Šest překvapení ze Strava Heatmap

Publikováno: 20. března. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021
Publikováno: 20. března. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Jak bylo uvedeno v nedávném článku ke Strava heatmapě, může nám ukázat často překvapivé cesty, kudy lidé jezdí. Prošel jsem si tedy Prahu a hledal místa, kde by nám heatmap mohla pomoci zkvalitnit cyklomapu — nebo potvrdit, co si o dané lokalitě myslíme. Z analýzy dat vyplynulo, že končí zhruba někdy koncem léta 2014, protože už sice zobrazuje přejezdy přes lávku v Lahovicích, neukazuje ještě ale ani Trojský most ani nový mostek přes Botič v Záběhlicích.

Podle Botiče Křeslice – Průhonice.

strava-podle-botice-kreslice-pruhonice

Tahle nová cesta unikala naší pozornosti! Jistěže jde převážně o rekreační trasu, v mapě ale zjevně nemáme zaznamenaný aktuální stav (máme ji jako pěšinu). Strava prozradila i to, kudy se na ni dostat od Milíčovského lesa.

Ulice Vinohrad

strava-vinohrady

Podíváte-li se na rozptýlení cest po vinohradských ulicíh, závěry jsou patrné:
1) Ulicemi Vinohrad se na kole jezdí, a ne málo.
2) I když se dají vysledovat některé úseky, které kola stahují víc než jiné (dolní Vinohradská, Folimanka a navazující část Lublaňské, dolní Korunní), ukazuje se, že zde není žádná trasa atraktivní natolik, aby si na sebe kolaře většinově stáhla.

Což potvrzuje, že žádná z ulic na Vinohradech není pro jízdu na kole výrazně atraktivní.

Rektorská – Malešický park – U Krbu

strava-rektorska

Spojnice připojující Malešice a Vinohrady na údolí Rokytky v Hrdlořezích potvrzuje, že jsou zde lidé, jejichž zájem vyhnout se „kanálu“ ulice Pod Táborem je tak velký, že pro to neváhají uhnout na pěšinu vedoucí přes železniční trať a následně po úzkém chodníčku. Spojka se nám tak líbí, že jsme do ní převedli naši doporučenou trasu vedenou dříve souběžně s Počernickou.

Hloubětín

strava-hloubetin

Houština tras mezi cyklostezkou Rokytka a „výpadovkou“ z Prahy na Hostavice potvrzuje, že ani zde není optimální trasa a lidé jezdí, kudy se dá. Totéž platí o odbočení na Černý most, kde je patrné, že vyznačená trasa A26 nepřilákala zatím převahu uživatelů přístoje.

Malostranské nábřeží

strava-mala-strana

Až překvapivý zájem o trasu přerušenou schodištěm na Malostranském nábřeží – jako alternativa Šeříkové směrem do centra je zjevně atraktivnější než Říční. Důvodem bude zřejmě návaznost na Janáčkovo nábřeží. Možná by zde ty lišty pro kola na schodech nebyly tak docela od věci.

A i když nechci vyvozovat příliš mnoho z rozdílu v jasnosti čar, je zřejmé, že Karmelitská pro cyklisty skutečně není alternativou Kampy.

Spojenců

strava-spojencu

Osobně mě (jakožto člověka žijícího dlouhodobě v Horních Počernicích) velmi překvapila tahle severojižní zkratka z Bystré do Božanovské ulicemi Spojenců a Lhotskou. Jakkoliv je to možná spíš stopa jednotlivce užívajícího ji často, považuju ji za zajímavou ukázku toho, že i když jste někde doma, nemusíte naprosto tušit, jak se dá přes vaši čtvrť projíždět – právě díky tomu, že vaše cesty zde výhradně začínají nebo končí.

Co jste našli vy?

Našli jste v heatmapě od Stravy nějaké další „tajné“ spojení, nebo jste vysledovali něco zajímavého?

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

David 20. 3. 2015, 07:47

Dovolím si komentář ke zkratce přes schody na Malostranském nábřeží vs. Šeříková. Domnívám se, že ji používají zejména ti, kterým se nelíbí nelegální ježdění Šeříkovou v protisměru a jsou dostatečně fyzicky zdatní, aby kolo snesli. Pokud by se Šeříková legalizovala, dovolím si prorokovat, že by intenzita využívání schodiště klesla. Osobně - kdybych tudy jel s rodinou (rozuměno se svými malými dětmi), rozhodně bych řešil dilema jestli tahat 4 kola / 3 kola a sedačku po schodech, nebo jít dětem špatným příkladem a o dva bloky dál porušovat předpisy. Cesta přes Újezd - příliš daleko, provoz, koleje, čekání na semaforech + rozbité kostky (pouze pro sebevrahy...)

Stínovlas 20. 3. 2015, 10:00

Mě zaujalo (i když to asi není moc překvapivé), jak intenzity na A2 válcují intenzity na A1. A to dokonce i na Smetanově nábřeží -- z mapy je jasně vidět, že k němu neexistuje žádná rozumná alternativa.

Překvapily mě i nízké intenzity provozu v Karlíně -- ty jsou ale pravděpodobně odrazem toho, že data jsou sesbíraná spíše z výletních rekreačních cest a ne dopravních -- předpokládám, že pak by mapa vypadala docela jinak.

Jenda 20. 3. 2015, 16:13

Alespoň za mě ty schody na Kampu: nejezdím po Janáčkově nábřeží, ale přes most od Divadla. A přijde mi kratší snést schody než si zajet skoro čtvrt kilometru. I když možná bych to mohl zkusit (cestou zpátky, kdy jsou jednosměrky v propustném směru a schody jsou nahoru).

Překvapuje mě málo cest z Nuseláku do centra ulicemi Ke Karlovu, Lipová a Štěpánská. Přitom je to nejlepší trasa z Pankráce, Vyšehradu a okolí do Prahy. Taky není moc vybarvené jednosměrkové peklo v Podolí a cykloobousměrka Na Vrstvách.

Filip Štěpán Boháč 20. 3. 2015, 16:34

Jižní A1 neválcuje pouze A2, ale dokonce i A111 (a že tam auta jezdí rychle)
A211 + A214 se vůbec nechytly, přitom to považuji za příjemné nastoupání od Vltavy na Lhotku
V Hostivaři se podle očekávání jezdí podle Botiče a ne po značené A23

Zacyklení 23. 3. 2015, 09:50

Mně se zdají nečekaně vysoké intenzity na Jana Želivského, tam je to zvlášť ve stoupání mezi hřbitovy docela humus. Oproti tomu je rovnoběžná Jičínská, která má podle mého i lepší návaznost do centra (např. tunelem), úplný břídil.

Radek 23. 3. 2015, 22:29

Z jak velkého množství dat mapa vychází?

Marek B. 25. 3. 2015, 06:13

Hlavně je dobře, že padá teorie o tom, že se na kole využívají souběžné ulice s Vinohradskou. Vinohrady všeobecně také dobře ukazují, jak výhodné je mít město postavené v gridu - ulice se vzájemně doplňují a zátěž se rozkládá.
Dále je vidět akutní potřeba doplnění cyklopruhů v Dukelských hrdinů - máme v opatřeních k Blance.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat