Mýty starosty Prahy 6

Publikováno: 18. ledna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 17. července. 2021
Publikováno: 18. ledna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 17. července. 2021

Starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09) natočil na Youtube trilogii Jízda se starostou Prahy 6. Tato série videí z pohledu řidiče mohla být poměrně standardním příspěvkem do diskuze, kde všude se doprava po otevření Blanky zlepšila, kde zhoršila a kde se co nepovedlo. Ono se ani pro řidiče nepovedlo mnohé, to nijak nerozporuji. Bohužel nezůstalo jen u toho, Ondřej Kolář se rozhodl vyjádřit i k možným návazným stavbám cyklostezek – svoje tvrzení však opřel o několik zjevných nepravd. Dotkl se tak každodenní agendy tohoto webu, a proto uvedu jeho výroky týkající se cyklodopravy na pravou míru.

V třetím díle série starosta Ondřej Kolář při jízdě Patočkovou od Vypichu k tunelu Blanka tvrdí:

Tady ani nejsou cyklostezky, je to dané tím, že jsme na Městském okruhu, kde ani cyklostezky být nemůžou. Ale přesto se najdou lidi, kteří by na Městském okruhu cyklostezky rádi měli. A nosí vám návrhy, že ty cyklostezky by mohly být i na té šílené křižovatce na Malovance, kde se sjíždí dva tunely a lidi sami neví, co si tam počít s volantem v ruce, natož s řidítkama. A je to takové trochu úsměvné, no. Tak buď chci mít okruh, který připomíná dálnici, a nebo chci mít cyklostezku. Ale cyklostezka podle mě opravdu nemůže vést po dálnici.

(Ondřej Kolář, starosta Prahy 6)

Nepravdy ve stručnosti:

  1. Patočkova není dálnice, není to silnice pro motorová vozidla, ba ani to není součást Městského okruhu a nikdy tam Městský okruh nebude. Pokud se podívám na různé výhledové plány, tak tam možná jednou bude v podzemí Břevnovská radiála, což ale rozhodně není současný stav věcí.
    (doplnění po vydání: je tudy značen Pražský okruh, což ale nemá vliv na charakter ulice)
  2. Z předchozího jasně vyplývá, že nepřítomnost cyklostezky na Patočkově není dána existencí Městského okruhu nebo jakékoliv dálniční komunikace v daném místě. Je tam normální městská třída s úrovňovými světelnými křižovatkami a maximální rychlostí 50 km/h (s několika výjimkami).
  3. Na Malovance se skutečně sjíždí dva tunely, ale povrchová oblast, které se zmiňované návrhy týkají, je také zcela normální ulicí, není to silnice pro motorová vozidla. I když je to silnice, kterou někdo navrhl v „dálničním“ duchu.

S několika body ale i souhlasím:

  1. Křižovatka Malovanka je skutečně komplikovaná a náročná na pozornost.
  2. Cyklostezky doopravdy nemohou vést po dálnici.
  3. V zásadě se dá ve zkratce i říci, že někteří lidé by chtěli mít cyklostezky na Městském okruhu. Já bych jen upřesnil, že patrně nikoliv přímo na okruhu, ale vybudované společně s okruhem.
  4. Nevím, jaké konkrétně starosta dostal návrhy, ale je pravda, že jsem diskuzi na téma povrchového zprůjezdnění křižovatky Malovanka pro kola zaznamenal.

Komentář

Pro mě je skutečně děsivé, pokud starosta městské části vytváří podobnou dichotomii: dálnice versus cyklostezky. Obzlášť pokud mluvíme o obytné čtvrti, kudy dálnice vůbec nevede a vést by neměla. Patočkova neprochází územím nikoho, kolem bydlí mnoho obyvatel, městská část zde dokonce má obecní byty. Je to normální hlavní městská třída, i když zatížená silnou automobilovou dopravou. U podobných tříd by naopak cyklostezka měla být standardem. Navíc prostor kolem Patočkovy je dost široký na to, aby se tam dala vytvořit nádherná stezka oddělená od provozu. Nejedná se o žádný rozpor, zda tu bude silnice, nebo cyklostezka. Může tu být obojí.

Domnívám se, že by podobná stezka nebo souvislé cyklopruhy byly vítězstvím pro všechny. Starostovi, potažmo řidičům, by se ulevilo, že nemusí tolik dávat pozor na kola ve své jízdní dráze, cyklisté by měli jasně vymezený bezpečný prostor, kde jsou očekáváni. Chápu, že představa cyklisty jedoucího v provozu Patočkovy nebo Malovanky se jeví jako velmi nebezpečná. Vždyť ona tam jezdí auta, jezdí rychle, a již tak je křižovatka nepřehledná. To ale nejsou argumenty, proč cyklodopravu někde zakázat, to jsou přesně argumenty, proč by naopak měla vzniknout kvalitní cykloinfrastruktura, aby se lidé na kolech ani ostatní účastníci provozu necítili ohroženi. Možná by díky ní pár lidí navíc zvolilo pro jízdu po Patočkově kolo místo auta, a provoz by tak byl pro zbylé řidiče o něco plynulejší. Těch, kteří si tam teď na kole netroufají, ale jeli by, je také dost.

Slyšet podobné věty od starosty městské části pro mě není jednoduché. Vždy si říkám, že jsme na tomto webu už odvedli velkou práci pro osvětu, ale pak přijde podobný výrok a cítím se opět na začátku. Dovedl bych pochopit přímé vyjádření: „Já zde cyklostezky nechci.“ Nebo: „Zdejší cyklostezky by nikdo nevyužíval a neměly by smysl.“ Klidně i: „Cyklisté prostě do města nepatří.“ Nesouhlasil bych, ale chápal odlišný postoj. Nepravdivé neinformované zdůvodnění, že na Patočkově není stezka kvůli Městskému okruhu, i když tudy ve skutečnosti Městský okruh nevede, je velmi smutné. Takové tvrzení sice může být založeno na nevědomosti nebo aktuální indispozici, ale má značný potenciál, aby jej lidé dále přebírali jako fakt, zvlášť když pochází od navýsost povolaného veřejného činitele. S takovým falešným předpokladem se pak velmi těžko bojuje, i když jeho nepravdivost je jasně prokazatelná.

Jak by to mělo být?

Shodou okolností jsem strávil kdysi několik měsíců ve Varšavě, městě velmi odlišném od Prahy. Zároveň ale málokterá ulice v Praze tolik připomíná varšavské bulváry, jako právě Patočkova. Starostovi Prahy 6 bych tak doporučil čerpat inspiraci pro tuto ulici klidně u našeho severovýchodního souseda. Ani nemusí tak daleko, jako třeba do Nizozemí, i když tam by se jistě našly hezčí příklady.

jm_wawa_01

Zároveň ve Varšavě dochází i k důsledné stavbě cyklostezek spolu s tamními dálničními stavbami. Samozřejmě, že cyklostezky nevedou po dálnici, ale obří silniční stavby se k jejich budování využijí. Hovořím i o stavbách, o jejichž smyslu třeba pochybuji, ale doprovodná cykloopatření na nich Poláci umí realizovat docela hezky. Cyklostezky vedou podél vozovek, je zajištěno bezmotorové křížení dálnic. Zkrátka věci, které se v Praze příliš nedaří. V Praze se vykope na několik let na mnoha místech obří jáma, vybuduje nová luxusní komunikace, a teprve pak se „za pochodu“ řeší, jestli lze někde uškudlit metr a půl na cyklopruh.

jm_wawa_most

Na centrum města poměrně odpudlivá dálnice, ale stezku tudy vybudovat šlo.

jm_wawa_centrum

Závěrečné slovo a nabídka starostovi

Budu velmi rád, když Ondřej Kolář neustrne ve své snaze a další videa budou následovat. Zajímavé by jistě bylo projít okolí Blanky a související místa pěšky, projet si je hromadnou dopravou, klidně i na kole. Starostovi tímto nabízím, že mu rád budu na kole po Praze 6 průvodcem. V celé kampani kolem tunelu se hovořilo například o tom, jak s tolika auty pod zemí bude lépe na zemi. Nejednou jsem za ta dlouhá léta stavby zaslechl náznaky, jak bude po otevření Blanky v oblasti nad ní cyklistický a pěší ráj. Za těmito sliby sice nestojí současný starosta, svými výroky ale přímo podporuje zachování nynějšího neuspokojivého stavu. Velmi rád se spolu se starostou po městské části na kole projedu.


jm_malovnka

Ono projet na kole kolem Malovanky, to je docela bída.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

vlákno 18. 1. 2016, 16:06

Asi začínám chápat, proč se potřebovali zbavit zelených na dopravě.
Jinak fakt tomu nerozumím, jsou tam obytné domy, chodníky, ale podle starosty je to dálnice a proto tam nemůže být cyklostezka, i když je to tam široké jak kráva?
Oni by ti naši komunální politici měli na exkurze do měst v Rakousku, Německu, Švýcarsku, Holandsku, Dánsku, polsku... jezdit asi povinně, zatím to vypadá, že znají jen Dillí, Dháku a podobná města...

Sch 18. 1. 2016, 22:08

On je tam tudy vyznačen Pražský okruh, takže starosta si jen spletl okruhy. Nic to nemění na tom, že je to široká ulice se souvislou řadou domu z jedné strany a z druhé volno, ideální prostor pro segregovanou cyklostezku. Ale v územním plánu tam tuším stále vězi územní rezerva pro zakopanou radiálu a proto se na povrchu nic asfaltovat nechce, byla by to škoda asfaltu, že.

Vratislav Filler 18. 1. 2016, 22:10

Sch: "Postižení vizí" je oblíbená výmluva.

nazir 19. 1. 2016, 02:05

Touhle strašlivě nebezpečnou křižovatkou (jakož i celou Patočkovou) projíždím bez problémů denodenně (respektive nocconocčně) na cestě z Nučic na Letnou. Nikdo tam neomezuje mne, já snad také nikoho ne.

Kudy jinudy mám jezdit? Tou odbočkou doprava, která byla donedávna zablokovaná betonovými zátarasy (teď je v nich šikana), navíc to nikam rozumně nevede?

Jasně, můžu to na Vypichu stočit na Ankarskou (to by mne tam ovšem musel pustit semafor, který na cyklisty vůbec nereaguje, člověk se tam musí potupně proplížit po přechodu pro chodce) a dál po Na Petřinách dolů, ale nejezdím tudy rát, některá místa tam jsou nepřehledná...

Jiří Motýl 19. 1. 2016, 05:00

Sch: Děkuji za upozornění, mé opomenutí. Neměl jsem v úmyslu zbytečně chytat někoho za slovo, spíše mi šlo o podstatu věci, že tam vybudování cyklostezky nějaká silnice dálničního typu nebrání (pokud tedy nepočítám ty do budoucna plánované).

josuk 19. 1. 2016, 09:15

Je přece chvályhodné, že sám pan starosta v trilogii představuje "krásy" své městské části z pohledu řidiče auta, jak poetické.. :-D Občas sice nedodrží vzdálenost (za bílou octávií v Blance je to sotva 1 sekunda) a otáčení na semaforu je přece jen takový „lehký“ přestupek.. :-O Oalllaaa tedy následujme!! Cena benzínu klesá a Praha 6 už není tak nedostupná ani pro auty nás z druhé strany Prahy. Díky Blanko, díky pane starosto za pozvání!!
btw: proč chodit po Praze 6 zbytečně pěšky nebo na kole, když nyní dopravní policie reguluje u kulaťáku plynulost, a funguje to!! :-D

Petr Dlouhý 19. 1. 2016, 10:26

Sch: Nefunkční detekci na semaforu prosím nahlašte na hlášení poruch Eltodo. Většinou to funguje celkem dobře.

Marek Turnovec 19. 1. 2016, 21:37

No, zrovna jsem se chtěl zeptat, proč tam jsou ty pitomé betonové zábrany na té poslední fotce. Teď přes zimu se přiznám moc nejezdím, ale od jara chci zase jezdit na kole do práce a abych to měl pestřejší, tak pak někdy na zpáteční trasu hledám různé varianty - a tak jsem si párkrát těchto bloků všiml. Jak na to tak koukám na mapě, to odbočení do Parléřovy by mohlo být docela fajn na to, kdyby se člověk chtěl vyhnout onomu přípojnému pruhu ze Strahovského tunelu. Proč tam ale tedy ty zábrany prakticky celé léto byly? Stačil by půlmetrový průjezd pro cyklisty, jestli jim šlo o to, aby tamtudy neprojížděla auta...

Lei 22. 1. 2016, 11:55

Co byste taky od Koláře nechtěli, že jo. Spíš se člověk může radovat, když to není ještě horší, s ohledem na to, jaký je to trouba.

Jinak si myslím - a pokud vím z kuloárů - zelených se nezbavovali ani tak kvůli dopravě. Jsou "tučnější" důvody.

Matej 24. 1. 2016, 00:38

Toho videa by se ale dalo i využít - místním by se asi nelíbilo, že starosta chce před jejich domy "dálnici".

Lukáš Měkota 26. 1. 2016, 13:11

Všiml jsem si další chyby, kterou se starosta dopustil. Na Letné měla být Národní knihovna, nikoliv městská.

Lei 5. 2. 2016, 09:21

Tak když jsem si přečetl včerejší Šestku, tak jsem velice dobře pochopil, proč Petra Kolínská nemohla zůstat na dopravě!

To bude neštěstí na neštěstí.

Jiří Motýl 6. 2. 2016, 10:57

Lei: Díky za tip na čtení. To je teda síla.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5