Non-stop servisní bod Bajkazylu otevřen

Na novoměstské náplavce bylo 29. září večer slavnostně otevřeno první veřejné servisní místo pro kola v Praze. Nachází se přímo před tamní letní provozovnou Bajkazylu. Jedná se o prostor, kde se může kdokoliv zastavit a využít veřejnou cyklistickou pumpu, servisní stojan i sadu nářadí. Do budoucna by měl přibýt na zdi náplavky i automat na duše, zatím se ale čeká na jeho doručení ze zahraničí a schválení památkáři.

jm_bajkazyl_servispoint_01

Nářadí, stojan a pumpa jsou vpravo od dveří. Na zeď snad časem přibude ještě automat na duše.

Co na místě přesně najdete?

  • Veřejná pumpa na oba typy ventilků
  • Servisní stojan
  • Klíče 8, 10, 13, 15, 17 mm
  • Imbusy 4, 5, 6 mm
  • Kleště
  • 2 montpáky
  • Nýtovačka na řetěz
  • Centrklíč
  • Křížový šroubovák
  • Plochý šroubovák

jm_bajkazyl_servispoint_06

jm_bajkazyl_servispoint_05

Martin Kontra z Bajkazylu sdělil, že se jedná zatím o zkušební provoz a bude se sledovat, nakolik je současný design celého místa funkční a zároveň odolný proti vandalům. Jde o první místo podobného typu v Praze (pokud nepočítáme sadu nářadí, která byla umístěna u stojanů OC Černý Most).

jm_bajkazyl_servispoint_11

Veřejná pumpa

Cesta byla dlouhá

Nutno podotknout, že jsme vás o záměru na zřízení tohoto místa poprvé informovali již v březnu 2015 v zápisu z tehdejší cyklokomise. Tehdy jsme psali:

Už skoro dva roky se vleče záměr zřídit na náplavce nonstop bikepoint s pumpou, nářadím a automatem na prodej duší. Původní koncept, předdohodnutý ještě s Hudečkem, byl takový, že pořídí-li toto zařízení město, bude Bajkazyl ochoten zdarma jej provozovat a udržovat. Debata se vedla zejména kolem toho, jak něco takového v Praze zajistit, a jak ošetřit vztah možného pořizovatele (TSK), správce (firma spravující náplavku) a provozovatele (Bajkazyl). Právní peklo. Obávám se, že představa TSK repasující starší automat na cigarety na dušomat, je mimo hranice toho, co je v Praze možné. O věc se ale silně zasadil Petr Štěpánek, když poukázal, že toto je pilotní věc s velkou symbolickou hodnotou, jejíž realizaci považuje za nezbytnou.

Z vyjádření zainteresovaných osob na slavnostním otevření je zřejmé, že byrokratických nástrah bylo v uplynulém roce skutečně mnoho. Cesta k otevření servisního místa byla trnitá: per aspera ad astra. Přejme celému projektu, aby byl úspěšný a aby se povedlo doplnit i automat na duše. Třeba se pak podobná servisní místa rozšíří i na další příhodné lokality v Praze.

Záběry ze slavnostního odhalení:

jm_servispoint_odhaleni_01

Sylva Švihelová (RFD MHMP)

jm_servispoint_odhaleni_02

Martin Kontra z Bajkazylu uprostřed vlevo.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Já se nejvíc těším na tu pumpu. Přeci jenom se občas stane, že člověk před cestou domů zjistí, že duše ušla a lepí… a kompaktní pumpičkou, kterou vozím to není žádná hitparáda. (Investovat do druhé pořádné pumpy do kanceláře se mi nechce.) Párkrát jsem měl štěstí a Bajkazyl měl otevřeno, ale takhle to bude možné kdykoliv.
    Nářadí si vozím, tak to asi nevyužiji, ale člověk také nikdy neví.
    Každopádně skvělý počin.

  2. Pěkná věc která může někomu pomoct. Jen mám obavy, že kombinačky zkusí nějaký zloděj použít k odcvakání všeho nářadí….

  3. Visící nářadí jako cingrlátka, to jsem opravdu zvědav, jak dlouho to tam vydrží.

    Nápad je to hezký, ale v praxi docela nevyužitelný. Ještě se mi nestalo, abych měl defekt poblíž cykloservisu nebo jiného vhodného místa. Jen jednou se mi stalo, že jsem jel pro košík do cykloshopu, měl jsem defekt uprostřed cesty, takže bez pomoci ve vlastní režii bych tam nedojel, ale byli aspoň hodní a nechali mne u nich umýt ruce (hliníkové ráfky pěkně špiní).

    Ad Neo Moucha – já jsem si druhou servisní pumpu do práce nakonec pořídil a nelituji.

  4. Nechci být hnidopich, ale kolem podobného zařízení chodím již přes rok denně do práce a můj malý synek si tam občas zapumpuje. Nachází se v Nových Butovicích. Je to skvělé zařízení zejména na dofukování kočárku.
    Odvaha vychvalovat zde toto zařízení jako první v Praze mi přijde poplatná způsobu komunikace na tomto webu ( = vše je sluníčkové).

  5. Tomáš: díky za info, o tom jsem neměl tušení. Mohl bych se zeptat na přesnou lokaci?
    Děkuji i za komentář, většinou naopak slýchám, že jsme příliš kritičtí a málo pozitivní a měli bychom naopak více chválit.

  6. Lokace je pro cyklisty naprosto k ničemu, pod jednou z budov Metronomu. Tam samozřejmě jízda na kole dovolená není (koho to zajímá, že?) a naštěstí mě tam zatím nikdo neohrožuje.

    Komentář jsem myslel samozřejmě ironicky. Z článků, které si zde občas přečtu a které jsou mi blízké (např. poslední úvaha nad vylepšováním SSZ) mám totiž pocit, že si zdejší pisatelé často myslí, že rozumí všemu. Před čtenáři sice vypadají dobře, před odborníky už je to horší. Ale to je holt taková doba, všude…

  7. Tomáš z Prahou autem: Hmmm, tak to je dobře, že si konečně nějaký odborník tohohle webu všiml. Konečně někdo uvede zdejší informace na pravou míru.
    P.S.: Také už mám těch co mě ohrožují plné zuby…

  8. Tomáš z Prahou autem: Diskuse pod článkem k SSZ je stále ještě otevřená. Tak tam můžete něco napsat. Případně rovnou mně do mailu, nebo rovnou jako polemický článek, redakce ho nejspíš ráda vydá. S lidmi z Eltoda se chci dlouhodobě setkat, ale nějak se to zatím nepovedlo (a chyba samozřejmě i na mé straně, nestíhám).

  9. „Tomáš z Prahou autem“ se vyjadřuje svérázně, ale v jednom má pravdu – pokud se nechci babrat s malou pumpičkou nebo ji nemám (několik mi jich ukradli, tak jsem ji dlouho nevozil), je nejpohodlnější použít benzínku. Možná i to nářadí by tam půjčili.

  10. Pěkný, skoro jako v Rakousku :)

    Mě se celkem osvědčily, krom benzínek ( kde člověk s galventilkem, musí u sebe mít redukci na ventilek) prakticky všechny cykloopravny, cykloprodejny v Praze, už jsem jich pár po nouzovém připíglování malou pumpičkou, využil a všude to bylo ok…. spolehlivě pokrývají moje provozní hodiny.

    Jinak třeba na Vítkově jsem si prostě řekl řidiči auta, který vedle začal parkovat, jestli by neměl pumpičku a taky jsem uspěl hned na poprvé, lidi jsou docela vstřícný i v pneuservisech, těch je na kraji Prahy mrak.

  11. Kdysi jsem s hrůzou zjistil, že se dá v Praze pravidelně píchnout i po 400 – 800 km. Stačí si koupit „příliš lehké“ pláště. Vydal jsem se tedy opačnou cestou a koupil si protiprůrazové. Pravda, cena je cca. 2 x vyšší než u průměrných plášťů a cca. 3 x vyšší než u Low cost řešení což mě odrazovalo, ale zjistil jsem, ži i životnost je místo nějakých 2 – 3 tis. km někde kolem 8 tis. km, takže poměr cena/výkon je OK. Od té doby jsem na nich najel po Praze několik desítek tisíc km a pumpičku jsem zatím v provozu nepotřeboval. Klepu to na dřevo!:o) A to jsem si v nich už „přivezl“ zapíchnuté leccos, včetně drátů z ocelového kartáče…
    Mají i své nevýhody.
    1) horší adheze. Aby směs měla delší životnost, je logicky tužší. Na mokré dlažbě a v zimě pozor na smyk. Na zimu tedy přezouvám zimní pláště s hřeby (když je led a sníh). BTW – nedávno jsem se dočetl, že mokrá dlažba násobí brzdnou dráhu vozidla oproti asfaltu téměř stejně jako vozovka pokrytá sněhem – to mě celkem překvapilo. U kola se to m.j. samozřejmě rovná riziku smyku např. v zatáčce:) Nárůst toho rizika je v obou případech cca. 3x. Z toho si dovozuji, že na mokré dlažbě musíte k bezpečnému projetí zatáčky snížit rychlost na 1/3 oproti tomu, jak ji jezdíte za sucha.
    2) je těžší – tedy „probrzdíte“ více energie (jinak je to buřt, o co se víc „nadřu“ při rychlém rozjezdu, o to více se „svezu“ pod kopcem). Samozřejmě čím větší „balóny“, tím horší.
    3) díky vrstvě pěny je hodně tuhá – působí tvrdě. Společně s vysokým tlakem na který se hustí (až 85 PSI dle druhu pneu a šířky pláště) způsobí, že jezdíte-li pravidelně např. přes Kampu, nebudete tuto její vlastnost zrovna vychvalovat.

    Tím nechci říct, že servisní bod není fajn věc – to určitě je. Ale za mě – pumpičku raději na cestě nechci potřebovat :o)

  12. dodal bych, že ještě víc než mokrá dlažba kloužou některé panely používané v kolejištích tramvají.,… tam pak vůbec neplatí, že kolejové vozidlo brzdí v průměru pomaleji než cyklista za ním…. navíc mají ošklivou vlastnost v tom , že bývají mokré ještě dlouho po tom, co asfalt i dlažba uschnou.

  13. David: Jo, kostky kloužou jak sviň, jednou jsem se tahle v malé rychlosti položil na rohu Vozové a U Rajské Zahrady kvůli příčnému sklonu, a málem jsem jí sjel jak po klouzačce (zase to mělo výhodu, ani jsem si neodřel džíny, opravdu jako na ledu). Dovolím si malou opravu, je-li adheze třetinová, měl by stačit pokles rychlosti cca na polovinu, protože E = mv^2. I tak je to ale na pytel ve chvíli, kdy je vyšší rychlost nezbytná pro bezpečné provádění manévrů v provozu.

  14. David: btw., které přesně používáš pláště? (já mám na „rychlém“ kole nějakou city verzi Schwalbe marathonů, taky se slušnou životností za tu cenu, ale bez pěny, jen s gumou a kordem).

  15. Vráťa: Přinutil jsi mě jít se podívat:) Aktuálně Schwalbe Marathon Plus Tour. Rozměrově 622 x 28. S politováním jsem zjistil, že letošních 5500 km začíná už být na zadním plášti znát, byť je ještě OK.

    S tím vzorcem máš pravdu. Jenže jediná „klouzavější“ kostička ti jej v náklonu v zatáčce hravě zpochybní. Při brždění to prakticky nepoznáš, v zatáčce tě pošle k rodné hroudě rychlostí blesku. U tramvajových kolejí (po dešti) je ten efekt výborně znám:o) Proto je otázka, jestli třetinová rychlost není pořád hodně. Ale to je věc osobních preferencí a zkušeností/stylu jízdy.

    Tvá příhoda u natáčení mi připomněla časy, kdy jsem pravidelně jezdil v zimě z Kampy na Letnou. Když byl cyklopruh v Chotkově pln odhrnutého sněhu a busy s turisty ho ještě nerozjezdily, vydal jsem se zkusit za Úřadem vlády ten krpál nahoru. Ve 2/3 kopce jsem před šikanou vlevo neprozřetelně zpomalil a šlápl na ledem pokrytou zem. V rychlém sledu následoval seskok z kola a za chvíli jsem se za hlasitého klení sbíral i s kolem z jedné hromady dole pod kopcem… Používat zimní pláště má také své kouzlo:o) Ale nechci tady působit jako reklama na výrobce plášťů:o)) A musím přiznat, že zejména ty s hřeby se rychle sjíždí, při jízdě hučí a hodně zpomalují – a časté přezouvání kola v rytmu „mráz“ x „obleva“ není zrovna zábavné:o(

  16. Co ten spodek podstavce s nářadím natřít kvalitní barvou, aby se zabránilo té rzi > která tam vzniká? Jsem schopný to realizovat za vlastní náklady :-) dejte vědět kdyžtak ];-)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 30

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 5

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru