Montréal: Bikesharing (3)

Montréal, téměř dvoumilionová metropole rozkládající se na stejnojmenném ostrově. Také mnohdy považována za nejvyspělejší cyklistickou metropoli v severní Americe. Po představení tamního největšího specifika – systému navigace a článku o tamní infrastruktuře, pokračujeme v sérii článků o tomto z cyklistického hlediska zajímavém městě. Tentokrát na téma bikesharingu.

jm_montreal_bixi_03

Stanice bikesharingu Bixi v Montréalu.

Bikesharing Bixi

Na bikesharing narazíte v Montréalu všude. Po městě je rozmístěno 460 stanic s 5200 bicykly. Ano, Montréal má klasický stanicový systém. A využívaný je skutečně hodně, ve městě jsem na kolech Bixi potkával pořád někoho a sám jsem na nich strávil dlouhé hodiny. 24 hodin je za 5 dolarů (versus 10 dolarů za MHD), 3 dny pak za 14 dolarů. Celý rok by vás přišel na 87 dolarů. Platba a registrace se dá vyřešit na kterékoliv stanici platební kartou, kterou se i následně identifikujete při dalších výpůjčkách. Při dlouhodobějším používání dostanete členskou čipovou kartu, která celou výpůjčku lehce zjednoduší: stačí ji přiložit ke čtečce u konkrétního kola, nemusíte již manipulovat s počítačem na začátku stojanu.

jm_montreal_bixi_04

Kola jsou zaplněna radami.

jm_montreal_bixi_06

Už jsem vyzkoušel bikesharing v mnoha městech a ten v Montrealu byl zatím jeden z nejpříjemnějších. Asi největším plusem bylo časté rozmístění stanic. Samozřejmě v okrajových částech mohl být trochu problém nějakou vyhledat, ale čím blíže centru, tím méně byla jakákoliv mapa potřeba. Stanice byla téměř na každém rohu a pohodlnější to snad ani být nemohlo.

jm_montreal_bixi_01

Detail stanice. Pro výpůjčku buďto vyťukáte přidělený kód nebo zasunete vlastní čipovou kartu.

Hustota sítě

V článku Lesk a bída bikesharingu Miloslava Erika Veselá citovala studii, která doporučovala množství 10 – 16 stanic na 1 km², zdálo se jí to zbytečně hodně. Schválně jsem si vybral na mapě Montréalu tři kilometrové čtverce a spočítal v nich počet stanic. Přímo v centru jsem došel k 24 stanicím na kilometr čtvereční. Kolem Le Plateau Mont-Royal (stále blízko centra), to bylo 19 stanic. V okrajové části systému (okolí metra Fabre) jsem napočítal 9 stanic.

montreal_bixi_mapa

Bixi je téměř všude. Zdroj: Pedalmontreal.ca

Při takovéto hustotě lze bikesharing velmi dobře využít i na krátké cesty – stanice není daleko od cíle vaší cesty. Zároveň to přináší zvýšený komfort: dokovací stanici nemusíte hledat v mapě, prostě vždycky někde nějaká bude. Když je jedna plně obsazená, nebo naopak v případě sháňky po kole prázdná, alternativa bude k nalezení hned za rohem. Jedná se o naprostý opak třeba k systému v Záhřebu, ten lze vzhledem k malé hustotě sítě použít pouze pro jízdu na dlouhé vzdálenosti. Cestu od vlaku domů si v Záhřebu rozhodně na kole nezkrátíte.

graf_bikesharing

Montréalský bikesharing patří mezi ty úspěšné. Osa x: počet cest na jedno kolo, osa y: počet cest na 1000 obyvatel.

Problémy

Bixi je v Kanadě synonymem pro bikesharing, tak je systém populární. I v Torontu jsem se setkal s lidovým pojmenováváním tamních kol Bixi, i když se systém jmenuje odlišně. Nicméně dodavatel je stejný, podobně jako v New Yorku a dalších městech severní Ameriky. Mateřská firma nicméně zažila mnohé těžkosti i svůj rozpad.

Se startem v roce 2009 přišly klasické porodní bolesti v podobě vandalismu a krádeží. Ty se ale povedlo poměrně rychle vyřešit. Horší to bylo s financemi. Mateřská firma čelila vleklému sporu o autorská práva s dodavatelem softwarového řešení a vaz jí nakonec srazily dluhy čítající až 50 milionů kanadských dolarů. V roce 2014 tak vyhlásila bankrot.

Jednotlivé bikesharingové systémy se ale povětšinou v jednotlivých městech povedlo zachránit. Například ten montréalský odkoupila radnice a založila vlastní neziskovou organizaci, která systém provozuje i nadále. Levný špás to ale rozhodně nebyl.

jm_montreal_bixi_05

Redistribuce kol se v Montréalu bez benzínu neobejde.

Počet uživatelů a provoz

Od založení nové městské neziskové společnosti počet uživatelů rok od roku roste. Systém je v provozu od 15. dubna do 15. listopadu. Nejvíce uživatelů přibývá klasicky přes léto. Například letos v červenci bylo zaregistrováno téměř 90 tisíc nových uživatelů. Většinu nových registrací tvoří krátkodobé členství.

montreal_bixi_graf

Počet nově zakoupených členství v tomto roce. Zdroj: Bixi.com

A ve městě je popularita systému skutečně vidět. Lidé na bixi-kolech nejsou nějakým ojedinělým úkazem, ale běžnou součástí montrealských cyklostezek.

jm_montreal_05

Bixi čekající na červenou, Bixi čekající na výpůjčku, Bixi všude.

jm_montreal_sotolina

jm_montreal_12

Kola Bixi jsou standardní. Jedná se o klasické těžké bikesharingové kolo. Najdete na něm třístupňovou přehazovačku v náboji, zvonek, „košík“ s gumicuky, řetěz, světla a nastavitelné sedlo se stupnicí.

Pokračování

V příštím díle kanadské série již opustíme Montréal a podíváme se pro změnu do Toronta. Tedy do města, které se snaží naskočit na cyklistickou vlnu. A docela se mu to daří.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Představujeme YouTube kanál Prahou na kole :)

Prahou na kole, to není jen tato stránka, soubor návodů, analýzy, cyklomapa, Facebook, Twitter či..více

Jarní cyklojízda povede po mementech bezmotorové dopravy 16

Velká jarní cyklojízda se bude konat v Praze v sobotu 22. dubna. Letos bude vést..více

Tři různé longtaily 2

Jak jsem slibil, představím tři různé longtaily, se kterými mám dlouhodobé zkušenosti. Elektrifikovaný citybike se..více

Co musíte vědět před pořízením longtailu 12

Když chcete po Praze vozit na kole víc než svůj zadek, notebook a triko na..více

Přání do nového roku 2

28. 12. - redakce - Inspirace
Redakce Prahou na kole přeje všem svým čtenářům i ostatním obyvatelům Prahy co nejvydařenější nový..více

Slunovratová cyklojízda do Bajkazylu: Jaká byla? 3

21. 12. - Michal Dub - Inspirace
Je půl patý ráno, zvoní budík, venku je tma a přibližně  -5 stupňů. Nezní to..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru