Cykloboxy u Centra Chodov

Centrum Chodov, jedno z největších pražských obchodních center, zřídilo dvě nová parkoviště jízdních kol. Jejich hlavním tahákem jsou uzamykatelné cykloboxy, patrně jediné podobného typu v Praze. První z dvojice cykloboxů se nachází příhodně kousek od rozcestí cyklotras A22 a A225 u vchodu C, další pak v garážích (P-2) při vjezdu z Roztylské. Nákup na kole by tak mohl být v Centru Chodov zase o trochu příjemnější.

jm_chodov_boxy_vchodc_02

Cykloboxy jsme pro vás vyzkoušeli, co tedy nabízejí a jak fungují?

Cykloboxy

Cykloboxy dodala firma Bike Safe Box. Každý z nich nabízí čtyři samostatné uzamykatelné buňky, přičemž jedna by měla být dostatečně velká pro dvě jízdní kola; celková kapacita boxu je tedy osm kol. Podmínky povolují uschovat i kočárky, zavazadla, lyžařské náčiní, apod. V každé buňce naleznete pod stropem poličku na odložení helmy, tašek nebo dalších drobností.

jm_cyklobox_interier

Vnitřek cykloboxu. V horní části je polička a USB zásuvka.

Je zde také 5 V USB zásuvka pro dobíjení telefonů nebo jiné drobné elektroniky. V cykloboxu na parkovišti P-2, který má vlastní elektrickou přípojku, naleznete navíc v každé z buněk dvojici zásuvek 230 V pro dobíjení elektrokol. Cyklobox u vchodu C je napájen solárním panelem a má tak pouze zmiňované 5 V USB zásuvky pro elektroniku. Každý z boxů je navíc vybaven kompresorem na dofouknutí duší.

jm_cyklobox_chodov_zasuvka

USB 5 V zásuvky a zásuvky 230 V na dobíjení elektrokol.

Cenové podmínky

Pro krátkodobé nakupování je cena stanovena na 5 Kč za hodinu. To platí pro první tři hodiny, později se sazba zvedá na 30 Kč za hodinu. Po 12 hodinách stojí úschova 500 Kč za každou další započatou hodinu. Pro krátké zastavení na nákup je tedy cena vcelku lidová a obchodní centrum se snaží, aby se z boxu nestával dlouhodobý sklad kol nebo čehokoliv jiného.

mb_cyklobox_cenik

Ceník. (foto: čtenář PNK)

Jak to celé funguje?

Návod na boxu sice vypadá dlouze a složitě, ale ovládání je vcelku intuitivní a stačí se řídit instrukcemi na panelu. Navolíte si, do které buňky chcete kolo uzamknout a jak dlouho ho tam chcete nechat. Zaplatíte požadovanou sumu: platba je možná jen mincemi a přístroj nevrací, mějte tak připravenou alespoň pětikorunu. Na závěr pak bude box chtít, abyste se identifikovali pro budoucí vrácení kola. Buďto vyťukáním osobního kódu, který si budete při návratu pamatovat, nebo přiložením bezkontaktní platební karty, karty MHD, případně mobilem s NFC čipem. Po zadání kódu nebo přiložení karty se vám odemknou dveře, uložíte kolo, dveře zaklapnete a zkontrolujete, jestli se skutečně uzamkly.

mb_cyklobox_parkoviste

Cykloboxy na parkovišti. (foto: čtenář PNK)

Při návratu si pak jen zvolíte, z které buňky chcete kolo vyndat, identifikujete se a box se vám otevře. V případě překročení výpůjční doby budete muset doplatit nedoplatek. U mě vše fungovalo bez problémů. Vyzkoušel jsem Opencard i platební kartu.

jm_cyklobox_chodov_parkoviste

Cykloboxy na parkovišti najdete hned vedle automyčky.

Cyklobox v návodu varuje, abyste v případě příchodu k předem otevřeným dveřím tyto nejdříve zavřeli, aniž byste kolo ukládali dovnitř. Poté teprve postupujete podle běžných instrukcí, cyklobox odemknete a uložíte kolo. Neměli byste tedy kolo vkládat do omylem nedovřeného boxu.

jm_chodov_boxy_vchodc_03

Dvě kola se vejdou, ale bude to natěsno.

Jediný problém, který jsem já osobně zaznamenal, byl s kompresorem na dofouknutí duší. Hadice se sice dá povytáhnout, ale je asi jen metr dlouhá, takže jsem musel s kolem zápolit dost nepříjemně namáčknutý na cyklobox. To bych ještě ale překousl.
Duši jsem si tedy s plánem „vše natvrdo vyzkoušet“ experimentálně vypustil. Zjistil jsem, že kompresor sice funguje a vzduch proudí, ale nedaří se mi za žádných okolností nasadit hadici na ventilek tak, aby se duše napustila. Zápasil jsem s tím docela dlouho. Samozřejmě jsem i obracel redukci na konci hadice ve snaze zjistit, zda to nenasazuji špatnou stranou, ale nepovedlo se. Vystoupení ve stylu Pata a Mata bylo zakončeno tím, když mi gumová redukce při obracení spadla do roštu pod cyklobox a musel jsem ji kusem kůry lovit.
Gumovou koncovku jsem zachránil a hadici opět zkompletoval, takže je to stále „funkční“. Kdokoliv po mně to vyzkouší a do komentářů napíše, že jenom neumím napouštět kolo, budu mu vděčný. Já to vzdal a popojel kilometr k benzínce, kde jsem si kolo bez problémů dofoukl.

*Aktualizace 6.12.2016: Dle zprávy od dodavatele cykloboxů byla již koncovka hadice kompresoru vyměněna za funkčnější model.

jm_chodov_kompresor

Hadice kompresoru je krátká. Pozor, ať vám nějaká drobnost nepropadne skrz mřížku pod box.

Lokalita

Trochu jsem se obával, jak budou cykloboxy lokalizovány, ale nakonec jsou umístěny příhodně. Zvláště u vchodu C jsou blízko k cyklostezce i k obchodům. Prostředí parkoviště je sice trochu neadekvátní, ale pokud potřebujete dobít elektrokolo, tak to jistě skousnout lze, navíc ani zde nejsou daleko od cyklostezky. Snad jen značení by mohlo být trochu výraznější a umístěné i přímo na stezce, obzvláště v případě tak velkého areálu jako je Centrum Chodov. U vchodu C jsou cykloboxy ze stezky poměrně dobře viditelné, na parkoviště bych si ale bez znalosti věci zajet z Roztylské netroufl.

jm_chodov_boxy_vchodc_01

Cyklobox kousek od cyklostezky i od vchodu. Jen škoda, že tu k němu zatím není směrovka. To je ale i na dohodě s městem.

jm_chodov_roztylska_vjezd

Vjezd na parkoviště drobnou informaci poskytuje.

Pozitivně hodnotím, že o parkování kol mluví i webová stránka obchodního centra, přestože velmi stručně. Popis by mohl být detailnější a doplněný třeba reálnou cyklistickou mapou okolí. Stránka používá mapy Google, které cyklo v Praze moc neumí a vyhledání trasy vám ukáže instrukce pro pěší.

mapa_chodov

K Centru Chodov vede několik cyklostezek a ve vzdálenosti do 4 kilometrů nalezneme několik obřích sídlišť, odkud jste v obchodě na bicyklu do 15 minut.

Co bych ale oběma lokalitám vytkl, jsou typy cyklostojanů mimo cykloboxy, neboť zde byly umístěny klasické drátolamy. Žádná možnost opření o rám neexistuje, a pokud zamykáte podkovou, u mnohých typů kol můžete mít problém rám ke stojanu zamknout. Doporučuji proto spíše využít kvalitní městské stojany u nedalekého východu z metra, případně cykloboxy.

jm_chodov_dratolamy_02

Drátolamy degradují snahu o vytvoření kvalitního cyklistického parkoviště. Přitom existují stojany umožňující zamknutí o rám, které není potřeba betonovat do země.

Pro parkování mimo cyklobox jsou mnohem lepší stojany u metra.

Shrnutí

Cykloboxy jsou velmi zajímavou alternativou ke klasickému venkovnímu parkování u stojanů. V Praze panuje u značné části veřejnosti skepse ohledně bezpečnosti parkování kol na ulici, uzamykatelný cyklobox tak může být ideální volbou. Tuto možnost patrně ocení především majitelé lepších kol, případně lidé, kteří si bicykl nechtějí odstrojovat od tašek, světel či jiného vybavení, o které mají obavu. Cyklobox také nabízí možnost dobíjení elektroniky či elektrokol a poskytuje komfort parkování v suchu pod střechou. Důvody pro jeho využití se jistě najdou a pro obchodní centrum je další příjemnou doplňkovou službou, která mu dodává exkluzivitu.

jm_chodov_boxy_vchodc_04

Kousek od vchodu i cyklostezky.

OC Chodov není jediným velkým obchodním centrem, které řeší parkování kol. Kvalitní stání zbudovalo nedávno i OC Černý Most. Tam měli mnohem šťastnější ruku při volbě typu stojanů – zvolili klasické kvalitní podkovy se zastřešením. Zároveň je ale jejich lokalizace zvolena trochu nevhodně – poměrně daleko od vchodu a hlavních tras pohybu lidí. To se na Chodově v případě cyklistického parkoviště u vchodu C povedlo mnohem lépe. Chodov navíc nyní přichází s úplně novou kvalitou v podobě cykloboxů. Uvidíme, jak vše bude fungovat a jaké budou s tímto typem parkování kol zkušenosti.

Odkazy

Co říkáte na cenu cykloboxů u OC Chodov? (max. 2 odpovědi)

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
  Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”

*Aktualizace 6.12.2016: Dle zprávy od dodavatele cykloboxů byla již koncovka hadice kompresoru vyměněna za funkčnější model.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. Naprosto neuspokojivá je situace s cyklostojany u Palladia, vždy když jsem tam byl použil jsem stojany pro návštevníky kanceláří u bočního vchodu, přestože je u nich napsáno, že jen pro nájemce kanceláří či co. Jejich výhoda je, že jsou pod kamerou :-). Nikdo mě nevyhodil.

  2. centrum Chodov, i když se rozrůstá na rovině Jižního Města ke kolům nikdy moc přátelské nebylo. Nejprve to byly drátolamy a daleko od vchodu, za rohem, pak jeden čas skoro nic, ještěže aspoň MČ P11 nechala instalovat ty podkovy u výstupu z metra… Jinak pouze drátolamy a vůbec nic k čemu zamknout kola (pouze zábradlí uvnitř, ale tam vás vykážou – btw protlačit kolo skrz centrum taky nejde – ochranka Vás vykáže, při troše štěstí k východu kam potřebujete ;-)).
    Toto řešení mi připadá svým způsobem trochu zvláštní.. auta mají tři hodiny úplně zdarma… kola ani minutu… no a po 12 hodinách se zařízení mění v nekompromisního žrouta.. za pár hodin se nevyplatí vracet se ani pro drahé bicykly.. ;-) Je to možná jen takové mimoslovní vyjádření : „cyklisti, radši sem vůbec nejezděte, Vy ostatní koukejte, jak jsme hodní a velkorysí..“ ;-)

  3. josuk: Nebyl bych tak kritický. Pamatuju dost dlouhé období, kdy byly u obou hlavních vchodů spirály. Pak nebyl problém parkovat v podkově u metra, což jde i dneska. Že se tam platí (15 Kč) mi přijde OK, služba je evidentně určena majitelům dražších kol (plus ber to jako cena za nabití). A že ten box nemá sloužit k tomu, aby si tam kolo někdo nechával přes noc, je snad z logiky věci naprosto jasné.

    Za jediný nedostatek konceptu tak považuji to, že je vedle boxů nepoužitelný drátolam. Tam měl být solidní městský stojan (znalci ale vědí, že o 20 metrů vedle u metra ho najdou).

  4. Popravdě, cena říká, že centrum Chodov dobře ví, že s autem odvezete větší nákup :)
    Myslím, že ta “ drakonická sazba po 3 hodinách a megadrakonická později je právě kvůli tomu nabíjení, někdo to zaplatit musí :)

    Ad Josuk, až bude Chodov nabíjet parkování zdarma společně s dočerpáním paliva zdarma, tak pak je čas začít ukřivděně reagovat :)

  5. No dobře, dobře, pro elektrokola na cestě dále do středočeského kraje je to asi super možnost, jestli je tři hodiny nabíjení za 5 kč (směr centrum Prahy je z kopce ;-)). Pokud by to šlo třeba platit kartou, OK, ale já třeba mince, co je bezkontaktní placení, většinou ani nemám..
    Prakticky prostě máme dlouho s koly (většinou velké a nějaké dětské) největší problém jen u CCH, tak jezdíme jinam, no.

  6. Pokud se tedy z nějakých důvodů (třeba náhlý zdravotní problém, nebo jiná mimořádná událost v OC) ke kolu nedostanu, zaplatím 500,- za hodinu, tj 12 tisíc za 24 h. To je nesmyslné a neúnosné. U aut se platí tuším 1000 Kč při ztrátě kartičky a může to být i po týdnu.

  7. Musím říci, že když mají auta parkování 3 hod. zdarma, tak kola v drátolamu nebo 5 – 500 Kč hod. za diskriminaci prostě považuji. Ano, chápu že je to luxus, ale udělat ze dvou stání uzamykatelnou „kolárnu“, kde odevzdáte své kolo do jednoduché čelisti proti čipu, a když dojdete do 3 hodin, máte to zdarma, když později, tak platíte to samé co auta – to bych bral za fair. Ale samozřejmě vše je lepší, než drátolamem do voka.

  8. Tedy doplácet možno jen platební kartou? (Opencard nepočítám, to už snad přestalo existovat?) Co se stane, když nemůžu doplatit (nemám kartu nebo mince)? Je tam někde nějaká obsluha nebo kontakt na ni?

    Riziko, že tam kolo z nějakého důvodu nechám celý den nebo noc bohužel existuje (viz příspěvek od Kalimera apod.) a pak je to game over. Závěrem se ptám, zda bude provozovatel boxů vymáhat úschovné i v případě nevyzvednutí kola, např. je-li jeho zbytková hodnota nižší než nedoplatek? :)

    Děkuji, za těchto podmínek službu nemohu využít.

  9. Jako pokus zajímavé. Přesto tam ale pro větší nákup raději doťapu pěšky, případně pro menší rychlonákup dojedu na skládačce. Přijde mi to uvnitř stísněné, komplikované a přelidněné. A nechat kolo bez dozoru se bojím. V CČM vozím skládačku v přízemní etáži košíku. CČM je ale prostornější a místo schodů má jezdící plošiny. Řešení OC Chodov tedy beru jako výstřelek, který mé chování nezmění a častěji mne tam neuvidí.

    Souhlas, že cena by měla být podobná jako u aut. Ta pětistovka je lichva, i když chápu, že je třeba lidi usměrňovat.

  10. Dobrý den,

    děkujeme za Váš článek i vyzkoušení našich boxů.

    Dovolím si reakci:

    pan mroz: Doplácení je možné jen mincemi, terminál neumožnuje platbu platebními kartami. Kartami je možná jen identifikace.

    pan Fiala : Věřím, že pokud tam kolo necháte dále a budete k tomu mít zdravotní důvod, jistě s provozovatelem domluvíte.

    Cena má omezit zneužívání boxu formou dlouhodobého parkování.

    Umožnění využívání boxů zdarma by mohly nastat situace, že k boxu přijdete a budou obsazené i když budou prázdné. Vždy se najde někdo, kdo box pro srandu králíkům obsadí, když je to zadarmo a ani tam nic nedá. Proto je to minimálně zpoplatněno.

    U parkování s auty toto nastat nemůže.

    Na hadici kompresoru se v nejbližší době podíváme.

    Děkuji.

  11. Milan: A nechat kolo bez dozoru se bojím. Zkusil jsi použít zámek?
    Podle mě by teda bylo užitečnější kapacitní zastřešené parkoviště s kvalitními stojany. Ale tohle asi není nic proti ničemu. Osobně nechápu, proč po sídlištích nejezdí víc obyvatel na kole, měl by to být nejrychlejší způsob dopravy.

  12. osobně nechápu proč by po sídlištích nejezdí lidé na kole kolo by mělo být nejrychlejším způsobem dopravy…

    Odpovím napřed diskusí z jednoho filmu :)
    . Lidi nejsou hloupí, nejsou hloupí.
    – Nepodceňovat, pánové, nepodceňovat lidi.
    Ano, nepodceňovat, lidem musíme věřit.
    – Ano, nepodceňovat a věřit lidem.

    Vlastním názorem bych to viděl tak, že docházka( pro jistotu doprava bez aut , ono je někdy lepší být v diskusích s cyklisty doslovný:)
    na sídlištích se dělí do dvou skupin : tedy cesta pro nákup nebo cesta “ do města“ …
    Osobně, na základě zkušeností vlastních, rodinných a odpozorovaných si myslím, že docházka do vzdálenosti zhruba jednoho kilometru se na tu průdu:) (smajlík pro jistotu je to smajlík) s kolem vůbec nevyplatí …
    Odněkud ho vyndat, nedejbože z bytu, někam ho pak chvíli domem strkat, taky všechny výtahy na sídlištích nejsou zrovna kolo přátelské, pak ho někde poutat/odpoutat , případně bádat nad tím jestli z něj radši něco nesundat aby nebylo očesáno … to skutečně nějaký velký časový benefit vzniklý rozdílem chůze a jízdy nedá.
    Může být přínosem, že nákup pak člověk nevleče v ruce, nebo na zádech … prostě do cca 1 kiláku je benefit podle mě 0 ( NULA )
    Při cestě na MHD je to dost podobné.

    Na cestu “ do města“ ze sídliště je kolo fajn, když pominu nějaké drobné detaily ve smyslu počasí, den/noc a tak , ale to nám cyklistům nedělá problém :)

    Ale jak říkám, tomu neježdění “ po sídlištích“ celkem rozumím , lidi nejsou hloupí a nevýhodnosti si uvědomí docela rychle….

  13. ale ono se myslím po sídlišti právě docela jezdí, i rekreačně i jinak, jen prostě před všemi domy nejsou stojany (jako v Drážďanech) a vhodné kočárkárny, a před obchody je to na výjimky velká bída (KFC nic – zrušeno, decathlon drátolam, OC chodov pár míst v drátolamu.. galaxie stojany sice dobré, ale na špatném místě, hlavně pro večer..). Shrnuto: kvalitní stojany jsou bohužel hlavně na rekreačních místech, kde vesměs nejsou potřeba (plavecká jedenáctka, Milíčovský les…). A lidi nejsou hloupí! (a často mají kvalitní kola…)

  14. myslím, že rekreační ježdění vlákno ROZHODNĚ na mysli nemá :)

    Na druhou stranu třeba KFC na Chodově nikdy nemělo problém, když jsem tam asi 3-4x za posledních 5 let za stavil s kolem, abych si ho vzal dovnitř a opřel si ho tam při jídle…. :)
    V prodejnách nevím, v Lidlech se mi nikdy nestalo, když jsem chodil s kolem vevnitř, že by ochranka nebo pracovníci prudili, v Penny byli skoro všude ostrý, v Albertech bych řekl tak půl na půl… někde jim nevadilo když jsem ho připoutal zvnějšku k ohradě na vozíky, někde mě prostě vytlačili ven, takže jsem se na ně vykašlal… do decathlonu jsem šel s kolem dovnitř, pohoda ..

    Na vnější stojany nerad vážu na dlohou, přece nebudu s kola pořád sundávat brašny a brašničky, pumpu, kompík a světlo a blikny ?
    To ovšem je spíš chyba v zlodějské povaze lidí…

  15. Si to lidi moc komplikují.

    Z kola na běžné ježdění sundám ortlíbáckou brašnu jedním pohybem a vezmu si ji do obchodu. Reelighty a světla na dynamo nikdo nesebere. Vyndat kolo z chodby bytu a dostrkat ho k výtahu znamená zdržení oproti tomu, když jdu bez kola, asi 5 sekund. Zamknutí 10 sekund. A zimáka parkuju přivázaného zvenku k přístřešku u popelnic, takže s ním po baráku nešíbuju vůbec.

  16. Vratislav, jinými slovy máš v obchodě plné ruce brašny , máš „obětovatelné kolo navíc“ a tomu vyndavání kola mladým a zdravým člověkem celkem věřím, tedy pokud v bytu není pro každou osobu kolo, pak už moc nevěřím, výtah jak kde, znám baráky kde se do výtahu vlezou s kočárkem golfky jen tak tak. Navíc je docela dost paneláků( čků) kde prostě výtah není a nebude …
    Prostě komplikace nepopírám ale né každý má dynamo a jednu brašnu, dvě až tři kola podle účelu ( nemáš náhodou i nákladní, viděl jsem nějaké fotky ?), né každý bydlí v baráku s výtahem, ne každý má lehce přenosné kolo, né každý má osazeno značkovým vybavením které má chuť oddělávat a tahat sebou atd

  17. Vlákno, Vratislav – odpověď
    Vratislav je na pražské poměry atypický cyklista a tedy má i atypické kolo. Díky tomu se může i atypicky chovat.

    Typický pražský cyklista je sportovní cyklista a tomu odpovídá i jeho bicykl. Tedy rychloupínáky, tašky na suché zipy, různé nacvakávací věci atp. Ono úplně stačí, když někdo ukradne sedlo se sedlovkou. Anebo vybrakuje nářadí. Demontovat všechno s sebou je hrůza a s plnýma rukama je člověk uvnitř (v obchodě, na úřadě…) značně handicapován. Kdo nevěří, ať prolistuje cyklodiskuze a podívá se, kolik km diskutující najezdí a v jakých režimech. Sportovní, turistické nebo expediční kolo není levné a nevybavené.

    Druhá věc je, že mít více kusů jízdních kol na každého jedince v domácnosti, je problém, protože to v paneláku není kam dát. Takže on by třeba i byl na chatě nějaký pojízdný šrot, ale z prostorových důvodů se do Prahy nevezme.

    Další věc je výkon světel, kde Reelight je světlo „být vidět“, ale je o ústa, když se na neosvětlené cyklostezce potkají chodci celí v černém, ideálně na prostředku a ještě lépe s psíkem. Kvalitní osvětlení něco stojí, i když je pravda, že pro neznalé Čechy světlo na nábojové dynamo tolik neláká. V Holandsku jsem byl upozorněn, že jestli své kolo budu parkovat venku, ukradnou mi přední kolo nebo mi dynamo z kola vystříhají (kvůli mému ročnímu nájezdu nemám zapleten levný model).

    Marná sláva, aby byl více zastoupen Pražan – městský cyklista, musela by naše infrastruktura vypadat jinak. Dnes je jízda na kole fajn, když máš štěstí na trasu. Naopak je-li to strkanice s auty v úzkých a nebezpečných místech, nelze se divit, že jezdí jen nadšenci. Běžný člověk nebude dlouhodobě dělat něco, když je opakovaně přesvědčován, že to dělat nemá.

    Kromě toho výhody zpravidla přijdou později, až se člověk naučí a upraví si kolo (blatníky, světla, nosiče, brašny, pláštěnky, předpověď počasí…). Naopak nevýhody (pocit nebezpečí) pozná každý hned, na to stačí první jízda.

  18. Újezďák: Jistěže ne každý může. Já jen tvrdím, že ne všichni nemohou.

    Obětovatelné kolo navíc nemám. Mám zimáka (parkujícího v létě mimo byt), letňáka a longtaila, kterého jsem si pořídil jako hlavní letní kolo. Dlouhodobě bych si měl vystačit s longtailem a zimákem.

    S turistickým kolem a brašnami jsem v Praze začínal v 90. letech a ten opruz s X věcma na odepínání si samozřejmě pamatuju. Proto jsem se jich zbavil. Imho se ale dá i běžné sportovní kolo s nosičem vybavit tak, si člověk tu míru obstrukcí výrazně zmenšil.

    Btw, sám jsem si míru obstrukcí teď poněkud zvýšil tím, že vozím na řidítkách připnutou kameru, kterou jednak musím přendavat mezi koly, jednak musím odepínat pokaždé jdu od kola pryč… ;-)

    K Reelightům mám na letním kole ještě klasický bateriový přední světlomet, který ale používám jen zřídka na podzim, většinu roku ho tam nemám a vozím v kabele jenom co kdyby. Zimák i longtail mají dynamo v předním náboji a elektrický rozvod.

    A doplňuji cyklistický tip č. 27: Brašna na kolo se dá velmi snadno přicvaknout k nákupnímu vozíku. Mohu tak pohodlně nakupovat i s dvěma brašnami. Zpravidla je cvakám dovnitř, aby nezabíraly místo, před pokladnou je pověsím ven, aby bylo do vozíku vidět. Optimální je zaparkovat kolo v přístřešku pro vozíky, to se pak brašny nesou celé dva metry ;-) Na malé nákupy bez vozíku má ta brašna popruh přes rameno, jezdím s ní i autobusem…

  19. Cyklistický tip č. 28: místo připínacích brašen si pořiď na nosič napevno přidrátovaný (větší) košík a pak do něj jen stačí vložit normální* batoh, který jinak kdykoliv poslouží i samostatně. Z kola pak odcvaknu jen tachometr, všechno ostatní je přišroubované.

    *) nebo nenormální, ušitý na míru tomu košíku (můj případ)

  20. Milan to řekl i za mne. Jezdím obvykle trasu domov, práce na trekovém kole, abych se nenadřel a s odpruženou vidlicí, abych přežil i úseky po dlažbě. Kolo jsem koupil z druhé ruky, ale netroufl bych si ho nechat dlouho bez dozoru. Maximálně ho parkuju pár minut na Pankráci v tržnici, kde se od něj vzdálím pár kroků. Na nákup do sídlištních supermarketů používám levnější. Ale ani to není žádné těžké „městské“ kolo, taky to je trek, nejsme v Polabí. Občas se odhodlám k nákupům i cestou do práce, ale vždycky to je trochu opruz. Sundat nebo vyprázdnit všechny brašny, světla, zamknout na podkovu a tahat se s brašnami po krámě. Nejde většinou ani o supermarket s vozíky.

    Parkovací stojany a především boxy na věci mi citelně chybí. Dokonce bych ani netrval na plnokrevných cykloboxech, stačily by mi leckdy samostatné zamykací skříňky na věci vedle stojanů na kola. Uvítal bych možnost bezpečného a pohodlného krátkodobého zaparkování kola i s věcmi například v Arkádách na Pankráci nebo na Budějovické. Cykloboxy by byly luxus. Ale je to dost sporné v jednom ohledu. Je to investičně a asi i provozně drahé řešení a čtyři boxy (i dvakrát čtyři) na jedno nákupní centrum jsou jako plivnutí do moře. Jakékoli řešení má smysl, pokud bude spolehnutí, že tam najdu místo a ne že to bude vždy plné. Netvrdím, že na Chodově nebo i kdekoli jinde po Praze nakonec nezůstanou na ocet, i to je možné,

    Uvažoval jsem i o tom, že bych si do práce v centru na občasné pochůzky koupil nějaké spotřební kolo, třeba i repasovanou skládačku, kterého by mi nebylo líto a nebál bych se ho parkovat kdykoli a kdekoli.

    Přiznávám, že v současnosti nejsem ochoten a schopen jezdit tu štreku do a z práce jinak, než sportovně, tj. i se zpocením, sprchou a převlečením a na odpovídajícím kole. Možná za jiných okolností bych mohl jezdit v civilu a jiným stylem, ale ta doba je buď už pryč nebo ještě nepřišla.

  21. Ad Štěpán – cyklistický tip č. 28
    Přidrátovaný košík nebo přepravka k nosiči jsou řešení vhodná pouze pro jednoúčelová kola. Už při cestě do práce Hostivařským lesoparkem bych z toho věci poztrácel na tom asfaltovém tankodromu od hráze k ulici U Břehu.

    Navíc nejde jen o sundání tašek a světel. Znamenalo by to zrušit rychloupínáky a minimalizovat nebo dokonce úplně vypustit nářadí a náhradní díly.

    Prakticky celé jízdy v tuzemsku to kolo jezdí s jedním univerzálním vybavením. Výbavu měním (doplňuji) jen do zahraničí. Jakmile z toho budu pořád něco vyndavat a vracet, tak nakonec něco zapomenu a bude problém.

  22. Přimlouvám se také za cyklistický tip č.28.

    Po několika letech vývoje jsem, přes zpocená záda od batohu, cyklobrašny a přepravky na ovoce, také dospěl k drátěnému košíku z Lidlu na nosič. Přidělaný několika stahováky drží fest a vůbec se o něj, ani o jeho obsah, nebojim.

    Z hlubokého košíku prakticky nejde nic vysypat a pro zvlaštní případy mám gumicuk. Levné brašny od SportArsenal mi naopak pravidelne vyskakovaly na nerovnostech, protože háčky na zavěšení neměly zámek a záček na gumičce většinou tu váhu neudržel.

    Plastová přepravka je skvělé nouzové řešení, je ale moc nízká a není moc pevná, takže 10kg nákupu, narozdíl od košíku, nezvládne. Do košíku se navíc krásně vejde zpevněná plastová Billa taška, takže rovnou u pokladny naskládám nákup, naložím do košíku a jedu.

    Z kola už sundavám pouze blikačky, které se mi vejdou do kapsy, takže žádný hendikep nepociťuji. Jedině teď s nově pořízenou pumpičku do rámu, kterou je mi líto nechávat napospas zlodějům, řeším co s ní. Brašnu s nářadím již na kole nemám, jelikož mi ji ukradli s předchozím kolem a zatím jsem se bez ní obešel. Jedinkrát, když jsem ji potřebovat, tak jsem tam stejne nemel nýtovačku, takže byla k ničemu. Nářadí se v případě potřeby vejde do batůžku, který vozím v košíku.

    Ad parkování:
    Mám asi velké štěstí, že momentálně mohu parkovat v předsíni 4 kola, ale počítám s možností, že tomu tak nebude vždy a jsem připraven obětovat městské kolo uzpůsobené k parkování venku(pojízdný vrak) a investovat do kvalitního zámku. Sranda zámky za 150kč bohužel nejsou překážkou pro ukradení vraku, o čemž jsem se nedavno osobně přesvědčil.
    Pokud jde o sídliště, tak vím, že jěště stále existují kočárkárny a kolárny. V centru potom vnitrobloky a dvorky, které poskyují lepší ochranu, než ulice.

  23. Já nechávám na ulici kola mnoho let – většinou max. několik hodin přes den případně večer před hospodou, přes celou noc jenom párkrát – a o nic jsem zatím nepřišel. Akorát v přízemí činžáku jsem přišel 2x o zrcátko (nejspíš popeláři – ať si ho užijou :)).
    Na elektrokole mám všechno přidělané – světla atd. (baterka je zamčená, ale občas ji beru sebou), vzadu vozím dvojbrašnu Arsenal, mám v ní obvykle pavouky a ještě mi z ní ani ji samotnou nikdo neukradl, odepnutí trvá přitom asi 5 sekund. Důležité je nechávat kolo na místě, kde aspoň občas někdo projde. A samozřejmě nepoužívat jako zámek lanko, ani „pancéřované“. Lankem mám jenom trvale pojištěné sedlo, protože sedlovka má rychloupínák.
    Na treku mám vzadu Ortlieby, toho beru sebou (po městě vozím obvykle jednoho, nosí se celkem dobře), když jedu se dvěma na těžko, tak je pojišťuju lankama, které se k nim prodávají. Jinak oddělávám přední světlo, zadní mám přišroubované k nosiči. Přední kolo mám na rychloupínák a zatím nikdo neměl zájem (přitom je to celkem kvalitní Alexrim a Schwalbe Big Ben 28×2,15 :)). Kola vždycky zamykám přes rám k něčemu, pokud to jde tak i přes zadní kolo.
    Nářadí ani náhradní díly po městě nevozím – a roky jsem je nepotřeboval.

  24. Parkuji na ulici non-stop, i doma před domem.
    Mám takové trekingové kolo z druhé ruky předělané na měšťáka (jiná řídítka pro vzpřímenější jízdu). Cenu různých dílů, na kterých nešetřím, má asi o dost větší, než by mu na ulici mnozí tipovali, je to na první pohled takový vrak.

    Na ulici je 24 hodin denně, takže nějaké incidenty už kolo potkaly. Postupně jsem na noc začal používat dva zámky (podkovu a lanko) a vyměnil rychloupínák na sedle za matku.

    Spíš než krádeže jsem zažil vandalské útoky. Jejich četnost postupně klesá. Za poslední rok se kolu nic nestalo. Nevím, zda to je štěstí, nebo to třeba přičítat zhoršování vzhledu mého kola, postupné lepší ochraně, či četnějšímu výskytu kol v ulicích (třeba díky Rekolům) – přivyknutí, větší výběr potenciálních cílů.

    Nákupy řeším košíkem na nosiči vzadu s pár gumicuky. Do košíku dávám tašky, svůj baťoh. Z kola nic neodmontovávám, vše je na něm „napevno“. Pohoda. Občas zmizí gumicuky (mám doma pár balíčků navíc), občas přední bílé bateriové světlo (na dynamo nemám nějak náladu), ale v záloze mám i reelight dole, co mi kdysi někdo věnoval, co kdyžtak přední světlo nouzově zastoupí.

  25. Musím říct, že co jsem se přestěhoval na sídliště, tak se mi jízdy na kole zredukovaly jen na rekreační – prostě všechno je tady blízko (i to OC Chodov jen 10 min chůze), tak proč vytahovat kolo z kolárny, pak se starat, kde a jak ho zaparkovat, navíc s kolem menší svoboda pohybu a třeba i toho alkoholu ;) Pěšky je to na tyhle krátké vzdálenosti prostě příjemnější.

    Cykloboxy se mi líbí, cena minimální, kdyby tak byly i u městských úřadů.

  26. Luděk: jo, sídliště. Na něco je to na kole moc blízko, na něco moc daleko / hluboko :-) . Jižní Město má ale rozměry spíš na kolo než na chůzi, přece jenom, z jednoho konce na druhý jsou to nějaké čtyři kilometry – akorát co by člověk na tom druhém konci sídliště dělal, když je to tam stejné jako na tom prvním :-)

    Já už to mám k OC Chodov pěšky těch minut třicet, takže na to už se kolo vyplatí.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 14

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více

Fotogalerie z Průvodu vypuštěných duší :)

V pondělí 12. června prošel centrem města Průvod vypuštěných duší – happening na podporu cyklistické..více

Strasti cyklopřejezdu na Elsnicově náměstí: dočasné zrušení 2

Není to tak dlouho, kdy jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru