Rekola: zkušenost s českým bikesharingem

Rekola jsou český nízkonákladový systém sdílení kol v ulicích. Poznáte je snadno: jsou to většinou starší kola, která do sítě někdo věnoval. Ta následně prošla renovací a nabarvením narůžovo, to aby se méně kradla a šla hned rozeznat. Kola jsou uzamčena volně v ulicích – ve stojanech, u zábradlí, u lamp – a půjčují se pomocí mobilní aplikace, webového rozhraní nebo sms zpráv. Kola tak lze vrátit kdekoliv, nikoliv pouze do přesně rozmístěných bikesharingových stanic.

Aktuálně se s těmito koly můžete setkat v Praze, Brně, Olomouci a Pardubicích. Původ je pražský, zbylá města franšíza. Podobný samostatný projekt, který ale vznikl také za částečné pomoci pražských Rekol, nalezneme i v Plzni pod značkou Kolem Plzně.

Jak to vzniklo?

Systém vznikl z iniciativy bratrů Vítka a Filipa Ježkových, kterým se skrze crowdfunding na serveru Hithit podařilo vybrat potřebných 155 tisíc korun na rozjezd systému. Tato suma byla navíc zdvojnásobena Nadací Vodafone. Na podzim 2013 tak mohl proběhnout v Praze zkušební provoz, který na jaře 2014 přešel do oficiálního fungování a rozšířil se do dalších měst. Inspirací celému projektu byl například suchdolský bezplatný systém růžových kol, který v této městské části fungoval až do letošního léta.

Místa využití kol v rámci testovacího provozu na podzim 2013 (zdroj: Rekola.cz)

Jak to funguje?

Něco jsem již naznačil, ale vezměme to popořadě . Pro zprovoznění systému je třeba se stát přidruženým členem spolku (v případě Prahy to je Rekola Praha z.s.). Což v reálu znamená registraci a zaplacení členského příspěvku odvíjejícího se od doby, po kterou chcete Rekola využívat. Roční členství stojí 1000 Kč. Lze si zaplatit i jeden měsíc za 200 Kč. Pokud se registrujete poprvé, je třeba si zaplatit minimálně měsíce dva. Také registrací souhlasíte s podmínkami a se zpracováním osobních údajů. Nutno zmínit, že během zimních měsíců budou pravděpodobně kola stažena z oběhu, pokud nebude počasí opravdu příznivé.

Po registraci a zaplacení příspěvku vám je během pár dnů systém zpřístupněn. Pak si již můžete kola půjčovat. Při registraci si sice zvolíte město, kde hodláte systém využívat primárně, Rekola si ale můžete půjčovat v celé republice. A to přes webovou aplikaci, přes SMS, nebo přes oficiální aplikace pro AndroidiOS. Existuje i beta verze pro Windows Phone.

Já jsem pro vyzkoušení Rekol využíval aplikaci pro Windows Phone, webovou aplikaci a i textové zprávy jsem si vyzkoušel. Aplikace pro WP má své mouchy, ale funguje solidně. Nikde není oficiálně prezentována a je to zkušební verze, takže její nedostatky netřeba nijak zvlášť komentovat.

Aplikace pro Windows Phone

Půjčování

Pokud jste všechny předešlé kroky zvládli, tak již stačí najít na mapě nebo rovnou na ulici Rekolo a vypůjčit si ho. Aplikace vám přehledně zobrazí kola ve vašem okolí, jejich typ a vybavení, případně problémy s pojízdností. Kola jsou primárně spíše ve svých zónách, kam se mají i vracet.

V Praze je to poměrně široké území zahrnující kromě historického centra i Karlín, Holešovice, Dejvice, Smíchov, Vinohrady a další oblasti. To je již docela funkční i pro pohyb v rámci zóny. V Brně je to ale pouze historické jádro města, které skutečně není velké a jeho velkou část zahrnuje pěší zóna s omezením vjezdu kol.

Zóna Rekol v Praze (zdroj: Rekola/Google)

Tam tudíž zóna pro vracení kol funguje spíše jako rozlehlejší výpůjční stanice, protože v rámci ní popojíždět není nijak nezbytné a nepřijde mi to většinou ani časově výhodné – když vezmu v potaz dobu potřebnou na vypůjčení a vrácení. (Tím ale netvrdím, že mi zákaz pohybu na kole po centru vyhovuje).

Má kolo, ke kterému jste dorazili, nějakou závadu? Můžete ji v aplikaci rovnou nahlásit, což snad ušetří zbytečnou cestu k nefunkčnímu kolu dalším uživatelům. O kolo se pak postarají servismani Rekol. To je jeden z účelů zón pro vracení, aby servismani nemuseli za koly cestovat příliš daleko.

Bohužel však závadu lze hlásit až po vypůjčení kola. Zde by mi přišlo poměrně užitečné zavedení možnosti nahlášení závady bez nutnosti půjčování. Myslím si, že to většina uživatelů nepodstoupí a jednoduše od nepojízdného kola odejdou, aniž by si ho půjčovali, poté závadu hlásili a kolo opět na stejné místo vraceli.

Jestli ale kolo vypadá pojízdně, tak předpokládám, že si ho chcete vypůjčit. Po příchodu ke kolu tedy zadáte do aplikace číselný kód napsaný na bicyklu a aplikace vám obratem pošle kód pro odemknutí zámku. Nyní je kolo vaše a můžete ho používat až 24 hodin. Rekola ale prosí, abyste v případě nepoužívání kolo opět vrátili a nesyslili si ho celý den, aby ho mohl opět někdo použít.

Vracení

Vrácení kola provedete opět přes aplikaci. Kolo někde bezpečně zamknete, nejlépe ke kvalitnímu stojanu na rušnějším místě. Prostě tak, aby nepřekáželo a zároveň ho nikdo neukradl. Poté upřesníte v aplikaci pozici na mapě, vložíte slovní popisek, aby další uživatel kolo bezpečně našel a kliknete na tlačítko vrátit. A je to. Můžete jít.

Vrátit lze i mimo zónu, ale pak se zavazujete, že kolo nejpozději do dvou dnů opět do zóny vrátíte (pokud vás některý jiný uživatel nepředběhne). Údajně existují místa, kde aplikace kolo znemožňuje vrátit, jelikož tam je zkušenost s častou vandalizací nebo krádežemi Rekol. Na takový případ jsem ale nenarazil.

Sám jsem kolo několikrát mimo zónu vrátil. V takovém případě mi i přišel upozorňující e-mail od servismana, který mě prosil o brzké navrácení kola do zóny.

SMSky

Vyzkoušel jsem i půjčování přes textové zprávy, aby byl report kompletní. Pozitivně mě překvapilo, jak rychle vše funguje. Pro půjčování pomocí SMS se používá telefonní číslo +420 774635656.

Pokud zadáte do zprávy text ve formě „NAJIT adresa“ s vaší adresou, kde se nacházíte, tak vám obratem přijde seznam kol ve vašem okolí. Většinou je v seznamu u kol uveden pouze název ulice. Tudíž je to skutečně velmi zjednodušená orientační funkce, aby člověk věděl, kde zhruba hledat. Pro vypůjčení pak pošlete zprávu „PUJCIT a šestimístný kód uvedený na kole“. Pro vracení pak logicky text ve variantě „VRATIT adresa; upresneni“.

Zkoušel jsem to jen jednou, ale vše fungovalo na jedničku. Napoprvé jsem udělal překlep v adrese, pak mi žádná zpráva nepřišla, ale když jsem neudělal chybu, tak odpovědi chodily v řádu sekund. Vše jsem kontroloval i s aplikací a vrácené kolo se úspěšně vrátilo přesně na místo, které jsem zadal. Upřesnění také bylo u kola uložené v pořádku.

Přehled SMS komunikace a potvrzení z aplikace, že se informace u kola uložila správně.

Kvalita kol

Jak jsem již psal, kola jsou většinou starší, velmi rozdílných typů. Jezdí ale dobře a neměl jsem s nimi žádné zásadnější problémy. Spíš mě vždy pozitivně překvapila. Technický stav byl většinou dobrý, odpovídající tomu, že jsou celodenně na ulici a často již starší. Vše bylo v zásadě v pořádku, ale zase jsem si nebyl osobně funkčností neznámého kola natolik jistý, abych si na nich troufl do rušného provozu.

Větší problém jsem měl se svým způsobem využívání kola. Ten není s Rekoly úplně kompatibilní, což samozřejmě není jejich problém. Spíše se potřebuji přesunovat někam navečer nebo brzo ráno, cestuji spíše delší trasy a docela kopcovité. Také mám často nějaké to zavazadlo s sebou. To jsou tedy mé výchozí podmínky pro hodnocení.

Systém je skvělý hlavně pro kratší a klidnější přesuny přes den. Když jsem potřeboval popojet z Holešovic na Florenc, nebylo nic snazšího. Spousta kol má přehazovačku, takže kopce by také nebyly problém. Ne vždy mi ale Rekola velikostně seděla, takže jet dále jak dva kilometry už občas bylo utrpení. Také nejezdím v noci a za šera bez světel, která na Rekolech skoro vždy chybí. Takže většinu svých cest, kdy bych je rád použil, jsem musel absolvovat jinak. Dále má spousta kol nosič, ale již bez košíku, takže na něj jen tak odložit tašku také není vždy možné.

Rekolo na Václaváku

To ale nejsou opravdové stížnosti. Je jasné, že systém je nízkonákladový. Také je zde snaha mít na kolech co nejméně prvků, které by někoho lákaly ke krádeži. Se vším jsem dopředu počítal.

Lze si samozřejmě  nosit světla s sebou a mít tašku/batoh, která vám za jízdy nebude tolik překážet. Sám bych třeba uvítal, kdybych si při registraci mohl dokoupit jednoduché přenosné diody, které by mi přišly poštou. To by mi přišlo jako příjemná nabídka, pokud kola většinou světla nemají.

Alternativy

Rekola rozhodně nejsou jediným způsobem, jak si v Praze půjčit kolo. Běžné půjčovny v rámci centra Prahy vám půjčí kolo za zhruba 400 Kč na den. To je rozhodně dražší, zase ale dostanete ke kolu o poznání lepší vybavení. Cenově však tyto půjčovny MHD konkurovat nemohou a spíše se tedy hodí pro delší jednorázové výlety nebo pro turisty, než-li pro standardní dopravu po městě.

V Karlíně pak nalezneme i klasický systém sdílení kol s tradičními stanicemi, do kterých se musejí kola vracet. Jedná se o zkušební systém firmy Homeport, na kterém si testuje své technologie. Používat však jde zcela bez problémů a je určen i pro veřejnost.

Homeport stanice v Karlíně (zdroj: Prahakola.cz/Google)

Roční možnost využívání systému aktuálně stojí 300 Kč na jedno kolo. První půlhodina výpůjčky je zdarma (v rámci Karlína zcela dostatečné), pokud jedete déle, platíte dle tarifu. S Rekoly je to ale jen těžko porovnatelný systém. Hezkým nápadem je u Homeportu možnost zaplatit si vypůjčení více kol najednou. To bych využil i u Rekol, pokud by zde taková možnost byla.

Stanice Homeport v Karlíně (foto: Václav Kříž)

Co se týče mobilní aplikace pro půjčování kol, pak jistě Rekola nejsou jediným zástupcem. Homeport nabízí svou aplikaci a stejně tak i další firmy. V rámci Windows Phone jsem vyzkoušel aplikaci firmy Nextbike, s jejímiž systémy se můžeme setkat v rámci okolních států v Rakousku, Německu nebo Polsku (kde jsem vyzkoušel ve Varšavě systém Veturilo).

Ta nabízí jak klasické systémy s pevnými výpůjčními stanicemi, tak kola se zabudovaným GPS modulem. Musím říct, že aplikace Rekol mi designově přijde mnohem čistší a intuitivnější než-li aplikace Nextbike, což je systém naprosto jiného rozsahu a úrovně. Navíc používá stažené offline mapy, což Nextbike nedělá. Takže z tohoto hlediska mají Rekola jednoznačné plus body.

Aplikace Nextbike

Shrnutí

Rekola jsou první systém sdílení kol, který lze používat ve větší části Prahy. Za výrazné plus také považuji možnost výpůjčky ve více městech v rámci ČR. Přijet na Rekole na nádraží v Praze a v Olomouci zase na bicykl nasednout je prostě fajn. Výborná je možnost vrácení kola v podstatě kdekoliv. Pozitivně též hodnotím nastavení cen, nestojí to více jak tramvajenka.

Zápory vycházejí především z již zmíněné povahy kol a nízkonákladovosti. Rekola jsou tak jen obtížně využitelná v noci. Také jsou fajn především na kratší popojíždění. Rozličnost typů kol delší trasy mírně komplikuje.

Osobně Rekolům velmi fandím a projekt se mi líbí, ale pravidelným uživatelem se patrně nestanu. Je možné, že si opět někdy v létě předplatím jednotlivý měsíc nebo dva, ale jinak dám přednost vlastnímu kolu.

K tomu mě vede především to, že v Praze i Brně bydlím mimo zónu vracení. Sice mohu přes noc vyjet mimo zónu k domovu a ráno zpět do zóny, to ale jaksi komplikuje absence světel na kolech. Stejně tak jezdím i poměrně náročným provozem a v tom si na Rekolech často připadám hodně nejistě. Na své kolo se v náročných situacích můžu více spolehnout. Asi bych ale uvažoval jinak, kdybych měl příležitost se přes den více přesunovat po centru, pak bych Rekola využíval častěji.

Pokud to je váš případ, nebo pokud vám zmiňované skutečnosti nevadí, určitě Rekola vyzkoušejte. Snad už jen dodám, že kolem Rekol vzniká i příjemná komunita. Například do barvení nových kol se může zapojit v podstatě kdokoliv. Stejně tak přebrala Rekola pořádání pravidelných měsíčních cyklojízd. Super byla i účast Rekol na Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Pro pravidelné informace stačí sledovat jejich stránku na Facebooku.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Systém je fajn, i když osobně už příští rok s největší pravděpodobností registraci neobnovím. Spíš než pro přesun po centru bych kola využíval k rekreačním účelům, třeba po cyklostezce podél řeky do Radotína, kde ale už není zóna. A jezdit pro Rekolo vždy do centra a potom ho tam zase jet vrátit, to už je dost opruz :-( Ale třeba se i já časem dočkám…

  2. Systému fandím, ale je to pro mne exotika. Jezdím na kole příliš často na to, abych si někde půjčil něco v kdovíjakém stavu, bez helmy, bez nářadí, bez hustilky atd. O jízdě za tmy ani nemluvě. To jsou podmínky naprosto neslučitelné s chápáním světa každodenního cyklisty.

    Tyto projekty budou mít v Praze ještě hodně problémů, než se uchytí. Stávající cyklistická veřejnost bude jen těžko pravidelnými uživateli nejen z výše uvedených důvodů, ale také proto, že už svá kola má a umí je v Praze používat. Navíc bikesharing je vícenáklad.

    Své uživatele bude muset hledat bikesharing jinde. Konkurentem je však kvalitní MHD za relativně malý peníz (zvláště pro majitele předplacených kupónů).

  3. [2] Já jezdím na kole denně a myslím, že bych to využil tak párkrát do roka: napadají mě jen dvě situace: 1) Cesta na/z nádraží a nechci si brát kolo vlakem, 2) Moje kolo se mi rozbilo a je zavřeno/nemají součástku/nestačím na to vlastními silami

  4. pokud by na bikesharing bylo nahlíženo ve správných souvislostech, jak si zaslouží, totiž jako na součást komplexního řešení dopravy včetně parkování a všech následků IAD ve městech, logicky musí také město investovat odpovídající prostředky. A jedná se o investici (!), nikoli nějakou milostivou dotaci (!) – do IAD i do vlastní budoucnosti přece investujeme! ;-)) Hlavně aby to ti na radnicích už konečně pochopili! Držím palce!

  5. Bikesharing také není určený pro lidi, co dneska jezdí každý den na svém kole. Vím třeba o člověku, jehož práce znamená dost pochůzek po centru, bydlí ale někde ve 2.-3. pásmu a nechce se mu do Prahy jezdit ráno se svým kolem, tak jede vlakem a v Dejvicích si pak na den půjčí rekolo. Pak jsou tu lidi, co mají potíže s parkováním kola doma, takže bikesharing by jim řešil jinak obtížný problém. A jsou situace, kdy se bikesharing hodí i každodenním jezdcům, třeba když občas se jde do hospody a domů nechci jet na kole… A samozřejmě, bude-li bikesharing za malý příplatek na Opencard, potom se v centru ujme na plošnou obsluhu oblastí, kde je jenom metro, ale jinak nic, což se týká třeba prakticky celého Starého Města a části Nového Města. Ono stačí přijet do města céčkem a chtít se dostat někam na Havelský trh: řešit, jestli jít kilometr přes Václavák pěšky, nebo přestup a jednu stanici metrem a stejně jít ještě pěšky půl kilometru, když by BS stanice byla kousek od cíle… Ovšem to by Praha 1 neměla mít takové scestné představy, jako že BS stanice nemají být nikde jinde než u stanic metra.

  6. Já jsem sice denní jezdec na svém kole, Rekola jsem ale přesto používal často:
    * kolo mám v práci někdy na dvoře zamčené; když si chci zajet někam dál na oběd, tak se Rekolo vyplatilo víc, než vytahovat to svoje
    * občas jedu do hospody a tak kolo nechám v práci a jedu na Rekole
    * občas ho v práci nemám (přiletím ze služebky, ..) a Rekolo se hodí taky.

  7. Moje zkušenost s rekoly je poměrně dlouhá. Pomáhal jsem v testovacím provozu, naše firma to trochu sponzorovala a pokud se nemýlím tu heatmapu v článku s místy výpůjček jsem dělal já.

    Jakkoliv tedy projektu fandím, nelze to hodnotit zatím dobře.
    Bikesharing tohoto typu nelze bohužel považovat za dopravu. Je to takové zrychlovátko. Spíše příjemné překvapení než systém na který by se dalo spolehnout.

    Na to je hustota kol malá a poruchovost vysoká. Největší problém je paradoxně ta proměnlivost stanic. Moje typická situace je, že jedu vlakem z Kladna a pak se někam dopravuji. Dojdu, popojedu pár stanic MHD. Rád bych jel na rekole. Ale ve stávajícím stavu se prostě nemohu spolehnout na to, že u nádraží kolo bude. A rozhodnout se tak třeba jet třeba o jedno pozdějším vlakem. V plánovění multimodality s rekoly je prostě počítat vždy s variantou „nebude tam“. A když tam je, brát to jako milé překvapení. Člověk je dříve v cíli a tak si může před schůzkou ještě koupit koblihu :-).

    Smysl to dává tam, kde je hustota kol vysoká (např. kolem dejvických vysokých škol). Ale na okrajích zóny je to bohužel takto.

    Na druhou stranu – celý projekt autoři realizují formou LEAN startupu. Tedy postupným nabalováním z minima. Věřím, že se to bude dále zlepšovat. A nebo to vyprovokuje magistrát k investici do standardního bikeshariangového řešení.

    Takže jsem za projekt velmi rád i přes jeho diskutabilní užitečnost pro mně osobně.

  8. Připojím také stručně svůj názor, i když většinu z toho už vlastně napsali jiní. Svoji první zkušenost s bikesharingem jsem učinil letos v létě. Nejprve při výletu do Vídně, což byl narozdíl od mnou dříve navštívených měst první systém, kde bylo možné zaregistrovat se a zřídit účet přímo na stanici. Takže perfektní, za pár minut máte na svoji bankovní kartu a uživatelské jméno k dispozici celý síť kol. Výlet do Vídně byl součástí delšího pobytu v rakouském Hollabrunu, kde jsou také dvě bikesharingové stanice. Tentokrát byla registrace trochu složitější, ale stačilo si po internetu zřídit účet přes telefonní číslo a bankovní kartu a bylo možné jezdit. Jak jsem zjistil druhý den, tak stejný účet funguje i v nedalekém Tullnu a doteď jsem se mohl a kole v rámci jednoho účtu projet i po Varšavě, Drážďanech a Norimberku. Vše funguje velmi jednoduše, nejhůře se na kole asi jezdilo v Polsku. Jednak tam stále chybí pořádná infrastruktura, jednak byla kola v nejhorším stavu (přeci jen stále existují hranice mezi východem a západech i pětadvacet let po revoluci) a také byly především odpoledne v centru i velké stanice prázdné a bez kol.

    Tedy to, co mi nevyhovuje na Rekolech a KolemPlzně je nutnost předchozí registrace a také to, že kola nemají pevně dané stanice. Je to stejné, jako kdybych šel na autobus a on měl zastávku každý den někde jinde. Chybí možnost pro občasné jezdce, kteří nechtějí používat měsíční paušál. Opět paralela s MHD – neexistují jízdenky, jen předplatní kupony. Použitelnost pro lidi, kteří rádi střídají všechny druhy dopravy podle toho, který jim zrovna vyhovuje, je mizivá.

  9. Já bych nesouhlasil s poslední větou předchozího příspěvku (8) – použitelnost je celkem slušná. Jsem majitelem předplatní jízdenky MHD, jezdím do práce na vlastním kole nebo autem, a přesto jsem Rekola využíval :-)

  10. Ano, jsou i výjimky ;-) Jde mi o to, že když si platím předplatné na MHD, tak mě to motivuje jej používat co nejvíc, neboť si tím zlevňuji každou jednotlivou jízdu. To samé v případě bikesharingového paušálu. Mám-li oboje naráz, tak musím jezdit opravdu hodně, aby se oboje vyplatilo. A jsou lidé, kteří díky svému zaměstnání a celkovému životnímu stylu zkrátka tolik nenajezdí. Připočítat můžeme ještě vlastnictví auta, které také vyžaduje fixní náklady. A ty jsou samozřejmě tím nižší, čím více se jezdí. A živit naráz tři paušály nedává ekonomicky příliš smysl, protože ani jeden druh dopravy člověk nevyužije v takové míře, aby mohl umořit vložené náklady. S přihlédnutím k tomu, že Rekola mají objektivně zdaleka nejnižší spolehlivost (popsáno výše – různé výbavy, technický stav, poloha disponibilních strojů), tak z tohoto mixu jdou ven jako první.

  11. Já bych jen doplnil, že apka pro WP není od nás. Napsal ji nějaký nadšenec. V našich pakách je samozřejmě možné problém hlásit i bez půjčení kola. (ios, android i webová aplikace)

    Rád bych řekl, že spíš než s nedostatkem jezdů jsme měli problém právě s údržbou. Stará kola se porouchávají šíleným tempem a když číslo uživatelů v Praze atakovalo 450, sotva jsme stíhali kola udržet v provozuschopném stavu. I proto do další sezóny hledáme další lidi do našeho teamu servismanů, kteří by nám s tím pomohli. Zatím je nás asi 10, uvítáme každou pomocnou ruku!

    Honza Koutný

  12. Děkuji všem za doplňující komentáře.

    Měl jsem dojem, že neoficialitu appky pro WP jsem dostatečně zdůraznil.
    Měl jsem si více ověřit, jak to je s oznamováním problémů kol u jiných platforem a nespoléhat se pouze na dojem z WP a slovní sdělení jiného uživatele. Omlouvám se za nepřesnost.

    Ad 8: To jsou právě systémy od firmy Nextbike, které lze všechny používat po jedné registraci.

Další z rubriky

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 17

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 2

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více

Tři různé longtaily 2

Jak jsem slibil, představím tři různé longtaily, se kterými mám dlouhodobé zkušenosti. Elektrifikovaný citybike se..více

Co musíte vědět před pořízením longtailu 12

Když chcete po Praze vozit na kole víc než svůj zadek, notebook a triko na..více

Lednové jednání pražské cyklokomise: schváleny standardy městských cyklotras 5

Na lednové cyklokomisi se hodně dohadovalo a hodně projektovalo, trvala tak obvyklé 2,5 hodiny i..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru