Jízda za cykloobousměrky

Cyklojízda 14. září pojede za více cykloobousměrek v Praze. Proč? Protože cykloobousměrky jsou skvělá věc, která se nespravedlivě podceňuje!

Proč letos jízda nejede za 2 % z dopravního rozpočtu, dopracování koncepce cyklodopravy nebo více cyklostezek? Cílem je ukázat, jak výrazně mohou pomoci věci jednoduché, které nevyžadují žádné velké peníze, jenom trochu porozumění ze strany těch, kdo o dopravě ve městě rozhodují.

Vídeň má 220 kilometrů jednosměrných ulic obousměrných pro jízdní kolo – V Praze je to méně než desetina.

Výzva: Pokud můžete,
STAŇTE SE SPOLUORGANIZÁTOREM VELKÉ PODZIMNÍ CYKLOJÍZDY!
Kdo chcete pomoci se špuntováním, ozvěte se Ivě Pohankové na iva.pohankova@auto-mat.cz.
Pomoci můžete i jinak:
– ZVĚTE své přátele a známé, ať je nás co nejvíc.
– ŠIŘTE pozvánky (ke stažení zde), k vyzvednutí přes Ivu Pohankovou)
– SDÍLEJTE FB UDÁLOST (odkaz zde) a pozvěte adresně své známé.
– POMOZTE PŘED JÍZDOU A PO NÍ
Kontakt: iva.pohankova@auto-mat.cz

Proč tedy plédovat za legální obousměrnou jízdu na kole v místních ulicích?

1. Cykloobousměrky jsou obklopené předsudky

Kolem cykloobousměrek je tím více předsudků, čím méně se na té které městské části vyskytují. Považují se za nebezpečné, a prý se do ulic nevejdou bez rušení parkovacích míst. To první jsme vyvrátili zde. To druhé zde. U cykloobousměrky závisí daleko více než na šířce, na provozu, který v ulici je. Jezdí-li někde do stovky aut za hodinu, můžete tam (podle rakouské normy) kola pustit skoro bez ohledu na šířku. A že by měli v Rakousku užší auta, to asi těžko.

2. Cykloobousměrky jsou potřebné

Vytvářejí alternativní trasy klidnými ulicemi, což na kole umožňuje vyhnout se rušným ulicím bez zbytečného kličkování.

To má koneckonců výhodu i pro řidiče, kteří tím pádem nepotkávají na hlavních ulicích tolik kol.

A konečně, dostávají cyklisty z chodníku: ve čtvrti protkané jednosměrkami člověk zůstane na chodníku spíš než tam, kde může jet legálně po kterékoliv ulici tam, kam právě potřebuje. (Kdo je tedy proti cykloobousměrkám, je v zásadě pro cyklisty na chodníku :-) )

3. Cykloobousměrky jsou férové

Cykloobousměrky naplňují zásadu, že prostupnost území má být přiměřená tomu, kolik místa vozidlo zabírá. Auta, která zabírají více místa, mají jezdit přednostně po kapacitnějších komunikacích, kola zabírají místa méně a tak by jim měly být otevřeny všechny ulice.

Optimální stav: Průjezdní a sběrné komunikace obousměrné, místní ulice zklidněné a obousměrné pro kola. Pěší mohou projít všude.


Jednosměrnost místních ulic omezuje kola podstatně více než auta:

  • Cyklisté mají kvůli provozu potíže jet po hlavních ulicích a proto jsou pro ně místní uličky důležitější. Cyklisté v nich zpravidla stráví delší část své trasy než řidiči motorových vozidel.
  • Cesty vykonané na kole jsou zpravidla kratší než ty vykonané autem a tak je stejně dlouhá objížďka relativně větší překážkou.
  • Objetí bloku v Praze často znamená ztracený spád, který může celkové stoupání na trase z A do B dost zásadně zvýšit.

Konečně, kdo se domnívá, že cyklista nemá mít zatěžko vést kolo několik stovek metrů, ať už z jakýchkoliv důvodů, nechť si ve vzdálenosti 600 metrů od domu parkuje pravidelně své auto.

