Následky nehod se zranitelnými účastníky provozu za rok 2015

Publikováno: 15. února. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 15. února. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

S novými daty od Policie ČR můžeme shrnout následky srážek se zranitelnými účastníky provozu za poslední rok. Při vyhodnocování následků srážek u zranitelných účastníků provozu počítáme také tzv. index KSI (Killed and Seriously Injured), sčítající počty usmrcených a těžce zraněných. Především proto, že jako následek nehody se v ČR klasifikují pouze úmrtí do 24 hodin; případy, kdy oběť zemře v nemocnici až později, se za smrtelnou nehodu nepovažují.

Celkově se v Praze v roce 2015 oproti předchozímu roku zvýšil počet lidí zabitých v silničním provozu z 20 na 25. Počet těžce zraněných poklesl z 206 na 179, KSI se tedy v Praze mírně snížil.

Chodci

Součet zabitých a těžce zraněných chodců poklesl poprvé v nedávné pražské historii pod jednu stovku, počet zabitých chodců se ale zvýšil z 10 na 15. Počet těžce zraněných dětských chodců klesl na 8, bohužel i v loňském roce došlo na zabití dítěte při srážce s autem. Celkový počet zraněných (těžce i lehce) a zabitých chodců se mírně snížil na 631, toto číslo víceméně stagnuje už od roku 2007.

chodci_all

Je zřejmé, že úpravami uličního prostoru (mezi které patří například akce BESIP na frekventovaných komunikacích) se i nadále daří omezovat těžké následky srážek s auty. Snížení počtu srážek končících lehkým zraněním by si zjevně vyžádalo důraznější změny ve veřejném prostoru ulic. Zejména snížení počtu parkovacích stání ve vedlejších ulicích, které by zajistilo lepší přehlednost na místech pro přecházení, a snížení rychlosti mimo hlavní ulice na 20 – 30 km/h.

chodci_deti_zraneni

chodci_deti_tezke

Znepokojivý je setrvávající trend, pokud jde o počet zraněných dětí. Přestože počet těžkých zranění poklesl, celkové množství zraněných zůstává na nepříjemně vysokých číslech: zatímco v období 2006-2012 byl průměrný počet zraněných či usmrcených dětí na pražských silnicích těsně nad 80 za rok, v posledních třech letech vyskočilo toto číslo téměř o polovinu. Nepochybně můžeme část tohoto efektu připočíst demografickému vývoji: porodnost v ČR se v letech 2004 – 2008 zvýšila asi o 20%, což se o 5-10 let později nutně projevilo zvýšeným počtem dětí pohybujících se v ulicích. Ani tak ale nejde o čísla, která by kdokoliv viděl rád. Pro úplnost, pravděpodobnost, že bude dítě v průběhu svého dětství zraněno na ulici při srážce s autem, je přibližně 1 : 150.

Lidé na kolech

Pro lidi na kolech byl loňský rok spíše nešťastný. Množství srážek s následky pro cyklisty se prakticky zdvojnásobilo. Počet těžce zraněných vzrostl na 18, což je nejvyšší číslo v mé evidenci, začínající rokem 2004 (tehdy dosáhl počet těžce zraněných sedmnácti).

cykliste_all

cykliste_tezke

cykliste_nehody_intenzita

Počet evidovaných nehod klesl jen o 4 % (z 207 na 199), podstatněji poklesl počet evidovaných nehod zaviněných lidmi na kole (ze 109 na 87, tedy o více než 8 %).

cykliste_zavineni

Podíl zavinění kolize lidmi jedoucími na kole je tak jen 44 %, jedná se o nejnižší číslo od roku 2009. Nemám zatím data o zavinění a následcích podle druhu nehody, zkušenost z předchozích let ale ukazuje, že asi pětina nehod evidovaných policií se při jízdě na kole stane bez dalšího účastníka. Míra zavinění ze strany cyklisty při vzájemných srážkách s jinými účastníky provozu tak bude přibližně 35 %. U nehod se zraněním je poměr zavinění vyšší, zruba 58 %, ani zde ale nemohu data očistit o nehody bez dalšího účastníka. Předpokládám, že v takovém případě by míra zavinění poklesla někam k 50 %.

Ke stanovení závěrů na téma, kdo může nést vinu za současný stav, nám uvedená data bohužel nestačí. Pro zjištění, jaký vliv na drtivější následky kolizí při jízdě na kole má vyšší či nižší míra zavinění ze strany cyklistů, tak bude potřeba získat o nehodách z loňského roku podrobnější údaje.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 15. 2. 2016, 15:16

a já myslel, že už v ČR, jako v EU, také počítáme úmrtí do 30 dnů, jak na to WHO tlačí, protože si to každý stát počítá jinak. :-O .. (ten rozdíl 24h-30dnů, pokud vím, býval cca 10% navíc –se zlepšující se zdravotní technikou, bohužel ani úmrtí déle než po 30 dnech není neobvyklé – a do statistik se jako úmrtí nedostane – a někdy, u třeba osamělých lidí, se to PČR dokonce ani nedozví do uzávěrky statistik nebo možná dokonce nikdy). Všechna ta čísla jsou samozřejmě jen z nehod, co policie šetří, a to nejsou a nebyly nikdy všechny.
Potěšitelné určitě je, že obce jsou stále bezpečnější :-) (zhoršení v 2015 bylo mimo obec).

David 16. 2. 2016, 08:49

"Podíl zavinění kolize lidmi jedoucími na kole je tak jen 44 %, jedná se o nejnižší číslo od roku 2009."
Nedá se z podílu zavinění kolize cyklisty odvodit, kolik je mezi cyklisty začátečníků?

Roky, ve kterých výrazně rostla intenzita cyklodopravy 2010 - 2014) zhruba odpovídají rokům, kdy se podíl zavinění nehod cyklisty pohybuje nad 50 %. Mělo by to i logiku. Když člověk sedne na kolo, seznamuje se jak s limity svými, tak svého okolí.

Vratislav Filler 16. 2. 2016, 09:22

Josuk: Možná se to změnilo, ale nevím o tom. Příležitostně se zeptám.

David: To je hodně zajímavé pozorování.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat