Smrt balisetám!

Publikováno: 15. dubna. 2016, 1 min. čtení
Publikováno: 15. dubna. 2016, 1 min. čtení

Baliseta!? Co to může jen být, říkáte si, pokud zrovna běžně nepracujete s dopravním značením, nebo alespoň nepatříte mezi dopravní šotouše všeho druhu. Takže pro informaci: je to ta zelená plastová věc (sloupek), co se stále hojněji vyskytuje po celé Praze.
A asi jich bude i přibývat, protože je nově máme ve vyhlášce jako oficiální dopravní značení (Z 11h: Směrový sloupek zelený kulatý – baliseta). Je sice záhadou, proč vyhláška preferuje zrovna zelenou, když se balisety na trh dodávají v mnoha hezkých barvách plastu, ale asi v tom netřeba hledat nějakou zvláštní logiku.

ms_sekaninova

Pro pamětníky: doba, kdy se to vše zdálo být ojedinělým vtípkem.

Baliseta má jedinečné kouzlo, hezky ohraničuje prostor, kam by neměli lidé zajíždět, lehce se montuje, nejsou třeba stavební úpravy, a také je docela bezpečná: při přejetí se hezky zmačká a nerozpáře auto jako klasický sloupek. Při pádu z kola si o ní nerozbijete hlavu, nebo alespoň ne tolik. Před jejich příchodem nebylo nic moc jiného, co by je nahrazovalo. Vlastně se staly pro mnohé plánovače infrastruktury spásou. Před balisetami se daly použít snad jen betonové citybloky.

Nevýhody baliset jsou podle mě jasné: jsou hnusné. Pokud tedy zaujmu toto nekompromisní osobní estetické hledisko. Ještě je dokážu pochopit jako zdůraznění šrafování někde na Barrandovském mostě na nájezdu, kde se jede sedmdesátkou, ale ve městě by se tato kuželková hřiště objevovat neměla.
Bohužel ale balisety našly ve městech využití ještě dříve než na dálnici. Obzvlášť populární jsou u cyklistických staveb. Skoro to dlouho vypadalo jako spiknutí: má se tu stavět něco pro kola?! Tak to uděláme alespoň co nejhnusnější, ať to potvrdí, že průjezd pro kola není nic nekonfliktního, co někomu pomůže a ostatní ničím neuškodí.

chodov_balisety

8 starých decentních sloupků nahradilo 22 baliset. Jinak ale nový průjezd chválím. Praha, Chodov.

Pražské cyklostavby tak čím dál častěji doprovází záhony baliset. Rozumím, jedná se o dočasné řešení, někdy v budoucnu se to přeci stavebně upraví a balisety nahradí hezky nový chodník. Znám ale pražskou realitu a obávám se, že balisety nejsou realizací „na dva roky na zkoušku“ před definitivní úpravou ulice, ale jsou jednoduchým řešením, které v místě zůstane strašit mnoho let, klidně i po zmuchlání většiny baliset.

Ostatně Praha 3 již udělala první výkop v této tradici. Při zprovoznění cykloobousměrky Lupáčova nainstalovala před školu balisetový záhonek s tím, že se to za rok udělá hezky definitivně a balisetový záhon se nahradí novým hezkým ostrůvkem. Rok uběhl a Praha 3 rozhodla, že definitivní úpravy nejsou urgentní. V Lupáčově to tak bude hnusné i nadále, nehledě na všechny další problémy, co tam s novou úpravou vznikly, a které se mylně spojují s cykloobousměrkou. Aneb cykloobousměrka sama o sobě nemůže za to, že se to udělá blbě a ještě hnusně.

vaclav-kriz-lupacova-rijen2014

Balisetový záhonek v Lupáčově

Obecně použití balisetů vnímáme jako provizorní řešení a to pouze v případech, kdy z finančních či procesních důvodů, nelze ulici upravit systémově správně ihned. Bohužel jsou tato dočasná řešení nadužívána a vzhledem k finanční situaci města se stávají spíše dlouhodobými či dokonce trvalými. Je třeba hledat taková architektonicky kvalitní řešení, která budou odpovídat městskému charakteru prostředí, dočasnost zároveň nesmí být alibi pro nekvalitní provedení. Tento druh balisetů je však tvarem, materiálem i barevností nevhodný pro použití ve městě a je třeba hledat jejich náhradu.

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy

Trochu mě uklidňuje, že IPR dle svého vyjádření na Facebooku sdílí můj pohled na věc. Balisety se ale mezitím dále množí geometrickou řadou, nové záhony jsou zasazovány, pronikly již i do ministerské vyhlášky. Hledání jejich náhrady tak pomalu začíná být značně urgentní a celá záležitost spěje k podobnému marnému snažení, jakým je hubení králíků a koček v Austrálii. Je ale třeba jasně říct: balisety nejsou nezbytnou součástí cyklostezek a cyklopruhů.

balisety_ipr_mtvp

Manuál tvorby veřejných prostranství balisety nemiluje.

Bohužel ale alternativy příliš neexistují, buďto jsou na podobných místech nebezpečné – klasické sloupky, případně jsou podobně hnusné – citybloky. No ale minimálně excesům v podobě Lupáčovy a Sekaninovy by se mělo dát s trochou rozumu zabránit a prostě to hned na začátku vyřešit jinak. Jednoduše nesázet ve městě balisety na jedno místo po desítkách a místo nich rozšířit chodník nebo vybudovat ostrůvek.
Mezitím snad Kancelář veřejného prostoru na IPRu přijde s nějakou lepší alternativou a nalezne vlastnostmi podobné sloupky (pružné při nárazu, schválené pro použití v ČR) a zároveň estetičtější, subtilnější, které budou moci nahradit balisety ve zbylých lokacích.

balisety_stop

Zastavme postup baliset!

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Radek 15. 4. 2016, 10:25

Ve Kbelích funguje: http://www.impulsb.com/prilohy/pruzny_sloupek_city_sfirmou_1297932519.pdf

Ferda 15. 4. 2016, 11:08

Leprikoni na Mělníku:
http://praha.idnes.cz/zelene-patniky-v-melniku-se-nelibi-pamatkarum-foq-/praha-zpravy.aspx?c=A151204_2210010_praha-zpravy_nub

josuk 15. 4. 2016, 14:00

ani tedy nevím, jestli se mí líbí nebo nelíbí, estét nejsem, ale cena za kus (skoro 1500 – včetně šroubu a hmoždinky) se mi nelíbí a leccos možná vysvětluje… tak ještě koupit ten klíč http://www.vakomobiliar.cz/detail/montazni-klic-na-z11h-baliseta a hrrr na ně... i když vlastně ono je to obecně prospěšné zařízení a poškození se trestá… hmm ;-)

Milan 16. 4. 2016, 23:23

Jó pimprlíci. Na Budějovické jsem si kvůli jednomu lehnul do louže před plnou zastávkou MHD. Přechod obsadili dva nerozhodní důchodci, tak jsem zastavil. Byl jsem ale líný, tak jsem se shýbl a přidržel jsem se rukou pimprlíka. Ten byl ale tak vyviklán, že jsem se poroučel do louže.

Jinak je to fakt strašná mánie, kdyby jeden nebo pár, ale proč vždycky hned celý les?

Pavel 17. 4. 2016, 21:38

Kdyby ta věc alespoň byla v barvách podle manuálu - černá v centru a šedá na předměstích. Bílé reflexní pruhy by zůstaly, nevynikala by na tom tak špína a hlavně by to nebylo zelené...

Zacyklení 19. 4. 2016, 11:35

Mně balisety připadají ke všemu ještě nepřehledné: na první pohled není poznat, kudy přesně vede jejich zamýšlená linie a kde je mezi nimi myšlený průjezd či průchod.

NightRider 21. 4. 2016, 18:44

Zajímalo by mě, jak ty patníky přišly ke svému názvu. Podle veškeré dostupné literatury je baliseta hudební nástroj :-).

Vratislav Filler 22. 4. 2016, 10:18

NR: Protože hrají na nervy? ;-)

Aleš 22. 4. 2016, 10:18

Baselity jsou katastrofa, jakožto cyklista je považuju za nebezpečné. Vypadají pěkně. Pěkně ale vypadá každá past.

Tomáš N. 2. 5. 2016, 11:48

Mě vizuálně nijak nedráždí a primárně bych řešil funkčnost - jestli je jimi vyznačená trasa dobře průjezdná a jejich použití zvyšuje bezpečnost.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5