Tisíc článků

Publikováno: 14. srpna. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 14. srpna. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Dnes slavíme jedno skryté výročí, na Prahounakole.cz právě vychází jubilejní tisící článek. Prahounakole.cz, informační rozcestník o městské cyklistice, je tu pro vás již od roku 2008. Kromě tisíce pravidelných příspěvků obsahuje přes 950 krátkých zpráviček, kolem 80 stránek nabitých informacemi a více než 12 000 komentářů od vás čtenářů.

Těch sedm let provozu této stránky je možných jen díky pomoci a obětavé práci mnoha lidí. Pokud bychom se podívali na počet napsaných příspěvků, pak je jednoznačně nejproduktivnějším autorem Vráťa Filler, který dokázal napsat nadpoloviční většinu všech článků. Přes stovku napsaných příspěvků se ještě přehoupnul náš redaktor Vašek Kříž.

Každý zajímavý příspěvek nás ale velmi těší. Jsme vděční těm, kdo pomáhají zlepšovat kvalitu našeho obsahu, a to nejen všem současným i bývalým členům redakčního týmu. Velký dík patří vám, kdo nás informujete o aktuálních uzavírkách, o novinkách v terénu, všem těm, kdo udržují naši mapu aktuální, sdílejí s námi informace z jejich okolí.

pnk_1000

Historické okénko

Celou historii si dopodrobna můžete pročíst na stránce Prahou na kole rok po roce.

Historicky prvním šéfredaktorem tohoto webu byl Hynek Hanke. Náš první výraznější článek komentující pražskou infrastrukturu se týkal nově otevřeného úseku metra do Letňan. Z dnešního pohledu se jeví jako značně neinformovaný. Byl psán bez detailnější znalosti procesů vzniku cykloopatření, spíše vršil osobní dojmy bez podstatnější analýzy kontextu.

Shodou náhod přišlo tento rok po sedmi letech provozu tohoto webu další otevření metra, tentokrát do Motola. Tím pádem vznikl další (a snad již informovanější) článek s podobným motivem. Ten tak můžete s prvním příspěvkem tohoto webu porovnat.

Samozřejmě, nedostatky se nám nevyhýbají ani nyní: například ty výtahy u nových stanic zase tak stísněné nejsou, rozměrově by přepravu kol snesly. To že tam ani tak kola nesmí, je věc jiná. Naštěstí ale fungují komentáře, přicházejí nám korigující e-maily a dostáváme tak cennou zpětnou vazbu.

Při srovnání témat obou článků se může zdát dosti děsivé, že i po těch sedmi letech jsme nuceni stále řešit stojany na kola u nových stanic. Snad to je ale jen smutná náhoda, rozhodně se za ta léta mnohé věci podařily, i když krůčky jsou to často malé.

Pokud se podíváme na naše nejčtenější články (vynecháme nyní stálé stránky, kde s přehledem dominuje mapa a návod na přepravu kola v MHD), tak se historicky nejčtenějším článkem stal článek o pozitivních dopadech jízdy na kole na zdraví z roku 2012. Ten dosáhl téměř 4500 unikátních zobrazení. Přes 4000 zobrazení se pak ještě přehoupl loňský příspěvek o tragické cyklostezce ve středočeských Klecanech. Klecany tak zaujaly hezké druhé místo mezi našimi nejčtenějšími články. Překonaly dokonce i článek o otevřeném dopisu primátorovi požadujícím, aby byly i v roce 2013 vyčleněny prostředky na stavbu cykloopatření v Praze. Otevřený dopis skončil na hezkém třetím místě se skoro 4000 unikátními zobrazeními.

Mapa - Prahou na kole

mapa_38_vypich

Mapa PNK kdysi

Těch sedm let nepřineslo jen kvalitnější obsah. Změnil se design mapy i celého webu. Za ten současný vděčíme kolegovi, který si říká 2046. Také přišel čas sociálních sítí a s tím i náš profil na Facebooku, který v současnosti odebírá přes 3600 lidí. Sociální sítě samozřejmě vyžadují trochu specifický obsah a rozhodně neslouží jen k inzerci aktuálních článků na webu, v podstatě tak tvoří další specifický informační kanál.

Na poli sociálních sítí stále experimentujeme, aktuálně třeba s profilem na Instagramu, který přináší spíše krátké náladové fotoreporty z pražských ulic. Ale i odjinud.

Pohled do budoucna

O změnách, která nás brzy čekají, jsme již nedávno psali. Brzy přijde finální redesign mapy, na který jste nám přispívali a na kterém se usilovně pracuje. Děkujeme za veškerou pomoc a komentáře. Také bude v září (jen to nezakřiknout) otevřen tunel Blanka, jehož stavba po sedm let v podstatě neustále doprovází existenci PNK. K otevření Blanky jistě připravíme několik článků.

cyklomapa_2015_nahled

Redesign mapy

Těšit se lze také na vydání heatmapy vzniklé v rámci soutěže Do práce na kole. Na její přípravě se finišuje. Co se týče nejbližších dní, tak dokončíme sérii o studii „desire lines“ v křižovatce na Nábřeží Kapitána Jaroše.

Podpořte nás

Jak již bylo řečeno, jakékoliv podpory si vážíme. Budeme rádi, když nás nadále budete informovat o novinkách ve vašem okolí. Aktuálně navíc hledáme nové redakční posily, tedy lidi, kteří by měli zájem o psaní pravidelných článků nebo by se chtěli podílet na udržování aktuálnosti naší mapy. V případě zájmu nám napište na email redakce@prahounakole.cz 

Témata máme v zásobě, ale ani novým nápadům se nebráníme.

Velkou pomocí jsou pro nás také individuální finanční dary. Ty nám umožňují zaplatit každoroční provozní náklady, vývoj a servis stránky, případně investice do náročnějších akcí jako je právě probíhající redesign mapy.

Abychom se mohli věnovat práci na Prahou na kole se stejnou intenzitou a nadšením jako doposud, potřebujeme pokrýt nezbytné náklady, a do jisté míry také čas, který Prahou na kole věnujeme. Nejsnazší cestou je zaslání příspěvku prostřednictvím služby Darujme.cz:

Technická poznámka: Prahou na kole je finančně vedeno v rámci iniciativy Auto*Mat, proto je i podpora Prahou na kole vedena odděleně v účetnictví Auto*Matu. Vyúčtování Prahou na kole je, počínaje rokem 2013, uváděno ve výroční zprávě iniciativy Auto*Mat.

Existují ale i mnohé další způsoby, jak nás můžete podpořit: Jistý příjem máme z cyklomapy Prahou na kole pro Locus, a používáte-li Flattr, můžete ocenit články, které se vám líbí. Za dohodnutou částku můžete sponzorovat stránky nebo články na našem webu. Poslední možností je podpora Prahou na kole prostřednictvím vstupu do klubu přátel iniciativy Auto*Mat.

Děkujeme!

Děkujeme vám všem, díky kterým jsme tento týden dosáhli tohoto drobného výročí.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Mapa Městem na kole aktualizována
Redakční blog,

Mapa Městem na kole aktualizována

17. října. 2023, 2min. čtení4