Zažít město jinak – na kole s kolem a o kole

Co kdybychom se na ulicích přestali jen míjet a začali bychom se tu spíš potkávat? Co kdybychom si na nich místo parkovišť postavili radši hřiště, kde by mohly volně pobíhat děti a vy byste mohli konečně poznat své sousedy? A jak by vlastně ulice vypadaly, kdyby záleželo jen na fantazii jejich obyvatel? Tyto fanfarónské ideje oživuje už jedenáct let spolek Auto*Mat pořádáním slavností sousedství a veřejného prostoru Zažít město jinak. Letos, 17. září, se změní už 92 míst ve 23 městech a v Praze celých 65 lokalit. A protože proměna města je neodmyslitelně spojena i s jízdním kolem, pojďme se podívat, jaký „cyklistický“ program Zažít město jinak 2016 nabídne.

zmj_peter_kolo

  Toto je komerční sdělení. Prahou na kole není jeho autorem a neodpovídá za jeho obsah.

Podolský závod cargokol (14-16h) a cyklodílna

Nákladní kola, alias cargokola uvidíte v Podolí v akci a pohybu. Mezi 14 a 16 hodinou zde Auto*Mat společně s Prahou na kole uspořádá první pražský závod cargokol s krátkou trasou kolem Nedvědova náměstí a zpět. Závodem chceme hlavně bavit a ukázat nákladní kola v pohybu, cenu má tak i snaha a umělecký dojem. Očekávejte dvě kategorie: jízdu s nákladem a jízdu s dětmi (dvěma a více).

Kdo se chcete do závodu přihlásit, ať už s vlastním či vypůjčeným cargokolem, nebo bez něj, kontaktujte prosím „ředitele závodu“ Vratislava Fillera (vratislav.filler@auto-mat.cz).

Facebooková událost závodu zde.

V průběhu celého dne bude na místě také mobilní cyklodílna, kde si můžete nechat zdarma seřídit či spravit vaše kolo a popovídat si o radostech a nástrahách cyklistického podzimu a zimy s Damienem Linhartem.

vf_xtracycle_marketa

Hlavní stan Prahou na kole v Krymské

Společnou prezentaci Auto*Mat, Prahou na kole a Cyklisté sobě najdete na stánku v Krymské. V nabídce budou nové letáky na téma bezpečné jízdy v provozu od Marušky maYúsculy Marušíkové, již delší dobu známá desatera Cyklistické etikety, a společná čítárna Prahou na kole a Auto*Matu s nabídkou jinde obtížně dosažitelných materiálů k městské cyklistice a udržitelné mobilitě.

Tradiční závod do vrchu

V Krymské se můžete těšit také na již tradiční závod do vrchu. Jako každý rok. Registrace na závod ve 13 hodin, začátek ve 14 hodin. Registrovat se mohou všechny věkové kategorie.

Cyklodílna a barvení kol na Zažít Libeň jinak

Chcete li-si vylepšit miláčka novou slušivou barvou, nebo ho jen trochu doladit, aby šlapal jako hodinky, můžete tak učinit v Libeňské zóně od 14 do 21. Bude tam přichystaná cyklodílnička a lakovna. Budete-li si chtít kolo nabarvit, přineste si vaší novou barvu, nebo kontaktujte pořádajícího Martina Čížka (tel. 605 986 195) – s barvou poradí a případně sežene.

Cyklodílna s Rekoly u kina Aero

Jestli vaše kolo není zrovna v kondici, vůbec nevadí. Přijďte s ním do Kina Aero, kde vám zkušení servisáci z Rekola bikesharingu poradí, jak svého jednostopého miláčka připravit na kočičí hlavy, jak mu bezbolestně vyměnit duši, seřídit brzdy nebo promazat řetěz. Workshop poběží mezi 14. a 16. hodinou.

Závod ve sjezdu na městských kolech v Mexické a Bulharské

Nejen na nákladních kolech se dá závodit, zde se bude jezdit na kolech městských. Disciplínou je sjezd kočičích hlav a vítězem se stane ten, kdo doveze nejvíce tekutiny do cíle.

Nusle: Závod na skládačkách Brompton

Atraktivní závod na anglických skládacích kolech Brompton připravil tým Cyklospecialit v nuselské zóně. Bude se závodit a skládat na čas.

Facebook události zde.

Cyklodílna a dámská cyklojízda od Bio Oko

Při Bio OKO najdete spot s cyklodílnou, mobilním tetovacím studiem a místem startu kavárenské ‚female‘ vyjíždky se startem v 15:00. Komentovaná vyjížďka po inspirativních místech Letné, Holešovic a Karlína s Janou Trávníčkovou z Holkynakolevpraze a Ivou Š. Tattermuschovou z nakladatelství designu nejen pro stolování TABLO. Možnost rezervace kol značky Tokyobike. Pojede se až ke Karlínskému viaduktu a na Libeňský most. Na závěr malé soutežní překvapení!

FB stránka události zde

Bezpečné trasy mezi hlavními zónami

Hledáte pohodlnou trasu pro jízdu na kole mezi hlavními zónami Zažít město jinak? Tým Zažít město jinak připravil nabídku tras mezi významnějšími zónami. Trasy zde.

zmj_trasy_2016

Společné stánky Prager a Auto*Matu

Auto*Mat a F.H. Prager spojily síly a výsledkem je jablečný cider – benefiční maté s etiketou Zažít město jinak, jehož koupí slavnosti podpoříte. K dostání bude na pěti speciálních stáncích přímo na Zažít město jinak, a to v zónách Bořivojova (Praha 3), Plaská (Praha 5) a Jirečkova (Praha 7).

prager_zmj_2016_small

Pouliční víceboj

Letošním pojítkem jednotlivých lokalit Zažít město jinak bude „sport“. Pod hlavičkou Pouličního víceboje si tak na 26 místech budete moci zasportovat v nejroztodivnějších disciplínách – včetně těch cyklistických – a vyhrát zajímavé ceny. Více info zde.

Není vám fuk existence Zažít město jinak?

O podobě i programu lokalit, tedy ulic, parků, náměstí a nejrůznějších zákoutí rozhodují výhradně místní organizátoři. Auto*Mat je pořadatelem, který především vyjednává potřebná povolení a zajišťuje místním finance a další podporu, jako jsou plakáty, propagace v médiích, webová prezentace a další. Jediný den Zažít město jinak tak vyžaduje několikaměsíční práci sedmihlavého týmu. Každou lokalitu má pak na starosti místní dobrovolný tým organizátorů.

A protože slavnosti každým rokem rostou a peněz grantů a dotací je stále stejně, letos je můžete poprvé podpořit a získat spousty zajímavých odměn v crowdfundingové kampani Není mi to fuk. Zažít město jinak můžete podpořit i koupí benefičních předmětů přímo na stáncích Auto*Matu.

Loni vydal Auto*Mat ve spolupráci s Prahou 7 Manuál pro organizátory aktivit ve veřejném prostoru – návod pro všechny, kteří by chtěli uspořádat svou vlastní událost na ulici během roku. Online i ke stažení zde.

Není mi to fuk

Oficiální stránky Zažít město jinak 2016

Víte v rámci Zažít město jinak o dalším cykloprogramu? Napište o něm do komentářů!

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. nó ono je to hodně o sousedech a důležité je, při té jinakosti naostro, nezapomenout i na sousedy, kteří už chtějí třeba spát :)
    (Jak se často děje v místě mého bývalého bydliště v Krymské , reportuje mi to kamarád, co tam stále bydlí)…

    taky je trochu škoda když akce vypadá nějak takhle :

    https://www.youtube.com/watch?v=SnvE86KX8H8

    tedy první minuta má člověk spíš dojem, že se jedná o prequel nějakého nového postkatastrofického filmu :)

  2. No to bude zase bordel a hluk v ulicích :(((. Dekuji, nechci. :(((

  3. „Jinak “ z pohledu tramvajáků.
    Ve smyslu reality představ o tom jak si lidé budou korzovat a autprostým nábřežím sem a tam tiše prošumí tramvaj :)

    https://www.youtube.com/watch?v=1aSoLihwFVM

    zejména pěkný je stav na videu v 1:49 cyklistka obhlíží situaci “ aut prostého Smetanova nábřeží“ a obrací aby to objela po druhém břehu :)

  4. újezďák: Ano, to video ukazuje, že je zájem o akce ve veřejném prostoru.

    Pánové, jeďte se na to podívat, ať se s tím, jaké to je, seznámíte sami. Ale samozřejmě to znamená nebejt jenom na Krymský. Je tu 64 dalších zón.

  5. To je normální, Vratislave , my na východě Prahy máme v okolí každý rok tolik akcí :)
    Například ani tenhle víkend, že asi nebudem chtít juchat někde v centru na ulicích :) :
    Dolní Počernice v sobotu v parku slavnosti piva a bohatý program , Horní Počernice téže – Chvalská tvrz jede akcemi tenhle víkend včetně noci.
    Újezd nad lesy v sobotu celý den újezdské posvícení a mnoho kultury pro dospělé i děti
    Minulý víkend byly Kolodejě včetně ohňostroje atd atd atd

    Jediná věc s podivem je, nikdo k tomu nepotřebuje nějaké ulice ?

  6. Add Újezďák
    v okrajové části Prahy jako jsou Újezd nad Lesy, Koloděje, Horní Počernice jsou stále ještě napůl vesnice s velikými prostory pro nejrůznější povyražení a řídkou vesnickou zástavbou. V centru s hustou zástavbou jsou většinou jen domy nebo ulice. To bude asi ten důvod, proč je o ty ulice v centru takový pres. Ta ulice by měla mít mnoho funkcí a v současnosti je strašně dominantní jen ta dopravní funkce.

  7. Újezďák: Brahma to shrnul, „protože žiješ na venkově.“

    A mimochodem, právě suburban tím, jak je řešený (řídká zástavba daleko od centra města, nedostatečná infrastruktura jednotlivých obcí – např. školy), pak klade na centrum přehnané dopravní nároky, které ten protestní rozměr ZMJ také částečně ospravedlňují.

  8. Tomu moc nerozumím, já jako podškolovaný a podinfastrukturovaný suburban s dopravním problémem tedy spíš chápu lokality ( výběr z východu) jako je prostor Hlubočinka, Tehov, Strašín, Horoušany , Nehvizdy, Jirny atd …. rozhodně ne Újezd nad lesy, oboje Počernice díky přísunovým autobusům vlastně ani Koloděje nejsou moc out…

    Ohledně centra právě třeba Krymská je typické protestní ZMJ nošení dříví do lesa, v prostoru pěšky do 5 minut jsou minimálně tři dobré lokality “ s velkými prostory pro nejrůznější povyražení“ o dost lepší než ulice Hovínková ( pardon Krymská) a Stříkačková (Charkvská) nebo počůraný tržíček :)

  9. újezďák: Jo, po rekonstrukci by nebylo špatný přesunout akci Krymská rovnou do nových veřejných prostorů Moskevské ulice. Jinak třeba na Čechově náměstí, což by byl předpokládám jeden z tvých tipů, bude zóna taky.

  10. Čechovo náměstí je pro slavnosti stejně vhodné asi jako buben Harrachovského mamuta :)

    Vlastně netuším proč by se mělo ZMJ dělat na Moskevské ?
    To musí být ulici ? Nějaké nepsané pravidlo ve smyslu když se nemůžeme posadit s pivem na obrubník tak to není dostatečně protestní ?

    Měl jsem na mysli tři pěkné parky v okolí které mají v názvu slovo sady, přičemž Havlíčkovy jsou asi bezkonkurenčně nejlepší :)

  11. Brahma: a Jižní město (cca 78000 obyvatel) taky považuješ za napůl vesnici? Taky tady máme plno akcí, teď zrovna od středy do soboty jsou dny Prahy 11 s bohatým programem, přesto je zároveň na Hájích vyhlášena akce Zažít město jinak, jako kdybychom byli nějaké centrum Prahy. Ale proč tady tahle akce – no na stránkách ZMJ se deklaruje, že bychom měli „vystoupit ze stereotypu vnímání veřejného prostoru“, takže ty nádherné prostory leso/parků vhodné na hraní dětí jsou stereotyp a organizátoři ZMJ je chtějí asi změnit na něco lepšího (cyklodálnice? garáže cargo kol?) …

    Mimochodem, s většinou sousedů našeho paneláku jsem zrovna včera strávil tři a půl hodiny a musím říct, že mi to na dlouho stačilo.

  12. Újezďák. Jo, mělo by to být na ulici. Základní message ZMJ je, že ulice nemají pouze dopravní význam, ale že jsou také místem setkávání a sociálních aktivit. Nedělej se, že ti to za ty léta uniklo, trolle :-)

    Luděk: Jižní Město je modernistické, tam je to s prostorem jinak. Ta věta, kterou cituješ, se vztahuje k blokové zástavbě (a myslím, že to sám chápeš). V modernistickém městě je ta deklarace požadavku „vzít si zpět“ dopravní prostor, v podstatě nevýznamná a do popředí vstupuje možnost udělat si program podle svého a nekonzumovat pasivně akce typu Dnů Prahy 11 (nic proti, ale tak to prostě je). Proto se taky na sídlištích ZMJ snad nikde nekoná se záborem. „Přesto je vyhlášena,“ ano, když si to lidé udělat chtějí, tak proč ne, snad bys jim to nezakazoval. Mimochodem, jak ukazuje Újezďák, veřejné prostory na sídlištích jsou sice často rozsáhlé, ale právě vlivem této rozsáhlosti mají na řadě míst podřadnou kvalitu. Což je možná důvod, který vedl ke vzniku zóny v Bajkonurské. Když jsou v okolí sídliště kromě hřišť a lesoparků také rozsáhlé oblasti, které vypadají jako rumiště, tak to taky vypovídá o tom, že i veřejný prostor na sídlištích má svoje nedostatky.

    Újezďák (2): ten streetviwew ukazuje ulici pod lávkou, na které se to bude konat, takže lidi asi nebudou přímo mezi těma autama a popelnicema.

  13. základní poselství nějakého „message“( když už jsme tak světový) je zdravý rozum-. Třeba podřadná kvalita parku se neřeší tím, že lidi postaví stánky na 150 metrech asfaltované silnice a nepojídají koláče procházejíce se po asfaltce , protože dopravní význam asfaltky je nepřehlušitelný a sociální aktivity lze bez problému vyřešit na ploše podél této ulice …. tedy třeba na trávníku… trávník přece nemá jen trávníkový význam ne ?
    Navíc ZMJ je sama o sobě slavnost pasivity kvadrát… protože bez pečlivé organizace a soustavného bičíkování občanů aktivisty časem chcípne jako první máj….

  14. újezďák: Jdi už s těmi argumentačními fauly někam. Nikdo tady netvrdí, že se podřadná kvalita parku na sídlišti řeší záborem ulice v centru.

    Tvrzením, že že je to pasivity kvadrát, urážíš všechny, kdo do toho dávají svojí energii.

    Pomoc s organizací je potřeba, protože při konání kulturních akcí ve veřejném prostoru jsou dost velké byrokratické překážky a finanční náklady. Jestli ti v tomhle státě vadí přehnaná byrokracie, tak zrovna tohle je ukázkový příklad, jak jsme si v zájmu motorové dopravy nechali veřejný prostor v zásadě ukrást a musíme se pokorně plazit před úřady, když si ho chceme na jeden den vypůjčit zpět.

  15. No nevím, bavili jsme o sídlišti, kde se dělá hned vedle parku/trávníku na ulici Bajkonurské .

    Ale díky, docela jsi mi připoměl tím “ ukradením veřejného prostoru“ naše debaty na nakolecz .

    Ty o tom, jak dnešní vnímání města, ulic a dopravy v historické Praze je deformované bukolikckými představami prázdných nádherných ulic, ze stran aktivistů dokládané malovanými pohlednicemi a fotografiemi města, které asi umřelo, protože nikde ani noha ( což jsem tvrdil, že je přesně stejné jako dnes, protože v kdejaké knize o krásách Prahy nenajdeš na ulici člověka :)

    Jenže ulice lidem nikdo neukradl, nemotorová doprava jim je zabírala naprosto stejně, jen ty „exhalace“ byly více biologického a šlápnutelného rázu. Prahu obsluhovaly mnohatisíce povozů, desítky tisíc koní , vory , lodě, tažní voly atd později pak i pára na kolejích.

    Je doložitelné, že na vlaky a lodě čekaly stovky drožek, fiakrů , nákladních vozů a nejspíš několik stovek pohonů, pardon koní, je doložitelné, že kolony zboží , paliv a zásobování stály na potravní čáře Prahy, že blokovaly ulice a náměstí .

    Taky se ví, že Pražané si stěžovali na prašnost z dopravy, na hluk kol a podkov na dlažbě , na hromady trusu a louže moči v místech, kde stávali “ nemotorové dopravní prostředky“ , taky se ví, že byla místa, kde se nedalo bez nebezpečí přes den projít, aby člověka nerozdrtil vůz, nekopl kůň… atd

    Prostě to město normálně po tisíc let žilo, dopravovalo a ulice nevyužívalo k tomu, že si na ně někdo dá z kuchyně stůl, pekáč buchet a řekl na radnici ať formani jezdí jinudy…. :)

  16. btw: kolem roku 1900 bylo v Praze celkem 2-2,5 tisíce koní, podle toho zda byla přítomna vojenská posádka.. ;-)

  17. Josuk, samozřejmě pro dopravu se používali jen koně pražští, navíc rok 1900 už jak je psáno je ve znamení ústupu technice ://kramerius.mlp.cz/kramerius/document/ABG001_I_O_1044_079b.jpg?id=1019188

  18. navíc roku 1900 měla Praha asi 60x menší území a zhruba 14 procent současné populace :)

  19. Újezďák: Máte fajn vzpomínky, obdivuji vaši paměť…

    Josuk: Dovolím si použít to číslo, děkuji.

    Když v roce 1900 měla Praha 2,5 tisíce koní na 14 % dnešní populace. odpovídalo by tomu v přepočtu 17 855 koní (aut?) dnes. Tak to by mě snad ani nevadilo, kdyby jejich šoféři klidně s*ali na ulici.

  20. VF: „tak zrovna tohle je ukázkový příklad, jak jsme si v zájmu motorové dopravy nechali veřejný prostor v zásadě ukrást a musíme se pokorně plazit před úřady, když si ho chceme na jeden den vypůjčit zpět“

    Proč jenom motorové? Mně přijde, že ulice využívám v principu stejným způsobem jako motoristé, jen jsem užší a nevypouštím výfuky.

    újezdák: „fotografiemi města, které asi umřelo, protože nikde ani noha“

    Někdy se to fotí tak, že se dá velmi dlouhá expozice. Lidé se tak zprůměrují s dlažbou.

  21. Já mám z akce „Zažít město jinak“ nádherné dojmy. Strávil jsem odpoledne se sousedy v Krči Na Nové cestě. Celé jsme si to pořádali sami, bylo to milé, sousedské. Našel jsem tam známé z doby před 30 lety, pobavil jsem se se starostou.
    Na onu postranní ulici jsme měli zábor, ale kdyby tam nebyl, tak tam asi stejně nikdo soudný nejel a objel by to další ulicí.
    Chtěl jsem navštívit i jiná místa a vypít si svůj dárkový Cider, ale zakecal jsem se tam tak dlouho, že jsem pak už šel domů.
    Jak jsem koukal do mapy, tak to nikdo v Praze do hlavních ulic necpal, také proč? No a ta vedlejší ulice zábor na jednodenní veselici snadno snese a nikoho to neomezí. Stejně tak náměstí bylo vynalezené zejména na pořádání setkání, trhů a veselic a ne jako parkoviště aut.
    Bylo to milé, lidské, sousedské, příjemné :)

  22. Od té doby, co to tady začal vykládat újezďák, jsem si toho začal všímat – a ty ulice jsou pořád stejně skoro prázdné od dopravy, i když v nich je třeba řada lidí, možná jedno auto někde v dáli – a to mluvím o fotkách, které vznikly náhodou či za úplně jiným účelem, řekněme 1930-1960, třeba v rámci výstav (konkrétně si pamatuju Hrabalovu Libeň) nebo historických knih o zcela jiných tématech, různé momentky. Dokonce i fotka jakési prababičky z druhé strany někdy z poloviny 20. století z Karlova mostu ukazuje řadu lidí, ale na celém mostě jeden autobus MHD.

    Co jsem mluvil s rodilými Pražáky, aniž bych je k čemukoli naváděl, řada z nich mi vykládala, jak si v dětství hrála na ulici s míčem – tam, kde jede dneska jeden plech za druhým, konkrétně si vzpomínám např. na Libockou – což je už úplně nepředstavitelné, na té dnešní „dopravní stoce“.

    Takže něco bude špatně s újezďákem a jeho perspektivou, spíš než s těmi stovkami fotek z prvních 2/3 20. století či pamětí dnešních 35+.

  23. Brahma: To musí být nějaký omyl – soudě dle zdejších ohlasů, musel to být rambajz největší, než se Praha v pondělí konečně zase ponořila do svého klidu a ticha. Vždyť lidi nadělají v Praze největší kravál. Kvůli ZMJ se musely zvukově přidat i obchvaty, radiály, výjezdy z tunelů a letiště, aby je vůbec trochu ještě někdo taky slyšel!

  24. Tak například já jsem s kluky pravidelně hrával před školou v Sokokolské ulici hokej s tenisákem. Hráli jsme to na dvě brány na chodníku, ale běžně jsme běhali přes celou ulici. Když jelo auto, nebo tramvaj, tak jsme počkali a nechali ho přejet. Tramvajáci těsně před konečnou a sanitky do nemocnice věděli, že tam je škola a dávali pozor. Nikomu z okolních dospělých včetně všech kantorů to nepřišlo nepatřičné a nebo snad dokonce nebezpečné. Taková tam byla v 60. letech minulého století těžká doprava. Zkus tam dnes Újezďáku přejít ulici :D

  25. Jenda: „Mně přijde, že ulice využívám v principu stejným způsobem jako motoristé, jen jsem užší a nevypouštím výfuky“
    Většina aut krade prostor nejen v pohybu, ale zejména v klidu.

  26. vlákno: Dobře, snížily by se nároky na parkovací prostor. Ale pokud bys chtěl pořádat takovouhle akci přes celou ulici, tak bys ji stejně musel zavřít.

  27. Jenda: Myslím že nemusel, byl by to ekvivalent pěší zóny s povolením kol nebo obytné zóny. Cyklista skrz takovou akci v pohodě bez narušení projede, v nejhorším může to kolo na pár metrech vést.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Pomozte zachránit karlínské cykloobousměrky! :)

Ano, už zase! Snaha některých úředníků a alibismus Prahy 8 si vybraly svou daň v..více

Luxusní rezidence Vítkovka: moderní bydlení, příroda a sport :)

Velmi dlouho a pečlivě jsme hledali lokalitu, která by splnila přísná klientská kritéria, kterými byla..více

Dřevený elegán vyrobený v Praze 7

07. 04. - Anna Strejcová - Komerční sdělení
Je tomu přesně rok, kdy se na stránkách Prahou na kole objevil článek o cestě..více

Se skládačkou Lamborghini Strada :)

Článek o výletování zaslala Andrea, děkujeme. O víkendu jsme s Bernášem a jeho mladší kopií,..více

Vybíráme cyklistickou helmu 8

Zatímco by cyklistická helma měla být samozřejmostí u bikerů, brázdících lesní stezky na horských kolech,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru