Konec cykloturistických tras v Praze?

Pamatujete si ještě jejich obskurní zkratky a čtyřmístná čísla? SM-LE, ÚJ-BR, 0078? Je to jen deset let, co se po Praze jezdilo pouze po těchto trasách. Ano, současný „áčkový“ celoměstský systém cyklotras byl zaveden až v roce 2006 a letos tak slavíme deset let jeho vzniku. V současnosti je jím vyznačeno přes 400 kilometrů tras. Co se ale stalo s těmi původními? A co se děje na místech (a není jich málo), kde historické cyklotrasy nejsou nahrazeny těmi novými?

vk-cykloobousmerka-parlerova_cut

BŘ-LE v úseku, kde má „tak trochu“ číslo A15.


Nový systém nejprve přepsal ty nejdůležitější trasy, a tak už těžko vzpomeneme, že „povltavská“ A2 měla původně čísla „2“ a „3“. Přečíslovávání probíhalo postupně, a ne vždy důsledně. Například na trase A15, která do značné míry kopíruje původní BŘ-LE, byly vyměněny cedule s tunelem Blanka jen tam, kde docházelo ke stavebním úpravám. Výsledek je ten, že jedete chvíli po A15, chvíli po BŘ-LE, a až se trasy na Malovance rozdělí, tak nevíte, kam vlastně dojedete.

Kromě toho bylo v roce 2011 šmahem vyřazeno ze systému zhruba sto kilometrů starších cyklotras, aniž by byly nahrazeny. V terénu se to ponejprv nepoznalo – cedulky zatím nikdo nesundával, a tak papírově zrušené trasy sloužily klidně dál. Ovšem, jak běží čas, věci se samozřejmě začínají kazit. A po pěti letech už je to poznat dost.

Na „opuštěných“ trasách se objevují problémy. Zkapacitní se křižovatka a doposud hloupé řešení se změní v tragické. Změní se dopravní zátěž, vznikne nebezpečné místo. Začne se víc parkovat, ulice se zjednosměrní. Přistaví se developement, cesta se zaslepí. Tu a tam se v rámci nové dopravní úpravy odstraní pár cedulek, takže značení trasy přestává být funkční. Městská část, která má klidnější ulice ve státní správě, tak může činit z nedbalosti, a nebo zkrátka proto, že „oni“ přece nějakou cyklotrasu nepotřebují a teď je skvělá příležitost se jí konečně zbavit.

Dojde-li degradace příliš daleko, nezbývá, než vyřadit trasu z městské cyklomapy. Nahradí se „doporučenou“ trasou, protože praktický, byť stále méně komfortní průjezd zpravidla zůstává. Že tu lidé jezdí, přestalo město zajímat.

Řada tras má přitom stále alespoň ten rekreační význam či některé slouží jako dobré místní spojky, zahušťující přirozeně celoměstský systém. Ani postavení přeložky či souběžné stezky často neznamená, že stará trasa ztratila veškerý význam pro místní spojení. 201 a rekreační nástupovky 0077 a 0078, některé úseky jedničky na Praze 3, nebo ÚJ-BR na Roztylech nemusely z celoměstského systému zmizet bez náhrady, mohly klidně dál zůstat jeho doplňkovou součástí. Škrtat trasy bez plnohodnotné náhrady jen proto, že už nejsou v generelu, je barbarství. Jak totiž praví stará moudrost brněnské cyklogerily, po generelu se jezdit nedá.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tady značení ÚJ-BR zůstalo. O křižovatku dál, v novém napojení na trasu A21, se už ale tato historická trasa propadla do mlhy zapomnění.


Jistě, na komisi mi řeknou, že je to otázka priorit. Cyklooddělením na RFD a TSK chybí zhruba tak pět lidí, aby se dalo pohlídat všechno, co je potřeba. Snažíme se obnovit stavbu nového systému, soustřeďujeme se na boj o hlavní ulice a páteřní trasy. A turistické cyklotrasy se zatím nepozorovaně rozpadají. Je to příznak toho, že podpora cyklistické dopravy – ba dokonce i podpora rekreační cyklistiky – je na území Prahy stále ještě chaotická, nesoustavná a na řadě konkrétních míst tiše sabotovaná.

Nejhorší ale je, že se takovéto věci dějí i na vyznačených trasách nového systému. Na Praze 4 tak byla tiše zjednosměrněna část ulice U Michelského mlýna na trase A23, vyznačené před pouhými třemi lety. Když jsem se poptával, kdy bude průjezd na kole opět zlegalizován, dozvěděl jsem se, že jediné možné uvedení do souladu se zákonem spočívá v odstranění směrového značení cyklotrasy. V takových chvílích se mi při jednáních otevírá v kapse lísteček se slovem „gerila“.

Nic se tak už zřejmě nezmění na tom, že se mnohé dříve alespoň souvisle vyznačené cyklotrasy rozpadají do bezpečně, legálně a důstojně nepoužitelné podoby. Ztrácejí tak význam jak pro rekreační cyklisty, tak pro místní uživatele a není se čemu divit, že pražský cyklistický marasmus, změřený od roku 2012 stagnací na celoměstských sčítačích, neutěšeně pokračuje. Těžko se posouvat dopředu, když ani nedokážeme udržet to, co tady vznikalo posledních dvacet let.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Popravdě se nám jako bumerang vrací zklidňovací generel
    Celé to zjednosměrkováním doplnění posetím silnic hrby, boulemi , zděnámi velkoplošinami a alejemi patníků všeho druhu , k tomu Zóny 30 , kde se samozřejmě v “ nebezpečných místech musí jet max 20kou, obě rychlosti na kterých obyčejného cyklistu nachytá nadržený policista úplně bez problému.

    Proznačkování veřejného prostoru v zoně 30 mrakem značek a železných tyčí navíc.
    U nás teď obyčejná T křižovatka na zjednosměrněné cyklotrase má na každé straně tolik značek, že se člověk diví.. je tam snížení rychlosti na 20, přikázaný směr jízdy, upozornění na hrb hned dvakrát , zákazové značky a informační značky …. .
    Při odbočování musí cyklista budď trefovat mezeru mezi hrbem rozměrů tak 3*3 metry a obrub níkem, nebo točit až “ na stole“ jinak může lehce sklouznout…. navíc zjednosměrnění dokázalo jen to, že auto průměrné bydlící osoby najede v rezideční čtvrti kilometr navíc, jen aby byl klid …

    Tak už máme co jsme chtěli….

  2. újezďák: Nějak nechápu souvislost s tématem – ale svoje téma si člověk vždycky nějak strčí kamkoli.

    Je podle mě smutné, když nefunguje už ani podpora rekreační cyklistiky, která má aspoň jistý punc módnosti a řada lidí, kteří po městě nejezdí, se jí běžně oddávají.

    Velkou shodou náhod (nedělám to často) jsem včera jel okruh Ruzyně – Okoř – Únětice a zpět, a musím říct, že jsem všechno to značení dost ocenil (0078, 8100, 0081, 0082, A33, A34), kromě toho, že tu a tam něco chybí, kde by mělo být, a tak se člověk podívá do mapy. Kdyby se to mělo rozpadnout, asi bych byl dost otrávený (mám ostatně čerstvé dramatické zážitky z rozpadajících se značených turistických tras v chorvatských horách, a je to boj).

    Jako já můžu jezdit jen podle mapy, ale jednak jsou ty značky daleko pohodlnější, a jednak, což je možná důležitější, to na člověka dělá příznivý dojem, že se s ním počítá – že je tam vyznačená trasa, kde lze o víkendu očekávat větší soustředění Pražáků na kolech, a tudíž že to není závodiště.

    Zdá se mi ale, že mimo město se to nějak drží líp, ve městě se to rozpadá fest.

  3. „Tak už máme co jsme chtěli….“

    No nevím. To, že v zahraničí funkční řešení se u nás provede tak formalisticky a technicisticky, že postrádá smysl, nepovažuju za důvod vzdát se prosazování toho řešení. Pokud ty si to takhle chtěl, OK. Já bych spíš chtěl řešení jako např. v Nizozemí, standardizované a intuitivní.

    Např. v naší čtvrti se střídají ulice v režimu obytná zóna a přednost zprava s ulicemi rozlišenými na hlavní a vedlejší úplně náhodně, podle toho, jak v etapách probíhala výstavba jednotlivých ulic. To ale není chyba konceptu obytné zóny, ale spíš fungování naší veřejné správy.

  4. lei inu mohu i polopaticky :)

    v článku :
    nejhorší ale je, že se takovéto věci dějí i na vyznačených trasách nového systému. Na Praze 4 tak byla tiše zjednosměrněna část ulice U Michelského mlýna na trase A23…

    v mém příspěvku “ v rámci zazonování do zony 30 “ TAKÉ tiše zjednosměrnili cyklotrasu navíc jí omezili rychlostně a ztížili průjezd autům tak, že co je pro auta jen ztížení, je pro cyklisty, hlavně ty malé nebezpečná past.

    Představa, že když jsou po 300-500 metrech na silnici směrníky cyklotrasy, že to má nějaký vliv na řidiče je spíš naivní…
    Jeden klad to ale pro řidiče má, v české krajině na silnicích, je dopravní značení záhadné a kolikrát člověk s autem kterému zmizí modré cedule je vděčný za žluté :)

  5. Mě zkušenosti z terénu přesvědčily, že nejlepší strategie je žluté cedulky (a pokud možno i C 8a a C 9a, což je ale nelegální) naprosto ignorovat a prostě jezdit po silnici jako auta. Nemusím dávat přednost na každé odbočce, je to pro trekkové kolo vždy použitelný asfalt, nejsou tam obrubníky, bahno, štěrk, schody (!!), brody, není to vedeno po lesní pěšině, většinou se tam nemotají chodci a často je to i kratší a s menším převýšením. A když je cesta přerušená, tak si dávají sakra pozor, aby vyznačili objížďku – ne že přijedeš k zákazu/plotu a poraď si.

    V brouteru, nejlepším routovači co jsem viděl, je tato strategie v profilu „fastbike“.

    újezďák: S těmi jednosměrkami je problém v tom, že se úředníci rozhodnou něco zklidnit od aut, a dají tam jednosměrku pro cyklisty. To je prostě Kocourkov a za to zklidňovači nemůžou. U těch ostatních věcí už je hněv oprávněný.

  6. Dle mé osobní zkušenosti s vedením a policí Újezda nad lesy se od cyklistů “ automaticky předpokládá“ že budou jednosměrky projíždět jak chtějí…
    Mě na tom vadí, že tahle “ tolerance“ skončí přesně v okamžiku nějakého průseru a taky kvůli spotřebě značek….

    Osobně jsem pro čistou zónu s automatickou předností zprava, tedy prostoru, který nemusí na každé ulici ohraničovat ani debilní značka typu “ pozor platí přednost zprava!
    Žádné značky, žádné retardéry, žádné malůvky po zemi a různobarevné asfaltíky nebo dlažby. Žádné debilní tyče které jsou 3patrově ověšeny značkami. Značky cyklostezek a památkových ukazatelů věšet na kandelábry osvětlení. Žádné přechody v zoně 30, žádné jednosměrky v zońě 30, žádné snižování na rychlost 20 v zoně 30 atd

    Jednoduchý čistý veřejný prostor a né pevnos Boyard na plocho…

  7. Mimochodem všimli jste si té sestavy-značek na doprovodné fotce ?
    Nepřijde vám na přikázaném směru jízdy vpravo s dodatkovou cedulí vpravo jen cyklisté něco divného ? :)

  8. Jo, to je bizarní stav z doby výstavby Blanky, kdy se zrušila cykloobousměrka pokračující rovně Parléřovou (viz auta na fotce zaparkovaná v protisměrném cyklopruhu). Takže k původním žlutým cedulkám přibyl na tyč onen přikázaný směr jízdy vpravo.

  9. JM :
    bizarnost se stává normou
    jedna ruka neví co dělá druhá
    značek není nikdy dost
    hlavně nemyslet logicky

    Když značku domyslíte do absurdna, tak je to vlastně zákaz vjezdu doprava všem, kromě cyklistů… dodatkové tabulky přece doplňují, omezují nebo zpřesňují význam značky….

  10. újezďák: Pobavilo mě, že jste to domyslel do absurdna, neb tak to v místě skutečně je. :)
    Jediný, kdo tam z tohoto směru může přijet, jsou cyklisté. Původní řešení obsahovalo jen rozcestník: https://goo.gl/maps/x9d7bmqKBUT2
    Ale holt se nějak ten přikázaný směr pouze vpravo (po zrušení návaznosti přímo) přikázat musel a asi někdo chtěl zdůraznit, že ta značka platí pro cyklisty ;)

  11. Újezďák: „Žádné značky, žádné retardéry, žádné malůvky po zemi a různobarevné asfaltíky nebo dlažby. Žádné debilní tyče které jsou 3patrově ověšeny značkami. Značky cyklostezek a památkových ukazatelů věšet na kandelábry osvětlení. Žádné přechody v zoně 30, žádné jednosměrky v zońě 30, žádné snižování na rychlost 20 v zoně 30 atd
    To by mohlo vypadat např. nějak takhle: https://youtu.be/CbFclhsc1No

  12. vlákno: teď jen dohledat, jestli to tedy bylo ruské nebo rumunské město, co to bylo za křižovatku a co se to tam vlastně dělo. Po shlédnutí videa by mě to i docela zajímalo, ale nemám na to čas.

  13. JM: je to tahle křižovatka v Serpuchově v Rusku https://goo.gl/maps/jbfmXTh9LXB2
    Co jsem se dočetl v diskuzi, tak značky (hlavní a stop) nebyly odstraněny, ale některé překryly větve stromů nebo nebyly dobře vidět, speciálně stopka na příčné ulici vpravo.

  14. No mně ty staré zkratky zase tak obskurní nepřišly, z těch dvou písmen se většinou dalo dovodit, kam to vlastně vede. Jako sorry, ale já si fakt z hlavy nepamatuji, odkud kam vede nějaká A15. Ano, vím že podél Vltavy vedou A1 a A2 (místy tedy spíš nevedou). Že čím víc je tam číslic, tím je to nějaká méně významnější cesta. Ale to je asi tak všechno. Jo a ještě si z nějakého důvodu pamatuji, že kolem Prahy je 8100, ale to ani nemá Áčko na začátku, takže to asi taky někdy zanikne…

  15. új.: zajímavý, píšeš tu o prostoru bez značek, retardérů, dlažby, přechodů… a pošleš video, kde je sdílený prostor na jednom velkém retardéru (v úrovni chodníku), s různým druhem dlažby pro rozlišení prostoru pro chodce a ostatní a dokonce i ty značky tam jsou… :)

  16. napsal jsem že nechci různobarevné asfaltíky nebo dlažby nenapsal jsem bez asfaltíků a bez dlažby..

    Podle mě tedy volám po prostoru bez obarvených povrchů a elektrokolisté v tom vidí silnice bez dlažeb …. a proč tedy rovnou také bez asfaltů ? což jsem taky nenapsal ….

    Značka je tam na videu na vjezdu do zony , ostatní značky při pozorném prohlédnutí jsou až za hranic zóny bez značek , nebo jsou to parkovací značky na dome označující vjezd do nějakých garáží…

  17. > Zajímavé jak majitelé nelimitovaných elekotrostrojů řítících se Prahou v rekordních časech mají představy o dopravě bez značek :)

    To tvrdíš pořád ještě na základě toho, jak sis tehdy pustil _zrychlené_ video jeho jízdy, a z něj spočítal rychlost?

  18. Jenda :)
    to tvrdím přímo na základě chlubených časů kterými jeden elektrokolista bombardoval pod jiným nickem web, aby za každou cenu ukázal výhodnost kola , což mě směrem k cyklistům přijde poněkud zbytečné marnění času :).
    No a až po čase se tak nějak pochlubil, že se jedná o elektrifikovaný stroj …

    Navíc mám dojem, že ten jeden elektrokolista má víc nicků, což se opět dnes potvrdilo když to nevyšlo s dlažbou , za což tedy dík i ten příspěvku čas svědčí , že by se němelo psást na web když je pozornost narušena a nicky se motají pod rukama… :)

  19. Újezďáku, nechtěl jsem s tebou zabředávat do zbytečných polemik, ale o čem to tu píšeš? Jaký nelimitovaný elektrostroj a jakých víc nicků?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Institucionální škrtiči rozvoje cyklistické dopravy 57

Poznámka redakce: Článek byl omylem vydán v nedokončené podobě navečer 6.6. Poté, co redakce zjistila,..více

Cyklopřejezd na Elsnicově náměstí: byly dva miliony utraceny zbytečně? 10

Je to pár měsíců, co jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více

Cyklopruhy v křižovatkách pomáhají cyklistům i motoristům 5

Cyklopruh dává na ulici cyklistům vymezený prostor při současně nejmenším prostorovém záboru. Stezka sdílená s..více

11 věcí, které může Praha 1 udělat místo zákazu jízdy na kole v pěších zónách 24

V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více

Zákazy nic neřeší :)

24. 05. - Jan Toman - Názory a komentáře
V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více

Deset důvodů, proč cyklisté nechtějí sesedat 29

V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru