Cykloobousměrky Prahy 7

V uplynulých dnech se počet cykloobousměrek na Praze 7 více než zdvojnásobil a jedna starší navíc prošla opravou.

Nově byly obousměrně zprůjezdněny ulice Osadní v dolních Holešovicích a ulice Nad Královskou oborou na Letné. Oba úseky byly zásadními bariérami a jejich zprůjezdnění umožní vyhnutí se rušnějším hlavním ulicím. Změnou dopravního režimu byla navíc nově zprůjezdněna Antonínská ulice u Vltavské. Tyto úseky se tak přidaly k současným cykloobousměrkám na Ortenově náměstí a v Ovenecké. Ta byla navíc s rekonstrukcí chodníku povznesena na novou úroveň.

Pohledem na nové cykloobousměrky na Praze 7 navíc možná trochu dílem náhody vidíme vývoj, který plánování cykloinfrastruktury v Praze za uplynulé roky prodělalo. Nové úseky jsou řešeny průjezdem v provozu, zatímco dvě starší stezky jsou protisměrně vedeny cyklostezkou po chodníku. Každé řešení má své plusy a minusy a také samozřejmě záleží na kontextu, ale je pravda, že se realizace cyklobousměrek po chodnících v poslední době příliš neobjevují.

Nad Královskou oborou

jm_co_nadoborou_02

Jedná se o jednu z nejpotřebnějších cykloobousměrek v této části Prahy 7. Blok domů mezi Šmeralovou a Oveneckou není na rozdíl od všech ostatních rozdělen a příjezd ke Stromovce od západu byl tak doposud téměř nemožný. Oficiálně bylo nutné ulici objíždět přes Letenské náměstí, kde stejně byl jedinou reálnou možností průjezd po chodníku.

nad_kralovskou_oborou

Edit po vydání: na základě upozornění doplněna další dříve využívaná objízdná trasa Stromovkou.

Cykloobousměrka je provedena cyklopruhem, který vede vedle podélně zaparkovaných vozidel. Vyparkovávající řidič a cyklista se míjí tváří v tvář a řešení je tak vcelku neproblematické, s přehledem se navzájem vidí.

Osadní

Zde je cykloobousměrka podobně potřebná. Umožní vyhnout se při jízdě od Ortenova náměstí k tržnici jak Argentinské, tak ulici Komunardů.

jm_osadni_02

ovenecka

V Osadní cyklopruh ale vede podél šikmo parkujících vozidel, které do něj vycouvávají. Je tak třeba zvýšená opatrnost na obou stranách. V obou ulicích by bylo patrně lepší cykloobousměrku zřídit bez cyklopruhu. Kvůli argumentu „nepřipravenosti a neznalosti“ řidičů by asi neprošla cyklobousměrka s pouhým svislým značením. Jistá míra zvýšené informovanosti o pohybu cyklistů v protisměru je v Praze přeci jen potřeba, ale pouhé informační piktogramy by se hodily více než cyklopruh. O Osadní to můžeme prohlásit zcela jistě.

Piktogramy by umožnily jízdu aut i cyklistů bezpečněji blíže středu ulice. Zajistilo by to bezpečný oční kontakt mezi cyklisty a vozidly, k okrajům by lidé zajížděli pouze při míjení protijedoucího vozidla a díky tomu byli po většinu jízdy více vzdáleni zaparkovaným autům. Bohužel však policie v Praze většinou vyžaduje při realizace cykloobousměrky právě protisměrný cyklopruh, tudíž nic ideálnějšího pravděpodobně nebylo reálně průchozí, škoda. Nicméně cyklopruh v Osadní má na šířku zhruba dva metry, tudíž je o něco širší než obvykle.

Trochu jiný neřešitelný problém by se vyskytl při případné touze po realizaci pro mnohé komfortnějšího protisměrného pruhu za parkujícími vozidly ve stylu Hybernské a Příkopů. Pro ten by bylo třeba měnit parkování ze šikmého na podélné a rušit tak parkovací místa, což je většinou krajně neprůchozí představa. Intenzity provozu tu jsou ale nízké a taková ochrana ani není potřeba.

jm_klagenfurt_cykloobousmerka

V Rakousku umí realizovat cykloobousměrky mnohem decentnější (Klagenfurt).

Ovenecká

V rámci nového vydláždění chodníku došlo i ke zlepšení staré jednosměrné chodníkové cyklostezky. Ta byla nově vyasfaltována. Stezka je tak jednoznačně povrchově odlišitelná od chodníku. Jedná se ale především o estetické zlepšení, funkčně zůstává vše při starém. Dříve provizorní řešení tak nyní vypadá podstatně lépe. Tak by tomu mělo být.

jm_ovenecka_06

Stezka po rekonstrukci.

Před rekonstrukcí.

Ze zákulisí víme, že se na dopravní komisi Prahy 7 vyjednávalo o podobě rekonstrukce. Původně měla být stezka nepochopitelně rozšířena na úkor části pro chodce. Tomu se naštěstí povedlo částečně zabránit. Stále by ale mohla být o něco užší a ubírat chodcům méně místa.

jm_ovenecka_03

Na fotkách je dále zřetelné, že nedošlo k rozšíření chodníků a stezky do provizorně šrafovaných míst v křižovatce. O tom se také vedly diskuze a byl vznesen návrh, aby se křižovatky ze současné rekonstrukce chodníků vyňaly, tak aby mohly být v budoucnu opraveny dodatečně podle lépe připraveného projektu, který by nezafixoval toto provizorní řešení. Dopravní komise tento návrh odsouhlasila, bohužel ale křižovatky i tak vyňaty nebyly a obruby byly osazeny ve své původní poloze. Provizorní šrafování tak zůstane i v budoucnu.

jm_ovenecka_02

Křižovatky takto zůstanou. Nevzhledné šrafování a zbytečně dlouhé křížení.

jm_ovenecka_08

Antonínská

Poslední drobností je zprůjezdnění pěší zóny v Antonínské ulici a zrušení tamní jednosměrky. Ulici tak lze legálně využít při odjezdu nebo příjezdu k metru. Ve šnecích u Vltavské ale doporučujeme jízdu krokem nebo i vedení kola, chodí zde mnoho lidí. Pro rychlejší jízdu neexistuje jiná volba než tramvajová trať.

jm_antoninska

Závěr

Realizované cykloobousměrky jsou i přes zmíněné drobnosti jasným krokem vpřed a výrazně zpříjemní průjezd Prahou 7. Doufáme, že městská část ve svém snažení nepoleví a připraví k realizaci další vhodné úseky. A třeba se i vyvaruje zmíněným drobným nedostatkům, pokud to tedy bude v pražské realitě vůbec možné.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. K Antoninske – jizda po tramvajovem pasu je tam legalni?

  2. Pepa: To, uznávám, je takový výstřel trochu naslepo. Na vjezdu jsou tam takové ty „informační“ cedule DPP vstup zakázán s přeškrtnutým panáčkem, což nevím, na co vše platí. Zda jen na chodce nebo na veškerou dopravu.
    Na Strossu nahoře kdysi v tomto směru býval zákaz vjezdu, který toto místo komplet blokoval, ale ten byl asi před rokem vyměněn za zákaz vjezdu motorových vozidel (mimo MHD), což tímto směrem bezmotorovou dopravu pustilo.
    Ale samozřejmě tu budou platit i nějaká pravidla pro pohyb pro tramvajovém tělese… rád se nechám poučit.

    Spíš jsem tou větou chtěl ilustrovat, že rychlá jízda vážně není v těch zákrutech podchodů vhodná, než že bych do detailu promýšlel legalitu pohybu po tamním TT. Omlouvám se za neznalost.

  3. Tik: podle mě běžný přejezd pro cyklisty bez SSZ, takže:

    „Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.“

  4. ad ulice Nad kralovskou oborou. v cele delce lze projet soubeznou cestou ve stromovce, takze krasny planek se sipkami mi prijde zcela ucelovy. osobne tam jezdim, projizdim Cechovou az na konec a rovnou do stromovky. Netvrdim, ze je obousmerka zbytecna, jen ze imho legalni varianta existovala a nastinena moznost „neexistujiciho legalniho“ objezdu (zlute a cervene sipky) je pouze nesmyslna ucelova hovadina.

    ad Osadni… ulice je krutoprisne siroka, takze tvrdit, ze nelze provest americky pruhu ala Prikopy beze zmeny sikmeho stani na podelne je opet hovadina. Tuhle ulici pamatuju jeste jako obousmernou. Pokud je mozne udelat 2m siroky cyklopruh se zachovanim sikmeho stani na obou stranach, pak logicky neni zadny problem prohodit prostor sikmeho stani a cyklopruhu, a ten prirazit k chodniku. technickym problemem pouze zustane zabraneni zasahovani parkujicich vozu do cyklopruhu. Prijde mi, ze autor snad v Osadni ani nebyl, prohledl si par fotek a zacal mudrovat, aby „pracoval“.

    ad Ovenecka. obcas premyslim nad smyslem tyhle obousmerky. timhle smerem jezdim Cechovou a sem prakticky zabloudim vyjimecne. ale uznavam, ze zajet si kolem dva bloky vedle, prave do Cechovi, je sakra hodne narocny a v Cechove je krutoprisnej provoz a je to boj o zivot.

    ad Antoniska. zde pravidelne jezdim po kolejich a skrz zastavku smer trznice stale po kolejich. tady si legalitou prujezdu (obvzlaste Vltavska -> Trznice) nejsem moc jist, ale zatim si nikdo nestezoval :)
    pesiho „sneka“ v pravo, snad radsi vubec nepouzivat! je to hnusny, tmavy, NEPREHLEDNY a kluzky misto, kde se pohybuje dost pesich. takze radsi tady jezdit rampou vlevo, ktera neni zradna a je tam vyrazne nizsi (snad nulovy) pesi provoz. a ti z nas, co nejsou z cukru, tu jezdime treba i po schodech :D

  5. ext: „Já tamtudy nejezdím nebo to nepotřebuju, takže je to hovadina“…
    Zajímalo by mě, jak se do té Stromovky z Čechovy dostaneš, když je tam zábradlí, chodník a úzká brána. Určitě tam sesedáš z kola…
    Z Ovenecké je vjezd do Stromovky na kole legální, takže jsem z Čechovy vždycky radši jel kousek v protisměru Nad Královskou oborou (minimální provoz, v případě protijedoucího auta zpomalení a přimknutí se ke kraji). Teď je to tamtudy legální, tak není co řešit.
    I kdyby se dalo z Čechovy do Stromovky legálně najet, ta cykloobousměrka by měla smysl pro lidi, co v té ulici bydlí. „Ale vždyť ti zpovykaní cyklisti můžou objet dva bloky a dojít to pěšky“…

    Jinak moje poznámka k článku, k té Osadní cyklopruh vs. pikťák. Po zkušenostech z Karlína, kde jsou široké rovné ulice a pikťáky (které postupně mizí), mám pocit, že bez fyzických úprav, které by snižovaly rychlost aut, je ten pruh v cykloobousměrce lepší. I když je v Karlíně zóna 30, tak dodržovaná 30ka je tam spíš zbožné přání. Ty ulice některé svádí to tam rozpálit na víc (policii s radarem jsem tam ještě neviděl) a fakt není moc příjemné, když vás těsně míjí auto jedoucí 40+ a mezi vámi není ani čára. (Auta ve druhé řadě ten provoz zpomalují, ale zase vytvářejí jinak nebezpečné situace). Zkuste tam jet po tom pikťáku a nepřežijete jediný průjezd. Skoro vždycky vás to protijedoucí auto natlačí až k parkujícím autům. Pruhy naopak jasně vymezují kudy má kdo jet, pak je to chování daleko předvídatelnější. V té Ovenecké se dá jet na vnějším okraji pruhu blíž ke středu a cyklopruh poslouží hlavně při míjení se. Řidič se drží svého pruhu a i to zúžení šířky efektivně snižuje jeho rychlost. Narozdíl od blednoucích pikťáků v Karlíně, které řidiči ignorují. Pikťáky bych dával jen do cykloobousměrek, kde je řidičům fyzicky, nikoliv jen značkou, zabráněno jezdit rychleji než 30.

  6. vlakno: je to cxt, ne ext.. ale nebudeme slovickarit,ze.
    prekrucujes a vkladas mi do ust neco, co sem neuvedl. nikde sem nepsal, ze “Já tamtudy nejezdím nebo to nepotřebuju, takže je to hovadina”. pouze sem si dovolil se vyjadrit k zavadejicimu popisu objizdne trasy, ktery zcela ignoroval soubeznou trasu ve stromovce. osobne nemam nic proti takle zpracovany obousmerce.. holt ne kazdy dokaze rozeznat ironii :)

    a z Cechovy do stromovky se samozrejme da dostat tak, ze bohuzel ty 3m po chodniku se zbradlim a uzkou branou projedu (pokud narazis na jizdu po chodniku, ano jsem si toho vedom, a pokud na prujezdnost uzke brany, ne, opravdu nemam problem se tam na kole udrzet a projet to). lidi tam moc nepotkavam, a pokud ano, opravdu nemam problem vterinku poseckat.

    ja s provedenim Osadni nemam problem, pouze jsem opet kometntoval vyjadreni, ze udelat prujezd jako na Prikopech bez zasahu do zpusobu parkovani neni mozne. ja tu ulici znam a podle prostorovych dispozic to proste mozne je. z clanku jsem proste presvedcen, ze autor v ty ulici nebyl.

    Karlinem obcas projizdim a tyhle obousmerky obcas i pouzivam. o chovani ridicu si iluze nedelam (po dnesni ceste do prace autem mam pocit, ze 90% ridicu musi byt retardovany dementi), ale ze by me nekdo vytlacoval nebo tlacil na parkujici auta se mi zde nestalo. jako ridic sem si vedom svych prav a povinosti a tady nejak nemam problem si sva prava na silni vydobit (samozrejme s vytlacovanim v normalnim provozu uz sem se taky potkal, bohuzel). a pruh vs piktak? co takle obcas vidam po praze, tak pruh opravdu neni zadna zabrana, ktera ridice nepusti kam by nemel.. jak se rika, cara neni zed. nekteri tam beztak jezdi, ikdyz maji prostoru vice nez dost kolem (jestli z lenosti, nevedomosti/nedbalosti nebo schvalne, to clovek nidky nevi).

  7. cxt: Děkuji. Ani ne tak snaha o manipulaci, ale spíše provozní slepota. Jezdím tam pravidelně a ta Stromovka mě nikdy nenapadla, vždy jsem spíše zvolil chůzi po chodníku. Náčrt jsem si tedy dovolil upravit.

    Všechny ulice jsem samozřejmě navštívil. Až budu mít více času, tak si to opět s normami propočítám, jestli jsem neudělal špatný závěr, což se stát mohlo. Ta ulice má 14 metrů a kolmé stání po obou stranách, kdyby se na to chtěl někdo podívat.

    Jinak bych poprosil udržet diskuzi v slušném a konstruktivním duchu. Děkuji.

  8. provozni slepotu znam a obcas taky vymyslim neuveritelne krkolomny trasy :)

    jak jsem psal vyse, Osadni pamatuju jako obousmernou ulici a po zjednosmerneni a uprave stani na sikme po obou stranach prostor zustal natolik siroky, ze se pohodlne vyhla 2 auta vedle sebe. Finalni provedeni sem na vlastni oci nevidel, pouze naznaky behem realizace a dovuluji si usuzovat o moznem proveden z fotek a predevsim znalosti lokality :)

  9. Pepa:
    Co se týče legálnosti jízdy po tramvajové trati a okolí, tak podle značek:
    – vjezd od Nábřeží kapitána Jaroše – zákaz vjezdu mimo mhd (tedy i kol)
    – vjezd od Bubenské – zákaz vjezdu mimo mhd (tedy i kol)
    – vjezd od Anotonínské – cedulka vstup zakázán, což není podle značka podle zákona o provozu na pozemních komunikacích a prováděcí vyhlášky; poslední relevatní značka je na Strossmayerovo náměstí, kde je zákaz vjezdu motorových vozidel. Tedy aktuálně legální je, i když to asi nebylo úplně zamýšleno.

Další z rubriky

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 33

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 5

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru