kanály ucpaný, takže přidělit "trestná kolečka" i do pražských kanalizací... pěkně se povoz úsekem tak zatopeným, že ani díry a koleje nejsou vidět.

Prostě politik, který slíbí a dodrží údržbu silnic a zejména našeho prostoru tedy krajnic na rakouském či něměckém standartu udělá pro rozvoj dopravní cyklistiky víc, než jouda který nám namaluje na asfaltový tankodrom cyklopruhy....

Vratislav Filler 24. 5. 2014, 22:06

újezďák: No, to postupné škrcení údržby na TSK v possledních cca čtyřech letech se už prostě projevit musí. Samozřejmě, nakonec to bude stát víc... To je ovšem CZ přístup: Postavit to dvakrát dražší a pak to neudržovat.

újezďák 24. 5. 2014, 22:56

Ne neudržovat, ale udržovat to v tom chátrání.
Typicky poslední týdny záplatovaná Novopetrovická.
Jeden den se tam prochází pán s růžovým sprejem a dělá výběr.
Pak tam pár dní flikují a výsledek je, že mezi dvěma záplatama o délce 10 metrů je 30 metrů silnice, která vydrží sjízdná zhruba do srpna, v lednu tam kydnou 5 ryhlozáplat, které vydrží do února a v květnu těch 30 metrů v nejlepším případě vyorají a udělají jednu záplatu, ale spíš vydělí ještě jeden 7-10 metrový úsek záplatování na rok 2016 a udělají tam dve 10 metrový.

No a mezitím se v těch napojeních letošních záplat udělají tak 3-5 cm hluboky a 5-10 cm hluboký dírty naštorc silnicí.....

josuk 27. 5. 2014, 10:03

Všechno je to pravda, ale jako takový lokální trochupolitik, musím říct, že nejpřínosnější mi připadá jezdění na kole. ;-) Výsledek je jasně vidět, a zpomalená kolona frekventovanými místy je příjemný okamžitý bonus toho, že o pár aut vpředu, možná i před tou tramvají jede další cyklist(k)a. Proti tomu různé dohady a komise o v zásadě možná špatných možná ještě horších návrzích strašně nudná. Jakýkoli posun jde strašně ztuha, když rozhodující většina zatím na kole po Praze nejezdí, ani v širší rodině. V lepším případě relativně nedávno pořídili sportovní kola a vybavení včetně nosičů na auto..
Půjde to všechno, ale až časem. Cyklistů je stále víc, tak jezdím také, hlavně kvůli sobě. ;-)
Možná, možná jestli není určitým negativem i nemožnost občanů vůbec nějak přiložit ruku. Přece kdo by si jen obtáhl zanikající dopravní značení nebo dokonce nějak zasáhl do stavebního provedení komunikace před svým domem riskuje v první řadě akorát pořádnou pokutu. Přitom instituce jsou tak příšerně neohrabané a pomalé..??

Piskvor 27. 5. 2014, 17:46

#4: "nějak zasáhl do stavebního provedení komunikace před svým domem" - tu nemožnost vnímám neutrálně, zároveň to totiž znamená, že hypotetická situace "já nemám rád pejskaře/cyklisty/řidiče/Marťany, tak jim to na komunikaci před svým domem pořádně osladím" taky nejde provést úplně snadno, resp. legálně.

vlákno 1. 6. 2014, 16:08

Ta robotická věž je sice možná moderní, ale pokud vím tak těžce ztrátová - tudíž dotovaná. Myslím že by lépe posloužilo samoobslužné hlídané parkoviště kol v centru, třeba vedle parkoviště pro auta.

Brahma 12. 6. 2014, 00:16

V zobrazením grafu o rozložení voličských preferencí 299000 ze 414000 cyklistických respondentů volilo TOP09, ODS, nebo ČSSD. To jsou strany, které mají k nějakému ekologickému řešení pražské dopravy žádný nebo pouze okrajový a individuální vztah. Celá čtvrtina zřejmě nevolila nebo volila jiné menší strany. Přitom jsou strany, které mají ekologická řešení ve štítě a o cyklistickou dopravu v Praze se zajímají a podporují ji. Proč 3/4 cyklistů volí v komunálních volbách jasně proti sobě?

Jenda 12. 6. 2014, 05:53

[7] Protože nemají řešení dopravy jako absolutní prioritu, respektive jimi volená strana prosazuje v nějakém jiném oboru názor, který jim přijde důležitější. Nebo jim současný stav infrastruktury v Praze již vyhovuje (ano, je to neuvěřitelné, ale třeba já jezdím bez problémů v centru Prahy skoro denně).

Václav Řehák 12. 6. 2014, 09:46

Brahma: Já bych nebyl takhle kategorický po stranické linii. Třeba TOP09 měla jako volebního lídra Tůmu, který se dost prezentoval jako cyklista, primátor Hudeček také nemá k cyklistice negativní vztah, zato ke starostovi P1 Lomeckému těžko něco říct a nebýt vulgární. Zato MČ s příkladnou podporou cyklistiky (Kbely) vede starosta z (ex)ODS.

"Proč 3/4 cyklistů volí v komunálních volbách jasně proti sobě?"
Za prvé vůbec nevíš, jestli pravidelní cyklisté volili jinak než zarytí autisté (takže to vůbec nemusí být 3/4), za druhé cyklista není živočišný druh a jako volič zohledňuje i jiné faktory než vlastní dopravu do práce.

Osobně nevidím perspektivu v tom, že v zastupitelstvu budou sedět zástupci strany cyklistů, strany motoristů, strany zahrádkářů, fanoušků dechovky atd. Na Praze 10 třeba úspěšně kandidovali fotbalisté, které na celé činnosti rady zajímá jen otázka stadionu Ďolíček a ve zbytku odhlasují místní ODS cokoliv. Ostatně Zelení dělají to samí, patrně aby prosadili cyklo a další opatření, souhlasí i utajovanou a předraženou novostavbou radnice.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat