Zprávy ze zářijové cyklokomise

Publikováno: 26. září. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 26. září. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

vk_magistrat

Po delší odmlce přináším zprávy z nedávné cyklokomise – tentokrát záříjové. Ne, že bych se několika předchozích sezení neúčastnil, ale měl jsem zpravidla tolik vlastní agendy, že se nějak nepovedlo udělat si poznámky. Tentokrát jsem se ale snažil, takže zde máte po delší pauze novou nálož dopravního insiderství, okořeněnou (jako vždy) špetkou absurdity.

První informací je dílčí personální obměna komise, v rámci které byli ze seznamu členů vypuštěni lidé, které jsem ale na jednání nikdy neviděl (žádná škoda). Kromě toho IPR vyměnil svého zástupce v cyklokomisi – stáhl reprezentanta kanceláře infrastruktury Jana Zalabáka a nahradil jej architektkou z kanceláře veřejného prostoru Irenou Mádlovou. To bude patrně dobrá příležitost k vyjasnění nesouladu, který mezi KCD a IPR panuje ohledně řešení rekonstruovaných uličních profilů. Obměnou prošli i zástupci TSK, kde jsou nyní zastoupena obě existující cyklooddělení (investiční a správní).

Na přetřes přišlo dlouhodobě poptávané proznačení cyklotrasy A2 na Praze 2 v obou větvích – po náplavce i Rašínově nábřeží. Akce bude sloučena s úpravami na celé A2, těžko říct, zda to znamená její urychlení či zdržení. Pokud je mi známo, tak na nábřeží dojde pouze na směrové značení, žádné piktokoridory a spol. nepřibudou. Na jaře jsem navrhoval nějaké úpravy na Výtoni, možná budou zapracované a možná taky ne. Nicméně, jak jste si všimli, správce náplavky už s úpravami dopravního značení začal na vlastní pěst a určitě ne podle projektu, který se aktuálně připravuje.

naplavka_zakaz_tcp

Praha 1 stále ještě neodpověděla na žádost o zřízení čtyř cykloobousměrek, o kterou ji RFD požádalo zhruba před rokem a půl. Nemohli bychom to tedy pojmout tak, že mlčení znamená souhlas a normálně to tam stanovit?

Na Císařském ostrově bude do konce roku zajištěna bezpečnost chodců před náklaďáky vyjíždějícími ze staveniště čističky tím, že chodci budou posláni nějakým nesmyslným obchvatem a kočárky jakousi obnovenou rampou. Autům se zde musí přizpůsobit vše.

Dozvěděli jsme se, proč byla zastavena příprava cyklotrasy A42 Kačerov – Kamýk. Důvodem je údajně výstavba metra D. Začínám mít podezření, že vizualizace prezentované Metroprojektem jsou jen vějička, a že i výkup pozemků je tak problémový proto, že Déčko ve skutečnosti povede povrchově z Kačerova přes Labuť, a dále sídlištěm Lhotka, přičemž budou zbourány nejméně nějaké paneláky. To by potom vyznačení cyklotrasy a legalizace nějakých stávajících chodníků asi smysl nemělo. Takže pozor.

RFD vbrzku dožene pár prázdninových restíků jako jsou kvalitativní standardy tras nebo seznámení investorů a městských částí s usnesením Rady HMP, vyžadujícím součinnost při realizaci celoměstského systému cyklotras.

TSK informovalo o lávce u Vyšehradu – vzhledem k tomu, že příprava pontonové lávky byla zastavena, je nyní jediným opatřením lávka vně skály, na kterou IPR připravuje soutěž. Tak jen doufám, že do doby, než tam něco vznikne, se faktický zákaz jízdy na kole po nejdůležitější pražské cyklotrase, který má nyní asi 250 metrů, neprodlouží rovnou na celou cyklotrasu A2 na území městské části Prahy 2.

Nová cyklostezka Košíkovský potok, která aktuálně končí mostkem „do nikam“ (viz video), bude prodloužena o zbývající dvě etapy v roce 2017. Stavební povolení je před vydáním.

Zadání akcí pro rok 2016 se hýbe, dvě firmy připravují pozemkové studie. Protože jsou některé návrhy ve variantách, sejdou se pracovníci TSK se zástupci RFD a KCD a vyberou nejvhodnější řešení. S návrhy pak budou seznámeni členové komise, a to tak, aby se k nim také mohli vyjádřit.

Podélné trhliny na stezce A2 pod mostem Pražského okruhu budou opraveny co nejdříve, slibuje TSK.

Přerušený úsek A2 mezi Zbraslaví a Jarovem má naději, byla vyjednána směna pozemků.

Zástupce Zbraslavi seznámil komisi s konceptem cyklostezky A20 Lahovičky – Strnady. Je to 6,2 km podél Vltavy navržených jako mlatová stezka. Zbraslav se chystá projekt zaplatit ze SFDI, v případě, že bude připraven dřív, se ale možná bude lépe platit z městského. Náklady na celou trasu jsou kolem 30 mil. Kč. Problémem je špatné napojení na druhý břeh v koridoru mostu Závodu míru, takže se to zatím neřešilo. Komise záměr podpořila s tím, že prioritou je úsek z Lahoviček do centra Zbraslavi.

Požadavky starostky Slivence p. Plamínkové na chodníky s jízdou cyklistů, vedené ze Slivence směrem na Řeporyje a Lochkov, prošly RFD. Nyní se konzultuje vhodné řešení a vznikly na to zadávací karty. Bohužel, postavit lowcostový, metr široký chodník podél stávající silnice a povolit na něm jízdu na kole není tak snadné, jak se na první pohled zdá.

Komisí zahýbala kauza sčítače. Za poslední rok se jejich funkčnost údajně dále zhoršila, však ono už vyhodnocení roku 2015 kvůli tomu nebylo úplně lehké. Třeba sčítač na Vršovické už tři čtvrtě roku od rekonstrukce ulice snímá jen zaparkovaná auta. Zaznělo podezření, že to tak vyhovuje náměstkovi Ladislavu Pivcovi, protože sčítače pak neukazují nárůsty. Komise tedy požádala TSK o zprávu o míře nefunkčnosti jednotlivých sčítačů a o tom, jak stávající firma plní platné smlouvy. A Monika Krobová Hášová se do toho pustila z pozice zastupitelky.

Byli jsme seznámeni s návrhem na úpravu křižovatky Vltavská, a sice doplnění úrovňové bezmotorové vazby, avšak jen do doby, než město vezme půl tuny dynamitu a vyhodí ten vřed do povětří. Schváleno jednomyslně k urychlené realizaci (ty úpravy, ne ten dynamit). Mimo jiné proto, aby dostala větší smysl nedávno upravená Bubenská, jejíž řadící cyklopruhy vyvedené výraznou rudou barvou již zamávaly před očima některým proticyklistickým beranům.

Za Auto*Mat jsme komisi seznámili s prvotním konceptem zadání nových akcí TSK pro rok 2017. Koncept byl přijat jako prospěšný, potřebuje ale vyčlenit případné nadlimitní akce a dopracovat do alespoň přibližného odhadu, kde je to jen na proznačení a kde to znamená větší stavební úpravy.

Otevřeli jsme bod obnovy světelných signalizací, kde není systémově začleňován požadavek na přípravu celoměstského systému. Předběžná dohoda je, že se na konkrétní křižovatky podívá RFD a společně s Auto*Matem definují požadavky dle potřeb budoucího celoměstského systému a místních cyklistických vazeb.

A protože se všechno kromě pár výzev a informací určených pro ostatní členy komise vešlo do hlavního programu, bylo za námi „Různé“ velmi rychle a už ve čtvrt na osm jsme mohli jít na pivo.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 26. 9. 2016, 13:20

Vyšehrad Vyšehrad, hm není to to místo kde je nejdelších zruba 60 délkových metrů na na naší planetě ? :)
Momentálně již " asi faktických 250 ? :)

Navíc se nebojím že nám ponton nebo lávka nastřílená na skálu k něčemu bude . Pokud si pamatuji tak ty různé pražské pontonové návrhy obsahovaly i takové zhůvěřilosti jako je " korzo a lavičky" čili v podstatě zase místo, kam se dá / musí prdnout značka " cyklisto slez z kola" :(

Hrabosh 29. 9. 2016, 12:08

Bude se nějak řešit se správcem náplavky ten nesmysl?

Vratislav Filler 29. 9. 2016, 12:18

Hrabosh: Vyřešeno, díky lidem z RFD a TSK to už zmizlo.

Stínovlas 29. 9. 2016, 14:11

újezďák: Tak pokud by pak byl tunel vyčleněn pro cyklisty a lávka pro pěší, tak by to problém vyřešit mohlo.

újezďák 29. 9. 2016, 15:30

Mohlo, ale nemuselo.... vždyť to známe, jak to ve skutečnosti funguje v naší společnosti s respektováním značek, spěchem a ohleduplností...

David 29. 9. 2016, 17:02

Objeví se to znova. Ale správce náplavky přislíbil, že tentokrát již bez věcných omylů, s upozorněním nejen pro cyklisty, ale i pro pěší a že bude výslednou podobu konzultovat s MHMP před tím, než ji tam umístí. Doufejme, že tak skutečně učiní :o)

vlákno 29. 9. 2016, 17:18

Krnáčová loni slibovala architektonickou soutěž na prodloužení náplavky až na Podolské nábřeží:
Stejně tak bych ráda vypsala architektonickou soutěž na propojení Podolského nábřeží s Rašínovým nábřežím pomocí náplavky, která by obcházela Vyšehradskou skálu a pěší i cyklisté by se tak vyhnuli přetíženému Vyšehradskému tunelu.
http://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/rekonstrukce_dvorakova_nabrezi.html

Jirka Birdie 10. 10. 2016, 00:07

Pochopil jsem, že Husitskou - Koněvovu jste odepsali.

Vratislav Filler 10. 10. 2016, 12:44

Jirka Birdie: Nebyla na programu jednání. Auto*Mat s Vítkovskou o Koněvce jednal už někdy vloni, ale bez většího úspěchu. Jestli pro chcete pro Koněvovu něco udělat, zkuste to sám.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?
Blogy,

Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?

24. července. 2022, 15min. čtení12