Reakce na článek J. X. Doležala

Publikováno: 27. srpna. 2014, 1 min. čtení
Autor: redakce
Publikováno: 27. srpna. 2014, 1 min. čtení
Autor: redakce

Reakci na článek J.X.Doležala, který nedávno vyšel v časopise Reflex, nám zaslal Ondřej Brunecký. (Redakčně zkráceno)

V podstatě nebýt toho, že jsem byl o reakci požádán (1), a že jsme dříve v týdeníku Reflex inzerovali naše produkty pro městskou cyklodopravu pod značkou Cyklospeciality a Anglická legenda, by mne ani nenapadlo tento článek komentovat. A to nejen proto, že nemá prakticky žádnou informativní hodnotu, ale bohužel i proto, že již nemá ani hodnotu provokativní a inspirativní, jak bývalo u pana J. X. Doležala dobrým zvykem…

Na čtyřech stranách jsme se dozvěděli to, co je snad všem jasné – že cyklista nemá jezdit po chodníku. Kromě toho jsme se nedozvěděli o problematice osobní dopravy motoristické a cyklistické vůbec nic. Z článku je jasně vidět, že pan Doležal nikdy na kole po Praze ani nikde jinde do práce nejel. Kdyby jel, pochopil by, že není třeba napětí mezi cyklisty, chodci a motoristy eskalovat podobně prostoduchým textem, ale naopak tyto skupiny sbližovat, protože v rámci města mají všechny tři právo na svůj prostor a musí se navzájem respektovat.

Bohužel, právě skutečnost, že je mezi cyklisty a automobilisty spíše napětí, než vzájemná tolerance, je důvodem zvýšeného pohybu cyklistů na chodnících, což zase zvyšuje napětí mezi cyklisty a chodci. Nejde o to budovat nákladné komfortní cyklostezky a dostávat cyklisty mimo silnice, kam, jak správně pan Doležal píše, patří, ale o jasné definovaní skutečnosti, že cyklista je účastníkem silničního provozu, stejně jako motorista a má na silnici svůj prostor. Nevím, zda je náš problém s cyklodopravou otázkou mentality, finančních zájmů a podobně jednostranných názorů na problematiku, ale je zřejmé, že věci ve většině západoevropských měst fungují a městská doprava se obrovskou měrou rozvíjí (což je naprosto logické vyústění dopravní a smogové situace ve všech velkých městech).

Londýnská městská kola „Boris Bikes“


Osobně jsem jezdil dva roky na skládacím kole Brompton v Londýně denně do práce (jednou jsem byl sražen automobilem, který odbočoval do postranní ulice). Hustota dopravy, pohyb cyklistů i chodců v tomto velkoměstě je opravdu extrémní, pokud hovoříme o celém větším historickém jádru Londýna, jsou i silnice vymezené staršími budovami daleko užší a cyklopruhy mnohdy jen symbolické – a přitom to jde. Určitě se to neobešlo bez názorových a jiných střetů, ale trend je jasný a současné politické vedení města situaci pochopilo a došlo k obrovskému zklidnění těchto třenic a k motivaci velké části obyvatelstva, aby zanechali auto v garáži, opustili přeplněné metro, a do města vyjeli na kole.

Město se tak stává příjemnějším pro všechny skupiny, jak pro pěší, tak pro motoristy, kteří díky povaze zaměstnání nemají na vybranou a auto potřebují, tak pro cyklisty. Jedním z důvodů a motivací prosazování cyklistické dopravy v Londýně a nejen tam (což dokladují reálné studia a čísla) je strmý nárůst výdajů na zdravotní péči ve „vyspělých zemích“ který je odrazem stále menšího podílu fyzické aktivity všech lidí této civilizace. V harmonogramu dne člověka pracujícího v „kapitalistické společnosti“ zbývá čím dále méně času pro fyzickou aktivitu a pravidelné sportovní vyžití a je proto logické, že je snahou pohyb v nějaké formě začlenit do rutiny všedního dne (jedním z řešení je právě jízda na kole z práce a do práce).

Kampaň v londýnském metru


Nevím, zda je na vině forma a komunikace pro-cyklistických kampaní, ale bohužel je u nás cyklista ve městě spíše zatím vnímán jako „exot“, který nemá a nenávidí automobil a vede třídní boj proti automobilu či chodcům. Přitom si troufnu tvrdit, že toto vnímání je naprosto zkreslené a ubližuje právě tolik nutnému zklidnění napětí a zvýšení tolerance mezi automobilisty, cyklisty a pěšími (hlavní proud lidí, kteří používají kolo jako dopravní prostředek, neohrožuje pěší, ani řidiče, ani nejezdí v dresu, jen chtějí prostě žít ve městě dle svého pocitu a přesvědčení).

Nejde přeci o to nemít auto a tvrdit, že pouze kolo je to jediné řešení, ale o to mít možnost se svobodně rozhodnout. Třeba i tom, že bude pro mě a pro město lepší, když do práce pojedu na kole nebo metrem či kombinací. Osobně máme v rodině dva menší automobily, které vzhledem k bydlení na periferii a nutné rodinné logistice s dvěma malými dětmi potřebujeme, nicméně mi to nebrání minimálně 2 až 3 dny v týdnu jet do práce na kole. To, že jsem jak řidič automobilu, tak chodec, tak cyklista, mi dává, troufám si tvrdit, objektivní pohled na situaci.

Ať si mne pan Doležal pranýřuje, jak chce, musím přiznat, že jsem se na kole na chodníku také párkrát vyskytl. Ano, jsou případy, kdy není moc jiné řešení, či je to daleko jednodušší a bezpečnější, než objíždět místo magistrálou či se plést pod kola řidičům v místě, kde sotva jeden automobil projede. Ale právě proto, že jsem i chodcem, jedu v těchto případech natolik pomalu a obezřetně, abych nikoho neohrozil – viz smysl kodexu Prahou na kole

Nicméně věřím, že pokud bude infrastruktura města nastavena tak, aby cyklista na chodník nemusel, že ani on po něm jezdit nebude – vždyť koneckonců to je pěkný „opruz“ motat se na kole mezi pěšími – a to pro obě strany… Stejně tak na základě jednotlivých incidentů s cyklistou „idiotem “ přeci nelze vyvozovat obecný závěr, že všichni cyklisté jezdí v dresu po chodníku jako šílenci a ohrožují chodce. To je asi jako kdyby pan Doležal tvrdil, že všichni řidiči aut jsou vrazi …

Londýnská cyklistická superhighway (podíl cyklistů na hlavních trasách narostl za poslední dekádu o 173 %).


Snad si dovolím poslední, možná trochu mnohým „nepohodlný“ postřeh na okraj – přijde mi, že motoristé (vyjma těch, co nemají na vybranou z důvodu výkonu povolání, zdraví či vzdálenosti) často nemají vůli si připustit svou pohodlnost, a že se vlastně v pohodlí, suchu a teple svého automobilu v kolonách aut plíží dobrovolně a problémy s parkování řeší, i když by vlastně vůbec nemuseli. Výsledkem je jejich osobní frustrace a „nasrání“, která místo aby řešili použitím prostředku hromadné dopravy nebo usednutím na kolo, si vylévají nadávkami a konflikty s cyklisty, kteří zvolili trochu nekomfortu pro svou osobní svobodu a příjemnější začátek a konec pracovního dne.

Cyklisté čelí nepřízni počasí či propocenému triku a jako bonus za tuto daň si užívají svoji svobodu a rychlost přesunů v zacpaných ulicích měst… Pokud cyklisté ze silnic zmizí, frustraci za volantem v kolonách a dobu dojezdu do zaměstnání to neovlivní, naopak pokud se více lidí od automobilu přikloní k alternativám (kolo, vlak, MHD atd) města s dopravou v nich se uvolní a znovu „nadechnou“.

Hodně tolerance a klidného soužití všem občanům ať v automobilu, na kole nebo pěšky přeje
Ing. Ondřej Brunecký

www.cyklospeciality.cz a www.anglickalegenda.cz/


Poznámky redakce

1) Nebyli jsme to my, kdo o tuto reakci žádal, text ale zatím jinde nevyšel.

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

ujezdak 27. 8. 2014, 12:14

No neni na trochu te pozitivni osobni reklamy nasroubovane do pozadane reakce. Nevim proc.ale trochu me to cele pripomina ty mile dopisy ctenaru z let 1988-89, volajici po klidu na tu praci, zde tedy po klidu na mestskou cyklistiku. Sam mam po Praze neco odjezdeno na kole a kupodivu jsem clanek JXD pochopil presne tak jak byl mine . Tedy jako volani o pomoc proti debilum kteri nam cyklistum kazi povest z cireho pleziru.....

josuk 27. 8. 2014, 13:52

Podle mě je to napsané docela pěkně. JXD jsem sice pochopil podobně jako újezďák, navíc možná i jako povzdech chátrajícího JXD: ..že Praha má hrozné kopce a pro JXD je optimální tramvaj..., s tím druhým lze jen souhlasit ;-).
Ovšem takovéto „buďme na sebe hodní“ není imho tak úplně blbý a od věci. :-)

vlákno 27. 8. 2014, 14:57

[1]:To jsem nevěděl že někdo kličkuje na kole mezi chodcema z plezíru. Jo, je to strašná zábava, všechny cyklisty kdo jezdí po chodníku to určitě strašně baví. Druhá možnost je, že po těch chodnících nejezdí pro zábavu, ale protože je tam vyhání špatná silniční infrastruktura a dopravní stres. Podle mě se naopak většina lidí chová zcela racionálně tak, aby minimalizovala co nejvíce negativních jevů v dopravě, proto se tu po těch chodnících jezdí a jezdit bude.

P. Doležal (aniž bych tedy četl jeho žvásty) se zřejmě v tom dopravním řetězci nachází zcela dole, takže křičí na ty co jsou o stupínek výš a utlačují ho, přičemž to jeho volání je samozřejmě zcela zbytečné. Lidi na kolech prostě po chodnících jezdit budou, dokud bude uspořádání dopravy v Praze takové jaké je teď, na tom J.X. nezmění vůbec nic, i když o tom napíše dva články týdně. Většina lidí se narozdíl od něj chová racionálně a přizpůsobují se systému jak nejlépe umí. Největší část potenciálních cyklistů v Praze samozřejmě nikdy v současném uspořádání po městě na kole jezdit nebude, opět z čistě racionálních důvodů.

ujezdak 27. 8. 2014, 15:26

Vlakno : tvoje arogance typu necetl jsem to ale jsou to jenom zvasty je presne tim typem argumentace se kterym jdou do boje jen lidi,
kterym nezalezi nanazorech ostatnich . Velmi dobre si pamatuji diskusi s takovymi typy kteri v zapalu boje za necojsou ochotni u vlastni zajmove skupiny tolerovat i zjevne skudce a prestupkare a jednim dechem vyzadovat aby se vsichni ostatni chovali slusne, jezdili a chodili bezprestupku a nejlepe kdyby nam cyklistum do toho nezvanili a blbe nekeca.....

ujezdak 27. 8. 2014, 15:29

Jinak to zobu na mobilu tak pardon za styl... ovsem,kdyz si prectu ze si budu muset na zverejneni prispevku pockat tak me to tak nejak naplni radosti :) ze diskuse je jako oko v hlave,strezena

Václav Řehák 27. 8. 2014, 15:53

Pro diskusi platí tato pravidla: https://mestemnakole.cz/o-nas/pravidla-diskuse/

Ta byla zavedena zejména kvůli agresivitě některých příspěvků (zejména od návštěvníků z jistého webu, který komentáře nepovoluje vůbec), proto trváme na funkčním emailu - většina takových návštěvníků zde "vybleje" svoje nadávky a ani nečekají odpověď.

Pokud přispíváš z mobilu a máš třeba jiný mail než obvykle, musíš počkat na schválení adminem. Stejně tak některé příspěvky systém vyhodnotí automaticky jako spam a zaseknou se.

Kolomaz 27. 8. 2014, 15:58

Je slavný článek někde na webu? Ňák ji nemohu najít.

Vratislav Filler 27. 8. 2014, 16:03

Kolomaz: Vyšel v tištěném Reflexu, na webu se to zatím neobjevilo.

Vratislav Filler 27. 8. 2014, 16:04

Újezďák: Příspěvek čeká na odmoderování vždy, je-li v něm použita ostřejší mluva.

Tomáš 27. 8. 2014, 16:12

A jak to vyhodnocování systémem funguje? Obecně mi přijde, že když se rozjede diskuze, začnou mi tam moje příspěvky často padat.

Vratislav Filler 27. 8. 2014, 16:17

Tomáš: slova, která se s oblibou používají, ale na tenhle web zpravidla nepatří, se mohou samozřejmě objevit i ve věcném příspěvku.

Vratislav Filler 27. 8. 2014, 16:33

Tomáš: Jo.
And also, don't fiddle with system.

vlákno 27. 8. 2014, 16:35

[4]: Nenapadá mě jediný rozumný důvod proč si kupovat tištěný Reflex a tím podporovat lidi jako je p. Doležal. Žumpy je na internetu dost, netřeba ji ještě tisknout na papír. Abych si udělal obrázek o čem tak píše mi stačí přečíst si reakci, pár komentů a ještě článek dalšího exota p. Breziny, který p. Doležala nařkl z plagiátorství (nejen za tenhle článek). Podle mě na to jak moc jsou to relevantní příspěvky do diskuze se tomu věnuje až moc pozornosti, trochu mě mrzí, že se na PnK nakonec objevil reagující článek, myslím že ponechání bez reakce by bylo mnohem vhodnější.
Jinak já jízdu po chodníku nepropaguju ani neobhajuju, jen konstatuju, že se lidé chovají víceméně racionálně a jízda po chodníku na kole v pražském prostředí to potvrzuje. Lidé na kole po městě jezdit chtějí, ale bohužel často chodník je ten jediný prostor, kde je to pro ně možné. Není to žádný plezír.
Stejně tak se můžeme rozčilovat, jakým způsobem velká část řidičů v Praze parkuje. Jenže i oni fungují racionálně v rámci systému, který se tu ustálil. Parkování na chodníku/cyklopruhu/v druhé řadě/na zákazu zastavení není legální, ale je zadarmo a málokdy je postihováno a pokuty jsou mírné. Proto se vůbec nelze divit, že to masově dělají. Když je chybný systém, lidé se mu jen přizpůsobí. A p. Doležal jak lze předpokládat nenapadá systém, ale jednu skupinu osob, která racionálně v rámci systému funguje. Když mu to pomůže prodat časopis, něch sa páči.

tik 27. 8. 2014, 17:06

hezka polemika s clankem, ktery skoro nikdo necelt, protoze reflex nikdo nekupuje.
Az tu bude oboji, tak to mozna bude mit smysl - zatim je to na me moc pozitivne slunickove ;)

pylma 28. 8. 2014, 01:43

Článek jsem taktéž nečetla, ale chat s JXD o tom článku mě přesvědčil, že některé věci je fakt lepší neřešit. On se v podstatě přiznává, že o cyklistice nic neví a nic vědět nechce, že chce jenom nadávat a být zajímavej. A to mi vychází i po té, co odečtu všechno, co v tom chatu mohla být recese, nebo nadsázka, nebo já nevím co. Jak je možný, že mu tolik lidí (a co jsem slyšela, tak i na jiná témata) tleská, že se nebojí pojmenovat věci pravými jmény??? Jak můžu pojmenovat pravým jménem něco, o čem nic nevím?

http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/58216/chat-s-jirim-x-dolezalem-cyklistum-na-plnou-hubu.html

TOpenář 09 28. 8. 2014, 10:11

JXD, JXD..... Ale vždyť je to ten pomatený Rozkočil české žurnalistiky, kterého se ale už nikdo nebojí !!! Zmařil jste čas, drahý autore. Ten člověk má nutkavou potřebu se stále dokola veřejně vymezovat proti stále stejným skupinám osob resp. jedincům. Vedle cyklistů jsou to ještě sluníčkové holky, lidé jím samotným zvaní drbani, muslimové, prezident Zeman a konečně Šlachta s Ištvánem. Všechny tyto jinak nesourodé lidi přitom spojuje jen to, že vesměs na JXD úplně kašlou.

Václav Řehák 28. 8. 2014, 10:27

pylma: Samozřejmě, když už nemůže zaujmout hulením, takhle hledá jiná kontroverzní témata, o kterých nic neví, nejen cyklistika, ale třeba domácí porody. Prostě geniální všeznalec.

Jinak mě taky trochu mrzí, že to Vráťa publikoval. Nepochopil jsem, kdo o tu reakci žádal, ale dávat to sem mi přijde zcela zbytečné.

loopic 28. 8. 2014, 11:07

dotyčný článek jxd je zde

josuk 28. 8. 2014, 13:44

jsem naopak rád, že to tu je, protože kde jinde si srovnat myšlenky než na PNK. Všude okolo se setkávám s lidmi, co podobné „názory“ z Reflexu přijímají a bohužel se jimi v praxi řídí. (a kdo asi píše zákony a vydává směrnice nebo stanoviska ? – zase ti samí co taky čtou třeba ten reflex. A kde brát argumenty na jejich utloukání než právě tady?!
A úplně stejně jsem rád, že na PNK jsem se mj. dozvěděl, že je normální jezdit bez helmy (když to z nějakého důvodu nejde s helmou). Věci se přece mají říkat na rovinu. Možná provokativní , neobvyklé, ale cenné! ;-)

TOPenář 09 28. 8. 2014, 18:27

Sláva! JXD se momentálně pustil do boje s muslimstvem za záchranu křesťanskožidovské civilizace před zánikem, tak snad budeme mít chvíli pokoj. Allahu Akbar !

wanted 28. 8. 2014, 22:27

Don't feed the troll!

Nebyt tehle reakce tak o nejakem zbytecnem clanku ani nevim. Podle teto diskuze spousta mistnich taky ne. Proc to delate?

pylma 30. 8. 2014, 14:47

loopic: Díky, tak jsem to prolítla. Provokuje, překrucuje (viz. např. zvonění) a mele si svou.

Václav Řehák (17): O domácích porodech jsem taky četla jenom jeho krátké vyjádření na webu. Taky motá dohromady nesouvisející věci a sere se do věcí (pardon), do kterejch mu nic není.

Proč mají dnešní média potřebu štvát lidi proti sobě a brojit proti každému, kdo není podle schématu? Fakt chceme být všichni ve všem stejní jako většina? Je mi smutno...

Hrabosh 31. 8. 2014, 09:28

Rozumím tomu správně že Doležal šel s čoklem po společné stezce pro chodce a cyklisty a nechal čokla courat tak že měl natažené vodítko přes celou šířku společné stezky? Tak tomu říkám vzájemná vohleduplnost. Tedy když pominu fakt že na stezce pro chodce a cyklisty má Doležal chodit u levého okraje aby viděl na přijíždějící cyklisty.

Dan Pan 2. 9. 2014, 15:01

No však já to píšu všude a pořád, že JXD a naprostá většina odpůrců a trollů si jaksi nestačila všimnout, že spoustu chodníků nejsou chodníky, ale smíšený stezky pro cyklisty a chodce. A to je dle mého ten největší problém, tahle nevědomost...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Postřehy z Bernu 
Dopisy čtenářů, Inspirace z Evropy,

Postřehy z Bernu 

10. července. 2020, 1min. čtení2