Zachraňte planetu – zakažte cyklistické přilby

Každou okurkovou sezónu se to opakuje: Kampaně za nošení přilby, od kterých je jen krok k úvahám o zavedení jejich povinného nošení. V zájmu udržení šíře názorového spektra debaty přinášíme úvahu Adriana Shorta, který ve svém článku Save the planet — ban cycle helmets symbolicky navrhuje cyklistické přilby rovnou zakázat. S tím se sice zrovna neztotožňujeme, nicméně dáváme vám nezkráceným překladem jeho článku posoudit, jak to myslel.

Poznámka: Článek je již starý více než pět let a jisté posuny k lepšímu najdeme v Británii i u nás. S předneseným názorem na charakter cyklistické kultury ve Velké Británii, který je velmi podobný té české, nicméně nelze než souhlasit.

Poznámka 2: „Oficiální“ postoj Evropské cyklistické federace k přilbám a reflexním vestám najdete zde.

Web Ethical Consumer (Etický spotřebitel) má rubriku zvanou Co milovat, co zakázat? ve které se dotazuje lidí ze zelené branže, jaký výrobek je pro ně svatý, a které ďábelské produkty by zakázali. Nikdo z tázaných se bohužel namísto odpovědi nezamyslel nad tím, že vyzývat k zakazování určitých produktů není zrovna cesta k udržitelnosti. Navíc tím mezi lidmi mimo zelené ghetto vzniká dojem, že environmentalisté jsou jen skrytí autoritáři, co by rádi všechno zakázali.

Není jasné, proč mě v tomto průzkumu Etický spotřebitel nekontaktoval, přesto bych rád nominoval jízdní kolo jako můj oblíbený etický produkt a cyklistické přilby jako kandidáta na okamžitý a absolutní zákaz, vynucovaný okamžitě a tvrdě vší silou policejního a justičního systému.

Předpokládám, že pozitivní volba jízdního kola nepotřebuje podrobné vysvětlování, zatímco můj fiktivní zákaz cyklistických přileb jisté kontroverze vzbudit může. Po dlouhou dobu jsem tajil podezření, které mě popadá v okamžicích paranoii: že je tu snad nějaká tajná dohoda mezi silniční a naftařskou lobby a cyklistickým společenstvím zajišťující, že cyklistika v Británii zůstává činností marginální, nepříjemnou a vzbuzující pohrdání.

Teoreticky vzato, by jízdní kolo mělo být základní volbou pro každého, kdo se potřebuje dopravit do deseti kilometrů bez extrémního množství nákladu. Když se na to jde správně, je jízda na kole pohodlná, levná, bezpečná, dostupná, zábavná a udržitelná.

Když se na to jde správně.

Je nemožné jízdní kolo odvynalézt, ale kdyby Síly Temnot chtěly minimalizovat množství lidí, kteří na kole jezdí, nejspíš udělaly všechno proto, aby jízda na kole nebyla příjemná a zábavná tak, jak potenciálně může být. Když to nejde zakázat, dá se to aspoň zaříznout.

Není obtížné přijít jak na to:

Cyklistika je laciná? Tak na to se teda podíváme! A začneme tím, že uděláme kola dražší. Narveme do nich všechno, co se dá a je drahé na výrobu (složité brzdové systémy, převody, odpružení), a co při své údržbě a opravách vyžaduje školeného mechanika. Jen žádné „Do It Yourself“. Zbavíme jízdní kolo nálepky každodenního užitkového nástroje, uděláme z něj „bajk“. Produkt. Žádoucí. Módní. Spotřební. Výběr je široký a složitý, tak nakupuj. Pročítej recenze. Sháněj doporučení. Starej se, protože na tom záleží. Přece nechceš, aby tě viděli jet na laciném kole. Nemódním kole. Zanedbaném kole.

Co doplňky? Tak drahé kolo potřebuje drahý zámek – nebo dva. Chraň si svou investici. Pojisti si ho. (Kupuj, kupuj.) Porovnej pevnosti v tahu a nabídku stylu a pořiď si přilbu. Kokos na nos. Rozhodně ne lacinou, je to Tvoje lebka. Pořiď si prodyšnou reflexní bundu. Spodky vycpané plínou na to tenoučké, tvrdé sedlo. Zvláštní boty, co pasují ke zvláštním pedálům. A batoh tento týden nejznámější značky.

Pokud jde o bezpečnost: Udělejme to méně bezpečné a dejme jim to sežrat. Nejúčinnější metoda učinění cyklistiky méně bezpečné – rychlá jízda. Podporujte to, jak to jde. Zapomeňte na loudavou, klidnou, „chodeckou“ cyklistiku. Tématem je sport, kondice, závodění. Měřte rychlost. Prodávejte rychloměry a počítadla ujetých kilometrů. Donuťte lidi sledovat jejich výkon. Sledujte jejich kilometrickou rychlost, tepovou frekvenci, spotřebu kalorií, karbonovou stopu. Porovnávejte s ostatními. Ikonizujte silniční závodníky, messengery, extrémní horské bikery. BMXkáře. Alleycatové závodníky. Lance Armstronga. Startuj na červenou. Hoň ostatní cyklisty. Hoň auta. Hoň čas. Hoň sebe. Dokud neriskuješ, není to zábava. Kdo neriskoval, nežil, ne? Za cenu drobného zrychlení sis to udělal mnohem nebezpečnější. Dobře jsme ti tu hlavu vymyli.

Vnímání bezpečnosti. Mluvte o bezpečnosti. Melte dokola bezpečnost, bezpečnost, bezpečnost, protože každý v tom slyší nebezpečí, nebezpečí, nebezpečí. Nezveřejňujte fotografie cyklistů bez přileb, zvlášť ne dětské. Děti nikdy! Posílat vaše děti na kolo bez přilby je stejné, jako je znásilňovat. Že vás to nezajímá? Vy nemáte o děti strach? Poslali byste je na smrt? Fotografie lidí bez přileb jsou jako fotografie lidí s cigaretami. Historické dokumenty. Anachronismy. Zveřejňování zakázáno mimo vědecké publikace. Buď viděn, buď v bezpečí. Reflexní oblečení. Žlutá bunda, žlutý dres. Světla za pět tisíc, co jsou vidět třicet kilometrů od pobřeží. Jen víc lumenů! Potřebuješ zvonek? Lepší je lodní siréna. Radar. Rakety, kdybys je pořídil. A samozřejmě příprava, protože to venku, to je válka. Nenávidí tě šoféři. Nenávidí tě chodci. Nenávidí tě ostatní cyklisté. Spravedlnost je slepá, policie se nestará. Kdyby mohli, zabijou tě – každý z nich, když jim dáš tu možnost. Musíš být připravený. Zdatný. Být vždy o krok před nimi. Raději dostat je než oni tebe. Takže sis zaplatil kurs. Prošel jsi výcvikem. Máš na to štempl. Teď jsi Cyklista. Cítíš se o trošku bezpečněji než předtím. Dokud nezahlídneš bílé kolo. Nestaň se statistikou, jako ta zešedlá, zmačkaná troska přivázaná na rohu ke sloupu. Nestaň se obětí. Buď rychlejší. Buď vítěz. Dostaň je.

Jsi cítit? Lidi by neměli být cítit. Když jedeš na kole, když jedeš rychle, budeš smrdět. Budeš potřebovat sprchu. Máte v práci sprchy? Ne? Tak nejezdi. Jsou v hospodě sprchy? Ne? Tak tam nejezdi na kole. Hypermarket nemá sprchy? Ne? Prosím, buďte tak laskav a nejezděte k nám na kole. Ale co, smrad nesmrad, do práce stejně nemůžeš jet, protože nemáš skříňku. Potřebuješ skříňku na přilbu. Na bundu. Na vycpané kalhoty. Na ty zvláštní boty, co pasují jedině k tvým pedálům. Na tvoje rychloupnínací, ke krádeži náchylné sedlo. Na blikačky a všechny jejich lumeny. Na cyklocomputer s tvými osobními daty, údaji o tvém těle, tvém výkonu, tvém životním stylu. Na zavodňovací systém. Na tvůj zámek. Na tvém zámku ti záleží. Stál víc než tvoje první kolo. A co s kolem? Na to potřebuješ trezor, s přístupem na otisky prstů, kamerou a klimatizací. Kdepak kandelábr. Na kolo jsi vydělával měsíc, ukrást ho trvá minutu.

Máš nadváhu? Nejezdi na kole. Stejně nejezdíš. Na kole jezdí lidi v kondici. Tlustí na kole nejezdí. (Tlustí neplavou. Tlustí neběhají. Tlustí nebudou brzo ani chodit.) Cyklistika je o kondici. Tlustí nejsou v koncici, na kole nejezdí. Tlustí vypadají na kole směšně. Ještě směšněji by vypadali v lykře, kdyby se taková šílená představa stala skutečností. Tlustí jsou pomalí, kdežto na kole by museli jet rychle. Museli by závodit. Předvést výkon. Překonat rychlost světla. Tlustí nevypadají jako Kurvarmkurvastrong. tlustí lidé se musejí na veřejnosti obalit autem, ukrýt se před očima veřejnosti, která by jinak musela shovívavě sledovat jejich neobratnou snahu o pohyb vlastní silou. Tlustí se musejí schovat do autobusů a metra s ostatními sockami, dětmi a starci, bázlivými, slabými, polomrtvými. Říkají s nadváhou, ty čteš tlustej. Lidi jako ty jsou epidemie. Jsi infikovaný, to, co my ostatní máme dělat, abychom se tebou nestali, ty nesmíš. Jestli jsi tlustý, nejezdi na kole. Stejně nejezdíš, že jo?

Cyklistické přilby jsou nejzjevnější a nejpřesvědčivější symbol toho, jak zlé je to s britskou (anti-)cyklistickou kulturou. Cyklistické přilby říkají, že prostě nemůžeme jet na kole bez dostatečných předběžných opatření, bez dostatečného vybavení, bez dostatečné infrastruktury, bez dostatečného tréninku. Cyklistické přilby říkají, že k jízdě na kole potřebuješ něco víc, než sebe sama, dvě kola a zemský povrch. Zakažme je dřív, než bude pozdě. Zavírejme lidi co je kupují, co je prodávají, co je používají. Dejme jim želízka a odveďme je do žaláře. V slzách.

hradecbezhelmy

Zcela přirozeně bez kokosu, Hradec Králové

cyklopropagace

Kampaň v Londýně také bez helmy.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Zrovna včera jsem byl na kole v Hradci a Pardubicích. Je fakt, že s helmou na hlavě tam člověk vypadá trochu nepatřičně, asi jak v tom Amstru.

    Ale jinak ten samotný článek mě moc nezaujal. Zbytečně dlouhé. Sice jsem to přečetl celé, ale už po pár prvních odstavcích mě to nebavilo. A nemám pocit, že by mě to nějak obohatilo…

  2. Myslím, že by měl autor více jezdit na kole. Prokrvil by se mu více mozek a nepsal by takové bláboly.

    Na útoky na používání cyklistických přileb je asi nejlepší odpovědí příhoda mého kolegy z minulého týdne. Pracuje na pitevně a dělali zase jednu soudní pitvu. Měli tam cyklistu, v kondici, v oblečku, leč nevzal si helmu. Patolog, který pitvu prováděl, si neodpustil konstatování, že kdyby ji měl, byl by ještě živ a vyvázl by z toho s pár odřeninami. Takhle měl otevřenou hlavu a nepřežil. Nechci takhle hloupě rozšířit černou kroniku a helmu zásadně vždy používám.

    Já za rok na kole najezdím 11 tis. km, přičemž podíl dopravních km je docela vysoký. Přesto bych si nedovolil kolo jako dopravní prostředek doporučit každému, protože hodně záleží na trase. Dokonce jsem musel změnit své zvyky. S rostoucí hustotou cyklistického provozu neroste jen často uváděný pocit bezpečí (modal split), ale bohužel i nebezpečí.

    Jak jezdí méně zkušení cyklisté, je to děs. Letošní rok je suverénně nejhorší. Minimálně jednou týdně mne nějaký cyklistický pitomec ohrozí a už se to stalo i 3x za den. Pár příkladů: jízda v protisměru nepřehlednou zatáčkou (a hned několik cyklistů za sebou), 3 cyklisté přes celou šíři cesty bavící se a vůbec nesledující provoz, mladík skočil z pole do cyklostezky, kterou celou zabral a pak se ještě otočil směrem ke mně, čímž spotřeboval další metry a donutil mne nouzově zabrzdit (kdybych nejel na kole s hydraulickými kotoučovými brzdami, tak jsem ho sestřelil). Ve výčtu bych mohl ještě dlouho pokračovat.

  3. > Na útoky na používání cyklistických přileb je asi nejlepší odpovědí příhoda mého kolegy z minulého týdne.

    Takovou úvahu myslím není těžké udělat také. Mnohem větší problém je ovšem udělat ji správně. Tobě totiž chybí důkaz, že tam opravdu není vůbec žádný další vliv. K zamyšlení, je potřeba vyloučit například následující: Co když lidé, když si nasadí přilbu, jezdí nebezpečněji, víc riskují? Co když v přilbě hůř sleduju provoz (ano, děje se mi)? Co když se řidiči, pokud vidí cyklistu s přilbou, chovají méně ukázněně? Co když se mi v přilbě víc mlží brýle (ano, děje se mi)?

    Ohrožení od cyklistů, chodců a pod. se mi také stávají. Řeším to tak, že se snažím vyhýbat komunikacím, kde se neukáznění bezmotoroví účastníci vyskytují.

  4. V daném případě tam opravdu jiný vliv nebyl, údaje pochází ze soudní pitvy, která se právě za účelem určení příčin úmrtí dělá.

    Samozřejmě můžeme diskutovat, jakou řidičskou chybu dotyčný udělal a zda by této chybě nešlo předejít. Stejně tak můžeme diskutovat, při jakých jiných okolnostech je ochrana poskytovaná cyklistickou helmou účinná.

    V duchu článku lze tvrdit, že obecně prevence včetně pojištění je nesmysl a můžeme veřejně nabádat lidi, aby zrušili své pojistky a přestali používat ochranné prostředky.

    Řízením rizik se chtě nechtě musím čas od času zabývat a vždy přitom klientům říkám, že rizika s fatálními následky je třeba eliminovat nebo se proti nim alespoň pojistit. Pokud jsou následky konkrétních rizik v mezích, které jsme schopni unést, můžeme omezit nebo zcela vynechat prevenci včetně pojištění. Vlastní smrt nepovažuji za riziko, ze kterého se lze oklepat a jít dál.

  5. Milan: Duch článku je někde úplně jinde. Duch článku ukazuje, že je zde zbytečně vysoká míra obecného rizika při jízdě na kole. Tu lze snižovat buďto individuálně (defenzivní jízda, lepší technika jízdy, lepší brzdy, a možná, pro ten neposlednější případ kolize snad i přilba – jsou i studie přínos přileb popíracjící, protože to vede zase k jiným zraněním), nebo globálně (snížením rizik v dopravním prostoru, lepšími a bezpečnějšími opatřeními pro jízdu na kole, eliminací řidičů jezdících nebezpečně, apod.)

    Duch článku je o tom, že je tu tak vysoká míra obecného rizika, že se musíme proti riziku chránit individuálně až do míry, která je pro běžného člověka neúnosná – a proto jezdí na kole lidi ve městě tak málo. Nejbezpečnější je jízda na kole v Nizozemsku, kde používají přilby prakticky jenom sportovci a závodníci.

  6. A také je potřeba rozlišovat sportovně – rekreační jízdu na venkově, „dálkovou“ dojížďku do zaměstnání (nad 10 km) a dopravní pojíždění po městě či vescnici.

  7. pozn. soudní pitva se nařizuje v případech, kdy je podezření, že smrt byla způsobena trestným činem (trestní řád) a neprovádějí je zpravidla patologové ale soudní lékaři – objekt jejich zájmu je sice stejný, odbornost zcela odlišná!
    V případě, že byla „otevřená“ hlava, troufnu si tvrdit, že by běžná helma, obvykle nedbalým ale ani správným způsobem upevněná naprosto ničemu nepomohla! Proto prohlášení „patologa“ považuji za vymyšlenou legendu. Musím se trpce pousmát, když se dočtu, např. že kamion sice nedal cyklistovi přednost a kdyby ten měl helmu, tak by přežil.. To jsou přece naprosté nesmysly, hraničící s manipulací. Ano, jistě, jsou nehody (nejčastěji pády na zem, výjimečně na kapotu), kdy helma zabrání vážnému poranění hlavy, ale městská cyklistika probíhá převážně v jiném režimu, má jiné výhody než absolutní rychlosti, a úrazy hlavy zde opravdu nejsou tak časté, aby se s helmami vůbec nějak operovalo!
    Ten článek znám, ale je pořád dobrý. ;-)

  8. Ten článek je přímo výborný, už proto, že vlastně vůbec není o přilbách, ale obecně o přístupu k věci. Samozřejmě hlavně proto, že mi mluví z duše :o)

  9. > V daném případě tam opravdu jiný vliv nebyl, údaje pochází ze soudní pitvy, která se právě za účelem určení příčin úmrtí dělá.

    Já ti věřím, ale z jednoho případu prostě statistickou tendenci neuhádneš.

    > Řízením rizik se chtě nechtě musím čas od času zabývat a vždy přitom klientům říkám, že rizika s fatálními následky je třeba eliminovat nebo se proti nim alespoň pojistit.

    1) Ty ale fatální rizika neeliminuješ, jinak bys nejezdil na kole ani s přilbou.

    2) Můj argument nebyl o tomhle, ale o tom, že nikdo neukázal, že nošení přilby opravdu snižuje riziko.

  10. Milan: Pitval tvůj kolega patolog nějaké oběti automobilových nehod? Kolik z nich by mohlo přežít, kdyby měli helmu?

    Já si helmu na cestu po Praze většinou preventivně beru, pokud jedu někam kousek nejčastěji na nákup tak ne. V zimě dávám přednost čepici.
    Tyhle prázdniny jsem jezdil na kole po Vídni, Bayreuthu, Bambergu, Würzburgu, Mannheimu, Heidelbergu a Norimberku (někde jsem byl pár dnů, někde pár hodin), všude byl dopravní stres díky většinou oddělené cykloinfrastruktuře a celkově zklidněnému dopravnímu režimu uvnitř obytných zón menší a odrazilo se to pochopitelně i na míře ohelmovanosti cyklopopulace. Opravdu jenom v Praze mám pocit, že tu probíhá dopravní válka, kde motoristé uvnitř obytných zón tůrují motory a nesmyslně zrychlují nebo předjíždějí s minimálním odstupem. Ve Vídni se mi za několik dní nestalo, že bych nedostal od motoristy přednost a to dokonce když jsem dával přednost já autu vpravo. V Bavorsku mají většinou vedle silnic zcela nezávislé cyklostezky a pokud předjíždějí cyklisty tak maximálně opatrně, většinou za ním zpomalí a čekají na rovný úsek, kdy ho objedou nejčastěji stejně jako by objížděli auto. Prostě se chovají civilizovaně, jakákoliv agresivita nebo prasení je konsensuálně vnímáno negativně, snaží se naopak vyjádřit i v autech svoji ohleduplnost. Větší přátelskost a menší agresivita se ale odráží všude, nejen na silnici. Nelze samozřejmě generalizovat, ale ten rozdíl je obrovský nejen na první, ale i druhý pohled.

  11. Milan: Vy jste článek vůbec nepochopil, protože jste očividně jeden z lidí, o kterých pojednává. Autor článku totiž nepovažuje kolo za věc, na které by se mělo jezdit 11k kiláků za rok. Kolo je podle něj (teď už si domýšlím, a rád uslyším jiný názor na autorovy myšlenky) prostředek, na kterém si dojedete do sámošky, do vedlejší vesnice, na návštěvu… Ale ne s tím, že se tam poženete šedesátkou, protože to vaše kolo zvládne, ale třeba rychlostí normální chůze, jen s tím, že se na kole míň nadřete. Ono kdybyste jel 5km/h, tak by vás nikdy žádný z pole vyskočivší člověk nezarazil a nepotřeboval byste hydraulický kotoučovky.

    Autor je v tomhle prostě staromilec, kterýmu vadí profesionalizace tak obyčejný věci, jako je kolo. Představte si, že by se na vás koukal každý jako na idiota, kdybyste si šel zaběhat do parku místo v teplácích, sportovním tričku a botách na běhání v džínách, košili a kanadách/lakýrkách/jakýchkolivjinýchbotách. Proč? Vždyť jdete jen běhat, proč by mělo být divné běhat v něčem jiném? Když se chci proběhnout, tak prostě běžím, neřeším, co mám na sobě, a jestli jsem dostatečně chráněný vůči všemu, co mi na světě hrozí. S cyklistikou je to stejné. Prostě se chci projet, tak vezmu kolo a jedu. Jedno jakou rychlostí, jedno kam. Kolo nebylo vynalezeno ke zrychlení pohybu, ale k jeho usnadnění.

    (A to jsem sám člověk, co miluje rychlost v každé podobě a snažím se na kole pohybovat nejrychleji co to jde v každém okamžiku – miluju pocit větru práskajícího do obličeje a do vlasů. A ano, jezdím bez helmy – a až mě něco srazí, budu si za to moct sám, ale ani kdyby mě oživili a nechali jezdit znova, helmu bych nenosil, kazí mi požitek z jízdy, kvůli kterému jezdím hlavně)

  12. Oni totiž ti Bavoři či Rakušáci neberou ježdění autem jako otázku své prestiže. Oni auto používají pouze jako dopravní prostředek. Z toho se odvíjí i způsob jízdy tím autem. V Čechách se poměřujeme cenou našeho auta, nedovolujeme se nechat předjet slabším autem, s autem musíme dojet vždy až na místo určení a něco tak slabého a upoceného jako je cyklista vůbec nevnímáme. Maximálně tak, abychom ho nezrakvili, poněvadž z toho by mohly být potíže. Rozhodně ne tolik, abychom mu umožnili pohodovou jízdu. Vždyť nám stále jen překážejí a pletou se do cesty.

  13. ony ale často nejen ty jmenované „slušné“ země své slušňáky vydatně zvýhodňují už jen tím, že za překročení rychlosti s ohrožením ostatních, nebo např. za omezení chodce i cyklisty u přechodu v Rakousku může být rovnou správní řízení, pokuta 2000 eur a řidičák min. na tři měsíce.. přijetí hovoru při řízení měl kolega v kanadě s usměvem a bez diskuze za 380 dolarů, na místě.. jak primitivní, ale jak účinné! ;-)

  14. V Bavorsku jsem před týdnem najel 230 km po vedlejších silničkách a po Bamberku; s helmou jsem potkal jen jednotky cyklistů.

    Na druhou stranu v neděli helma dost možná zachránila život holce, která spadla ve Větrušické rokli z opěrné zdi do Vltavy (cca 3m). Mimochodem, srazil ji do vody neohleduplný protijedoucí cyklista – bez helmy. Nejspíš se mu bez té helmy lépe sledoval provoz a jel bezpečněji…

  15. Ad Mosquit Větrušická rokle
    Doufám, že se z toho aspoň trochu slušně dostala. Kdyby tam byla hloubka, ale ony jsou pod hladinou pařezy a kameny. Další věc je drápat se nahoru a s kolem. Fuj! A to jsem si zrovna v neděli říkal, jak je to tam vysekané, vyschlé a přehledné, že se z toho pomalu stává cesta pro širokou veřejnost a jak málo stačí.

  16. ad Milan:
    OT: v nemocnici na rentgenu naštěstí zlomeninu nezjistili, měla by být brzy v pořádku, ale v tu chvíli nemohla chodit.

    Bylo nás tam víc, tak jsme se podrželi a kolo vytáhli. Nedaleko byl naštěstí propustek a šlo ji tamtudy vynést.

  17. ad Mosquit
    Aspoň že tak. Přeji hodně štěstí a zdraví! I tak si z toho určitě odnesla pořádný šok.

    Jezdím tam v létě často, přibalím k nářadí nylonovou šňůru. Říkal jsem si to už kolikrát. Bývalo to zarostlejší a nebezpečnější, dneska je to docela dálnice, ale jak vidno, stačí.

  18. Skvěle napsáno. I Filler má pravdu. Ale jde také o to, že přilby, šponovky a cyklistické dresy dělají z cyklistů odporné mimozemské slizouny. Motoristé také nechodí oblékáni jako závodníci z formulí. Sednou do auta v tom, co si právě chtějí obléci. Stejné právo by měli mít i cyklisté. A samozřejmě také chodci. Nikdo mě nedonutí, abych si kvůli nebezpečnosti motorizovaného světa oblékal žlutou bezpečnostní vestu.

  19. add Miroslav Ottomanský:
    Ano žlutá bunda a žluté svítivé tričko je odporné, ale od té doby co jí nosím se značně snížila četnost aut, která mi na ulicích Prahy nedala přednost. V obyčejném oblečení mne řidiči sice patrně vidí, ale mozek to potlačí, ignorují mne. Myslím, že to značně zvýšilo mou bezpečnost. Pokud se jezdí s auty dohromady a pokud nebude kolařů tolik, že je budou ostatní řidiči vyhledávat a sledovat, tak signální barva bude zvyšovat pravděpodobnost, že vás osatní řidiči zaznamenají.

  20. K té Větrušické rokli, sice tam není vedená cyklostezka, ale celkem logicky se tam jezdí. V Rakousku nebo Německu by na takovém úseku byla dávno udělaná bezpečná cesta, ta holka není první (a nejspíš ani poslední), kdo tam spadl… pak by ani ty helmy nebyly tolik potřeba.
    Do zahraničí jezdím na kole tak, že se svezu vlakem co nejblíž k hranici, abych po ČR jel co nejméně. V Rakousku všude hladký asfalt a značené naprosto luxusně tak, že se člověk nemusí ani dívat na mapu, hladký a bezpečný průjezd skrz obce… V Bavorsku to samé, většinou asfaltové cyklostezky, takže se jede rychle a cyklista se nemusí dívat neustále na cestu po výmolech, ale může si užívat jízdu a kochat se okolím. Logicky po takových cestách jezdí všechny generace, všude plno důchodců na elektrokolech, rodiny s dětmi…

  21. ad Miroslav Ottomanský
    Když nepoužijete sám za sebe ochranné pomůcky a bezpečnostní prvky, je to v zásadě Váš problém a to i tehdy, kdyby jejich použití požadoval zákon (přilba u dětí, odrazky u všech atd.).

    Problém je, když někdo takové chování propaguje a doporučuje ostatním. Může se najít začátečník, který toho na kole ještě moc nenajezdil a který toho moc nenajezdil ani jako řidič auta. Snadno může podlehnout odkazům na image, fotky načančaných cyklistek, prostovlasou svobodu, malou rychlost jízdy atd.

    Osobní zkušenost je těžko přenositelná, což nakonec ukazuje i tato diskuse. Já jsem třeba začal používat žlutou vestu po několika vlastních zkušenostech za volantem auta.

    Kdyby byla večer tma, jenomže ve městě je plno různých světel a oslňují i protijedoucí auta poskakující po výmolech. Zůstat dobře viditelný na kole s běžným osvětlením (0,5-3W) je problém, kdežto velká odrazová plocha osvětlená předními reflektory auta (2x 55W) je vidět o mnoho lépe.

    I řidič auta dělá, co může. Můžeme ho v tom nechat, ale můžeme mu pomoci. Pro někoho újma, pro jiného běžná vstřícnost, ohleduplnost a smysl pro zodpovědnost. Nakonec oni nám řidiči aut také mnohdy pomáhají a vychází vstříc.

  22. [Milan]: Kámoš tuhle pitval oběť autonehody a ukazoval mi to. Říkal, koukni, kdyby ten člověk měl nehořlavou kombinézu, mohl to přežít. A měl recht, ta kombinéza by ho fakt zachránila. Mně to přesvědčilo. Já od té doby do auta bez kombinézy nesednu. Vy snad ano? Hazardéři! Doufám, že vás při tom nevidí děti.

  23. V životě jsem se na kole vysekal mnohokrát, (v helmě i bez helmy) ale nikdy jsem se nepraštil do hlavy. Většinou odřené ruce a nohy.

  24. Add Pavel
    Z toho, že vy to maximálně někde v zatáčce položíte, nebo spadnete na místě, protože nevyháknete nohu z nášlapu, nelze vyvozovat nějaké obecné pravidlo.

  25. Pavel: Helma je určena ne na lehké pády, ale na těžké – když do vás něco vrazí nebo do něčeho vrazíte v tak vysoké rychlosti, že ruce a nohy nestihnete dát před sebe, a i kdybyste stihl, tak vám to není nic platné, protože to svaly ani kosti nezbrzdí. Airbag v autě taky oceníte jen při těžké havárii.

  26. Prot: No, právě – do práce jezdím tři kilometry, po rovině, v klidu, po chráněných trasách (a tam kde nejsou, ulicemi s minimálním provozem). Pokud by mě někdo sejmul na cyklopřejezdu, nepomůže mi ani svěcená, natož helma. Pokud bych měl potřebu jezdit v provozu, singltreky, osmdesátkou nebo TdF, jistě bych si na to helmu vzal.

    Mimochodem – ti chodci, které na oddělené stezce pro pěší a cyklisty potkávám, taky nemají helmy; jak nezodpovědné!

  27. ad Piškvor
    A co z vašeho příkladu a zkušenosti plyne pro ostatní? Že když to nepotřebujete vy, tak nikdo? Helma přece není povinná.

  28. @Brahma: Přesně naopak – sice není povinná, ale kdykoli se s někým bavím, že v __konkrétních__ (městských, širokých, placatých, pomalých, segregovaných) podmínkách jezdím bez helmy, hned se mi dostane ponaučení a la Milanovo „mrrrtvej kolař, helma by ho byla zachránila a ještě by mu uvařila kafe“ a Mosquitovo „ale v rokli bez helmy můžeš spadnout do Vltavy!“; a moudrojedských řečí typu „takže ji teda nepotřebuje nikdo, jo?“

    Neboli mentalita „nemáš helmu, rovná se terorista a sebevrah, za naprosto jakýchkoli okolností.“ To mi na tom prohelmutském tažení vadí.

    (A mimochodem, z „Pokud bych měl potřebu jezdit v provozu, singltreky, osmdesátkou nebo TdF, jistě bych si na to helmu vzal.“ dojít k „Že když to nepotřebujete vy, tak nikdo?“ medle vyžaduje přímo duševní veletoče; nechápu, jak se vám něco takového povedlo.)

  29. Sice se zpožděním, ale jsem rád, že jsem se i tak ke článku dostal. Souhlasím, že článek je pro vystižení základní myšlenky trochu rozvláčný, autor se nechal unést vlastní výmluvností, ale i tak dobré. Hlavní myšlenku článku líp vystihl Maty, než Vráťa, autor tam podle mne nemá to, co Vráťa v posledním odstavci vyvozuje, byť i s tím můžu souhlasit.

    Neměl jsem naštěstí příležitost, abych přilbu potřeboval. Ani v mládí, které jsem odjezdil bez ní, ani teď, kdy jsem ji akceptoval jako přirozenou součást a vyjíždím bez ní výjimečně. Přesto jsem spíš zastánce přilby. Výjimky, kdy jezdím bez ní, jsou do lesa na houby, na chalupě do obchodu. Po Praze ji nosím důsledně a jsem rád, že je to tak běžné, že nemám dilema, jestli dělám něco nepatřičného. Jako účastník provozu nejde jen o to, že sám jedu rychle, protože je pro mne kolo dopravní prostředek, kterým se snažím dostat do práce srovnatelně rychle jako MHD. I kdybych jel pomalu, může mne sejmout někdo jiný, auto, rychlejší cyklista. Teoreticky i při pomalé jízdě se dá trefit hlavou strom nebo kámen. Onehdy jsem z nepozornosti nějak zazmatkoval, reflexně zmáčkl brzdu víc, než bylo potřeba, překulil se přes přední kolo a vyrazil si dech. Jel jsem tehdy krokem, brzdy jsou ráfkové, kolo bylo nákupní.

    Do práce jezdím v přilbě, žluté bundě nebo i trikotu, abych byl vidět, cyklokalhotech, převlíkám se a sprchuju. Je mi to pohodlnější a zároveň si tak zasportuju, na což si jinak čas nenajdu. Jezdím v méně frekventovaných časech, takže to i na podolské můžu rozjet na 30. Vzadu mám blikačku na brašně a dvě na rámu, vpředu blikačku a dvě LED T6 světla a když jedu třeba kolem 23té domů, v Bráníku v souběhu s Jižní spojkou, kde je místy tma jak v pytli a nikde nikdo, si rád zapnu i dálku.

    V konkurenci s MHD je pro mne docela důležitá rychlost a můžu se tak rozhodovat podle počasí a toho jestli nemám cestou jiné povinnosti, kde by mi kolo překáželo. Pro tenhle účel je moderní zpřevodované trekové kolo s odpruženou vidlicí velmi pohodlné a jsem za ně rád. Ale v podstatě bych totéž odjezdil na svém letitém favoritu s pětikolečkem, který bych mohl opřít kdekoli. Akorát bych v každém případě muset sundavat brašny. Tohle mimochodem je možná nejvíc limitující. Zamykatelné skříňky by byly ideální doplněk městského mobilitáře.

    Ale uznávám, že moje využití kola má k dokonalosti daleko a že bych se nemusel tolik honit, spojovat cestu se sportovním výkonem a třeba najít jinou přidruženou náplň toho v sedle stráveného času. Například fotografování, jenže to už by bylo úplně v jiných časových relacích. Takovým pánem svého času pořád nejsem.

    Autorovu rozčilení nad komerčním ždímáním a zaváděním cyklistiky do slepé uličky jejím přesměrováním na luxusní módní a adrenalinovou zábavu rozumím. Nevím ale jesti se s tím dá bojovat a vyhrát stylem štít na štít a mečem proti meči. Ostatně nic nového pod sluncem, Aldous Huxley ve svém Brave New World píše něco o nařízení, že každý nový sport musí vyžadovat nákladnější pomůcky atd. a kdoví jak starý tento ekonomický fenomén vlastně je.

    Berme to tak, že třeba i tento způsob má nějaká pozitiva. Vedle zřejmých negativ, jako je prezentace cyklistiky jako domény bezohledných hazardérů a protlačování „sportovní“ cyklistiky na úkor pěší turistiky a rekreace, viz jiný Vráťův článek. Možná by bez toho sexappealu kolo v konkurenci s motorkou a autem mezi mládeží neobstálo.

    Je to těžká věc, v Jizerkách jsem si blahé paměti často prošlapával stopu z Desné na hřeben panenským sněhem a připadal si přitom jako Hanč s Vrbatou dohromady, a kde jsme teď. Nedivil bych se, kdybych tam letos potkával samé snowbike. Nepovažuju to za pokrok, ale svoje místo si v tom nějak najdu.

    Přemýšlejme co se s tím dá dělat, ale poptávka po lesklých blýskavých cetkách je asi tak nějak v lidské přirozenosti, že se nabídka vždy dostaví. Neřekl bych, že je v tom primárně rafinovaný záměr uškodit cyklodopravě a jejímu širšímu uplatnění. Toho bych se nebál.

  30. > Akorát bych v každém případě muset sundavat brašny. Tohle mimochodem je možná nejvíc limitující.

    Nevím, co vozíš, ale já mám v košíku batoh, a když odcházím, tak si ho prostě vezmu na záda.

  31. Tak Ortlieby jdou sundat asi tak za jednu sekundu a mají popruh přes rameno, nosí se docela dobře :). Co vím, tak brašny s podobným systémem dělá Vaude a Ibera. Běžný dvojbrašny taky na jednom kole vozím, sundat jdou poměrně v pohodě, ale blbě se nosí. Ale zase se je nebojím nechat na ulici i několik hodin, narozdíl od Ortliebů…

    Jinak k těm helmám, docela vtipně o tom mluví Boris Johnson, starosta Londýna https://youtu.be/-_WlMALlT6E
    Sám teď v zimě s helmou nejezdím, mám čepici přes uši, na kterou se mi helmu rvát nechce a s kuklou taky běžně po městě nejezdím :).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Cyklostezka nebo chodník? A kdo to má poznat? 1

30. 06. - Názory
Přiměřenost podmínek, za kterých je možné tolerovat jízdu na kole po chodníku, je překvapivě ožehavým tématem. Sám se proti tomu do značné míry vymezuji. Jízda..více

Potřebujeme cyklotrasy v hlavních ulicích? 4

15. 06. - Názory
Ve své praxi se poměrně často setkávám s pochybnostmi ohledně zřizování bezpečných průjezdů na kole hlavními městskými ulicemi. Obvyklé argumenty říkají, že se cyklisté na..více

Poděkování řidičům 1

10. 06. - Názory
Při jízdě na bicyklu se dá promluvit téměř na kohokoliv kolem. A hlavně je to i slyšet. Při pouštění chodce na přechodu mi stačí říct..více

Karlínská zóna: změna k horšímu?! 12

27. 05. - Názory
Pokud sledujete náš portál Cyklisté sobě, tak již jistě pár dní víte, že se pro Karlín připravují velké změny. Zavádí se zde mnoho let plánovaná..více

BESIP za ‚dopravní xenofobii‘ 15

20. 05. - Názory
Nedávná smrtelná nehoda cyklisty ve dveřní zóně mě přivedla k dohledávání, zda k tématu najdu nějaká videa poukazující na dané riziko. Zahraničních příkladů je dost,..více

Čertovo klouzadlo a zákonná norma 16

18. 04. - Analýzy, Názory
Neradujte se. Nejedná se o pokračování knižní série Harryho Pottera, tentokrát z prvního ročníku Právnické fakulty čar a kouzel. Čertovo klouzadlo je doslovný překlad mexického..více

Anketa

Jezdíte v Praze na kole po chodníku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru