Zprávy z říjnové cyklokomise

Publikováno: 11. října. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Publikováno: 11. října. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021

Říjnová cyklokomise proběhla v úterý 4.10. a trvala nehorázné tři a čtvrt hodiny, aniž by se stihl veškerý program. Vzhledem k nárokům, které to mělo na mne (a následnému chcípnutí baterek u notebooku), tomu ale nebude odpovídat délka těchto zápisků, buďte rádi. Navíc vám dám možnost zažít několik dežaví.

K proznačení cyklotrasy A2 na Rašínově a Masarykově nábřeží dojde. Někdy. (První dežaví tohoto zápisu). Orientačně proznačena bude i trasa náplavkou, aby bylo zřejmé, že i přes mnohé rušivé okolnosti (jako jsou farmářské trhy, koncerty u Bajkazylu, všeobecná okupace chodci konzumujícími výhled na řeku a alkohol, jakož i minule zmíněné výhružné cedule od správní firmy) zde pořád ještě vede páteřní cyklotrasa. Značení bude proměnné, v době konání akcí vyžadujících zábor budou cyklisté přesměrováni nahoru a motoristé na nábřeží na to upozornění.

Bude-li se tedy dělat proměnné značení, tak se přimlouvám k začlenění náplavky do sledování průjezdnosti v mapách Google a zřízení semaforu, který by tento stav cyklistům v předstihu signalizoval dle následujícího schématu:

Situace na náplavceSemafor pro cyklistyZnačení na nábřeží
1. Volno (méně než 1 chodec na 10 m^2)Zelenábeze změny
2. Zalidněno (1-10 chodců na 10 m^2)Žlutábeze změny
3. Neprůchodno (1-8 chodců / m^2, zejména letní odpoledne a večery, farmářské trhy, koncerty před Bajkáčem)ČervenáVýstraha – cyklisté ve vozovce
4. XXX lodě na vodě a podobný komerční shitČervená + zákaz vjezduVýstraha – cyklisté ve vozovce

Pro takový malý telematický zázrak by jistě ukápla slza (a koruna) i vrchnímu cykloklastovi TSK Pivcovi, protože telematická řešení on rád :-)

Ale zpět do reality. Čtyři cykloobusměrky na Praze 1, o které jsme požádali Prahu 1, nebudou asi nikdy. Praha 1 má nějaké RFD na lopatě, lidi jdoucí tam s věci pro jízdní kola nejsou na dopravním odboru ani vpouštěni do kanceláře zodpovědného úředníka. Dozvěděl jsem se nicméně sladké tajemství, jak je možné, že Praha 1 povolila magistrátní den bez aut… a nechám si ho pro sebe. Jo a cykloobusměrky budou urgovány. (Druhé dežaví tohoto zápisu).

Přeskočím podrobnosti o proznačování objížďky trasy A1 u Trojského mostu, důsledek excelentní práce odboru dopravy Prahy 7, když stanovením přetnuli existující veřejně přístupnou pobřežní cestu panelovou silnicí se zákazem vstupu. Lze to brát jako skvělý důkaz nezávislosti státní správy na samosprávě, já to beru spíš jako důkaz její nezávislosti na zdravém rozumu.

Zjistili jsme, jaké jsou překážky v realizaci trasy A42 Kačerov – Kamýk. Překážkou byla stavební uzávěra k metru. V předchozím projektu se sice firmě DIPRO povedlo získat vyjádření Dopravního podniku, že tam stezka nevadí, nicméně chybělo vyjádření Prahy 4, které by to potvrdilo, a které tehdejší místostarosta Bodenlos nedal. A kvůli tomu zamázli i úsek Kačerov – Labuť, kde samozřejmě žádné metro nepovede. TSK si to přebírá s tím, že si to rozkouskují. Takže jsme kde? Zase na začátku. (Třetí dežaví této komise).

Kauza sčítače nám nabídla zábavné intermezzo týkající se odlišných závěrů z jistého telefonního rozhovoru, který vedla členka komise Monika Krobová Hášová a náměstek TSK Ladislav Pivec. Podle Moniky se dohodli, že zde Ladislav přednese analýzu stavu sčítačů, podle Ladislava se nedohodli. Základní informace o dění kolem sčítačů pak přednesl za TSK Stanislav Pfeifer, včetně toho, jak to na Vršovické už rok sčítá jen zaparkovaná auta, na Podolském nábřeží je to vždycky odpoledne kách a TSK z toho v ročence dopravy dedukuje, že cyklistická doprava v Praze klesá. No jistě, když ty sčítače hnijou, tak těžko něco změří. TSK ale pohnulo provozní firmou, aby je uvedla do provozně lepšího stavu, takže teď po sezóně asi budeme mít sčítáno lépe. A aby byla kontrola trvalá, má TSK za úkol čtvrtletně reportovat RFD a cyklokomisi výstupy ze sčítačů.

Protože je letos Praha Evropským městem sportu, snaží se i magistrátní odbor sportu a vydal reedici publikace „Cyklistika,“ dříve se to asi jmenovalo Po Praze podél potoků. Průvodce rekreačními cyklotrasami celkem zahřál u srdce, i když je to z hlediska toho, kam se Praha v cyklistice posouvá, v zásadě takové milé retro.

Dobrou zprávou je, kterou jsem možná už zmiňoval, že se posouvají jednání o výkupu pozemků pod chybějícím úsekem stezky Zbraslav – Jarov. Půjde-li všechno dobře, může se stavět příští nebo přespříští rok. Nebo tak nějak.

Karlín prošel komisí rychle. Tomáš Cach a já jsme reportovali o dění a aktivitách Auto*Matu. Názorová shoda byla jasná, usnesení technicky připravené předem. Schválili jsme jednomyslně.

IPR připravuje koncepční zadání na ulice Vítězná a Újezd a bezmotorové rampy z náplavky Malostranského nábřeží na Janáčkovo nábřeží. Bude to komplikované a měli bychom se k tomu sejít, aby bylo jasné, co kde za cyklo chtít, aby to dávalo smysl. Kodaňské pásy na Vítězné z toho asi nebudou, ale je-li představa Prahy 1 taková, že pošle veškerou dopravu do tramvajových kolejí, bude potřeba to trochu zkorigovat.

Zástupci Kolodějí nám přednesli návrh na přetrasování části spojnice do Běchovic na historickou cestu, tzv. „prostřední“. Koncept dává smysl v tom, že výhledově nabídne i napojení na Dubeč zcela mimo stávající rušnou silnici. Akorát se jim moc nechtělo to projektovat, tak jsme je ujistili, že my to milerádi předáme TSK, ale v tom případě to pravděpodobně nebude do roku 2018 ani v územním řízení. A to i přes to, že tam není potřeba vůbec cokoliv řešit s pozemky a dokumentace pro ÚR by mohla být hotová za měsíc – když si ji obec zaplatí. Jsem rád za městské části, které sami přicházejí s vlastními záměry, protože jinak by v tomto volebním období nebylo nejspíš skoro nic. I když, jestli se příští rok udělá všechno, co má v tabulce investic realizaci 2017, rád vezmu tato svá slova zpátky.

Daleko velkolepější záměr přinesli na komisi zástupci „konsorcia“ městských částí Praha 9, 14, 18 a 20, tedy Prahy 9, Kbel, Hloubětína a Horních Počernic. Severovýchodní „cyklomagistrála“ vedená od Balabenky na hranici Prahy víceméně podél železniční trati na Lysou by zde výrazně zvýšila dostupnost centra, dala by se na ni převést trasa EuroVelo a vůbec, vzniklo by tak něco podobně komfortního (včetně mírných stoupání) jako je Á dvojka podél Vltavy. Akce má mnoho kilometrů (a lávek :-) a etapizaci tak na deset let dopředu). Určitě si časem zaslouží zvláštní představení.

Poslední akcí, které jsme se věnovali, byla příprava rekonstrukce tramvajové trati Jaromírova – Křesomyslova. Trasa podél Botiče je cyklisty velmi frekventovaná a připravovaná rekonstrukce dává šanci zde komfort pro jízdu na kole zásadně zlepšit. A nebo taky ne, protože cyklo je i na takto významné trase nesmírně obtížně začlenitelné.

Záměr se snaží řešit trasu A23 v chráněném koridoru až k zastávce Divadlo na Fidlovačce (půjde to, až se přestaví železniční most – což SŽDC chce nějak brzo). Skvělé je nacpání souvislého ochranného cyklopruhu (víceúčeláku) směrem z centra v bloku před Bělehradskou, a pár dalších fičur, jako třeba přizvednutí stávající „stezky v úrovni vozovky“ v ulici Na Slupi.

Bohužel, projekt má i nedostatky, dovolím si je zatřídit do dvou skupin: (a) ty, které neleží na trase A23 a tedy se dají obětovat v její prospěch, a (b) ty, které na oltář trasy A23 obětovat nelze. Velmi stručně — protože o tématu chci psát zvlášť: Ve skupině (a) jsme nakonec skutečně obětovali prakticky celou trasu A230 (Jaromírova). Snad tím docílíme toho, že se alespoň na A23 kromě výše uvedených zlepšení nic zásadního nezhorší. V usnesení nakonec požadujeme na trase A23 jízdu cyklistů souvisle mimo koridor tramvajové trati a řešení zastávky Divadlo na Fidlovačce do centra jako cyklovídně.

Jestli ale bude Divadlo na Fidlovačce do centra řešené jako mys, tak těch 500 cyklistů, co tam dneska do centra jezdí, bude rázem na tom ostrůvku ne ze současných 15%, ale nejméně z poloviny. A hnusní cyklisti budou zase ohrožovat chodce, protože jsou zbabělci… No, budeme pak moct mávat usnesením, že jsme tam tu cyklovídeň požadovali, a já jí tam půjdu gerilově namalovat.

A protože debata kolem Křesomyslovy byla třeskutá a dlouhá, odsunuli jsme další body programu na listopad. Máme ale slíbeno, že návrh nových akcí TSK, které by se mohly začít připravovat v příštím roce, a na kterém mi, přiznám se, dosti záleží, bude tentokrát hned za „pevnými“ body programu.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Jakub Ditrich 11. 10. 2016, 22:41

To s tím povolením zavření Národní by mě teda fakt zajímalo ... nenechávej si pro sebe jak to bylo ;)

Zacyklení 12. 10. 2016, 12:15

Pěkný článek, na několika místech jsem se normálně musel nahlas zasmát. Škoda ale, že to není jen aprílový příspěvek.

Vratislav Filler 12. 10. 2016, 17:51

Jakub Ditrich: Nemohl.

Zacyklení: Možná jsem humor někde táhl na úkor obsahu, RFD dělá přece jenom víc a jestli půjde do realizace všechno, co je plánované, tak budou příští rok docela hody (akorát abychom se fakt pohli, tak by to potom chtělo ještě tak pět let opakovat).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5