Z Libně až do Polabí: cyklostezka Zeleneč – Lázně Toušeň

Jonáš Holub

Oblast severovýchodního okraje Prahy a Středočeského kraje mezi obcí Zeleneč a polabským městysem Lázně Toušeň představovala v oblastní síti přilehlých cyklostezek hluché místo. Na naší cyklomapě je sice každá druhá silnice zrůžovělá cyklotrasou, ovšem když po nich chce jet člověk na kole, tak už to tak růžové není. Toto místo, bez možnosti jízdy po normální cyklostezce, bylo překážkou, která rozdělovala vybudovaný systém polabských cyklostezek v okolí Lázní Toušeň od bruslařských a cyklistických stezek v těsném okolí obce Zeleneč. Ty dále navazují až na síť vyznačených pražských cyklotras. Cyklostezky na řece Labi byly tedy odříznuté od Prahy a tento faktor, i přes pouhou několikakilometrovou vzdálenost mezi oběma lokalitami, zbytečně snižoval jejich plné potenciální využití.

P1060817

P1060834

P1060843

P1060840

P1060850

P1060852

Obec Zeleneč vypadá na mapě jako ocas Horních Počernic, které navazují na okolí konečné stanice metra B Černý Most. Řeka Labe je pro cyklisty z této části Prahy atraktivním výletním cílem. Rovinatý terén, rozlehlé lesy u Čelákovic, zámek Brandýs nad Labem, pískovny u Káraného, skanzen v Přerově či věhlasné Kersko proslavené Bohumilem Hrabalem.

polabi

Vstupní branou do této části Polabí bývají právě Lázně Toušeň, protože umožňují překonání řeky Labe přes lávku pro pěší a cyklisty. Do dokončení výstavby cyklostezky mezi Zelenčí a Lázněmi Toušeň byl normální cyklista odkázán na jízdu po celkem frekventovaných silničních komunikacích a ten místa znalejší mohl svou pravidelnou stopou pomáhat k vyjíždění pěšinky v poli či se kodrcat na tankodromu rozbitého asfaltu nevyužívané polní cesty. Přesně takový byl původní stav právě zrekonstruované, resp. nově vybudované cyklostezky, která měla s tou dřívější společné jen její vyznačení na mapě. A to možná ještě předtím, než pěšinu začali místní cyklisté pravidelně vyjíždět. Po cyklostezce vede dálková trasa č. 17 Greenway Jizera a evropská trasa Eurovelo 4 protínající celou Evropu z Francie na Ukrajinu.

P1060885

Výletní cíle na řece Labi

P1060878

Polabí, Praha je nedaleko

Trasa cyklostezky byla velmi dobře zvolena. Těsné okolí Zelenče je již několik let obklopeno chráněnými bruslařskými a cyklistickými stezkami propojující místo se sousedními obcemi Zápy, Mstětice a Horní Počernice.

Jedna ze stezek této místní sítě ve směru Lázně Toušeň byla za odbočkou na Zápy náhle ukončena a cyklisté byli nuceni pokračovat 900 m již zmiňovanou vyježděnou pěšinou a po překonání hlavní silnice na Jirny se 3 km kodrcat starou polní cestou s rozbitým asfaltem až do Lázní Toušeň.

Nově vybudovaná cyklostezka je tedy rekonstrukcí obou úseků v celkové délce 3,9 km, a je v zásadě pokračováním již zbudované místní sítě cest v okolí obce Zeleneč, kterou plynule rozvíjí až k řece Labi. 900 metrů dlouhý úsek dřívější vyježděné pěšiny byl rozšířen na 3,5 m širokou cestu se šotolinovým povrchem a rekonstrukce 3 km dlouhého úseku s rozbitým asfaltem přinesla položení nového o šířce 3 m.

Je trochu škoda, že se nepovedlo i oněch 900 metrů vyasfaltovat, nicméně oba zbudované úseky jsou historicky dvěma rozdílnými projekty a Středočeskému kraji se při schvalování již nepovedlo navýšit rozpočet o částku potřebnou k vyasfaltování tohoto úseku.

P1060820

Za touto odbočkou na Zápy byla cyklostezka náhle ukončena a dále vedla jen vyježděná pěšina. Toto místo je začátkem nově vybudovaného šotolinového úseku cyklostezky.

P1060839

Obrázek půlí hlavní silnici na Jirny, která rozděluje cyklostezku na nově vybudovaný štěrkový úsek a zrekonstruovaný asfaltový úsek. Brána na obrázku by si jistě zasloužila pár odrazek.

Nová cyklostezka je jednoznačným přínosem, protože umožňuje nejkratší a nejrychlejší možné spojení mezi periferií Prahy 20 – Horní Počernice (Čertousy) a lokalitou Polabí. Vzdálenost mezi těmito dvěma místy měří pouhých 8 km.

V Zelenči stačí přejet jediný přechod pro chodce a navázat na cyklostezku vedoucí po okraji této obce až do Horních Počernic – Čertous. Odtud lze pokračovat 2 kilometry po pražské páteřní cyklotrase A26 poměrně klidnými ulicemi vilové čtvrti až na vlakové nádraží Horní Počernice. To je uzlovým dopravním bodem severovýchodního okraje Prahy. Spojení chráněných cyklostezek obklopujících obec Zeleneč s dokončenou realizací cyklostezky do Lázní Toušeň vytvořilo možnost bezpečně stahovat obyvatele okolních obcí do Prahy a posilovat tím příměstskou dopravu.

P1060891

Přechod pro chodce v obci Zeleneč. Ideální místo pro realizaci sdruženého přejezdu s přechodem dle nové legislativy.

P1060803

Cyklostezka vedoucí po okraji obce Zeleneč.

P1060797

Tímto místem prochází hranice Prahy a Středočeského kraje, cyklostezka v úseku mezi okrajem Horních Počernic a obcí Zeleneč s mírným kopečkem.

P1060894

Cyklisto pozor!

P1060792

Ukončení trasy č. 17 Greenway Jizera + mezinárodní Eurovelo 4 a začátek pražské páteřní A26 směr nádraží Horní Počernice, metro Černý Most a dále do Libně.

P1060811

Altán stojící na křížení chráněných bruslařských a cyklistických stezek v blízkosti obce Zeleneč.

P1060799

Průjezd mezi okrajem Horních Počernic (Čertousy) a vlakovým nádražím této městské části je veden klidnými ulicemi vilové čtvrti po pražské páteřní cyklotrase A26. Tato cyklotrasa začínající v Libni byla dříve ukončena na konečné stanici metra Černý Most a teprve v posledních týdnech bylo její značení prodlouženo až na okraj Horních Počernic do Čertous, čímž v této čtvrti nahradila původní cyklotrasu 0035, která byla zrušena.

Žluté tabulky cyklistického značení jsou zde tedy zcela nově nainstalované a dobře viditelné. Jízda Horními Počernicemi po cyklotrase A26 je kromě častých povinností přednosti zprava a přejezdu hlavní silnice Ve Žlíbku bezproblémová, což ale nemusí znamenat nutnost využití celé této trasy, protože mezi hlavní silnicí Ve Žlíbku a vlakovým nádražím Horní Počernice vede těsně vedle kolejí alternativní pěšina.

horni_pocernice_mapa

ŽLUTÁ – trasa pražské páteřní A26, ČERVENÁ – trasa alternativní pěšiny těsně vedle kolejí, ČERNÁ – nádraží Horní Počernice

P1060766

Alternativní pěšina podél železniční tratě.

Pokračování cyklotrasy A26 od vlakového nádraží Horní Počernice až k metru Černý Most je finálním a dopravně nejkomplikovanějším úsekem na celé naší cestě z Polabí do Prahy. Po cestě vás bude zdržovat přejezd či přecházení dvou rušných světelných křižovatek a nebezpečný přejezd frekventované silnice Božanovská, kterou nelze přejet jinak, než mírným esíčkem.

Největší komplikace celého úseku nastane před křižovatkou Hartenberská – Náchodská, kde vás situace donutí slézt v kopci z kola, abyste mohli překonat několik obrubníků, kterými je vyřešeno zakončení slepé ulice. Mimo těchto zákeřných míst je ale i v tomto úseku cyklotrasa vedena celkem klidnou čtvrtí, načež se točí v podchodech pod Pražským okruhem a vede po nevyužívaném chodníku za svodidlem tříproudové silnice Chlumecká až na Černý most.

Ostatně i v tomto úseku jsou naplánována různá zlepšení. U Hartenberské by měl co nevidět (pokud se již neobjevil) vzniknout první pražský sdružený přechod s přejezdem pro cyklisty. Nechme se tedy překvapit, co vše se v Horních Počernicích ještě vyznačí.

P1060759

Jedna z klidných ulic vilové čtvrti.

P1060898

Nevyužívaný chodník podél tříproudové silnice Chlumecká.

tousen_zelenec

ZELENÁ – zrekonstruovaný úsek cyklostezky, ČERNÁ – páteřní polabská trasa, MODRÁ – vybudované bruslařské a cyklistické stezky v blízkosti obce Zeleneč, ČERVENÁ – zpevněné polní cesty, ŽLUTÁ – páteřní trasa A 26 procházející Horními Počernicemi směrem na metro Černý Most a dále.

Cyklotrasa A26 pokračuje z Černého mostu až k Vltavě v Libni, kde se dále můžete vydat podél řeky až do centra města. To vše v zásadě mimo jakýkoliv silnější provoz. Díky novému úseku je tak propojeno centrum Prahy s cyklostezkami v Polabí. Některé úseky si ještě samozřejmě svou péči vyžádají (např. v Horních Počernicích), spojení ale kráčí jednoznačně dobrým směrem.

  Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Díky za objemnou dokumentaci, shodou náhod tudy dneska odpoledne valím směr Český Ráj. Ale i před dvěma lety se tudy dalo celkem slušne jet, aspoň tedy na MTB. Nejsem tak úplně fanouškem asfaltování všeho a všude..;)

  2. To vypadá dobře – teď se jen dostat přes celou Prahu do Zelenče :o)

  3. Lei: No problémů cestou by se našlo hodně, ale kombinace A2/A26 je pro lidi, co hledají něco mimo provoz, docela fajn, ne?
    Jasně, teď tam jsou výluky a každý místo bych mohl rozebrat, proč ho postavit jinak, ale na Prahu docela souvislý luxus. (znám to jen z centra po ČM).

  4. A z Černého Mostu přes Horní Počernice je trasa v pohodě, to už je venkov, takže chodníkové stezky, obytné zóny a klidné ulice :-) . Jediný mordor je tam překonání stanice metra. Jdu to překlikat do cyklomapy.

  5. To je náhoda, zrovna před měsícem jsem zase po čase na Lázně Toušeň jel – a říkal jsem si, že asi jedu po něčem novém, že si to tam takhle nepamatuji – když jsem se chtěl ze Zelenče dostat k Labi dřív, tak si pamatuji, že jsem jel chvíli po nějakých polňačkách, chvíli po nějakých silničkách mezi vesničkami (ale silný provoz si nepamatuji).

    No každopádně fajn, že se něco nového vybudovalo – i když takhle mimo Prahu obvykle moc problém nemám, víc mi dělají starosti místa, kudy jezdím denně a kde se toho moc nového neděje a kde by občas stačilo jen málo (centrum) – tu a tam nějaký ten cyklopřejezd, tu a tam nějaká ta cykloobousměrka…

    A když už se člověk chce jet někam projet jakože výletně, tak také řeším dilema, jestli se někam na kraj Prahy prokousávat právě skrz město po vlastní ose, nebo jestli se třeba do těch Horních Počernic nebo Klánovic nepopovést vlakem. Aspoň že je to s červenou/zelenou kartičkou i s kolem zadarmo.

    Mimochodem, taky vás štve, že když jedete vlakem jen o kousek dál, platíte za kolo víc než za sebe?

Další z rubriky

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 33

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 5

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru