Jezdíme sychravým podzimem

Babí léto je definitivně pryč a dříve občasné louže se stávají několikaměsíční stálicí. K tomu navíc může ještě přijít i nějaký ten sněhový poprašek. Přinášíme vám další z našich návodů pro ty, kteří se snaží ze své jízdy po městě učinit každodenní záležitost a ani nyní nedávají kolo do sklepa.

Co dělat za mokra

Nejdříve je třeba říci, že s jízdou přímo za deště se v našich zeměpisných šířkách nesetkáte zdaleka tak často, jak byste předpokládali. Jiná věc je ale jízda za mokra. Zatímco přeháňka může trvat pár minut, silnice mohou být následně mokré několik hodin i dnů.

Blatníky

Silničáři, festkaři a milovníci jednoduchosti a úzkých plášťů mohou nesouhlasit, ale blatníky jsou základ. Zvlášť přední kolo má smysl řádně zabalit co nejdelším blatníkem. A délka se zde doopravdy počítá, pokud vám bude přední blatník končit příliš vysoko, pak můžete s mokrými botami počítat. Blatník lze navíc doplnit gumovou zástěrkou (alternativně vyrobenou z kusu PET lahve), která funkci blatníku ještě vylepší.

Pokud jedete bez blatníku, pak platí, že čím širší plášť, tím více vody na nohavicích. Úzké silniční pláště cákají jen málo, zvlášť při pomalejší jízdě.

wp_20161110_13_41_58_pro

S kvalitními blatníky můžete vyrazit hned, jak přeháňka skončí.

zasterka_predni_kolo

Příklad kvalitního blatníku se zástěrkou.


Pozor na věci

V tom, co je důležité při dešti chránit, před oblečením rozhodně předřazujeme obsah brašen. Pokud si své věci dáváte volně do košíku, pak je vždy dobré mít s sebou někde zastrčenu alespoň jednoduchou igelitku přiměřené velikosti. Když sprchne, tak své věci zabalíte právě do ní a ani případné odletující kapky vám vaše cennosti neušpiní.

vk_elektrokolo_kosik

Do košíku vkládejte za deště své věci raději zabalené do igelitky.


Pokud používáte speciální cyklistické brašny, tak ty voděodolnost zpravidla zajišťují. Ty své ale rozhodně ještě prověřte. Slabým místem bývají namáhané švy (hlavně ty spodní) a zapínání. Do města zpravidla nepotřebujete stoprocentní vodotěsnost třídy „Ortlieb“, ale standardem jsou zakryté nebo voděodolné horní zipy. Kabely s velkým krytem přes zapínání odrazí déšť lépe než tašky s volným zapínáním určené spíš pro nákupy. Konečně, právě do solidní brašny si můžete dát suché převlečení nebo boty.

Nesmírně nápomocným doplňkem je nepromokavý kryt sedla, pokud tedy kolo za deště parkujete na ulici. Minimálně postačí menší igelitka, kterou vozíte zastrčenou do sedla, případně koupací čepice či igeliťák se zatahovací šňůrkou. Existují ale i speciální kryty, které uspokojí každého estéta. U nás nejsou příliš rozšířené, ale při návštěvě zahraničních měst je můžete v rámci reklamních akcí dostat zdarma, nebo je dokonce po příchodu najít natažené na sedle svého kola. A pozor, dle zkušeností se speciální kryty sedel (i ty levné za pár korun), poměrně hodně kradou.

Je zima a prší

Je chladno a vytrvale prší. Prochladnutí rozhodně nepodceňte a dobře se oblečte. Zároveň ale budete šlapat a po chvíli se zahřejete, počítejte s tím a nepřehánějte to. Také záleží, jak dlouho a jakým terénem jedete.

Rozhodně je dobré nezapomenout na dobré rukavice, čepici (nebo šátek pod přilbu) a něco na krk. Když vaše oblečení vydrží nějaký ten déšť, bude to lepší. Mně na podzim dobře slouží vlněný svetr, šála i lehká vlněná bunda. Když prší více, tak vlněnou bundu nahradí gore-tex, nebo pořádný kabát, případně ještě pončo na vrch.

A nezapomeňte vrstvy sundávat, pokud vám začne být vedro a měli byste se potit! Lepší na nic nečekat, svetr dát do brašny a nechat si pouze bundu.

Co nepromokavého na sebe

Cyklistické a sportovní obchody nabízejí rozmanitý výběr cyklopláštěnek. Jednorázový „kondom“ může být nouzovým řešením pro chvíle, kdy se zapomenete chránit jinak a pokud ho máte kam dát (a nezapomínáte na něj), nijak vás nezatíží. Pro běžné ježdění na kratší vzdálenosti (a menšími rychlostmi) se hodí pláštěnka typu pončo, co nejdelší, aby zakryla exponované horní strany stehen a kolena. Speciální cyklistické pláštěnky se napínají přes ruce až na řidítka, fungují ale dobře jen při opravdu pomalé jízdě.

Cyklistické pončo a jiná protidešťová výbava v akci (a taky Xtracycle).


Skuteční každodenní praktici si zpravidla našli vlastní řešení, které se bez pláštěnky obejde. Nepromokavá větrovka a kalhoty na převlečení nesníží požitek z jízdy. Saka mívají často tu překvapivou vlastnost, že na nich opršení prostě není vidět, dokud vám tedy nekape ze šosů. Existují (a už i v Praze se dají koupit) i speciální modely pro městské cyklisty. Místo deštníku poslouží klobouk. Ani plstěný jarník obvykle neproprší dřív než za půl hodiny, což pro cestu do práce zpravidla stačí.

Na nohy se dají sehnat nepromokavé kalhoty či návleky. V Nizozemsku jsou oblíbené například poměrně volné šusťáky na gumu, které si jednoduše přetáhnete přes běžné kalhoty. Šusťáky sice promoknou, ale ty po dojezdu stáhnete a běžné oblečení je vcelku suché.

A konečně, nic nepotěší tak, jako v práci uschované suché oblečení na převlek, a horký čaj, kafe nebo čokoláda po příjezdu.

vk_oklepat

Deštník je možnost, ale jen pro pomalou jízdu.


Jízdní styl

Za deště a na mokré vozovce musíte trochu uzpůsobit styl své jízdy. Máte-li ráfkové brzdy, pak po namočení ráfků počítejte s výrazně horším brzdným účinkem. Brzdy se dají držet „v pohotovosti“ občasným jemným „pumpováním“, kterým je osušíte. Když ale potřebujete prudce zabrzdit, výsledek stejně nebude stoprocentní.

Obecně není dobré projíždět louže. Mohou být hlubší, než čekáte, a před pocákáním nohou pak neochrání ani blatník se zástěrkou. Na jejich dně se také shromažďuje více sajrajtu, který se až příliš snadno přenese na spodek vašeho kola. V neposlední řadě mohou louže, zvlášť ve vedlejších ulicích, ukrývat překvapení typu střepů či vypadlé kostky. Stav pražských komunikací vás tak za mokra posune na bezpečný metr od kraje jaksi samovolně. Jezděte ale předvídatelně, neměňte prudce směr jízdy před každou louží.

jm_louze_mariannske_hradby

Pokud se takováto díra zcela zaplní vodou, pak vás lehko může stát nejen výměnu duše, ale i celého ráfku.

vk_louze

Dlouholetá louže na páteřní cyklotrase každodenní dojíždění příliš nepodpoří. Na infrastruktuře je co zlepšovat.


Zvláštní pozor si dejte na tramvajové koleje. Za mokra si na nich dovolte jen desetinu toho, co za sucha. Záleží také na směsi, z jaké máte plášť předního kola. Některé (zejména značkové) pláště drží překvapivě dobře, jiné na kovu kloužou jak na namydlené podlaze. Tramvajové koleje proto přejíždějte zásadně bez zatáčení, i za cenu zpomalení nebo nadjetí si do levé části pruhu. Za mokra bývá podobně zrádné také napadané listí a hladké dřevo.

Změňte trasu

Mokré počasí může ovlivnit i vaší trasu: za deště (a to i když hojně pršelo třeba před několika hodinami) se nevyplatí používat cesty s nezpevněným povrchem: jindy pevné a příjemné cesty se mohou proměnit v bezedné bažiny. V mnoha případech se dá kritický úsek objet za cenu zajížďky. Pokud je takových úseků povícero a silně vás obtěžují, najděte si pro případ mokra alternativní trasu po asfaltu. Přece jen — mokré oblečení uschne; bláto samo od sebe nezmizí ani z oblečení ani z kola.

Občas se také vyplatí zvolit méně rušné úseky. Voda odlétávající z předjíždějících aut nebo zásah z louže, kterou projel kolem jedoucí autobus, nejsou nic příjemného. To platí i o stezkách vedoucích těsně kolem rušných komunikací. Nechvalně proslulá je v tomto ohledu například cyklostezka na Hlávkově mostě, jehož nekvalitní povrch vytváří potenciál pro mnoho louží, ze kterých můžete dostat sprchu.

Zvolte jiný čas

Ráno se vám to podařit nemusí, ale při cestě z práce můžete často bez problému půl hodinky či hodinku počkat, než déšť ustane. Dobrými rádci jsou v tomto meteorologické radary (např. http://radar.bourky.cz/), ze kterých se zakrátko naučíte dobře odhadovat, za jak dlouho právě zuřící bouřka přejde. Pro předpověď lze používat i množství mobilních aplikací. V Česku bývá asi nejspolehlivější předpověď ČHMU, mnoho lidí ale oceňuje intuitivní hodinové zobrazení norského meteorologického institutu. Konečně, když už od rána prší nad všechny přijatelné meze, můžete si cestu zkrátit metrem nebo protentokrát vynechat. Nemusí se jezdit úplně vždy, zvlášť pokud byste měli přijet na místo určení otrávení a zbědovaní.

meteogram_yr

Nezapomínat na světla

Na podzim se brzy stmívá, světla tak potřebujete téměř vždy (pokud jezdíte někam později odpoledne). Večer a v noci to je samozřejmě bez diskuze. Navíc se občas vyplatí i během dne: pokud začne nějaká pořádná slota a vše kolem potemní. Zvláště pokud jezdíte v provozu, tak zvažte na podzim a zimu pořízení kvalitního osvětlení. Viditelnost je nižší a cyklistů v ulicích ubývá, safety in numbers vám na podzim nehraje do karet.

Prislusenstvi_Reelight-SL120-přední_jpg-3614720340-800x800_citybikes

A po období dešťů…

Po deštích se trochu podívejte na své kolo. Jestli jste jezdili po rozbahněných cestách, tak stojí za to kolo zespoda umýt. Kápněte do řetězu olej, který se nejspíš vymyl, a zkontrolujte, zda jste ještě spokojení s chováním brzd (když už to neděláte jindy).


Více našich návodů najdete v horním menu „Jak na kole„.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Zasterka na blatnik je fajn, jen je dost problem ji nekde sehnat. Nevite nekdo, kde se da poridit?

  2. Kdybyste o nákupu v retrocyklo někdo uvažoval, napište. Rád bych se podělil o poštovné, které to v tomto případě docela prodražuje. Našel jsem tam i odrazky do pedálů, které jsem někde poztrácel. Sice bych je možná sehnal i jinde, ale např. v mém oblíbeném internetovém obchodě s kamennou pobočkou v Praze Kobylisích je nemají.

    Mimochodem, existuje v rámci cyklistické komunity nějaká inzerce, kde by takovou poptávku/nabídku mohl člověk uplatnit? Tenhle server má spíš asi trochu jiné zaměření, ale ani v rámci cyklistesobe jsem nic takového nenašel.

    Článek samotný není špatný, ale trochu mne zklamalo, že jsem něco velmi podobného četl loni nebo předloni. Možná i totožné formulace. Asi jsem toužil najít něco pro pokročilé, protože kluzké koleje už jsem si vyzkoušel, jak mokrý povrch sežere světlo, vím taky. Opakovaně ale bojuju se zamlžováním brýlí, za deště výrazně zhoršeným. Taky bych rád nějaké rady, jak bezpečně vyzkoušet, jakou rychlost si za mokra lze ještě dovolit a jestli se dá nějak poznat, kdy je to na hranici pádu a předejít tomu.

  3. Martin: ano, je to náš standardní návod jen mírně upravený. Příště se pokusím přidat i nějaké specifičtější nové rady pro stálé čtenáře.

    V Retrocyklo nakupuji docela pravidelně (cca každý půl rok).

  4. Zasterky budou evidentne nedostatkove zbozi, retrocyklo ani citybikes je nemaji skladem.

    Tak kdybyste je nekdo nekde objevil, tak dejte vedet. Klidne se i podelim s naklady na postovne, jsem z Prahy (P4,P5).

    Zatim to resim kusem vyrezane petky, kterou izolackou zafixuji ke konci blatniku. Je to funkcni, ale nevzhledne.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Kličkujeme uličkami IV. – labyrintem Vltavské :)

Stavba kolektoru uzavřela podjezd Hlávkova mostu – jediný legální cyklistický průjezd mimo provoz mezi dolními..více

Registrací jízdního kola proti krádeži? :)

Na přání našeho čtenáře přinášíme krátký článek o možnostech registrace jízdních kol do evidence vlastníků. Jak taková..více

Kličkujeme uličkami III. – na Petřiny 6

Stoupání ze Střešovic na sídliště Petřiny. Po hlavní (tedy ulicemi Střešovická a Na Petřinách) je..více

Poprvé na kole po Praze 1

Jaro je opět tady a s ním i náš pravidelný příspěvek pro ty, kteří zvažují..více

Kličkujeme uličkami II. – napříč Vinohrady :)

Ve druhém pokračování série o doporučených průjezdech se podíváme do Vinohrad. Síť zdejších jednosměrných vedlejších..více

Aplikace: které kolo si vybrat do Prahy? 9

Jaké kolo do města? Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru