Pořádný cyklista

Požadavky na dobrého městského cyklistu jsou v Praze poněkud vysoké. Z vlastní zkušenosti i řady dlouhých debat vycházejí požadavky na řádného a současně efektivního cyklistu zhruba následovně:

  • Ví přesně, co se děje za ním, i když se tam nestíhá podívat,
  • Umí porušovat pravidla silničního provozu tak, že to nikomu nevadí
  • Dokáže svou jízdou v provozu zvýšit kapacitu komunikace
  • Dovede současně dát přednost a nezpomalit
  • Vejde se tam, kam by policejní projektant nepustil ani myš
  • Ví, že smrdí jen ten, kdo se nemeje
  • Ví, že může kdykoliv udělat jezdeckou chybu se závažnými následky

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (1)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (2)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (3)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (4)

Na druhou stranu, cyklista ve městě, které má infrastrukturu pro cyklisty řešenou dobře, platí pro jezdce na kole následující:

  • Nemusí situaci za sebou vůbec řešit,
  • běžným způsobem jízdy předpisy neporušuje
  • zvýšil kapacitu komunikace už tím, že je jeden z mnoha
  • nepotřebuje dávat přednost tam, kde je to zbytečné
  • má dost místa i tam, kde se ještě před pár lety nevešel
  • se při poklidné jízdě nezpotí
  • nebude za následky jezdecké chyby pykat, protože to zpravidla nepovede ke škodě.

vaclav-kriz-delft-zari2014

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. A taky:
    – Nosí v hlavě detailní mapu vhodných tras, jednosměrek, nebezpečných míst, kterým je radno se vyhnout, a použitelných zkratek
    – Umí připoutat kolo ke kdejaké lampě, značce, zábradlí, stromu či hromosvodu

    vs.

    – Libovolná trasa ho dovede do cíle bez výrazných změn parametrů
    – O parkování nepřemýšlí, neb je to při dostatečném množství stojanů hračka

  2. A taky
    – pamatuje si vedení trasy dle mapy i tam, kde není v reálu značeno
    – umí na značených trasách bez mrknutí oka přeskočit všechny obrubníky a kanály s mříží, do které hravě zapadne jeho kolo (zejména s přední dětskou sedačkou luxusní disciplína)
    – automaticky vyhledává objížďky, pokud ne trasa bez varování uzavřena
    – miluje jízdu po hrubé dlažbě a kličkování ve spárách tramvajových tratí, jelikož i do města vyjíždí pouze s kvalitním MTB
    – vyžívá se ve společné jízdě s auty po frekventovaných komunikací v nezanedbatelném stoupání. Miluje výfukové plyny a s rozkoší je zhluboka inhaluje (Chotkova, výpadovka do Střešovic, Evropská, Prašný most, Milady Horákové, stoupáky na Pankrác, …)
    – rád sdílí cyklistickou infrastrukturu s ostatními (není vhodnější místo k parkování v druhé řadě, než vyhrazený cyklopruh)

  3. A taky:
    – schopnost řešit kolize výhradně bez policie, protože by na ně musel tři čtvrtě hodiny čekat a pak by to stejně svedli na něj

  4. Možná taky:
    – pozná, kdy musí pravidla porušit, i když to někomu může vadit.

    Například v sobotu jsem se proletěl přes řidítka poté, co jsem si na relativně novém asfaltu na Spořilově dovolil ukázat směr jízdy upažením ruky. Bohužel autobus má i levé kolo a vytlačeného asfaltu 10 cm nad okolní vozovku jsem si, bohužel, nevšiml. Šlo o odbočení doleva. Při odbočení doprava jsou výtlaky hojné, tak držím řidítka pevně oběma rukama a nic neukazuju. Tankodrom uprostřed vozovky jsem podcenil.

  5. No a taky:
    – nepolevuje ani na chvíli v ostražitosti, protože by se mu to mohlo vymstít, ať už ze strany jedoucích aut, stojících aut, chodců nebo rozbitých ulic

Další z rubriky

Deficity důstojnosti a pár tipů na jejich řešení 18

V předchozím článku jsem deklaroval, že při pohybu v Praze vnímám jistý deficit důstojnosti. Ať..více

Důstojné podmínky – ať se pohybujete jakkoliv 8

Chcete se bavit o rozvoji dopravy? Otevřete si libovolnou diskusi, a na co narazíte: Cyklisté..více

Tramvajové koleje: pozor na široké žlábky! 13

Někteří z vás si toho všimli: v Praze se začaly vyskytovat tramvajové koleje se širším..více

Karlovo náměstí: koncepční studie 7

Server Lidovky.cz v pondělí informoval o startu soutěžního dialogu, ze kterého by měl vzejít finální..více

Zázrak na Barrandově 1

O zcyklobousměrnění podstatné části Barrandovské jsme již informovali krátkou zprávou na podzim. Jedná se ale..více

Dvořákovo nábřeží: koncepční studie 4

V jednom z minulých příspěvků jsme představili koncepční studii Bělohorské ulice na Praze 6 a slíbili..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru