Vstupujeme do osmého roku

Prahou na kole vstupuje do dalšího roku, do osmého roku své existence. Dovolte mi, abych se jako šéfredaktor ohlédl za rokem minulým a nastínil, jaké má redakce plány do nového roku. Co se tedy podařilo v roce minulém? Jaké články byly nejčtenější? Za které články jsme byli kritizováni? A co plánujeme?

Série

Na začátku roku jsme zjistili, že mnoho hezkých realizací jsme zpravodajsky nezpracovali. Sezónu tak zahájily články o tom, co se postavilo sezónu minulou (rozuměj 2014). S únorem začala série lehce cynických reportáží z obnovené cyklokomise: nejdříve nadějně, postupně se ale vyvinula v každoměsíční ledovou sprchu z magistrátního prostředí.

Na jaře jsme započali dosud nedokončenou sérii Cyklokiksy, která nás podnítila k vytvoření přehledu našich odbornějších příspěvků. Léto přineslo studii desired lines v křižovatce na Nábřeží Kapitána Jaroše, kromě ní jsme věnovali dva články cyklogenerelu Prahy 2. Naopak generel Prahy 8 naší pozornosti zatím unikl, což budeme muset napravit.

kptjarose_bezpopisu_desirelines

Mapa

Po publikaci průzkumu křižovatky přišel na řadu redesign mapy. Spustili jsme nový vzhled, možnost komentářů a další vylepšení, jako třeba prostředí vhodné i pro mobilní telefony. Na všechny tyto změny jste nám sami přispěli, čehož si opravdu ceníme.

A nejen to, na podzim byly do mapy začleněny průjezdy ze soutěže Do práce na kole a mapa byla propojena s podněty z Cyklistů sobě (díky grantu od hlavního města). Nově si můžeme v mapě také zobrazit mimovegetační ortofoto mapu, za což jsme velmi vděční Institu plánování a rozvoje. Díky jeho otevřeným datům je nyní v mapě navíc mnohem přesnější výškopis. Na jeho zapracování do vyhledávače tras se pracuje. Samozřejmě také soustavně probíhala běžná aktualizační práce, která je skutečně potřeba, neboť mapa oslavila již 10 let své existence.

mapa_15_run_hledani_mista

Podzim

Na podzim přišlo otevření tunelu Blanka, což je pro tento web v podstatě dějinný zlom. Nakonec jsme mu však tolik prostoru nevěnovali – přece jen jsme již za těch osm let to nejdůležitější z většiny popsali. Z podzimních událostí nelze opomenout založení našeho profilu na Instagramu, který se opět stává částečně obsahově svébytnou entitou, podobně jako Facebook.

Průlom ve čtenosti na podzim přinesl poměrně nenápadný komentář Zamyšlení (nejen) nad rekreační cyklistikou, který vyvolal vlnu polemik a kritiky. Přilákal pozornost lidí, kteří nás úplně běžně nesledují. Dalším velmi čteným článkem byl vtipný překlad Zachraňte planetu, zakažte cyklistické přilby.

hradecbezhelmy

Čtenost

Tím se dostáváme ke čtenosti, ta poprvé v historii mírně poklesla. Přece jen infrastruktury na recenzování nepřibývalo nijak mnoho a také jsme tentokrát neřešili žádné kauzy typu zákaz vjezdu na Kampu nebo článek JXD v Reflexu. V tomto ohledu nás nižší čtenost vlastně může i těšit. Navíc ony dva populární články (Helmy a Zamyšlení) se staly nejčtenějšími články historie, a překonaly tak dokonce nechvalně proslulé Klecany. Přes pět tisíc přečtení u obou je docela slušný výkon.

Články, které mi dělaly radost

Je tu ale spousta dalších krátkých i dlouhých textů, které jsem vydával vyloženě rád. Byl to třeba článek o zútulnění ulice v Bordeaux od Filipa Boháče, byly to rozhovory se Sylvou Švihelovou, novou městskou cyklokoordinátorkou, a Claudem Marthalerem – cestovatelem. Byl to překlad článku o Bruselu, podobně „beznadějném“ místě jako Praha, které ukazuje, že i v takovém prostředí lze uskutečnit mnohé. Vašek Kříž psal o koloběžkách, já trochu smutně o Zličíně a reklamě Škodovky.

kleber1

Personální změny

Rok 2015 se nesl i ve znamení vnitřních změn. Vráťa Filler se začátkem roku rozhodl ušetřit trochu pracovní energie a přenechal mi řízení redakce. Bylo tak definitivně pohřbeno období, kdy tento web připomínal Vráťovu one man show, jak to tu kdysi nazval. Z dalších změn lze zmínit letní odchod Vaška Kříže do náruče Prahy 14. Ještě jednou mu za všechno děkujeme a poděkovat bychom chtěli i těm, kteří zůstávají. V neposlední řadě Petrovi Dlouhému a dalším, díky nimž tento web funguje.

redakce_cargo

Rok 2016

A jaké jsou další plány? Jako každý rok začneme několika resty z loňska. Podíváme se na Prahu 4 a do Libuše –  kolem Jeremenkovy a Novodvorské se děly zajímavé věci. Máme toho ale víc, a samozřejmě se podíváme i na realizace, které se teprve chystají.

V uplynulém roce se nám donesly ohlasy, že jsme zbytečně kritičtí a měli bychom psát v pozitivnějším duchu. Na jaro plánujeme oslovit hlavně ty, kteří chtějí s kolem ve městě teprve začít – máme pro ně několik obměněných návodů, jak začít po Praze jezdit, a připravujeme sérii shrnující ty nejpříjemnější pražské trasy. Myslím, že je nač se těšit. Zjistíme, že těch pohodlných tras už vede po Praze možná více, než bychom čekali.

Zároveň ale při hodnocení nových opatření nehodláme přecházet jejich nedostatky. Známe velmi dobře složitost situace, ve které se řešení pro jízdu na kole rodí; rozumíme důvodům, proč se nedaří prosazovat kvalitnější řešení; jsme si vědomi, že kritika nepřesvědčivých výsledků nemusí být u „cyklopozitivních“ insiderů přijímána vždy dobře. Prahou na kole se ale obrací především na veřejnost, naší misí je zvyšovat povědomí o tom, jak vypadají kvalitní cykloopatření, a kritické hodnocení místních realizací je její nezbytnou součástí.

O podobě cykloopatření v Praze je nicméně třeba vést další diskusi, je třeba hledat způsob, jak překonat současnou stagnaci. I na ta nejdokonalejší řešení mohou existovat různé pohledy, jak by dané místo mělo vypadat, a je přínosné je porovnávat. Proto budeme rádi, když se do diskuze více zapojíte, ať již v komentářích pod články, nebo vlastními příspěvky. Díky grantu od hlavního města nabízíme v nadcházejícím roce externím přispěvatelům drobnou odměnu 300 Kč za článek.

Milý čtenáři a příznivci Prahounakole, chtěl bych vám poděkovat za vaši přízeň, komentáře, příspěvky a nápady. Tato stránka je především velkým kolektivním dílem, na kterém se od jejího vzniku podílely již desítky lidí, a každý rok příbývají noví. Budu se těšit na společnou práci i v novém roce. Náš e-mail jistě znáte: redakce@prahounakole.cz

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Pozvánka: Cyklistický mapathon :)

Tento příspěvek vychází netradičně v odpoledních hodinách, konkrétně v 17:30. Za týden v pondělí 15...více

Přidejte se do týmu PNK! :)

Naši dlouholetí příznivci jistě vědí: obsah cyklistického serveru Prahou na kole je zajišťován především nadšenými..více

Anketa o cyklostavbu roku 2016 3

Zvolte pražskou cyklistickou stavbu uplynulého roku 2016! Která stavba z Prahy a blízkého okolí vám..více

TOP10 článků roku 2016 :)

Rok 2016 je za námi. Publikovali jsme přes 130 článků, komentářů a příspěvků. Typicky nejčtenější..více

Aktualizace cyklomapy podle uživatelů :)

Možná jste si toho všimli, počátkem října byla naše cyklistická heatmapa (alias mapa nahraných tras..více

Prahou na kole: naše činnost a rozpočet :)

Prahou na kole je v současnosti nezávislým projektem Auto*Matu. Hospodaření našeho portálu je věnována vždy..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru