Budoucnost Malostranského náměstí

Publikováno: 29. července. 2016, 1 min. čtení

Na první pohled se může zdát, že se tento komentář věnuje cyklodopravě jen okrajově, ale ve skutečnosti má s cyklodopravou hodně společného. Hlavní téma tohoto článku je totiž jednou z velkých překážek cyklodopravy v Praze.

Malostranské náměstí asi netřeba blíže představovat. Těm co by přesto nevěděli, se Malostranské náměstí může svou krásou od 1. července představit samo. Od tohoto data se toto skvostné náměstí totiž znovu navrací do hlavní role v občanském životě veřejného prostoru Prahy a stává se středem pozornosti, která mu právem patří! K vysvětlení změny, kterou Malostranské náměstí právě prochází je třeba zabrousit k dlouhodobému a obecnému problému Prahy, který je vystižen otázkou „Kam v centru Prahy zaparkovat stále zvyšující se počet aut?“

V našem případě se odpovědí stalo Malostranské náměstí, které za cenu asi 80ti parkovacích stání ztratilo svůj původní charakter, využití a půvab. Ano, pokud nechápavě kroutíte hlavou tak kroutíte správně, protože natolik absurdní skutečnost, aby jedno z nejkrásnějších náměstí sloužilo jako regulérní parkoviště, se prostě pochopit nedá. Ovšem s nástupem července 2016 je dolní část Malostranského náměstí od okupování aut osvobozena a tento čerstvě odlehčený prostor se může v budoucnu těšit dalším osvěžujícím změnám. Parkoviště v horní části náměstí zůstává při starém.

Rozporuplná kombinace odlišných světů.

Příčina zakořenění oficiálního parkoviště na Malostranském náměstí je v této kauze přímo na očích. Pár desítek metrů severně od náměstí se totiž nachází komplex paláců Poslanecké sněmovny, se kterou sousedí Senát. Toto mocenské centrum je dále rozvětveno i do okolních malostranských domů, kde mají svá sídla další klíčové osobnosti české politické scény. Je pochopitelné, že k provozu řídícího centra státu je zapotřebí alespoň nezbytně nutný počet parkovacích stání, protože i kdybychom všechny poslance posadili na kola a do tramvaje, tak pořád zbývají privilegované návštěvy.

Parkovací stání v sousedních ulicích nejjadrnějšího centra Prahy jsou samozřejmě velmi omezená, což sice můžeme chápat jako polehčující okolnost ve prospěch parkoviště, nicméně závažností argumentů vyzdvihujících nedotknutelnost kulturně historických hodnot Malostranského náměstí v žádném případě nelze trvalé okupování tohoto prostoru auty omluvit.
Můžeme si tedy dovolit oprávněnou kritiku na účet Poslanecké sněmovny, která by ze své pozice morální autority měla usilovat o zamezení jakýchkoliv kulturně barbarských činů a sama od sebe příkladně odmítnout parkovací stání, které si zhruba z poloviny veřejného parkoviště vyhradila. Měla by usilovat o jiná řešení, než se vulgárním parkingem svých aut podílet na okupování jednoho z nejmalebnějších náměstí planety, kde auta evidentně ani trochu neladí a není tedy divu že pobuřují mnoho občanů. Přesto i po vypovědění smlouvy provozovateli parkoviště městem, zaznívali z řad Poslanecké sněmovny výkřiky typu „My Malostranské náměstí prostě potřebujeme“, či dokonce, že „Malostranské náměstí je s auty hezčí.“

Proměna Malostranského náměstí a její význam.

Na parkovišti zbyly po autech jen vodorovné plné čáry vymezující jednotlivá stání, ale přesto se na náměstí  po technické stránce kromě drobných stavebních úprav, umístění veřejných kavárenských stolků a nainstalování značek se zákazem zastavení, zatím neudálo nic dalšího. S lehkostí lze tedy tvrdit, že jen jediná dopravní značka stačí k proměně veřejného prostranství o 180 stupňů a že konkrétně zde dokázala vyřešit jeden z příkladů invaze parkujících aut po celé Praze, a to je veliký mezník! Je dobře, že tolerance k zahlcenosti zaparkovaných aut v Praze není bezmezná, jinak bychom s výskytem dalších a dalších aut mohli s trochou nadsázky očekávat jejich expanzi třeba až do takových výšin jako je nádvoří Pražského hradu, od kterého ale není Malostranské náměstí o moc níž…

…Vezměte místo u jednoho z kavárenských stolků. Možnost svobodně si sednout je daleko více osvěžující, než nutnost zakoupit si osvěžující nápoj proto, abyste si vůbec mohli sednout. Na místní scéně se odehrává zvláštní příběh. Náměstí leží ladem, je nečekaně prázdné. Původní funkce náměstí stále ještě doznívá, ale než si toho stačíte všimnout, zaparkované auto dostává botičku. Pročištěné náměstí vzbuzuje ostych, zda na toto území vůbec vstoupit. V prostoru, který byl s odsunem aut umrtven, musí občané probudit nový život. Postupně jej musí objevit a integrovat s okolním veřejným prostranstvím.
Myslím, že vývoj náplně veřejného prostoru Malostranského náměstí, ponechaný na přirozeném experimentu návštěvníků a nenásilné revitalizaci, je po vysilujícím přetahování o jeho budoucnost tou správnou cestou. Výhrady mám jen ke svázání kavárenských židlí řetězem. Poté jsou svázáni i lidé, které řetěz omezuje v plném využívání tohoto prostoru.

Vítězný návrh rekonstrukce Malostranského náměstí.

Blízká budoucnost Malostranského náměstí spočívá v adaptaci lidí na tento pro ně v podstatě nově vzniklý kus malostranského území. Za tím účelem bude město přijímat návrhy na nekomerční akce, které bude zájem na náměstí pořádat. Pro propagaci těchto akcí by měl začít fungovat internetový web, kterým bude tento režim zastřešen.

Mně by se třeba líbilo, kdyby se Malostranské náměstí stalo místem startu jedné z velkých cyklojízd! Oficiální režim Malostranského náměstí formou pravidelných akcí by měl překlenout období až do začátku jeho rekonstrukce, která prý i přes již existující návrh rekonstrukce nezačne dříve než v roce 2018. O vítězném ideovém návrhu si můžete přečíst zde. Je ovšem škoda, že se s ním nemůžete aktuálně seznámit přímo na náměstí. To samé platí i o informacích ohledně pravidelných akcí.
Malostranské náměstí je díky odsunu zaparkovaných aut aktuálním tématem ve společnosti, ale o jeho budoucnosti tam není k nalezení žádný fyzický zdroj informací. Budete si tedy muset vystačit jen s tou svislou dopravní značkou zakazující zastavení a zbytek si domyslet. Myslím, že v době velkých změn je absence fyzických informací na náměstí ze strany města směrem k lidem a autům doslova nezodpovědná.

Malostranské náměstí a cyklodoprava?

Konečně se dostáváme na naši parketu. Malostranské náměstí o malé rozloze pouhých 10 tisíc metrů čtverečních doposud samozřejmě nepředstavovalo nijak strategicky klíčové místo pro cyklodopravu v Praze. To je dáno zejména jeho polohou v nejjadrnějším centru Prahy na trase Královské cesty, s čímž se pojí celá řada pro cyklistiku komplikujících faktorů, jako jsou davy turistů, kočičí hlavy a křivolaké ulice Malé strany se strmým stoupáním.

Ale příznivá vyhlídka plánované rekonstrukce spolu s redukcí tamní automobilové dopravy a případným vyladěním cykloopatřeních v sousedních ulicích by zde mohla vytvořit příznivé podmínky pro užívání kola, pro které by se Malostranské náměstí mohlo stát přátelským místem. Ideové vizuální studie Malostranského náměstí si přímo říkají o zřízení stanice pražského bikesharingu! Zdejší realizaci takové stanice by mohla pomoci okolnost, že předpokládané zavádění těchto stanic je odhadnuto na tu samou dobu, jako rekonstrukce Malostranského náměstí. Možnost sdílení kol právě na tomto místě by symbolicky zpečetilo transformaci automobilově přetíženého náměstí v elegantní nízkonákladový prostor a v kontextu celé jeho proměny by přechod od aut k nabízenému kolu akcentoval udržitelnější a nadčasovější způsob dopravy. Argumentem, kterým můžeme podpořit zavedení stanice bikesharingu právě na tomto místě je intenzivní fluktuace lidí z MFF UK, HAMU, AMU a Malostranské besedy, jejichž budovy na Malostranském náměstí sídlí. A v neposlední řadě by možnost nepřetržitého sdílení kol mohlo pomoci i těm poslancům, kteří proti zrušení Malostranského parkoviště argumentují svým nepravidelným režimem práce a častým zasedáním do nočních hodin. A díky tomu, že by se kola dala vypůjčit přímo na Královské cestě, by je nemohli minout ani zahraniční turisté.

Nicméně proti bikesharingu se zde zajisté staví Praha 1. Ta chce stanice jen u existujících cyklotras, ale například na Kampě na páteřní cyklotrase je taková stanice problémem. Když ale tedy nemají jezdit kola po Kampě, tak by měla jezdit zklidněnou Karmelitskou. To by si ale vyžádalo omezení tranzitu, což se s otevřením Blanky nestalo. Vše je tedy při starém. I když vlastně se Malostranské náměstí mění. Záblesk naděje existuje.

Víte, proč text tohoto komentáře není doprovozen fotografickým materiálem? Je to proto, abyste se na proměnu Malostranského náměstí přišli podívat osobně. Bez aut to za to stojí!

Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”

Jenda 29. 7. 2016, 15:02

Na MS chodím (jezdím, na kole) třetím rokem na matfyz a přiznám se, že mi prostě to parkoviště prostě nikdy nevadilo. Asi jsem divný, ale na nějaké korzování jsem nikdy nebyl, ulice používám výhradně dopravně. No, jsem zvědavý, co tam udělají, zatím je to vydlážděná plocha bez lidí

> Když ale tedy nemají jezdit kola po Kampě, tak by měla jezdit zklidněnou Karmelitskou. To by si ale vyžádalo omezení tranzitu, což se s otevřením Blanky nestalo.

Já Karmelitskou jezdil když před dvěma lety byla asi měsíc zakázaná Kampa a i na horském kole (lepším supermarketovém, žádný full) jsem měl větší problém s povrchem než s provozem. Vlastně moje nejvážnější nehoda za posledních 10 let byla kousek před MS, když jsem spadl na namrzlých kočičích hlavách.

újezďák 29. 7. 2016, 16:13

Dlouho jsem se tak nepobavil :

Představil jsem si Malostranské náměstí jako místo startu velké cyklojízdy a vyšel mi z toho masakr jak cyklistů tak jejich pověsti, jako normální bytostí... to není myšlení normálního člověka, ale člověka, který si přeje všem názorně dokázat, že v Praze se na kole hromadně jezdit nedá..

Ani jedna odjezdová komunikace není způsobilá pro přesun skupiny větší než dvacet průměrných "cyklojízdových účastníků a jejich průměrných kol " aniž by došlo k zádrhelům a pádům. Dlažba, koleje, úzké a křivolaké ulice, přechody pernamentně ucpané turisty...

Stanice bikesheringu se tam dozajista vejde, ovšem lituji lidi kteří tam na bíkesherovém kole budou začínat svou pouť mekkou památeční žulové kostky . Jsem hodně zvědavý jaká kola tam budou v nabídce a kolik fluktuujících študáků tam po o"dchodu z okolních besed" vytřeseně pojede hodit kolo z mostu do Vltavy :)

Lukáš M 29. 7. 2016, 22:47

Včera se v událostech čt pouhou minutu a 3 sekundy vidíme pozitivní následek (pravděpodobně) toho, že je z náměstí zase náměstí. Velmi pozitivní zpráva.

Jan Fiala (Kalimero) 30. 7. 2016, 07:53

Bylo by dobré náměstí zaslepit, tedy z Karmelitské povolit odbočení pouze vlevo do Letenské, podobně z východní strany náměstí od Malostranské besedy povolit odbočení pouze vlevo nahoru.

David 30. 7. 2016, 23:35

Jako první pozitivní krok bych viděl povolení průjezdu cyklistů spodní částí náměstí (směrem na Újezd) po tramvajových kolejích, aby si cyklista nemusel dávat po těch příšerných kostkách "kolečko blbosti" nahoru a dolů po kočičích hlavách... Nahoru Vás předjede 5 aut, které stejně potkáte dole, když budou čekat, až odjede tramvaj...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5