Nové stojany na Praze 3

Publikováno: 13. června. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 13. června. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Technická správa komunikací (TSK) v roce 2013 namontovala podle přání Prahy 3 mnoho nových kvalitních cyklostojanů na Žižkově a Jarově. Jedná se o – na tomto webu často propagované – stojany typu obrácené U. Ty jsou ostatně Prahou vybrány jako nejvhodnější.

Stojany ∩ poskytují možnost zaparkování v podstatě všech typů kol. Umožňují zamknutí kola o rám. Navíc nedochází k poškození výpletů, kotoučových brzd, nebo jiných specifických prvků.

Gymnázium za kostelem sv. Prokopa.


Netřeba snad ani zmiňovat skutečnost, že do určitých drátolamů ani některá kola v podstatě bezpečně zamknout nejde, v případě že chceme uzamykat například pevnějším zámkem typu podkova. Městské stojany také bývají pevně zabetonovány a riziko jejich vyvrácení nebo odnesení i s kolem je značně minimalizováno.

Ale zpět k situaci na Praze 3. Městská část zde v roce 2013 nechala nainstalovat celkem 97 kvalitních stojanů ve 24 lokalitách. Tato místa městská část vytipovala i za přispění veřejnosti. Za tímto účelem uspořádala v roce 2012 internetovou anketu, kde se ptala právě na názor občanů. Díky tomuto přístupu se tak snad podařilo instalovat stojany na ty nejpotřebnější lokality, kde budou skutečně využívány. Což je mimochodem požadavek pro případnou instalaci stojanů i u jiných městských částí. Ty by se tak mohly anketou Prahy 3 inspirovat. Ale důležité není jen vědět, že u metra či u školy, ale jak přesně stojany umístit.

Havlíčkovo náměstí


Praha 3 hodlá v instalaci stojanů pokračovat i nadále. Pro letošek má vytipováno zhruba dalších 19 lokalit. Především v okolí sportovišť, mateřských a základních škol a před prodejnami a opravnami bicyklů. V současnosti se daná místa projednávají a následně budou předány k realizaci TSK. Ta by mohla proběhnout na podzim 2014.

Pokud srovnáme Prahu 3 s jinými městskými částmi, pak narazím na zcela odlišné přístupy. Některé radnice jsou velmi aktivní a stojany nechají osazovat ve velkém, jiné o poznání méně a u dalších se se stojany téměř nepotkáte. Vždy záleží na aktivitě konkrétní městské části.

Ta si může vytipovat místa, kde by stojany chtěla umístit. Následně může požádat o realizaci TSK, která má na instalaci stojanů vyčleněny každoročně peníze v pražského rozpočtu. Městská část tak za stojany ze svého rozpočtu platit nemusí, respektive má samozřejmě vnitřní náklady spojené s vytipováním lokalit a také se stará o následnou údržbu již instalovaných stojanů.

Náměstí Jiřího z Poděbrad.

Seifertova ulice, u zastávky Husinecká.

Žižkovský vysílač


Všechny zmiňované stojany nainstalované městskou částí najdete zakresleny v mapovém portálu Prahy 3 a samozřejmě i v naší online cyklistické mapě mapa.prahounakole.cz.

Pokud byste narazili na některé další nezakreslené stojany, neváhejte nám napsat na náš redakční e-mail redakce@prahounakole.cz a my je do mapy doplníme. Libeň, Karlín i jiné části Prahy 8 čekají na velkou várku stojanů. Pro pohodlí uživatele naší cyklomapy také uvítáme fotky zatím nevyfocených stojanů.

Pokud někde stojan chcete, kde stále není, přihlašte se a podejte podnět na stránce Cyklisté sobě. Mohou tak vzniknout užitečné podklady požadovaných stojanů pro jednotlivé městské části. Můžete také podnět přímo odeslat na vaši městskou část.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Václav Kříž 13. 6. 2014, 17:49

Jaké máte zkušenosti s těmito tenčími stojany? Myslíte si, že by se měly montovat tlustší jako dříve nebo tenčí stačí?

Vratislav Filler 13. 6. 2014, 18:11

K přivázání kola imho stačí. Otázka je, jak to bude s odolností vúči neúmyslnému i úmyslnému vandalismu. Aby to TSK stačilo ohýbat zpátky...

újezďák 15. 6. 2014, 09:52

doslova mrak těhle stojanů se vyrojil u plavečáku na Chodově (na Mírového hnutí), taky tam konečně dodělávají ten kousek z odbočky na cyklostezku, která se ze začátku tvářila, jako že jde do zastávky autobusu.

No sám jsem zvědavý, kolik lidí bude na plavečák jezdit na kole, až to otevřou, hlavně za chladu.

Václav Kříž 15. 6. 2014, 10:32

újezďák: Fotky koukám v mapě máme. Je škoda, že na jednom místě budou stojany z velké části zřejmě nevyužité a v jiných čtvrtích budou tímto tempem ještě roky chybět zcela. Městským částem se nedivím, protože s projednáním každého místa je velké papírování.

Vratislav Filler 15. 6. 2014, 13:24

Nejsem si jistý, zda ty stojany u brouzdaliště Jedenáctka neplatila spíš městská část jako součást celé té legrace. Jinak zezadu má vést mezi bazénem a potokem cyklostezka, na tu ale při realizaci nedošlo.

Václav Kříž 15. 6. 2014, 13:45

Placení stojanů z různých hromádek bude pravděpodobně důvod, proč zde vyrostly jako houby po dešti a jinde nezaprší a nezaprší.

Jiří Boháč 17. 6. 2014, 23:49

Vratislav [2]: hrozně fórové jsou stojany co nainstaovali nedávno u Rudolfina - dva už někdo zničil - nevím jestli jentak z dlouhé chvíle, nebo aby odcizil kolo. Fotka na http://www.cyklistesobe.cz/threads/321

Byl tady o nich článek: https://mestemnakole.cz/2013/11/cekani-na-stojan-s-tomasem-sykorou/
Z toho jsem pochopil, že je sehnal sám přesnějakého sponzora (??). Bylo by dobré nějak zařídit, aby tyhle radši už nikdo neobjednával :(

Václav Kříž 18. 6. 2014, 10:50

Podle mne TSK rozhodla, že stojany u Rudolfina budou šroubovací, protože pod nimi je strop a nejde jít do země.
Vráťo, víme, komu na TSK dávat zpětnou vazbu, jaké stojany ano a jaké se nepovedly?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?
Praha,

Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

03. dubna. 2024, 4min. čtení6