4. Cykloobousměrky jsou bezpečné

Jak jsme prokázali zde:

  • Za 7,5 roku byly v Praze nelegální jízdou kola v protisměru způsobeny pouze 4 dopravní nehody ze zhruba 150 000.
  • V nejfrekventovanější jednosměrce užívané v protisměru – Šeříkové – nedošlo za posledních sedm let k nehodě se zaviněním (a s nejvyšší pravděpodobností ani s účastí) cyklisty.
  • I přes maximální snahu jsem v cykloobousměrkách a jejich blízkosti potvrdil jen tři nehody s účastí cyklisty. Ani v jednom případě přitom není jisté, že by před kolizí jeli v protisměru automobilové dopravy, nebo do tohoto protisměru mířili.
  • V Karlínské zóně 30 nedošlo za necelé dva roky od zřízení k žádné srážce kola a auta, při které by byl na vině cyklista a jen k jedné, při které byl na vině řidič motorového vozidla.

5. Cykloobousměrky jsou běžné

Ve Vídni je 220 km cykloobousměrek. Ve Francii je možná obousměrná jízda na kole na všech komunikacích jako základní režim: všude, kde je rychlost omezena na 30 km/h a není to zvlášť zakázáno.

6. Cykloobousměrky jsou levné

Ke zřízení jednoho bloku cykloobousměrky potřebujete prakticky jen 4-6 dodatkových tabulek a možná trochu barvy na vyznačení vjezdu. Stavební úpravy jsou výjimečné: ve srovnání s přestavbou uličního profilu třeba pro obousměrnou cyklostezku, je rozdíl ohromný. I cyklopruhy na hlavní ulici se často neobejdou od posunu obrub, zvlášť nemají-li degenerovat v opakovaně sublimující piktokoridor. Vytvořený souvislých průjezdů vedlejšími ulicemi je nejlevnější způsob, jak zvýšit atraktivitu jízdy na kole v té které čtvrti.

7. Cykloobousměrky nevyžadují rozhodnutí magistrátu

Cykloobousměrky se zpravidla zřizují ve vedlejších ulicích, které má v gesci jen městská část. Může to být výhodou i nevýhodou, každopádně zřízení cykloobousměrky je méně úředně náročné než jakékoliv stavební práce.

8. Cykloobousměrky nezpůsobují problémy

Proti cykloobousměrkám se lidé staví z neznalosti, proto, že odmítají změny a nebo prostě proto, že cyklodopravu nepovažují za dopravu. Jediná překážka, kterou potenciální cykloobousměrka často má, tak leží v hlavách lidí, kteří nakonec skončí u zcela iracionálních konstrukcí typu „ono se to tam nevejde“ (tváří tvář devíti verzím projektu prokazujícím opak), nebo dokonce „ale my to tam nechceme.“

Nuže, vejde se to a jsou lidé, kteří to chtějí a kterým to pomůže.

9. Cykloobousměrky jsou morální

Městské ulice byly v minulosti (až na velmi vzácné výjimky) obousměrné. Zjednosměrněny byly pro to, aby vznikla parkovací místa pro auta. Objíždění bloku je snad pro řidiče auta kompromisní cena za to, že má k dispozici až nemravný počet stání. Není ale nejmenší důvod, aby tím, že se z ulice udělalo parkoviště, měla trpět prostupnost pro dopravu bezmotorovou!

Z čehož vyplývá důvod číslo 10:

Klidná ulice jednosměrná pro kola je bezúčelným omezováním cyklodopravy

Ukažte, která ulice vás trápí

Chcete-li jet na cyklojízdě za cykloobousměrky, zkuste si vybrat tu jednosměrnou ulici, která vás nejvíc tíží. A chcete-li to dát najevo, vezměte si na jízdu transparent (nebo aspoň banner A4) s názvem ulice, kterou chcete zobousměrnit pro kola.

Na začátku jízdy uděláme pěkné skupinové foto, a ulice, o které bude podle transparentů největší zájem, začneme hned po volbách intenzivněji řešit.

Tady je šablona, s jejíž pomocí si doma snadno vytisknete ulici podle libosti. Případně si můžete vytištění transparentu s názvem ulice objednat u Auto*Matu přes jednoduchý formulář.

Já volím Šeříkovou (ale z šablony - viz výše - si můžete vytisknout, co chcete).


Nevíte-li, jak se jmenuje ta problémová ulice, kterou jezdíte (nebo se jí pracně vyhýbáte), zkuste jeden z těchto odkazů:
naše mapa návrhů na zlepšení,
seznam podnětů na cykloobousměrky na webu Cyklisté sobě.
Je dost pravděpodobné, že v nich tu ulici najdete.

A kdyby ne, tak tady je našich top 5 tipů, jejichž podporou rozhodně nic nezkazíte:

Šeříková (Praha 1). Odpor proti zobousměrnění trvá ze strany městské části už sedm let. Mají na stole devět návrhů na legalizaci. I když důvodem byla nejspíš „ochrana“ Kampy, není důvod to vzdávat.

Ke Karlovu (Praha 2). Zásadní příjezd z centra na Nuselský most. Cykloobousměrka byla připravená, ale dopravní komise Prahy 2 ji zamítla.

Jeseniova (podnět 1, podnět 2) (Praha 3). Veřejná podpora zde pomůže prosadit zobousměrnění zásadní alternativy frekventované ulice Koněvovy.

Dejvická (Praha 6). Jednosměrná hlavní městská třída je současně blokem pro bezpečný výjezd z centra.

Osadní (Praha 7). Ulice brání plošné prostupnosti v dolních Holešovicích, které jsou jinak pro jízdu na kole velmi vhodné.

Jen víc

Včera byla, v rámci revitalizace prostoru před školou, pro kola zobousměrněna ulice Lupáčova na Praze 3. Podobných řešení by bylo třeba mnohem víc na většině městských částí v centru. A za takováto řešení pojede pávě letošní jízda: přidejte se se svou ulicí!

Vadí vám u nějaké ulice její jednosměrnost pro kola?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

Další z rubriky

Z Libně až do Polabí: cyklostezka Zeleneč – Lázně Toušeň 5

06. 05. - Dění v Praze
Oblast severovýchodního okraje Prahy a Středočeského kraje mezi obcí Zeleneč a polabským městysem Lázně Toušeň představovala v oblastní síti přilehlých cyklostezek hluché místo. Na naší..více

Snídaně pro cyklisty s Do práce na kole 5

04. 05. - Kampaně
Již čtvrtým dnem se soutěží v rámci kampaně Do práce na kole. Jednou z doprovodných aktivit byla i úterní snídaně pro cyklisty u Hlávkova mostu..více

Bělehradská po rekonstrukci 26

25. 04. - Dění v Praze
Jednou z největších rekonstrukčních akcí minulého (díky dočerpávání evropských dotací rekordního) roku byla rekonstrukce Bělehradské třídy* propojující Prahu 2 a Nuselské údolí. Tramvajová trať již vyžadovala..více

European Cycling Challenge 2016: pomozte Praze vyhrát! 20

The European Cycling Challenge – ECC2016 (Evropská cyklovýzva 2016) je pátým ročníkem mezinárodní soutěže evropských měst v městské dopravní cyklistice. Probíhat bude po celý květen..více

Zprávy z dubnové cyklokomise 5

21. 04. - Dění v Praze
Po pozitivně laděném minulém měsíci byla dubnová cyklokomise návratem do reality, což prokázal zejména úvodní bod „plnění úkolů,“ jenž se dá shrnout následovně: komise a..více

Ohlédnutí za cyklojízdou :)

20. 04. - Inspirace, Kampaně
Velká jarní cyklojízda projela v sobotu 16. dubna z náměstí Jiřího z Poděbrad, přes magistrálu do Holešovic a po Libeňském mostě zase zpět na Žižkov. Přinášíme vám v jeden..více

Anketa

Jak se vám jezdí na kole po čerstvě zrekonstruované Vršovické?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru