Když nasněží a začne mrznout

Zima Prahu zatím jenom mírně polechtala, ale co není, může být. Sníh tu byl zatím jen pár dní kolem Vánoc. Jak to přitom vypadá se zimní údržbou cyklotras?

Minulý rok jsme pro vás připravili přehled zimní údržby komunikací a chodníků, popis základních použitelných zimních tras, a také přehlednou zimní cyklomapu, snažící se vytipovat nejpohodlnější průjezdy i ve chvíli, kdy město zavalí sníh. Informace jsou sice sesbírány na základě loňských dat, ale nepředpokládáme jejich přílišnou odlišnost. Vaše letošní zkušenosti a náměty na aktualizaci nám můžete psát do komentářů.

Základní odkazy:
Cyklomapa PNK – vrstva zimních omezení,
Stránka PNK věnovaná zimní údržbě cyklotras,
Přehledná zimní cyklomapa (obrázek).

Systém zimní údržby v Praze

V letošním plánu zimní údržby komunikací najdete k cyklistické infrastruktuře velmi stručný text:

7. ZAJIŠTĚNÍ SJÍZDNOSTI CYKLISTICKÉ INFRASTRUKTURY
7.1. Rozsah zimní údržby cyklostezek
Sjízdnost cyklostezek, které nejsou součástí udržovaných MK, nebo NMK, se zajišťuje v rozsahu 7,1 km, které jsou součástí A1 a A2.
7.2. Způsob zimní údržby cyklostezek
Cyklostezky v rozsahu viz bod 7.1 budou udržovány v rámci II. pořadí NMK v časových limitech podle bodu 6.3.
Cyklostezky vedené po MK jako samostatné cyklopruhy nebudou udržovány.

Na základě tohoto ustanovení můžete mít dojem, že, co se cyklistů týká, neudržuje se pro ně v zimě prakticky nic. Není to ale tak docela pravda. Podíváte-li se na podrobnou mapu zimní údržby TSK nebo do seznamů městských částí, najdete spoustu cyklochodníků zařazených do zimní údržby — byť tak trochu mimovolně. I v zimě se tak dají v řadě směrů najít překvapivě klidné trasy.

V Praze se nejprve protahují hlavní silnice (a z vedlejších ty, které vedou do výrazného stoupání), potom autobusové zastávky a další pořadí silnic, chodníků. Komunikace, chodníky u zastávek veřejné dopravy a vybrané další chodníky udržuje TSK, která na to má velmi přehlednou mapu:

Mapa údržby komunikací TSK

Na dalších chodnících, parkových cestách a někdy i v jinak neudržovaných vedlejších uličkách uklízejí městské části. V areálech firem a průmyslových zónách mohou uklízet i soukromníci, stejně jako nárazově i jinde.

Zimní cyklomapa

Na základě informací z těchto map Vráťa Filler připravil vloni základní zimní pražskou cyklomapu (velký obrázek získáte kliknutím na odkaz pod mapou).


(Mapa v plném rozlišení)

Mapa se soustřeďuje na příjezdové trasy do centra a obsahuje jen vybrané průjezdné nebo neprůjezdné trasy. Zpřesnění uvítáme, vaše zkušenosti s údržbou různých úseků cyklotras pište prosím do komentářů.

Jakmile dojde na sníh, mráz a nesjízdnost, budeme, stejně jako předloni (vloni moc sněhu nebylo), nabízet informace o zimní průjezdnosti v cyklomapě, v režimu uzavírek.

Kudy jezdíte v zimě vy?

Jakmile udeří skutečné mrazy, budeme evidovat neprůjezdné úseky a základní objízdné trasy v naší cyklomapě v režimu uzavírek. Uvítáme proto informace o aktuální průjezdnosti i vaše tipy na v zimě dobře průjezdné trasy.


Na zimní údržbu cyklopruhů a cyklostezek jako v dánské Kodani si v Praze ještě musíme počkat:


Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Jel jsem 5.ledna k Paláci kultury, na mostku přes dálnici a na ploše před Palkulem všude malé střepy. Duše to nedala :(

  2. Votoček: Asi tam někdo něco 31.12. slavil. Jarní úklid je v nedohlednu.

  3. Jan Votoček: jaký pláště používáš?

    Jinak na zimní údržbu si moc nestěžuju, v Praze na kole se stejně musí člověk spíš přizpůsobit podmínkám a počítat se vším. Jak napadl sníh tak jsem zdokumentoval kus A2, Stromovku nebo Trojský most a celkem to šlo: http://youtu.be/mM90tPQgQWM
    Je to hlavně o pláštích, první den jsem vyjížděl ve předu s Marathon Supreme a docela jsem (nepřekvapivě) klouzal :). Druhý den jsem přezul na hrubší crossový model a už to bylo o dost lepší. Vzadu mám balón Big Ben 2″, ten mi přijde i na sníh dostačující. Pláště jsou prostě pro zimní sezónu klíčová věc. Jestli máte někdo nějaké tipy / zkušenosti, můžete se podělit.

  4. Vpředu Marathon Dureme Double Defense (keramické šupiny proti defektu), vzadu Marathon Plus Tour. Najeto přes 20 000 km bez defektu, s těmito plášti jsem ještě defekt neměl. Pláště používám celoročně, zvlášť zadní už téměř nemá vzorek, ale zatím jsem nepotřeboval jet po sněhu. Duše také Schwalbe.

  5. Mám na kole pořád to samé, už od výroby – už poněkud sjeté Big Apple. Jako vzorek to skoro žádný nemám, ale soudím, že když je náledí, klouže všechno dost stejně, a tudíž je třeba na některých místech jet opatrně, popř. na jich vůbec nejet či aspoň nezatáčet, a když není, je vzorek jedno, na sněhu do žádného krpálu nejezdím, ani žádné serpentýny na trase nemám.

    Dlouho jsem unikal píchnutí, podle výměn zkušeností na PNK možná i proto, že zas tolik hrozně nevážím, ale poslední dobou je to nějak horší, loni jsem lepil snad třikrát, přirozeně zadní kolo s nábojovou převodovkou a nastavováním napnutí řetězu, abych se nenudil.

    Loni bylo svinské náledí prakticky při holomrazech, kdy namrzala přes nos vzdušná vlhkost. Letos se necháme překvapit, spíš to do budoucna vypadá na středomořské zimy (=středoevropská jara).

    Se sněhem mám jinou potíž (nechám-li stranou všechen ten sajrat na brzdách a na řetězu a všude) – za jisté konstelace se mi cpe mezi kolo a blatník sníh, a to teda je pak těžký rotoped!

  6. Taky bych řekl, že defektu se dá do velký míry vyhnout pláštěma s ochranou: http://youtu.be/Uz8fT13rtlk
    Loni jsem si koupil pár plášťů na testování (např. Schwalbe Marathon racer, Supreme, Conti Speed ride, Town ride, Maxxis Overdrive Excel…), mám dvě kola tak to různě prohazuju, momentálně testuju na trekovym kole vepředu Big Ben 2,15″ a pevnou vidli, vzadu Big Ben 2″, na ekole mám vzadu taky Big Ben, vepředu mám motor tak potřebuju co nejlehčí a spolehlivý, až do tý zimy mi přišel ten Marathon Supereme ideální.

  7. Jezdim na Nobby Nic (na zadnim mam zesilenou snakeskin). Na snehu bez problemu, ale tuhle mezi svatky, jak to namrzlo, tak jsem do Sborovske najizdel plochodraznim smykem. Jeste, ze tou dobou v Praze nebyl nikde zadny provoz…
    Jednou mi to nepekne ustrelilo predni na mokre koleji, ale to je loterie na jakemkoli plasti. Co se tyce defektu, tak zatim bez problemu.

  8. Vlákno: díky za tip, o tom bych mohl uvažovat, až projezdím stávající pláště. Jsem zvědav, po kolikátém kilometru vylezou drátky (i když kilometry jen odhaduji z hrubých průměrných počtů km na týden a počtu týdnů za rok na kole). Ráfky, zejména ten zadní, už má namále, ale ve východo-západním směru to v Praze není žádný div.

    Epo: Jak říkám, na ledu je myslím úplně jedno, jaké pláště člověk má… Různá pravoúhlá odbočení ve svahu Střešovic jsou opravdovým oříškem, loni jsem si tam vykloubil palec, i když jsem jel krokem a trochu jsem to očekával.

  9. eh… Zborovske :-(
    taky maji ty NN tzv. wrrrroooouuummmm efekt na cyklostezkach – jsou slyset uz zdaleka, takze chodci prchaji nebo se aspon ohlednou, ze se necoblizi :-P

  10. Lei: je to tak… letos me ta ledovka uz nekolikrat odradila. Jak starnu, tak se asi vic bojim :-)
    Ten samy den, co jsem rano smykoval, tak jsem vecer dumal, kudy bych to nejak bezpecne sjel z Pankrace k Vltave, ale nakonec jsem zbabele utekl do metra a na kolo sednul az na Florenci…

  11. Na koloběžce to na asfaltu a kostkách včera večer opravdu hodně klouzalo na Zahraďáku, Míráku, Pavláku i Václaváku (bylo mokro a země pořádně vychlazená). Před půlnocí, když asi dvě hodiny pršelo, už to bylo lepší a klouzavost zmizela :-)

  12. Již delší dobu promýšlím článek zabývající se plášti na kolo. K tomuto článku by se mi hodily i podrobnější osobní zkušenosti.
    Pokud byste chtěli pomoct s jeho realizací, napište prosím na redakce@prahounakole.cz typ vašeho pláště/plášťů a vaše zkušenosti za různého počasí, v zimě/létě, co se vám osvědčilo a co naopak ne.

    Předem díky za ochotu.

  13. No horském kole byly nejlepší do hnusu nějaké Kenda 3.0 Kdysi jsem je koupil omylem do kola, do kterého se nevešly. Po pár letech mi ho ukradli, a tak jsem koupil nové. Tam se už vešly. Chvíli to vždycky trvalo, než jsem je roztočil, ale pak se na nich jelo pohodlně jako na motorce. V zimě na sněhu (prašan i uježděný) zcela bez problémů. Na ledu stejně jako všechno ostatní pneu byly k prdu. Kolo mám pořád šestadvacítku.

Další z rubriky

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 29

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Přidejte se do týmu PNK! :)

Naši dlouholetí příznivci jistě vědí: obsah cyklistického serveru Prahou na kole je zajišťován především nadšenými..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 2

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru