Policie navrhuje nové povinnosti pro cyklisty a chodce

Publikováno: 01. dubna. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 01. dubna. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Úpravy zákona o provozu na pozemních komunikací, které v pondělí prošly vládou, si kladou za cíl zlepšit bezpečnost chodců a cyklistů. Získali jsme návrh PČR, která chtěla jít v bezpečnosti provozu ještě dále, kvůli chodeckým a cyklistickým nátlakovým skupinám byly tyto návrhy ale nakonec z vládního záměru vyškrtnuty.

PČR původně navrhovala zavést pro cyklisty povinnost nosit přilbu a to i mimo pozemní komunikace. Odůvodňovala to tím, že cyklista má zodpovědnost se chránit a jít v pasivní bezpečnosti přinejmenším stejně daleko, jako u motorových vozidel. Vše, co se cyklistovi na kole stane, je následkem toho, že se dotyčný rozhodl jet na kole, ačkoliv si mohl svobodně zvolit jiný dopravní prostředek. PČR zatím nenavrhuje doplnit přilbu z obou stran reflexními cedulkami s číslem občanského průkazu cyklisty, i když by podle zástupce PČR takové opatření také výrazně přispělo k bezpečnosti provozu.

PČR dále navrhlovala podmínit možnost jízdy na kole po pozemních komunikacích zavedením řidičského oprávnění skupiny „K“, která by zahrnovala absolvování kursu skupiny „B“ a dále speciálního školení na účelová návěstidla a jiné specifické dopravní značení a dále zátěžový kurs a psychotesty prokazující, že je cyklista schopný jízdy v provozu. Cena kursu by prý neměla překročit 15 000 Kč. Tento návrh byl nicméně vládou smeten ze stolu s argumentem, že potom by museli školení na účelová návěstidla absolvovat i motoristé, což by vedlo k jejich neoprávněné perzekuci.

Podmínky pro chodce by měly být mírnější. PČR pro chodce zejména nepožaduje chodecký průkaz. Policie nicméně navrhuje, aby se všude mimo chodníky chodci (společně se segwayi) převedli do kategorie „vozidlo“. Chodci by tedy po silnicích měli začít chodit vpravo, a za snížené viditelnosti by měli být označeni dvojicí neoslňujících bílých světel vpředu a dvojicí neoslňujících červených světel vzadu. To se týká i přechodů pro chodce. PČR stáhla návrh na to, aby byly občanské průkazy nově realizovány v reflexním provedení tak, aby se za snížené viditelnosti daly pověsit na krk a sloužily jako SPZka, především pro to, že by to znamenalo nutnost zvětšit občanský průkaz na rozměr A4.

Konečně, pro jasné vymezení práv a povinností účastníků provozu PČR navrhuje stanovit, že při nehodě je za škodu zodpovědný ten účastník provozu, který je v daném dopravním proudu atypický. Znamená to, že na pěších zónách a na chodnících bude viníkem vždy řidič, zatímco na ostatních komunikacích bude viníkem vždy chodec nebo cyklista. Tím by došlo ke značnému zrychlení a zjednodušení řízení o zavinění dopravních nehod jakož i ke zjednodušení statistického zpracování nehodovosti ze strany PČR.

cyclists_in_box

Dalším, prozatím nerealizovaným návrhem PČR je vybavit jízdní kola deformačními zónami o velikosti odpovídající běžným motorovým vozidlům.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Zacyklení 1. 4. 2015, 08:22

ŘP sk. K by byl fajn. Spíše by přišla vhod nějaká školení ,,o cyklistech pro necyklisty" či nějaké osvětové akce pro řidiče motorových vozidel. Třeba ta akce, která je na fotce, je parádní.

Co se týče té novely, která se v tuto chvíli skutečně připravuje, chystají se tam nějaké změny týkající se cyklo?

josuk 1. 4. 2015, 09:15

to zvětšování občanských průkazů je imho asi nějaká už starší informace, ministerstvo dopravy do podmínek výběru provozovatele mýtného systému nově zahrnuje schopnost čtení a sledování RFID kódů, od 2020 by totiž ID čipy měli být vybavení všichni dosud neoznačení účastníci provozu a pohybu..

Vratislav Filler 1. 4. 2015, 09:45

Zacyklení: Chystají, ale je to bída. Jsou tam i změny, které bude možné vykládat jako k horšímu.

David 1. 4. 2015, 21:33

Dobrá zpráva - až na úpravy ze 4. odstavce to dneska na vládě prošlo ;o)

Hana 19. 4. 2015, 17:30

Sakra, že jsem toho letošního apríla zase prošvihla :-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5