Jeseniova, nová cykloobousměrka

Na křižovatce Jana Želivského x Jeseniova byla v září provedena obnova semaforů (vyměnily se staré za nové). Hlavním cílem úpravy bylo zabránit nebezpečnému levému odbočování autem od Nákladového nádraží do Jeseniovy. Řidiči zde čekali na odbočení v místě s velkým provozem tramvají, zároveň špatně viděli na auta přijíždějící od Ohrady. Toto odbočování vlevo znamenalo řadu dopravních nehod.

Po úpravě signalizace lze z Jana Želivského odbočit do Jeseniovy jen na kole. Z bloku Jeseniovy mezi Jana Želivského a Zelenky-Hajského vznikla cykloobousměrka. Technická správa komunikací (TSK) do obnovy semaforů přidala nepřímé levé odbočení z ulice Jana Želivského. Pro kola ale nebyl zobousměrněn blok pro příjezd od Ambrožovy, odkud nejde Jeseniovou na kole legálně projet.

Sem lze kolo dovést a dále jet. Nebo nepřímo odbočit od Nákladového nádraží.

Zelenou dostanete vždy a do padesáti vteřin.

Návod k použití

Nově možné pohyby, ve slabém provozu.

  • Od ZŠ Jeseniova lze kolo kus vést po chodníku, a díky výjezdu na semafor pokračovat Jeseniovou na druhé straně.
  • Lze přijet Malešickou od Židovských pecí na Basilejské náměstí, kvůli provozu chvíli kolo vést po chodníku, a díky výjezdu na semafor pokračovat Jeseniovou na druhé straně.
  • Při snaze vyhýbat se Koněvově lze přijet Biskupcovou, blok kolo vést, a díky výjezdu na semafor pokračovat Jeseniovou, Zelenky-Hajského a Roháčovou na druhé straně (to v zásadě šlo i předtím, jen po přechodu).

Na semaforu pro kola není nutné mačkat tlačítko, zelená padá pravidelně se zelenou pro auta v protisměru.

Pokud jste chtěli od Malešické či oblasti Nákladového nádraží na Ohradu a pokračovat Koněvovou do centra, můžete se pomocí odbočení vlevo do Jeseniovy vyhnout velmi nepříjemnému odbočení vlevo do Koněvovy na Ohradě.

Od Ambrožovy zatím nelze jet legálně.

Proč zrovna takhle?

Křižovatka byla odstraněním nebezpečného odbočení upravena do bezpečnější podoby, zároveň se předchází blokování tramvají čekajícími auty. V řadě měst, kde se tramvaje zaváděly nově, se mnoho levých odbočení zrušilo. Je správně, že při úpravě obousměrné ulice na jednosměrnou vznikla cykloobousměrka ihned. Možná je to první takový příklad ve vnitřní Praze. Například na Praze 4 v Podolí se při zjednosměrňování sítě ulic za účelem zvýšení počtu parkovacích míst na plošnou prostupnost pro jízdu na kole vykašlali.

Využitelnost zatím není úplná. Pro jízdu na kole bude Jeseniova lépe fungovat a bude více využívána, až půjde projet od Ambrožové. To se sice nyní nepřipravuje, jedná se ale o přirozenou klidnou stopu, fungující kromě alternace Koněvovy také jako spojnice parků Židovské pece a Parukářka. Signalizace se staví na 20-30 let. Pokud by se obnovila bez protisměrného průjezdu pro kola, úprava Jeseniovy na cykloobousměrku by byla na dlouhá léta znemožněna.

Zhruba taková situace je třeba na výjezdu ze zóny 30 v Karlíně od Křižíkovy k Florenci. Byla zde zřízena cykloobousměrka, ale protože signalizace na křižovatce s Prvního Pluku je poměrně nová, bude zde ještě mnoho let chybět možnost výjezdu směrem do centra.

Křižovatka Jana Želivského a Jeseniovy je důkaz, že i TSK umí odvést dobrý kus práce. Na TSK pracuje mnoho lidí, jejichž práce si vážíme.

Poptávka je, jen aby byla nabídka odkud kam bezpečně a komfortně jezdit.

Bude to lepší?

Jeseniova je navržena pro kola obousměrná celá ve vypracovaném generelu cyklistické dopravy Prahy 3. Progresivní dokument, který zpracoval v roce 2013 architekt a urbanista Tomáš Cach, zatím nebyl schválen. V Jeseniově je zde navržena trasa s maximální úrovní ochrany. Věříme, že Praha 3 práci TSK dokončí, a cykloobousměrka Jeseniova minimálně mezi Ambrožovou a Jana Želivského vznikne. Na celou Jeseniovu existuje projekt cykloobousměrky od Tomáše Cacha, řešený v různých úsecích různými způsoby. Jediné, co je potřeba k jeho realizaci, je politická vůle.

V posledních dvou letech prosazoval rozvoj cyklodopravy místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (SZ). Instalaci stojanů a přípravu ramp na stezku pod Vítkovem je třeba přičíst právě jemu. Ani Rutovi se ale v koalici s ČSSD a Top 09 nicméně nepodařilo prosadit generel a zejména zřízení řady cykloobousměrek v zástavbě Žižkova (Bořivojova, Jeseniova, dále plošná zóna 30 km/h v oblasti mezi Vinohradskou, Jičínskou a Ondříčkovou). Brzdou se stala zejména nepodpora ČSSD.

V Praze jsme v situaci, kdy ani krátká cykloobousměrka zde nevznikne z iniciativy Odboru dopravy městské části, musí o ní být rozhodnuto politicky. Kolem cykloobousměrek a zón 30 existuje řada předsudků. Ondřej Rut psal začátkem roku 2014 na svém blogu, že se při jednání s koaličními partnery nedočkal podložených argumentů, ale abstraktního strachu z omezení automobilové dopravy. Chce pokračovat, vždy vybrat nějakou část čtvrti a v ní řešit zónu 30 a cykloobousměrky dohromady.


Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. No tak už aspoň rozumím, proč tam ten semafor je. V poslední dově jsem tam po Želivského párkrát jel do Aera a vždy tam na tuhle červenou hrozně dlouho čekal (a na zelenou nikdo nejel). Možná je to ve směru na Ohradu synchronizované se semafory na další křižovatce, ale když člověk odbočí dříve, tak ho to zdrží. Tohle by bylo ideální místo, kde by mělo být pro kolo legální jezdit na červenou (jak to prý mají v některých amerických státech), je to tam naprosto přehledné, ale toho se u nás jen tak nedočkáme.

  2. A neinformovaní motoristé budou nadávat „zase se kvůli instalaci cyklopruhu zakázalo odbočovat vlevo“.

  3. K tomu videozaznamu: Zajimave jak je vsem „expertum“ jasne, ze jizda v protismeru je nebezpecna. Jako dopravnimu cyklistovi mi prijde mnohem nebezpecnejsi jizda po smeru protoze nikdy nevim jakej fanousek Top Gearu se mne chysta poucit (cti predjet). Teoreticky jsem sice ateista ale v provozu silne verici :)

  4. Jezdím na kole městem již 40 let a mám radost jak se vše mění k lepšímu.Je však pravda,že je ještě potřeba spousta osvěty mezi uživateli komunikací.Aby motoristé pochopili,že musí brát ohled na to,že silnice nepatří jen jim ale totéž musí pochopit i cyklisté.
    Že se někteří motoristé chovají špatně je jasné ale svého času jsem často projížděl Čechovu ulici na Letné poté co zde byla povolena jízda pro cyklisty v protisměru,minimálně v pěti případech jsem byl svědkem toho,že ten absolutně bezohledný byl cyklista ,přechod pro chodce pro ně nic neznamenal a že se tam také může vejít jedoucí auto také ne.Já můžu jet v protisměru tak jsem tu pán. To je také špatně!!! Je potřeba lidem vysvětlovat pokud již tak nejsou doma vychováni,že k soužití je třeba tolerance a nejen nadávat na ty zlé motoristy ti za vše mohou i když uznávám že je jednodušší se za to neustále schovávat.
    Osobně nevidím příliš velký rozdíl v chování neohleduplných autařů proti cyklistům na chodnících kde se řítí hlava nehlava a vidím to denně.
    Je to asi zakořeněno v lidech to tzv.právo silnějšího.
    Motorista je pán na silnici a tak cyklista nebude riskovat a bude pánem na chodníku-chudáci chodci.
    Závěrem chci říci jen to,že všude se vyskytují lidé kteří moc ohledy neberou ať již ve voze nebo na kole.
    Tak se prosím neschovávejme za zlé motoristy a neházejme všechny do jednoho pytle.
    P. Fuse

Další z rubriky

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 33

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 5

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru