Tajné cyklotrasy

V terénu nejsou označené žádnými cedulkami a v cykloturistické mapě byste je nejspíš nenašli. V naší mapě je zase mnozí nerozlišují od již existujících tras celoměstského systému (což jsme udělali tak trochu schválně). Nejsou dokonalé ani souvislé. Ale víme o nich a používáme je, protože jejich klady převyšují zápory. Neznačené městské cyklotrasy.

Pojďme se podívat na některé z nich.

Vršovická

Ulice: Výtoň, Sekaninova, Otakarova, Vršovická, V Olšinách
Délka: 7,3 km
Neznačeno: cca 5 km (i přes to, co říká naše mapa :-)).
Průměrná frekvence cyklistů: cca 700/den (Na Slupi), 400/den (u nádraží Vršovice)
Trasa celoměstského systému (až bude vyznačena): A23 / A 230.

Vršovická radiála zahrnuje jednu ze starších cyklostezek pod Nuselským mostem a postupně zřizované navazující cyklopruhy a piktokoridory. Ty zde vznikaly jako na jednom z prvních míst v Praze  převážně v letech 2007-2009, než se narazilo na limity v křižovatkách. Ani po osmi letech není řešení souvislé a právě probíhající rekonstrukce příliš nepomůže. Ulice je hlavní osou, spojující „nízko položené“ území Strašnic s Vltavou. Jako taková by si zasloužila spíš souvislé kodaňské pásy. A hlavně opravdu ucelené řešení včetně všech křižovatek.

vrsovicka_mapa

Je stále co zlepšovat, celkem na šesti šest úsecích ještě cykloopatření chybí, a to ne zrovna v bezvýznamné délce. I přesto je trasa svojí délkou v Praze ojedinělá. O Vršovické jsme psali nejednou, podívejte se:

Nové cyklopruhy na vlastní oči (9/2008) – video z cyklopruhů na Vršovické.
Cyklopruhy k ničemu? (10/2008) – polemika k novým cyklopruhům.
Bude Vršovická na zabití? (12/2014).
Vršovická, 1. etapa rekonstrukce (12/2015).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

vf09_11_47_ckpVOlsinach1_cut

Jeremenkova

Ulice: Jeremenkova, Olbrachtova
Délka: 2,7 km
Neznačeno: 2,7 km
Průměrná frekvence cyklistů: 300/den (u A2)
Trasa celoměstského systému (až bude vyznačena): A221.

jeremenkova_mapa

Jde o nejjednodušší stoupání z trasy A2 na Pankrác. Protože návaznosti v okolí Nuselského mostu nejsou dosud nijak řešeny, je v zásadě jedinou komfortní i legální nástupní trasou do této části Prahy 4. Cyklopruhy a piktokoridory zde vznikaly postupně až do roku 2015, kdy byla téměř souvislá integrace dotažena Olbrachtovou skoro až k Budějovické. Ani zde se vývoj neodehrál bez kroků stranou – projekt existoval nejméně od roku 2010, ale městská část jeho realizaci dost výrazně bránila. Již namalované piktokoridory byly jednou dokonce smazány. Nakonec se podařilo zřídit cyklopruh prakticky po celé délce stoupání, v klesání je vhodnější piktokoridor, který cyklisty nenutí k rychlé jízdě těsně podél parkujících aut.

O Jeremenkově jsme informovali zejména v době, kdy se tamní cyklopruhy významně sjednocovaly do souvislé podoby:
Začíná se malovat cyklopruh v Jeremenkově (2013)
Cyklopruhy na Novodvorské a v Jeremenkově (9/2013)
V Olbrachtově ulici vznikají nové cyklopruhy (2015)

K dokonalosti chybí snad jen dořešit křižovatku s Podolskou a předělat křižovatku s ulicí Na Strži, jinak je trasa prakticky hotová.

vk_jeremenkova_piktak_v_pruh

Novodvorská

Ulice: Vrbova, Novodvorská
Délka: 5,5 km
Neznačeno: 5,5 km
Trasa celoměstského systému: A42 (1 km).

novodvorska_mapa

Další nástupovka z pravého břehu k sídlištím na kopci nás vyveze tentokrát až do výšky 300 m. n. m. Integrovaný koridor od trasy A22 na sídliště Novodvorská začíná kousek za přejezdem Vrbovy. Je přerušen mezi megalomanským kruhovým objezdem na křižovatce s Durychovou a ústím ulice Zbudovské, odtud vede až na konec ulice Novodvorské, na křižovatku s Meteorologickou ulicí. Podstatná část stoupání po této trase se realizuje ještě před vjezdem na sídliště, většina je řešena cyklopruhem. Nutno ovšem říct, že oproti rušné Vrbově poskytuje více klidu pro stoupání zkratka ulicí Ve Studeném, ač o něco strmější. Na samotné Novodvorské ale integrace dodává jistotu. Na podzim 2015 byly výrazně prodlouženy také cyklopruhy v jižní části ulice.

Cyklopruhy na Novodvorské prošly na Prahou na kole relativně bez povšimnutí, nějaké zmínky najdete v tomto článku ze září 2013.

vk_cyklopruh_novodvorska_parkovani

Další integrované koridory a jejich smysl

Další integrované koridory najdete v Praze třeba na Střešovické (i když v tomto případě jde spíše o „náhodné seskupení dopravních piktogramů“ než o nějaký souvislý koridor, neboť do systému zasáhla rekonstrukce tramvajové trati, nedostatečně propojená s úpravami celé komunikace). Delší úseky s kombinací cyklopruhů a piktokoridorů najdete v Tupolevově v Letňaněch, na spojnici Počernická – Vinohradská (až po Floru) nebo ve stoupání Moskevská – Francouzská.

Ze seznamu by se mohlo zdát, že už je piktogramy celkem bezúčelně pomalovaná skoro každá hlavní ulice v Praze. Co od nich vlastně máme očekávat? Vzhledem ke způsobu, jak tyto koridory vznikají, se na ně v drtivé většině můžeme dívat jako na minimální řešení téměř výhradně pro místa, kde to už nyní prostor dovoluje. Když už někde stávající profil komunikace umožňuje vyšší bezpečnost jízdy na kole, je nepochybně správné, že je tento fakt přijat a zvýšení zajištěno prostředky, které jsou v této zemi k dispozici. To je však bohužel všechno.

Úseky cyklopruhů a piktokoridorů mezi křižovatkami se začnou řádně zhodnocovat, teprve budou-li kvalitně propojeny také v křižovatkách. Pokud neboudou mít cyklisté jednoznačně vymezené průjezdy také v hlavním dopravním prostoru křižovatek, bude „chodníková konkurence“ vítězit. Se všemi negativními důsledky pro pověst pražských cyklistů.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Promiň, podle mě absolutně neumíš řídit a „hororové situace“ si děláš sám.

    Křižovatka Želivecká: Když tam nevidím, tak tam nejedu, OMG. (nevím teda, jak se dá ve stoje na koloběžce přehlídnout semafor, který je tam dokonce dvakrát, vpravo a nahoře). Pak jedeš odbočovacím pruhem a přes plnou. Super.

    Přitom vpravo je zjevně dost místa. Nechápu tuhle módu (už jsem to viděl u vlakna) jet prostředkem místo podjíždění (na které máš podle zákona explicitní právo).

    Chodník pod Jižní spojkou: Tak bys je holt zdržel, to se stane. Nicméně z videa je vidět, že jedeš rychleji, než kolona vedle. Ale co, proti prázdnému chodníku ve stoupání nic nemám.

    Křižovatka u Trati: vpravo je taky víceméně volno. Já bych na předjíždění přes plnou (což není podle předpisů, jak píše text) v provozu taky neměl žaludek. Je to strašně jednoduché: když to nejde, tak prostě počkám.

    Průběžná: tak nejezdi tak strašně vpravo, když se bojíš otevřených dveří. Současně by ta dodávka prostě počkala. Je to z kopce, jedeš rychle, nebude se za tebou šnečit.

    V Olšinách: s tím semaforem je to zatím jediný reálný problém (lze trochu zmírnit tím, že nepojedeš na oranžovou).

    Kubánské náměstí: Cpeš?

    Jerevanská: OK, chápu.

    Gruzínská: Končí, objevuje se, a? Jinak opravdu doporučuju předjíždět zprava.

    > A to cyklistu ještě čeká šílený úsek mezi Synkáčem a Fidlovačkou, kdy se rozhoduje mezi nebezpečnými kolejemi a úzkým chodníkem s tramvajovou zastávkou!

    Jel jsem tam myslím tak 80x a žádné šílenosti jsem si nevšiml. Prostě silnice, normálně jedu… Po chodníku samozřejmě nejezdím.

  2. priznam, ze mi vadi to „je v zásadě jedinou komfortní i legální nástupní trasou „.
    Mam dojem, ze se to tu objevuje casteji a vyvolava dojem, ze pokud tam neni cykloopatreni, tak tam kolo neni legalni.
    Coz je kravina, ze ?

  3. V diskusi na HD jsme tohle už řešili :-) Tohle video neukazuje ani tak, jestli jsem dobrý nebo špatný řidič, ale s čím vším se cyklista / koloběžkář na téhle trase setká a co musí řešit. Normální člověk na kole na tohle nemá nervy, a proto raději jede autem.

    Křižovatka Želivecká: Když tam nevidím, tak tam nejedu, OMG. (nevím teda, jak se dá ve stoje na koloběžce přehlídnout semafor, který je tam dokonce dvakrát, vpravo a nahoře).

    * Přes dodávky semafor fakt vidět nebyl (viděla to jen kamera na hlavě). Předpokládal jsem, že když jedou auta, jedu také v pořádku.

    Pak jedeš odbočovacím pruhem a přes plnou. Super.

    * Nejedu. Jsem ve svém pravém pruhu.

    Přitom vpravo je zjevně dost místa. Nechápu tuhle módu (už jsem to viděl u vlakna) jet prostředkem místo podjíždění (na které máš podle zákona explicitní právo).

    * Nevešel jsem se tam. Hned jak to šlo, zařadil jsem se tam.

    Chodník pod Jižní spojkou: Tak bys je holt zdržel, to se stane. Nicméně z videa je vidět, že jedeš rychleji, než kolona vedle. Ale co, proti prázdnému chodníku ve stoupání nic nemám.

    * Nejsem věštec, takže jsme nevěděl, zde se kolona rozjede nebo ne. V každé případě je ovšem velmi nebezpečné, když jedu v těch úzkých podjezdech správně po ulici a předjíždí mě auta a zároveň proti nim jedou další.

    Křižovatka u Trati: vpravo je taky víceméně volno. Já bych na předjíždění přes plnou (což není podle předpisů, jak píše text) v provozu taky neměl žaludek. Je to strašně jednoduché: když to nejde, tak prostě počkám.

    * Zase jedu ve svém pruhu. Možná Ti to tak z pohledu kamery nepřipadá, ale jedu ve svém pruhu (prostředním).

    Průběžná: tak nejezdi tak strašně vpravo, když se bojíš otevřených dveří. Současně by ta dodávka prostě počkala. Je to z kopce, jedeš rychle, nebude se za tebou šnečit.

    * Mě je to osobně jedno, ale tohle říkej paní na kole, kterou „tlačí“ zezadu kolona aut. Při tom by stačilo ponechat předchozí stav ulice – dva pruhy a zákaz parkování vpravo. Tam tehdy bylo na předjíždění místa dost.

    > A to cyklistu ještě čeká šílený úsek mezi Synkáčem a Fidlovačkou, kdy se rozhoduje mezi nebezpečnými kolejemi a úzkým chodníkem s tramvajovou zastávkou!

    Jel jsem tam myslím tak 80x a žádné šílenosti jsem si nevšiml. Prostě silnice, normálně jedu… Po chodníku samozřejmě nejezdím.

    * Zase pohled paní na kole: Horkotěžko projede křižovatku pod Synkáčem (koleje, přednost tramvaje, velké dlažky), před kterou se řadila do prostředního ze čtyř pruhů (stres!). Jede podél kolejí, okolo ní se míhají auta, tramvaj se nebezpečně blízko přibližuje až k jejím řídítkám. Chodci jí skáčou do cesty, zezadu tlačí auta, chodník je úzký a ještě k tomu ho téměř přerušuje tramvajová zastávka, neví kudy má jet. Takže si to příště odpustí a jede autem.

  4. @kuba turek: jako uplne nevim. Za me praseni, zleva, zprava, chodnik, plna cara…
    Nejde o to, ze takhle obcas kazdej z nas jede – ale vetsinou si nestezuje, jak je to nebezpecne a vsichni mu ublizuji.

  5. > ale s čím vším se cyklista / koloběžkář na téhle trase setká a co musí řešit

    S většinou těch problémů by ses nesetkal, pokud bys neprasil.

    > Přes dodávky semafor fakt vidět nebyl

    Žádná dodávka tam není a jedeš přímo pod semaforem. http://jenda.hrach.eu/s/hd1.jpg Na tom screenshotu je také vidět, že ses do pravého pruhu prostě vejít nemohl, protože ta dvě auta před tebou tam nechala tak 10 cm.

    > Zase jedu ve svém pruhu.

    Nejedeš, sorry. Není to fyzikálně možné, ani s koloběžkou se do šířky menší než pneumatika, ještě k tomu pod zrcátko dodávky, nevejdeš. http://jenda.hrach.eu/s/hd2.jpg

    > Mě je to osobně jedno, ale tohle říkej paní na kole, kterou “tlačí” zezadu kolona aut.

    S tímhle asi fakt nic udělat nejde. Otázka je, na čí straně je problém.

    > Horkotěžko projede křižovatku pod Synkáčem (koleje

    Můj návrh na zrušení kolejí v Praze bohužel neprošel. Naštěstí tady se koleje kříží pod velkým úhlem, takže to nevadí.

    > přednost tramvaje

    Nechci potkávat cyklisty, kteří neumí dát přednost. Nevěřím, že by dokázali jet bezpečně i po cyklostezce (nedávno jsem si kvůli jednomu takovému na cyklostezce rozbil koleno).

    > velké dlažky

    Tady mi to ještě přijde docela v pohodě (mám treka, na silničce bych se do Prahy neodvážil), ale souhlasím, že povrch v Praze je obecně problém.

    > před kterou se řadila do prostředního ze čtyř pruhů (stres!)

    Ze tří. A cyklopruh tě vyvede mezi první a druhý, takže nemusíš řešit provoz v prvním za sebou.

    > Jede podél kolejí

    Nejužší místo tam má přes metr. Kdo tohle nedá, nedá ani pruh na hypotetické optimální cyklostezce a někoho sestřelí.

    > okolo ní se míhají auta

    Na cyklostezce se zase budou míhat cyklisti. Bohužel nežijeme ve vakuu.

    > tramvaj se nebezpečně blízko přibližuje až k jejím řídítkám

    IIRC mě tam tramvaj buď nepředjížděla, nebo jsem zastavil u kraje a nechal ji odjet. Vedle tramvaje se auto nevejde, takže tím nikoho neblokuji. Tramvaj mě tím efektivně zdrží, ale co se dá dělat.

    > Chodci jí skáčou do cesty

    Tohle je jedno z mála míst, kde jsem skokany nepotkal (nemají motivaci – přejdou u zastávek, obchodů přímo v ulici je minimum).

    > zezadu tlačí auta

    Sorry, fakt nevím, jak navrhnout svět, aby za tebou nejela auta.

    > chodník je úzký a ještě k tomu ho téměř přerušuje tramvajová zastávka

    Cyklistu šířka chodníku a jeho přerušovanost vůbec nezajímá.

    > Takže si to příště odpustí a jede autem.

    Ve kterém potká úplně ty stejné problémy. Jenom v autě jí asi přijde normální netlačit se do míst, kam se nevejde, mít za sebou jiné auto a zařadit se do druhého pruhu.

  6. Jasně, pěkně jsi mi to vysvětlil. Ale vysvětluj to té imaginární paní, která přesně z těchto důvodů jezdí autem, i když by raději šlapala aspoň občas na kole po té báječné trase ze Strašnic do Podskalí.

    To, že jezdí přesvědčení jezdci bez bázně a hany znamená pouze jediné – že velké městské peníze jsou vydávány jen pro pár bláznů a to nemůže dlouho vydržet.

  7. Takovouhle debatu jsme tu vedli už mnohokrát. Kubo, hodnotíš to příliš ostře. Nebudu se vyjadřovat k jednotlivostem mimo Olšiny a Vršovickou, ale i tvoje video myslím docela dobře ukazuje, že naprostá absence cykloopatření je ještě mnohem horší než stávající polovičatá řešení, která zajišťují alespoň částečně nějaký prostor. Nesouhlasím s tvrzením, že na cyklopruhy jsou vydávány „velké peníze“. Sorry, ale v tomhle provedení jsou to ve srovnání s jinými dopravními opatřeními drobné, takže poměr cena/výkon je slušný (i když proto, že je obojí nízké). Kvalitní opatření mimo provoz za ty peníze a v tomto úředním prostředí neuděláš ani omylem. Takže nebýt těch kritizovaných cyklopruhů, nemáte na Vršovické nic.

    A nemusíš se obtěžovat opětovným opakováním, že tě nemusí zajímat, proč to nejde jinak, že od toho jsou tu volení představitelé, experti a aktivisti. Dokud tě to zajímat nezačne, bude tvoje kritika naprosto k ničemu. Třeba právě Vršovickou jsem se v posledním roce zabýval až až nejen já, snažím se posunout to někam dál, a taky v jiném článku dávám rekonstrukci tramvajové trati co proto. To ale nic nezmění na tom, že i takhle nepovedená Vinohradská je ve srovnání třeba, co já vím, s Kolbenovou a Sokolovskou ve Vysočanech (ať najdu něco podobného), pro jízdu na kole podstatně použitelnější.

  8. > Ale vysvětluj to té imaginární paní

    Pokud imaginární paní neumí na kole dodržovat elementární pravidla (přednost, nejedu, kam nevidím, držení metr širokého pruhu, plná čára), je dobře, že nejezdí. Vysekala by se, a nejspíš by při tom zranila i někoho jiného.

    > že velké městské peníze jsou vydávány jen pro pár bláznů a to nemůže dlouho vydržet

    To je mi jedno. Většina cykloopatření, co se v posledních letech udělala, je neutrální, a pár jich je dokonce horšímu, takže by se zas tak moc nestalo.

  9. Jenda: Přitom vpravo je zjevně dost místa. Nechápu tuhle módu (už jsem to viděl u vlakna) jet prostředkem místo podjíždění (na které máš podle zákona explicitní právo).
    Podle mě tam zjevně dost místa není. Středem je vždycky místa víc a to platí i pro dvoupruhové kolony, uprostřed je v průměru dvakrát víc místa než vpravo u obrubníku.
    Někde jsem četl, že silniční zákon umožní objíždět cyklistu i přes plnou čáru, bylo by fajn umožnit to i kolům a koloběžkám u popojíždějících kolon (při zachování legálnosti objíždění zprava).

    Jinak to video je horor, na koloběžce bych to tam nedal. A myslím že ani autor to takhle nejezdí celoročně každý den… :). Mimo špičku bez té kolony by to měl ještě horší a v tomhle sajrajtu tuplem.
    Já jel náhodou včera odpoledne z centra na křižovatku Průběžná x V Korytech (A2- A23-Průběžná) a v tomhle počasí je to fakt nepoužitelné, už jen z důvodu té odletující břečky z okolo rychle jedoucích aut. Vyložený adrenalin jsou tramvajový křižovatky v žulových kostkách.
    Doufám, že se Praha co nejdřív na tyhle cyklopruhy vykašle a začne stavět něco co je všeobecně použitelné a ve světě se už osvědčilo, což rozhodně takovéto cyklopruhy, ani kdyby byly namalované přes křižovatky, nejsou. Ve Vídni dávají cyklopruhy vyloženě jen z nouze a ne na rušné ulice. Většina cyklostezek je na chodnících a mají tam velké množství světelných cyklopřejezdů. Cyklista má svůj vymezený prostor, možnost souvislého průjezdu bez míchání s autama, s nikým nemusí o prostor bojovat nebo vyjednávat. Chodci si s kolama rozumějí mnohem líp než cyklisti s autama. Takovejmhle debatám, jestli někdo při objíždění kolony prasí nebo jak se vejít do 3 m široký díry, kdy na jedné straně stojí auta, který tě můžou kdykoliv „vydoorovat“ a z druhý se na tebe tlačí závozník s dodávkou, se tam můžou akorát smát. Malý děti ani paní mámy na kolech v cyklopruzích jen tak nepotkáte, pokud už někde vůbec pojedou, tak vedle po chodníku. Čímž říkají jasně, co si o těch cyklopruzích myslí, jde jen o to, kdy to dojde i někomu na magistrátu.
    Takhle nějak to vypadá v té Vídni, pro názornost https://youtu.be/QF3dgfqnh3g

  10. Jn, tak jsme asi s cyklodopravou ve slepé uličce, nezbývá než mírný pokrok v mezích zákona. A čekat na novely toho zákona a radikální změnu přístupu a priorit v dopravním plánování. Nicméně je trochu k naštvání, že nejsme schopni kopírovat fungující věci a razíme si svoje slepé uličky.
    Na druhou stranu, cyklopruhy pomáhají aspoň nám, kteří už jezdíme, je to rozhodně lepší než nic a nic to město nestojí.

    Ad velké městské peníze: osobně doufám, že si Praha už brzy nabije finančně ústa, protože na to co si plánuje a staví nemá a nedokáže to udržovat. Např. dovedení D5 k Vltavě na Zlíchov (kravina na n-tou) prý 16 000 milionů, oproti tomu roční investice do cykla v celé Praze 20-30 milionů? (Z toho velká část do rekreačních bruslocyklostezek kdesi na krajích města). Jen Blanka údajně sežere ročně 300 míčů. Takže jen tak dál soudruzi, pokračujte v ZÁKOSU, víc dálnic do města, víc vesničanů v autech do města, ať je to tu hezký a máme brzý bankrot.

  11. > a v tomhle počasí je to fakt nepoužitelné, už jen z důvodu té odletující břečky z okolo rychle jedoucích aut

    Já jel v pondělí za „vánice“ a v úterý taky po nábřeží(ch), prostě v pruhu s auty, když to při kraji nešlo. Měli pochopení.

    A teď sedím doma s vymknutým kotníkem, protože jsem spadl na úžasném povrchu v Karmelitské :-(

    > Cyklista má svůj vymezený prostor, možnost souvislého průjezdu bez míchání s autama, s nikým nemusí o prostor bojovat nebo vyjednávat.

    Já nějak nemám pocit, že bych musel s auty bojovat nebo vyjednávat.

    > Chodci si s kolama rozumějí mnohem líp než cyklisti s autama.

    Ale já si rozumím s chodci podstatně méně než s auty (počítáno třeba podle situací, ve kterých jsem musel náhle měnit směr nebo brzdit).

  12. Jasně, mně se to nechtělo rozvádět, protože se opakuju. Chodci (tedy mi všichni) jsme nevyzpytatelní a měníme náhle směry. Nicméně, když se čárama vyznačí kde to patří chodcům a kde cyklistům, tak to funguje a chodci do cesty cyklistům neskáčou, tak jako neskáčou pod auta. A pak si vzájemně rozumí. Cyklisti se cítí líp odděleni čárou od chodců než od aut a chodci jsou schopni si zvyknout (Vídeň).

  13. > Nicméně, když se čárama vyznačí kde to patří chodcům a kde cyklistům, tak to funguje a chodci do cesty cyklistům neskáčou, tak jako neskáčou pod auta.

    Taková vyznačení znám v Praze například nad Husákovým tichem či na Budějovické (čáry) nebo v Mostecké, Lázeňské či Prokopské (obrubníky). A musím říct, že tohle prostě není pravda.

  14. Ale jo, funguje to. Když tam jezdí dost cyklistů a je to děláno jednotně a souvisle po celém městě, jako v té Vídni, tak to chodci respektují. V Praze není souvislé nic a jednotné taky ne. Nicméně i ten vyznačený pás mezi Štefánikovým a Hlávkovým mostem je určitě lepší než nic a vidím, že chodci to +- respektují nebo aspoň když vidí/slyší kolo tak uhnou (ne všichni, ale i tak dobré). Kdyby tam nic vyznačené nebylo, tak je tam chaos a nikdo neví kudy správně jít/jet.
    Ve Vídni to má ale větší smysl v tom, že tyhle chodníkové cyklopásy jsou vyznačené mezi cyklopřejezdy a vznikla tak souvislá síť zcela oddělená od aut. To v Praze existuje možná v nějakém parodickém fragmentu na té Budějovické – jediný cyklopřejezd na oddělené cyklostezce a hned za ním vyplivnutí do vozovky bez cyklopruhu).
    Musí se to zároveň dělat ve stejné kvalitě povrchu jako chodník vedle (aby chodci neměli tendenci přecházet na hladší pás pro cyklisty) a s rozumnými šířkami, třeba ta nová segregace dál k Rohanskému ostrovu bude fungovat špatně, protože chodci mají příliš úzký pruh a často jich jde víc vedle sebe, takže se to nebude respektovat.

    Co se týká těch úzkých uliček na Malé Straně (a na Starém Městě, třeba Rybná), tam by měla být obytná zóna a vozovka v úrovni chodníku, protože ty chodníčky jsou úzké a chodci přirozeně přetékají do vozovky (a taky je tam těch chodců početně nejvíc, takže by to měl dopravní režim ulice zohlednit).

  15. Jo, to je logické uvažování. Tak by to mělo být, aby to vyhovovalo cyklistům, motoristům i chodcům.

  16. Dneska, kdyz jsem zase stal v kolone na Palacaku uz od krizovatky Zborovske a Lidicke, tak jsem si rikal, ze tohle uz snad ani nemam zapotrebi. Nemate tip na nejaky alternativni zpusob, jak se dostat od Kampy do Podoli? Premyslel jsem o zeleznicnim moste, ale jak se k nemu dostat? Zborovska je super, ale pokracovani po Svornosti se mi uplne nepozdava, hlavne jak se pak z ni dostat doleva k mostu. Je ta Smichovska naplavka nejak pouzitelna? Divam se do mapy, ze Horejsim nabrezim neco vede, ale to je asi jen ve smeru do centra. V opacnem smeru by se muselo pres Andel a Nadrazni? Nebo nejake uplne jine reseni???

  17. Epo: vzal bych to ze Zborovské před světlama ulicí Kořenského doleva, http://mapa.prahounakole.cz/#misto=f_1157, po Jiráskovym mostě po chodníku a pak se můžeš rozhodnout, jestli přes světla doprava Rašínovým nábřežím nebo spíš doleva to snést po schodech na náplavku nebo se vrátit 200 m Masarykovým nábřežím k Mánesu na náplavku po chodníku.
    Tím, že se vyhneš světlům (na Zborovské jsou tři, na prvních dvou čekáš skoro vždy, třetí na Vltavská x Svornosti se dá většinou stihnout na zelenou – teď koukám, že v OSM není zakreslený), ušetříš hodně času. Na železniční by ses dostal nějak přes přechody za náspem, ale nepřijde mi to výhodná cesta. V opačnym směru to smysl dává spíš, protože z jižního chodníku železničního sjedeš na cyklopruh na Hořejším nábřeží a jsi celkem rychle na Janáčkově nábřeží.

  18. Epo: já to jezdím po pravém břehu. Směrem do centra na Výtoni vyhodnotím situaci, a když není extrémní zácpa (kupodivu poslední dobou moc nebývá ani ráno), jedu horem, jinak zahnu na náplavku (zácpu jsem potkal jenom přes den, kdy na náplavce nejsou lidi, takže se tam dá jet). U Divadla je potřeba podle toho jak vyjdou světla buď převést 1-2 přechody, nebo doprava a hned doleva a zařadit se před čekající auta na Národní. Na Kampu se pak dá buď snést po schodech, nebo v protisměru Šeříkovou.

    Směrem z centra opět buď po schodech, nebo Šeříkovou, a u Divadla jde odbočit normálně (s tím, že na konci mostu je rozšířená silnice a zbytek kolony tak jde vzít vpravo, nebo když nejsou chodci, tak po chodníku). Pak bývá zácpa k Tančícímu domu, kterou jde podjet, nebo jet kus po levé části chodníku mezi stromy, sloupky a silnicí, kde nikdo nechodí. Od tančícího domu je volno.

  19. Jenda: Jo, pravda, z centra bych přes most Legií možná jel taky, kolona se tam dá objet po kolejích a u divadla se zařadit a doprava, ale to každý nedá.
    Když jedeš horem místo po náplavce (ve stavu zalidněnosti, který nevyžaduje sesednutí z kola), vychází ti to časově líp? V cestě tam máš totiž 4 semafory (když jedu na náplavku, můžu ignorovat semafor u Mánesa). Mně to většinou vychází líp pro náplavku.

  20. vlakno: Směrem z centra jezdím ze školy, tj. především v odpoledne a večer, kdy už bývají na náplavce lidi.

  21. EPO: Tuto trasu jezdím těmito dvěma způsoby:
    1) Újezd – Štefánikova – Nádražní – Železniční most (je to rychlé, nevýhoda schody na konci žel.mostu)
    2) most Legií – Masarykovo nábřeží – podle denní a roční doby náplavka nebo nahoře (je to více v provozu)

  22. Diky vsem za tipy!
    Driv jsem to jezdival presne, jak popisuje Vlakno. Chodnik je tam siroky a pak jsem to ztocil k Manesu a dolu na Naplavku. Kolem zastavky krokem. I jsem tak jezdival opacne. Nejak jsem ale dospel do stavu, kdy se mi jizda po chodniku prici, i kdyz bych si to v hodne pripadech dokazal sam sobe obhajit. Nevidim to ale rad a tak se snazim jezdit s auty a tak trochu jim dat najevo, ze jsem taky jeden z nich – i kdyz zrovna jedu na jednu volskou silu ;-p
    Palacak vetsinou byval prujezdny v pohode, mozna ze jenom ted jezdim ve spatne casy…
    S tim mostem Legii a pak doprava po nabrezi to nezni jako spatny napad, ale asi to tam bude taky rano ucpane – takze bud koleje nebo chodnik.
    Ale mozna teda zkusim i tu variantu se Stefanikovou a Nadrazni – Nadrazni je na prujezd v pohode? Schody na Zeleznicni most mi nevadi.

  23. Nádražní je tímto směrem OK, ještě navíc bývá člověk v krytu za stanicujícími tramvajemi na zastávce Na Knížecí, které dopravu pozdrží, než člověk dojede na úroveň ulice U Železničního mostu, takže v 99% případů není ani třeba vjíždět na kočičí hlavy… Tahle ulice je sice jednosměrka opačně, ale používá se jenom na parkování a je dost široká. V Podstatě takový kandidát Prahy 5 na cykloobousměrku, protože je to logické spojení pro cyklisty právě na Železniční most. Pak doporučuji po přechodech přes 2x Strakonickou jižně od mostu a vesele na jižní rampu na mostě.

  24. Ten nápad s cykloobousměrkou v Železniční není vůbec špatná věc. Jen je otázka, jestli je tam při východním konci (vjezdu do té ulice) dost místa, aby se tam dal protisměrný cyklopruh i namalovat na asfalt.Také by nebylo od věci zkusit povolit vjezd kol na chodník až k přechodu pro chodce. Aby to nevedlo „od nikud nikam…“ :o) Jinak z Nádražní se k železničnímu mostu dá skoro legálně dostat ulicí Pod Tratí (https://mapy.cz/s/py8x) Jediný problém tam bývá jedno parkující auto u nájezdu na chodník (v budoucnu by se měl proměnit v ulici) vedle bývalých garáží, které byly v minulém roce odstraněny…

    Přístup k železničnímu mostu je podél Hořejšího nádraží obecně dost hrozný. Před časem jsem tam napočítal, že v odpolední špičce jezdí přes 50 % cyklistů po Hořejším nábřeží v protisměru, zpravidla po chodníku (někteří odvážlivci i protisměrně po cyklopruhu). Velká část z nich míří i na dětské hřiště a skate park, který prostě není bez víc než kilometrové zajížďky na kole od Zborovské legálně k dosažení, protože je odříznut těmito jednosměrkami a kapacitními komunikacemi… Od podjezdu Jiráskova mostu jde až k železničnímu mostu teoreticky pokračovat legálně po náplavce kolem botelu Admirál, ale povrch a na některých místech šířkové poměry jsou na tomto parkovišti opavdu příšerné:o( Občas bývá také zavřená Labutí pláž…a na ní je zákaz vjezdu všech vozidel…

  25. > Jinak z Nádražní se k železničnímu mostu dá skoro legálně dostat ulicí Pod Tratí (https://mapy.cz/s/py8x)

    Ulicí U Královské louky to nejde?

    > Velká část z nich míří i na dětské hřiště a skate park, který prostě není bez víc než kilometrové zajížďky na kole od Zborovské legálně k dosažení

    Svornosti, na křižovatce s Vltavskou doleva, na křižovatce s nábřežím pravým pruhem a rovně (i když je odbočovací doleva).

  26. Jenda: U Královské louky jsem jezdil dřív, ale je to větší zajížďka a semafor, ale dá se bez problémů… Na těch 2 přechodech přes Strakonickou člověk stejně většinou také chvíli čeká.

    David: JJ Pod tratí je vlastně nová možnost, na kterou pořád zapomínám… A Labutí pláž je skutečně nespolehlivá z důvodů časté zavřenosti… Obecně se skutečně dá říci, že je Železniční most krásně oříznut pro jiný směr než do centra (Strakonická -> most / most -> centrum) I když dřív jsem když jsem pospíchal do Hlubočep téměř denně jezdil Žel. most -> 2x přechod -> kus Strakonické -> Kotevní ->Nádražní.

  27. Jenda: „Svornosti, na křižovatce s Vltavskou doleva, na křižovatce s nábřežím pravým pruhem a rovně (i když je odbočovací doleva).“

    Jak píšu, z velké části jsem viděl právě tatínky či maminky s dětmi, vše na kolech a koloběžkách, mířících právě na dětské hřiště. Pro ně není Vltavská zrovna optimální ani bez předchozího odbočení doleva a pak to mají ještě štreku po chodníku, jelikož na náplavku se tam s kolem nedostanou…a povrch náplavky – zdrávas, královno! Všichni jezdili zpravidla Vltavskou po chodníku, pak přes přechod a Hořejším nábřeží po chodníku…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Jak by mohl vypadat pražský bikesharing? 2

27. 06. - Dění v Praze
Koncem března byl započat tendr, který by měl vést k výběru dodavatele a provozovatele pražského bikesharingu. Celá soutěž byla svěřena DPP. Zájemci se mohou hlásit až..více

Moje cesta Lipskem a Prahou 4

24. 06. - Inspirace
Takové normální ráno v Lipsku. Probudíš se, oblečeš se, dáš si kafe, sbalíš sváču do práce. Na chodbě domu v polospánku zakopneš o tři kola..více

Autobusem 147 do Suchdola 6

13. 06. - Dění v Praze
Dopravní podnik hlavního města Prahy hlásí další pozitivní změny pro lidi pohybující se na bicyklech. Po možnosti přepravy jízdních kol metrem a tramvají přichází rozšíření..více

Cyklostezka na Mladoboleslavské z pohledu obyvatele Kbel 11

06. 06. - Dění v Praze
Na přelomu dubna a května letošního roku byla realizována výstavba zcela nové, 400 m dlouhé, bezpečné a chráněné cyklostezky na ulici Mladoboleslavská. Tato ulice měří..více

Moje cesta zelení Prokopského údolí 8

18. 05. - Inspirace
Stodůlky. Na první pohled jeden panelák vedle druhého. Jedna z klidných pražských lokalit, která ještě v 60. letech byla vesnicí a kterou lze považovat za..více

Heavy Pedals: středoevropský showroom cargokol 2

16. 05. - Inspirace
Heavy Pedals je kamenná prodejna nákladních kol, sídlící ve Vídni na adrese Am Hundturm 1. Nabízí showroom, tedy několik desítek různých cargokol přímo na prodejně...více

Anketa

Jezdíte v Praze na kole po chodníku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru