Koloběžka = dopravní prostředek do města

Václav Kříž

Možná jste zvyklí jezdit veřejnou dopravou, ale na zastávku se pořádně projdete. Možná byste jezdili na kole, ale nemáte ho kloudně doma ani v cíli cesty kde zaparkovat. Koloběžka je často přizpůsobivější. Malou skládací lze vzít do vlaku ČD jako ruční zavazadlo, aniž byste za ní platili cokoliv navíc. Skládací koloběžka s nosností 100 kg má nejdelší rozměr často 90 cm. Možná jste řešili problém, že kvůli jízdě několik kilometrů na nádraží si nechcete kupovat jízdenku za 24 Kč a kolo není u nádraží kde zaparkovat. Cesta na koloběžce nemusí trvat o moc déle a v kombinaci s vlakem může jít o nejrychlejší způsob dopravy.

vaclav-kriz-kolobezky-malesicky-park

Většina článku bude o skládací koloběžce.

Tipy pro jízdu

Skládací koloběžky mají menší kolečka (cca 20 cm průměr). Kočičí hlavy, šotolinové cesty či vyšlapané pěšiny jsou pro ně nesjízdné. Na rovině na asfaltu můžete dosáhnout rychlosti i 20 km/h. Brzdí se na nich především zadní šlapací brzdou či seskokem. Pro jízdu za tmy je minimálně vhodné vpředu připnout silikonovou blikačku na řídítka a vzadu blikačku na batoh. Buďte vidět! Snadno připnutelnou blikačku za 180 Kč mají třeba v Bajkazylu.

Široké a hladké chodníky jsou pro jízdu na koloběžce ideální. Když to vyžaduje například ohled na chodce, je snazší zpomalit. Také zastavení a opětovné rozjetí je snazší než na kole, což se hodí u vysokých obrubníků či přechodů pro chodce, které jsou díky tomu menší překážkou. V bočních ulicích je zase vhodnější jet po vozovce. Zákon o provozu na pozemních komunikacích v § 4 říká, že při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek. Až b) řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích. Koloběžka, pokud splňuje povinnou výbavu kola, je v zákoně považována za kolo.

Na koloběžce lze jezdit do školy. Děti si  na ní užijí spoustu zábavy a budou samostatnější. Rodiče a učitelé mohou těžit z toho, že budou děti díky pohybu o trochu více vybouřené. Koloběžka má větší šanci na zaparkování v uzavřeném prostoru školy, třeba ve skříňkách nebo šatnách. Pokud taková možnost neexistuje, je možné se obrátit na ředitele školy, a společně najít vhodné řešení.

 

Edit 27. 7. 2015: Skládací koloběžku lze sice pořídit na internetu za 1200 Kč, ale takový postup nedoporučuji: levná kolobka bude pravděpodobně mít krátké blatníky, bude větší dřina a menší zábava na ní jezdit (vlastní zkušenost). Je škoda si za mokra pocákat boty a nohavice. Výhoda kamenného obchodu je možnost následného servisu či dokoupení náhradních dílů. Našli jste někdo jiný kamenný obchod, kde mají skládací koloběžky než Decathlon?

vaclav-kriz-kolobezky-malesicky-park2

Zadní blatník je příliš krátký. Bude dobré, když si to výrobci uvědomí.

vaclav-kriz-kolobezky-pariz

V Paříži se na koloběžkách jezdí hodně.

Na koloběžce jezdí mí kolegové i ve zjevně nepřívětivém velkoměstě plném magistrál, aut, spleti podchodů a propagandy.

S koloběžkou v MHD

Většinu skládacích koloběžek si můžete vzít do autobusu či tramvaje zdarma. Smluvní přepravní podmínky PID přepravu skládacích koloběžek umožňují: sbalené skládací jízdní kolo, dětské odrážedlo nebo dětské jízdní kolo pro dítě do 6 let věku lze přepravovat i bezplatně, pokud překročí povolené rozměry (50×60×80 cm) nejvíce v jednom rozměru.

Objemné předměty dosahující výše uvedených rozměrů lze vzít do vozidla jako zavazadlo jen s ohledem na okamžité obsazení vozidla. (Přeprava rozměrnějších zavazadel (např. nad 25×45×70 cm) je zpoplatněna (16 Kč), ale držitelé předplatní jízdenky mohou jedno takové zavazadlo přepravovat bezplatně.)

Velké koloběžky

Velké koloběžky se ve vlaku ČD počítají jako jízdní kolo. Pořád se vejdou do kufru auta. Mají větší kola s plášti a lepšími blatníky, na rovině dosáhnete rychlosti přibližně 25 km/h. Poradí si s hrbolatým povrchem. Mají širší řídítka a lepší brzdy. Jsou lépe odpružené a lze na nich ujet více kilometrů. Doma či v práci oproti kolu stále nabízejí snazší parkování. Je snazší je použít na silnici. Při návštěvě obchodu už je ale asi budete potřebovat zamknout u stojanu na kola a nikoliv brát dovnitř, což naopak u malé koloběžky není problém. Velkou dospěláckou koloběžku lze pořídit i v rozmezí 2000-3000 Kč. Tyto koloběžky jsou snáze dostupné v kamenných obchodech, kde si lze vyzkoušet, jak dobře jedou.

A kdyby vám kola, koloběžky, odrážedla, tříkolky, in-line brusle, a skateboardy k uspokojení dopravních potřeb nestačily, věřte, že existují i moderní kola skládací či nákladní různého provedení. Nákladní kolo odveze skoro celou rodinu. Nejpokrokovější řešení kombinace kola a ostatních druhů dopravy je skládací kolo Brompton, jehož menší kola vůbec nebrání tomu, aby jezdilo svižněji než třeba trekové kolo.

Jaké jsou vaše zkušenosti, kde jste jaký dopravní prostředek pořídili a jak jste s ní spokojení? Co kde lze pořídit v kamenných obchodech?

Kde je potřeba něco pro ten dopravní prostředek něco vylepšit? Přidávejte nápady na Cyklisté sobě.

Kde se na koloběžkách dobře jezdí?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Ahoj
    mluvíš mi z duše i když teď jedu ve větších koloběžkách a ty na fotkách nepovažuju za dobré. Ale:
    přestěhoval jsem se na novou adresu a rozšířil sortiment právě o koloběžky MIBO, Kostka, KickBike a Sixteen. Takže v Praze je teď nová speciálka prodejna a půjčovna koloběžek http://www.velorama.cz Praha 7 Letná Šmeralova 6, na webu o nich zatím nic nemám ale v obchodě jich je kolem 30ti z toho tak půlka půjčovací. Ladia

  2. To, co se zde prezentuje jako skládací koloběžka podle silničního zákona koloběžkou není a na silnici nesmí.

    Kdo by chtěl vést Flame war na tému brzdy, tak se omlouvám, ale zaznít to mělo.

  3. @Ladia: Díky za info. Říkám si, že se postupně propracuji ke kvalitnějším modelům. Já jedu na menších.

    @Jozef: díky za připomínku. Druhou brzdu jinou než seskok, zvonek a odrazky to nemá, pravda. Mohl bych přidělat přední nalepovací odrazku co nejvýš na tyč, abych byl vidět zepředu nejen bílým blikáním, ale i odleskem.

  4. Mimochodem, napadlo mne, zda by muselo mít dvě brzdy třeba takové odrážedlo pro dospělé (draisina – módní hit roku 1819 :-) ), když se i na něm dá brzdít nohama…

  5. [5]: V roce 1819 se regulace provozu omezovala na „povoz musí být vybaven brzdou, pokud jede s prudkého kopce.“ Dvě stě let je v mnoha směrech ekvivalent úplně cizí země.

  6. Jako přibližovadlo na pár desítek (až stovek) metrů dobrá věc, ale způsob pohonu to má dost neefektivní, moc prudce zabrzdit na tom taky nejde, rychlost po rovině a do kopce nic moc. To kdyby tak někdo dělal kolečkové lyže použitelné s civilní obuví, to by byla bomba. To by se běžkaři rychle přemnožili. Než to někdo začne vyrábět, zůstanu u stroje s pohonem zadního kola řetězem, navrženého pro jízdu vsedě.

  7. „Jako přibližovadlo na pár desítek (až stovek) metrů dobrá věc“ – a přesně tak jsem to používal: z domova na metro, z IPP dolů do Štěpánský, pěšky do Vodičkovy na tramvaj, z tramvaje pár set metrů do školy. *Přibližovadlo* mezi módy, na vzdálenosti, které by v pěším módu zabraly déle než tři minuty; navíc složit a rozložit trvá tak 5 sekund (na rozdíl od třeba těch běžek).

    (Připadá mi, že tohle musí být tou vodou v Želivce: „vyber si právě jeden dopravní mód, a toho se musíš už navěky držet zuby nehty. Možnost použít pro každou cestu něco jiného je hereze, a kombinace módů je zcela nemyslitelná.“ ;o) Zajímavý, že to slýchám od lidí na kolech i od lidí v autech…)

  8. Imho je ta minikolobka optimální jako doplněk k veřejné dopravě. V zásadě to umožňuje zvládnout mnohem rychleji „poslední míli“ (a to prakticky doslova, největší efekt to má pro vzdálenosti kolem 1 km). Na přesuny k metru na sídlišti je to naprosto optimální (třeba já to mám k jedné stanici 800 metrů, ke druhé 1200, a když spěchám, zrychlí mi to cestu na metro zhruba o pět minut). Když se to samé udělá na druhé straně (třeba namísto přestupu kvůli jedné stanici metrem), dosáhne se se tím bezkonkurenční rychlosti.

  9. @Piškvor Doufám, že tým zaslepencem jsem nebyl myšlen já! Já jsem skládací kolobkou jezdil denně 1,5 km. I po silnici. Myslím, že na takovou vzdálenost není určena. Jako přibližovalo na zastávku ideální. (Chce to ale (hladký) asfalt a kousek místa mezi lidmi). Uvažuji nad koupí dospělé koloběžky, kterou jsem nikdy neměl.

    @Vratislav A kopa legálních věcí není správná. ;) I když si o zákonodárcích myslím svoje, na skládací kolobce jsem si skoro rozbil hubu, když jsem jel dolu prudkým kopečkem. Ono to nějak nebrzdilo. Tak jsem se vylekal, že mě ani nenapadlo seskočit. Skoro mě zajelo auto.

  10. [7]: z bicyklu seskakuji do běhu přecházejícího v zastavení z rychlosti i 15 km/h. Při 20 km/h taky v případě nutnosti (může jít o neúmyslné přitlačení na obrubník) snad taky zvládnu seskočit bez zakopnutí či odřenin. Z minikolobky je pro mne seskok jednoduší, zvlášť pokud jsem se pár vteřin před tím aktivně neodrážel.

    V případě, že jedu na minikolobce vyhledávám pozvolná stoupání (např. Vítkovská stezka) nebo schodiště. Klesání také pozvolná nebo naopak tak prudká, abych rychle pěšky sešel velké převýšení.

  11. Jozef: O tom, že to brzdí bídně, nepochybuji. Mám s tím zkušenosti z Žižkova i mimoměsta a hranice použitelnosti jsou celkem jasné (když vás při brždění začne pálit chodidlo, víte, že je něco špatně :-) ). Když jsem to kupoval, sháněl jsem 20cm kola (tehdy – asi 4 roky zpátky – to bylo dost obtížné), aby to bylo schopné po tom pražském terénu jezdit aspoň nějak.

    A ujel jsem na ní i 10 km z centra domů (ne, že bych si to chtěl zopakovat) a kde nejsou kostky, tam je to super. Jinak doma máme i „polodospělou“ koloběžku (12″ kola), nějak ale není zrovna v permanenci. Možná ty větší kousky dávají smysl víc, ale jak se objeví větší stoupání, přestává to být zrovna zábava…

  12. Já se přidám se zkušeností, kde se dobře jezdí:) I když teda nejezdím na skládačce, ale na velké Kostce Tour (26″,16″). Obvykle jezdím úsek z Anděla na Tróju a velká kola jsou super na úseku Anděl-Kampa, kde jsem schopna to v provozu rozjet rychle a snadná manipulovatelnost je pak výhodou zase na Kampě, Mánesůvě mostě a náplavce, kde se můžu dobře vyhýbat lidem a popřípadě seskočit a jít a zase rychle naskočit a pokračovat v jízdě. No a na cyklostezce na Rohanském se to dá pak zase pěkně „rozbalit“:) Výhoda je, že i nejvyšší rychlost (odhaduju tak 15 km/h) mi pořád dovoluje rychle reagovat a uhýbat a navíc to není daleko k zemi v případě pádu:)

  13. Na cestu do školky se dělíme se synem o dospělou skládací koloběžku Xootr Mg, velmi bytelnou se 7″ koly – on jede tam (je to do kopce, takže s pomocí MHD a mého tlačení), já pak s kopce zpátky. Je to super, cca 1.6 km, a oproti chůzi cca 10 min. úspora. V Praze je ale hlavním problémem dlažba, a to i malé dlažební kostky na chodníku, na kterých to na neodpružené skládací koloběžce prostě moc nejde a člověk je z toho dost vytřesenej (možná to tak nevadí dětem, který jsou lehčí…). Prodávají se i odpružené, např. v Decathlonu, ale v jejich výdrž bych asi moc velkou důvěru neměl. Kromě toho mám ještě Kostku s 20″/16″ koly, s tou to jde i po dlažbě, ale zase je moc velká do tramvaje či autobusu, takže ta slouží spíš na víkendové výlety nebo jako alternativa ke kondičnímu běhání.
    Jako ideál do města bych si představoval malou skládací kolběžku s cca 7″ NAFUKOVACÍMI koly, kterým by tak nevadily nerovnosti chodníku a dlažební kostky. Ale nejsem si jist, jestli něco takového v použitelné kvalitě vůbec existuje …

  14. [6]: kde stará pravidla provozu najdu popsaná?

  15. Václav Kříž: První podrobnější pravidla provozu podle wiki platila na území ČR až od počátku třicátých let. Do té doby se asi jezdilo na poznání. V Anglii platil zhruba od roku 1805 tzv. „The locomobile act,“ podle kterého musí být vozidlo schopné kdykoliv a na požádání kohokoliv okamžitě zastavit a před každým motorovým vozidlem musel běžet běžec s červeným praporkem.
    Z historických dopravních značek vím o tzv. „kameni brzda“ na Smědavské silnici, který projíždějícím vozkům označoval před dlouhým klesáním místo, kde mají začít brzdit.

    Oprava: Bylo to od roku 1865, jmenovalo se to „The locomotive act“ a rychlostní limit v obci byl 5 mil.
    viz http://en.wikipedia.org/wiki/Locomotive_Acts

  16. Mate nekdo prosim zkusenost s nejakou 12″ v busech? K5, K6, Mibo Tiny?

    Bezne jezdim na skladacim kole, ale nekdy se mi to ten den nehodi. Chci se mezi autem, autobusem a metrem na necem svest, pripadne vystoupit pred-posledni zastavku.
    Uz roky hledam malickatou skladaci kolobezku s nafukovacimi kolecky (10″) a 2ma brzdami. Na trhu porad nic neni :-C

    Tyka se me ranni tlacenka ze sidliste na metro. Sjezd Pavlak-Stepanska-Vodickova, pohyb po centru (s vlezenim do obchodu) :-C

    Micro Flex Air vypada rozume, ale je to Mircro …
    http://www.micro-kolobezky.cz/micro-flex-air-200-mm.html

    U K-Bike K6 se zase bojim, ze me nebudou chtit pustit do autobusu a obchodu (metro asi dam).
    http://kolobezka.com/kbike_katalog/katalog_k6.html

    dik

  17. Normálně nás berou do metra, vlaku, autobusu i tramvaje MHD Praha na koloběžkách 20-16 i 20-20 palců. Pokud máš legitku, neplatíš za koloběžku nic. Vyzkoušeno v Praze (nejčastěji), Liberci, Mladé Boleslavi. Samozřejmě pokud je nacpaný dopravní prostředek, přednost mají lidé a kočárky. V meziměstských autobusech strkáme koloběžky dolů do zavazadlového prostoru a musíme za ně platit jako za zavazadlo (třeba jako za lyže), v meziměstských vlacích bereme koloběžka do prostorů pro kola, nebo prostě tam, kde je místo, do hytláklů je dávat nemusíme. Platí se za ně jako za kola.

  18. Diky!

    Jde mi vlastne jen o MHD v Praze, konkretne autobus a metro. Parkuju auto u skoly, kde jsou deti a chci se na zastavku busu a nasledne od metra do kancelara dostat trosku rychleji a ne moc spocenej.

    Ja mam Mibo Crazy Jet ale kdyz jsem se ted par dni rozhlizel okolo sebe v ty casi co jezdim … metro bych asi dal, ale autobus si nejsem jistej :-C
    Tam snad pripada do uvahy jen to Micro a sklapnute pod sebe …
    Proste spicka a kdyz budu muset nechat ujet uz 5tej autobus …

    … ale rad si to necham vyvratit!

  19. Bus, metro, tram téměř denně do centra i na okrajích. Bez problémů. Kostka Hill (tři různé mutace), Kostka Rebel a Kostka Twenty.

    Dnešní příklad: Právě jsme se vrátil z úředního jednání na radnici Praha 10.

    Zahradní Město, Sněženková – Vršovická, u Kohinoorky (kolobrnda 17 min) – jednání – Eden (oběd) – Strašnice, V Korytech (kolobrnda 20 min) – Lidl (nákup) – Zahradní Město, Jesenická (bus 4 min) – Sněženková (kolobrnda 5 min).

    Odpoledne bude následovat Zahradní Město, Sněženková – Malešice (kolobrnda cca 15 min) – doktorka – Zahradní Město, Švehlova (kolobrnda cca 20 min) – Sídliště Zahradní Město (tram 3 min) – Zahradní Město, Sněženková (cca 7 min).

    Vše Kostka Hill.

Další z rubriky

Kličkujeme uličkami II. – napříč Vinohrady :)

Ve druhém pokračování série o doporučených průjezdech se podíváme do Vinohrad. Síť zdejších jednosměrných vedlejších..více

Aplikace: které kolo si vybrat do Prahy? 8

Jaké kolo do města? Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na..více

Kličkujeme uličkami: Kačerov – Jižní Město 10

Když jsem před deseti lety začínal s cyklomapou Prahou na kole, měl jsem tu myšlenku..více

Jezdíme na sněhu a ledu: pláště s hřeby 19

09. 01. - redakce - Návody
Tento detailní zimní příspěvek o pláštích s hřeby pro vás napsal Vlákno, pravidelný čtenář tohoto webu..více

Sedlo: jak zabránit krádeži? :)

Sedlo. Jedna z částí kola, které hrozí odcizení. V Praze jsme zvěsti o jejich masovém..více

Jezdíme sychravým podzimem 6

Babí léto je definitivně pryč a dříve občasné louže se stávají několikaměsíční stálicí. K tomu..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru