Podbaba: vzorový problém s chodníkem

Chodník. Máloco dokáže vyvolat takové kontroverze a debaty. Nejezděte po něm. Tečka. Konec článku. Přečtěte si a podepište naši etiketu. Tak bych to shrnul. Úplně největší radost by mi udělalo, kdybych nemusel o chodníku vůbec psát. To téma mě moc nebaví a diskuze vysilují. Původně jsem sice zamýšlel odstavec shrnující veškerou chodníkovou problematiku a rozličné pohledy a názory, ale byl moc dlouhý a k nepřečtení. Tak si zkrátka ten text domyslete, přečtěte si diskuzi pod článkem, na Facebooku. Zeptejte se náhodných kolemjdoucích na Trojské lávce. Vyjde to nastejno.

neprasim5

Aneb v redakci již dlouho uvažujeme, že napíšeme text motivující k opuštění chodníků. Nafotíme pár lidí na extra výživných vzorových místech, kde okolo nic nejezdí a chodník nemá ani kapku možného ospravedlní, a napíšeme, jaká je to hanba, že je ten který cyklista na chodníku. Ne že bychom takové případy nepotkávali, ale vždy se to zaseklo na fotkách. Většinou cyklista odjel dřív než se stihl nažhavit foťák. Ale i jsme nakonec zjistili, že jen opatrně objížděl jednosměrku, takže by se výsledná fotka nakonec spíš měla poslat odboru dopravy s požadavkem na zřízení cykloobousměrky. Nebo si fotograf uvědomil, že ta vyvrácená dlažba v silnici nebude na té silničce nic bezpečného a zase z naprosto vzorového místa pro možné vypeskování zbyla jen matná vzpomínka.

V Podbabě

Nakonec se přeci jen vzorové místo našlo, i když vzorové trochu jiným způsobem. Vlastně ale pro Prahu takové prototypické místo. Jedná se o ulici V Podbabě. Podnět na webu Cyklisté sobě ohledně nesjízdné dlažby v ulici leží již od léta 2014. V létě 2015 se nám do redakce ozvali lidé ze spolku Šárecké údolí, kteří by rádi vyřešili přetrvávající problém s lidmi nebezpečně jezdícími na kole po tamním úzkém chodníku. Chtěli se sejít a poradit se.

Dotaz mě zaskočil, sám dané místo znám a nikdy mě nenapadlo, že bych tam jel po chodníku. Trochu mě tak překvapilo, že by někdo preferoval jízdu po úzkém chodníčku. Setkání nakonec proběhlo a vzešly z něj poměrně zajímavé závěry.

Shodli jsme se, že největším problémem místa je masivní dlažba, dalším podnětem byl nedořešený cyklopřejezd z páteřní cyklotrasy A1. Místo klasického cyklopřejezdu tu je účelová návěst. Tématem byl ale i zbytek údolí. Spolek by rád v rámci rekonstrukcí vozovky viděl vznikat nové chodníky a přál by si celkové zklidnění provozu v údolí a podporu rekreačního potenciálu místa. Probrali jsme tak i různé alternativy, které by mohli pomoci chodcům a cyklistům v celém údolí.

vk_nizozemsko_viceucelove_pasy

Mohla by někdy vozovka v údolí vypadat třeba takto? Optické zúžení vede k opatrnější jízdě. Víceúčelové pruhy by v místě bez chodníku ochránily kromě cyklistů i chodce.

Závěr naší schůzky byl vcelku prostý: spolek Šárecké údolí se zkusí zasadit o zlepšení dlažby v ulici V Podbabě, což by dle našeho společného mínění mohl být zásadní krok k omezení jízdy po tamním chodníku. Za Prahounakole jsem pro změnu slíbil vydání článku, který by před jízdou po chodnících všeobecně varoval a nabádal k jízdě v provozu. Nejlépe s nějakou fotkou z ulice V Podbabě.

Od té doby se snažím chodníkovou problematiku pravidelněji zkoumat a referovat o ní. Úvahy na toto téma mě mimo jiné přiměly i k vytvoření Studie křižovatky. S potěšením jsem sledoval, že se spolek Šárecké údolí vypravil na podzim na dopravní komisi Prahy 6, kde o celé problematice referoval. Dopravní komise jednohlasně schválila požadavek na úpravu povrchu komunikace V Podbabě a na doplnění cyklopřejezdu přes Podbabskou.

Dopravní komise požaduje změnu povrchu komunikace V Podbabě, která povede k zlepšení podmínek pro cyklisty.

Dopravní komise požaduje doplnit ke stávajícímu přechodu pro chodce, v prostoru křižovatky Podbabská x V Podbabě, cyklopřejezd, včetně patřičného dopravního značení.

(Zápis č. 09/2015, Komise dopravní při Radě městské části Praha 6)

Nejezděte po chodníku

Před několika dny jsem se dostal opět do ulice V Podbabě. Šel jsem pěšky po chodníku směrem do údolí, když tu mě předjel člověk na kole. Nic zákeřného, jel hezky pomalu a stoupal do kopce. Cestou dolů při rychlejší jízdě by to bylo horší. Pomohl mi tak alespoň k zisku ilustračního snímku pro tento článek a zároveň potvrdil závěry vzešlé ze schůzky. Jakmile dlažba v ulici skončila, tak plynule sjel do vozovky a dále k Lysolajím již jel mimo chodník po asfaltu.

jm_v-podbabe_01

Přesně v duchu naší etikety bych chtěl apelovat na lidi projíždějící na kole daným místem: nejezděte tu po chodníku. Třeba se zdá pustý, třeba to vypadá jako lákavá alternativa k nepodařené dlažbě, ale je úzký a vede k němu mnoho domovních vchodů. Pokud někdo náhle otevře dveře, tak se lehko můžete s někým srazit, místa pro vyhnutí se bude rázem minimum.

jm_v-podbabe_02

Chodník je tu úzký se a vedou na něj domovní vchody. Rozhled minimální.

Jezdím-li někde po chodníku, hledám způsoby, jak se tomu příště vyhnout. Učím se jezdit v provozu, postupně opouštím chodníky v klidnějších ulicích a jezdím stále víc normálně po vozovce. Kde by má jízda byla pro chodce obtěžující, kolo vedu.

(Cyklistická etiketa, Prahounakole.cz)

Ulice V Podbabě tak zcela přesně splňuje poslední větu: „Kde by má jízda byla pro chodce obtěžující, kolo vedu.“ „Chodci“ v dané ulici skutečně se svým problémem byli nadprůměrně aktivní: kontaktovali naší redakci, obrátili se na dopravní komisi Prahy 6, prosazují zlepšení dlažby v ulici, prosazují zřízení standardního cyklopřejezdu. Všimněte si, jak se dají některé problémy řešit jinak a konstruktivně, jinak než jen požadavky po aktivitě městské policie, i když ta své místo v celé problematice také má. Požadujte to samé, pomozte jim s těmito požadavky, a nejezděte tam po chodníku.

Budoucnost

S řešením to je složitější, jak již to také v Praze typicky bývá. I v tomto je to vzorovým místem. Celá ulice byla rekonstruována poměrně nedávno, lze tedy předpokládat, že se do nové akce nikomu nebude příliš chtít. Škoda, že se na cyklisty nemyslelo již při rekonstrukci. Přeci jen je Šárecké údolí pro vyjížďky na kole vyhlášené již řadu let. Pohyb bicyklů tu není žádnou překvapivou novinkou.

Zároveň bych chtěl na závěr upozornit, že hladký povrch nemusí nutně znamenat zbavení se dlažby a vytvoření asfaltových pásů. Výroky o tom, že bychom v redakci nejraději vše vyasfaltovali jsou lživé. Dokonce se nemusí používat ani dva různé typy kostek, které by spolu neladily. Například v Bergenu používají tutéž kostku, akorát v pásech pro cyklisty je hladce zbroušená. Rozdílný povrch tak není téměř znatelný. To je hezké řešení pro místa, kde chcete zachovat historický povrch. Jistě se dá ale na vhodných místech uvažovat i o hladkém dláždění celé komunikace, jaké vzniklo třeba kolem Quadria.

jm_bergen_14

V odlesku slunce je odlišný povrch poznat. (Bergen)

jm_bergen_13

Bez odlesku slunce je rozdíl minimální. Všimněte si využití hladkého zbroušení kostek i na chodníku v trase chůze. (Bergen)

jm_dlazba_quadrio

Dlažba kolem Quadria.

neprasim3

Chodce míjejte ohleduplně i na cyklostezkách.

Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Zejména staří lidé s pomalou reakcí jsou z cyklistů na chodníku úplně vedle. Zoufale se jich bojí. Právě tak, jak se někteří cyklisté panicky bojí aut, tak se tito chodci bojí cyklistů. Nedokážou jim uhnout, nedokáží je ani registrovat, nemají proti nim žádnou obranu.

  2. Podobné místo je v ulici Boženy Němcové směrem k ulici Ke Karlovu, je tam tak nepříjemná dlažba, že jsem tam jezdíval po chodníku. Neměl jsem z toho dobrý pocit, ale co se dalo dělat.

    Mimochodem, neklouzají ty zbroušené kostky víc? Ale vypadá to skvěle.

  3. Když se tak agituje proti jízdě po chodníku, znamená to, že už Vráťa nebude objíždět kolonu aut na Chodovské zprava po chodníku (jak o tom psal nedávno v nějakém článku)? To by byla škoda, já jsem díky němu začal omlouvat řidiče, kteří stejnou kolonu objíždí zleva po tramvajovém svršku (když může i samotný Vráťa …).

    Pokud hledáte místo na focení cyklistů, tak co třeba chodník spojující ulice Knovízská a Babická, zrovna v sobotu jsem tam potkal dívčinu, co si tudy zkracovala cestu (ono Pyšelskou je to o 90 m delší). Tady není důvodem nebezpečný provoz na silnici, ani horší povrch (ba naopak, zkratka je ke konci kodrcavá), prostě jenom pokud chce být cyklista v Praze nejrychlejší (viz první pravidlo městské cyklistiky: kolo rychlejší auta), tak musí prasit, včetně jízdy po chodníku na vhodných místech. A jak jsem poznal na vlastní kůži, tyhle malé prasárny se vyplatí, i když jsem jel rychleji, tak se ona dívčina držela pořád přede mnou …

  4. Jak už jsme tady řešili kolikrát, někdy je chodník prostě realisticky vzato nejpřijatelnější pro celek, a dokonce to nemusí nijak zvlášť vadit chodcům (žádní tam nejsou, je jich, v každém případě když jedeme krokem atd.).

    Ale kdo jede jen kvůli kostkám tady na těch místech k Břetislavce po chodníku, je prostě prase.

  5. Luďku, takže na tomhle chodníku https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205238255910670&set=a.1419036610647.53086.1674613539&type=3&permPage=1 je jízda na kole podle tebe stejně problémová a alternativa stejně easy, jako na té fotce v článku. Fajn, díky, za ty roky, co tam jezdím, jsem si nějak nevšiml, že po Chodovské jezdí tak málo aut jako Podbabou a dveře od domu má na ten chodník tolik rodinných domů. Super, ještě, že tu jsi, a dokážeš mě vždycky férovou argumentací přesvědčit, abych se chytnul za nos.

  6. Nicméně nutno podotknout, že plány na lepší rozlišení různých typů článků: redakčních stanovisek, osobních komentářů, zpráv, apod. je aktuálně diskutováno.

  7. Já tam občas jezdím na skladacce a upřímně, kdybych měl jezdit po silnici, tak se buď zaseknu mezi kostky, nebo se mi kolo pode mnou rozloží na prvocinitele. Rád bych po silnici, ale nejde to. Jezdim pomalu a cinkam na zvonek. :-P

  8. Ta dlažba je hrozná a pokud tam někdo zažil předjíždění (na odstup není moc místa…). Pokud člověk nejede rychleji než běžící člověk (tj. do 10km/h) a těsně u okraje chodníku, tak mi není jasné v čem je problém.

    K focení doporučuji Rašínovo nábřeží. Joaha, není kudy objet. Zasazovat se o průjezdnost náplavky pro cyklisty nebudete (opírám se o starší statě na tomto webu) a po chodníku se taky jezdit nemá. :-/

  9. K tomu ježdění po chodníku. Také po něm občas jedu. Jde asi spíš o to, nejezdit po něm zbytečně, když je vedle volná a pohodová silnice. A hlavně neděsit chodce těsným a rychlým průjezdem. Kolo není slyšet a i já se po takovém průjezdu kolem mne jako chodce vždy polekám. Jedno cinknutí zvonečkem může pomoci, pokud vás ovšem chodec uslyší. Staří lidé vysoké tóny často neslyší. No a staré lidi a malé děti objíždějte opravdu z uctivé vzdálenosti a krokem.

  10. Pokud chodník zabírají parkující auta, nemám problém jet tamtudy na kole.

  11. KT: Zajímalo by mě, proč jste přes Podbabskou zvolili ten přechod pro chodce a ne ten signalizovaný výjezd pro cyklisty.
    (Ani nechci říct, že je ta návěst fajn – je to samozřejmě špatné), spíš mě zajímá, zda jste si jí vůbec všimli, nebo vám z nějakého důvodu nebyla po chuti, apod.? Díky.

  12. Já jsem jel jako kameraman, takže jsem jel, kam jela elektrokolistka. Ničeho jsem si ale nevšiml.

    Koukám znovu na to video a žádný výjezd pro cyklisty nevidím. V kolikáté sekundě bych ho tam prosím našel?

  13. OK, díky, to jsem předpokládal. Na videu to po sestříhání vidět není.

    Ta návěst pro cyklisty je třeba vidět na fotkách u tohoto bodu v mapě: http://mapa.prahounakole.cz/#misto=p_160

    Je to bída. Ať už zvolené provizorium (bez kontinuálního přejezdu celé křižovatky na jasnou a komfortní zelenou), tak i situace, že si člověk neznalý místa ani nevšimne, kudy se má dle projektantů přes tu ulici dostat.

  14. No toho jsme si fakt ani nevšimli. Ale i kdyby – jsme snad magoři, abychom takovou nebezpečnou blbost používali, když je tam normální přechod pro chodce, navíc dostatečně široký i pro cyklisty?

  15. To návěstí jsem nikdy nepochopil, navíc vždycky padne dřív zelená na přechodu, takže ten využívám.

    Jinak asi jde o to, jaké má člověk pláště – mám ty nejširší, a tudíž mě nikdy nenapadlo, že bych měl jet po chodníku (ostatně obecně drncání mi nepřipadne jako pádný důvod k jízdě po chodníku); jezdím tam docela často, ale nezaregistroval jsem to tam jako nějak zvlášť pozoruhodné místo.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Předání podnětů z „Cyklisté sobě“ městským částem Praha 1–3 3

Stránky Cyklisté sobě se za tři roky své existence staly solidní databází cyklistických problémů. Fungují..více

Karlín: jak šel čas? :)

25. září jsme narychlo informovali o připravovaném rušení karlínské cykloobousměrné zóny. Zprávy tehdy byly důvěryhodné,..více

European Cycling Challenge 2016 končí 11

S první červnovým dnem končí i dvě cyklodopravní soutěže, které probíhaly po celý květen. Jednak..více

Snídaně pro cyklisty s Do práce na kole 5

Již čtvrtým dnem se soutěží v rámci kampaně Do práce na kole. Jednou z doprovodných..více

Ohlédnutí za cyklojízdou :)

Velká jarní cyklojízda projela v sobotu 16. dubna z náměstí Jiřího z Poděbrad, přes magistrálu do Holešovic..více

Do práce na kole i v roce 2016 :)

18. 03. - redakce - Kampaně
Srdečně vás i letos zveme k účasti v soutěži Do práce na kole. Registrace šestého ročníku..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru