Plastová stezka

Je tomu 16 měsíců od chvíle, kdy dceřiná společnost VolkerWessels nizozemské stavební společnosti KWS přišla s myšlenkou radikálně změnit výstavbu silnic. Namísto dlouhé výstavby v měsících, či letech, jak ji zvláště u nás dobře známe, by se nově mohlo jednat o dny či týdny. Beton s asfaltem jdou stranou, nastupuje éra plastu.

Projekt PlasticRoad je modulární design prefabrikovaných dílců z recyklovaného plastu. Ty jsou uvnitř duté, vyztužené žebrováním. Takové LEGO ve větším měřítku. Dutý návrh umožní vedení sítí, jako potrubí a ložené kabely, vyhřívání vozovky, technologie pro generování energie z provozu atd. Skrze drobné perforace dílců je umožněn okamžitý odvod srážkové vody z povrchu vozovky. Samotné dílce by pak měly být po dosažení životnosti 100% recyklovatelné.

pl1

Multifukčnost plastového dílce.

Jak se bude chovat v praxi?

Takováto forma provedení vozovky je zcela unikátní. Vše je ale teprve ve stádiu konceptu. Od prvního ohlášení uplynul více než rok. Prvních šest měsíců se hledali partneři do projektu. Těmi se stali Wavin, výrobce plastových potrubních systémů a Total, zpracovatel uhlovodíků všeho druhu. Ti přispějí svým know-how pro tvorbu vhodného materiálu.

Vyvstává totiž velká spousta otázek, jak se zajistí přilnavost pneumatik k plastovému povrchu? Jaký bude účinek solení v zimě? Nebo se mu budou chtít vyhnout interním vyhříváním? A co křehkost plastu v mrazu? Nebo odolnost proti UV záření, na které jsou plasty citlivé? Či rezonance velkého pružného dílu a jeho vibrace při dynamickém zatížení? Samotné hladké spojení dílů a možné vzedmutí celé silnice při zvýšené hladině spodní vody také budí otázky.

Od února 2016 pak probíhá samotný vývoj. V roce 2017 by měl vyrůst první fyzický zkušební úsek cyklostezky, zatím nebylo specifikováno kde. Několik nejmenovaných měst v Nizozemí již však údajně nabídlo lokace pro pilotní projekt. Do budoucna je v plánu otestovat i použití pro rezidenční úseky silnic, ostatní městské komunikace, dálnice a dle slov společnosti eventuálně i letištní plochy. Smělými cíli se nešetří.

pl2

Koncept pro cyklostezky i silnice.

S myšlenkou přišli zakladatelé projektu Anne Koudstaal a Simon Jorritsma. Pro dodavatele dnešních cest je asfalt dobrým produktem, zvládnutým a zavedeným. Ze strany klientů však narůstají požadavky na schopnosti infrastruktury: životnost, krátkou dobu výstavby a oprav, užití mechanizace a záboru v prostoru i čase.

Výměna bloku plastové cesty.

Slibná budoucnost?

Kdo by nebyl rád za konec hluku pneumatických kladiv nad ránem a několikadenní uzavírky cest pro výměnu vedení v podzemí, pokud by jen stačilo zvednout plastový dílec, provést výměnu a položit jej zpátky, či vyměnit za nový.

Aby byla zmíněna čísla, projekt si klade za cíl finančně menší náročnost na výstavbu silnic, jako i snížit ekologickou náročnost. Plastové dílce by měly být 4x lehčí než běžné skladby vozovek, tím by stačila i lehčí mechanizace. Zároveň se má životnost vozovky proti živičným krytům zvednout 3x a doba výstavby naopak snížit o 70 %.  To jsou však jen vzletné cíle, na jejichž případné naplnění budeme muset ještě rok počkat. Zatím jsou ve vzduchu jen samé otázky.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Jak na to koukám, tak hlavní výhoda je, že je to asi samonosné , nebo ne ?

    Jinými slovy nepotřebuje to ani tak mohutné základy.

    Na druhou stranu si nejsem úplně jistý co by se dělo, kdyby třeba na takové silnici začala brzdit kolona náklaďáků, jakou odolnost v tahu má taková silnice :)
    Zatáčky asi taky nebudou všude normované ale to by se asi dalo vychytat formou.

    Jinak to vypadá pěkně..

  2. Po nedobrých zkušenostech s konstrukcí pražských tramvajových tratí pomocí prefabrikovaných BKV panelů jsem docela skeptický ohledně použití pro těžká vozidla. Ale cyklostezky by z toho mohly být moc pěkné :-)

  3. Pobavil mne komentář o snadné výměně bloku (panelu) cesty doplněný ilustrativním obrázkem. Pokud mají ty bloky k sobě dosedat, jak chtějí při výměně rozpojovat a zase spojovat ty roury a kabely, které uvnitř vedou? Buď nepůjde měnit jednotlivé dílce uprostřed vozovky anebo musí všechno vést pod tím a ne v tom.

  4. Milan: Taky mě napadlo, jak vyzvednout prostřední díl, prošitý potrubím. Ale nekaž příběh pravdou.

  5. Milan, no není tomu asi až tak :)
    Stačí se podívat, v jakém principu / dle jakých norem jsou dnes vedení “ vedena“.
    Pravděpodobně se nikdy nebude moc jednat o rozvod vody, v našich podmínkách moc mělko a plynu opět moc mělko ve smyslu bezpečnosti. Čili pravděpodobně to budou v zásadě kabely proud, data vedené v trubkách a tu půjde „vytáhnout“.
    Podle mě to co je vidět na obrázku je ve skutečnosti “ šachta, kolektor“ který je součást panelu a skrz který se bude protahovat vedení…….

  6. Právě datové kabely není rozumné často přerušovat a pokud by se měl kvůli výměně jednoho bloku vytáhnout třeba kilometr kabelu, ale i třeba jen 100 metrů, začíná to být značně komplikované.

    Nakonec i podstata zmíněných kolektorů je v tom, že kabely se mění, zatímco kolektor zůstává, tedy opačný přístup než očekává plastová vozovka.

    Mít spojku u každého bloku (panelu) je podle mne nesmysl. To už je lepší uložit vedení pod panel, ideálně do kolektoru.

    Taky by musela být na vedení rezerva na vytažení ven a rozpojení mimo vozovku. Anebo by se musely budovat po nějakých úsecích šachty, kde by se vedení rozpojovala.

    Celkově mi to přijde rádoby hezké a multifunkční, ale v praxi komplikované.

    Další věc je, že ne všude vede ulice rovně (ve smyslu horizontálním i vertikálním). Oproti tomu má litý beton nebo asfalt výhodu v přizpůsobení, které u panelů z jakéhokoli materiálu jsou problém. Když vidím, jak se v ČR propadají i cyklostezky, tak pochybuji, že dokážeme připravit kvalitní podklad pro rozměrné panely.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Tři různé longtaily 2

Jak jsem slibil, představím tři různé longtaily, se kterými mám dlouhodobé zkušenosti. Elektrifikovaný citybike se..více

Co musíte vědět před pořízením longtailu 12

Když chcete po Praze vozit na kole víc než svůj zadek, notebook a triko na..více

Přání do nového roku 2

28. 12. - redakce - Inspirace
Redakce Prahou na kole přeje všem svým čtenářům i ostatním obyvatelům Prahy co nejvydařenější nový..více

Slunovratová cyklojízda do Bajkazylu: Jaká byla? 3

21. 12. - Michal Dub - Inspirace
Je půl patý ráno, zvoní budík, venku je tma a přibližně  -5 stupňů. Nezní to..více

High Line v New Yorku, Low Line v Helsinkách 1

Hlavní vlakové nádraží ve finských Helsinkách spojovala s nákladním přístavem v západní části města železniční..více

Aplikace pro vás a váš bicykl :)

08. 12. - Michal Dub - Inspirace
Dá se říct, že život bez aplikací na telefonu lze zvládnout, jelikož již samotná jízda..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru