Lednové jednání pražské cyklokomise: schváleny standardy městských cyklotras

vk_magistrat
Na lednové cyklokomisi se hodně dohadovalo a hodně projektovalo, trvala tak obvyklé 2,5 hodiny i přes velmi rychlé proplutí tradičně pomalým bodem „plnění úkolů“. Zase tolik se toho ale nevyřešilo, nebude to tedy dnes dlouhé.

Cykloobousměrky na Praze 1 jsou evergreenem. To raději budete házet hrách na stěnu, než aby se k tomu byť jen vyjádřili. Zkusí se to znovu. Jestli chcete, ptejte se za občany. Návrhy dostali už před rokem.

Schvalovacím procesem prochází tzv. severovýchodní cyklomagistrála: ambiciózní spojnice Balabenky (A26), Hloubětína, Kbel a Horních Počernic, vedená podél železniční trati 231. Vznikne-li, bude to první pražská cyklistická superdálnice.

Dozvěděli jsme se, že v roce 2016 se fakturovalo celkem 670 stojanů (městských podkov). Půjde o více než stovku míst, víte-li o nějakých, pošlete nám o nich informace, případně fotky (na mail redakce@prahounakole.cz). Vložíme je do mapy.

Byli jsme seznámeni s realizacemi roku 2016. No, nakonec něco vzniklo (přehled sem také snad brzy někdo dá). Zhoršení jsme zaregistrovali jen pár, tím hlavním je rušení třetiny cykloobousměrek v Karlíně. Do 10. 2. proti tomu můžete napsat připomínku (více zde).

TSK informovala, že na letošek je k realizaci připraveno asi devět investičních akcí, s náklady kolem 50 mil. Kč. Stále jde o mix záležitostí historických a požadavků městských částí. O podrobnostech napíšeme určitě později.

Velká debata se vedla o vedení trasy A18 ze Sedlce do Suchdola. Během půlhodiny, kterou tento bod zabral, jsem získal dojem, že je řada členů komise poněkud nevybouřena, co se projektování týče. Nakonec se schválilo to, s čím se přišlo. Možná, kdyby si ti, které to zajímá, před komisí udělali domácí úkoly (tj. načíst si dokumentaci a nejasnosti vyřešit s autorem studie separátně), tak jsme skončili o dvacet minut dřív a já s členy komise stíhal alespoň jedno pivo.

Další velká, nicméně zcela důvěrná, debata se vedla ohledně bikesharingu. V tomto bodě jsem vázán mlčenlivostí, nemám ale dojem, že bych se dozvěděl něco toxického. Okolnosti soutěžního dialogu ponechám specialistům na procesy. Mé osobní obavy ohledně bikesharingu směřují především vůči jeho omezené použitelnosti, bude-li systém čistě stanicový. Polohy stanic jsou v úvodní studii od ČVUT navrženy v podobě vykostěné Prahou 1, v historickém centru víceméně pouze ke stanicím metra, a to ještě ne ke všem. (Velká vzájemná vzdálenost stanic a díry v pokrytí byly jedním z faktorů, který pohřbil bikesharing v Seattlu).

Na mojí blbou otázku, proč je systém navržen jako čistě stanicový, když nám tady už tři roky funguje jistý systém bezstanicově, jsem dostal odpověď, že to je v souladu s přípravnou studií. Zkušenosti z provozování dosavadních systémů prý prokazují, že stanicové systémy jsou lepší než bezstanicové. K přípravě studie jsme se mohli vyjádřit během přípravy (pokud jsme byli v pracovní skupině, což jsem nebyl, nemůžu být všude), tedy také nedělám všechny domácí úkoly. Závěr je každopádně ten, že Praha stoprocentně zadá „těžký“ bikesharing s pouze stanicovým systémem.

Už mimo tento bod představila Rekola svůj vývoj a rozvoj projektu pro rok 2017. Rozjezd budou mít 20. března. Od Prahy 1 mají trvalé stížnosti na odkládání kol na nevhodných místech. Fungování na Praze 1 tedy bude nějakým způsobem omezeno tak, aby odkládaná kola nepřekážela. Praha 1 roky odmítá zřizovat na svém území stojany pro kola  a pak si stěžuje, že lidi parkují kola mimo stojany. Nevím, jak takovou úroveň pokrytectví nazvat. Myslím, že přístup Prahy 1 ke kolům narušuje fungování cyklistické dopravy systematicky v celoměstském měřítku. Domnívám se, že jsou si toho vědomi a dělají to už vyloženě schválně. Podle mě má proto magistrát plné právo vytipovat místa, kde může stojany umístit bez ohledu na městskou část, protože tohle už je prostě příliš.

Automatické sčítače cyklistů mají nový web (podívejte se zde). V červnu bude podepsána nová smlouva na provozování městských sčítačů. Máme sesumírovat požadavky, které mají sčítače po obnově plnit (což jsem udělal).

Byli jsme informováni o přípravě nových Technických podmínek pro navrhování cyklotras (TP 179). Dokument by měl být dokončen v únoru. Paradoxně mají celou cyklodopravu obsáhnout jedna TPčka a je zájem, aby nebyla příliš dlouhá, zatímco (jak si z čísla dovedete dovodit), jiné aspekty dopravy řeší desítky a stovky dílčích dokumentací. A pak v téhle zemi něco navrhujte.

TSK navrhla vznik pracovní skupiny, kde se budou řešit konkrétní projekty. Scházet by se měla každých čtrnáct dnů. Tak popojedem.

Konečně jsme také schválili standardy páteřních a hlavních cyklotras. Dokument obsahuje požadavky na výhledový stav cyklotras. Až si je přečtete, uvidíte. A třeba se k tomu za 20-30 let doprojektujeme.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře

  1. Ještě bych doplnil, že stejný přistup jako Praha 1 má i Praha 3. Bohužel. Akorat v minulém týdnu zamítli náš návrh cykloopatřeni v úseku Jana Želivského – Jeseniova. Čekali jsme to, ale i tak se to zkusilo…

  2. Stanicový bikesharing – dá se diskutovat, zda to není příliš drahé, ale stanicový systém mi osobně nevadí.

    Problém v Praze bude, že stanicový bikesharing nebude mít stanice.

  3. pozn. Rekola mají obrovskou přednost zejména na poslední míli, takže obvlášť na Praze 1. Zajímalo by mě proto, zda-li si opravdu někdo reálný na „nevhodně“ odložená kola stěžoval, zda-li nebyl sám, a zda-li mu (jim) Praha 1 navrhla nějaké rozumné řešení… (protože další vytěsňování reálného života ze skanzenu Prahy 1 bude časem pohroma, jestli teda už dávno není..) :-(

  4. Ona je to hlavně otázka nějaké větší správní reformy pražských MČ. Praha 1 na všech polích ukazuje, jak to zcela nefunguje. Na Praze 1 je příliš mnoho peněz a příliš málo občanů, zvláště těch, kteří tam přímo bydlí a nejsou jen formálně přihlášeni, na to, aby nebyla jistota, že se tam vždy nenajde koalice lidí, kterým jede především o ty peníze a nikoliv o rozvoj MČ. Byla by potřeba celková reforma, znovudefinování hranic MČ, včetně volebního systému do zastupitelstvev a volby a pravomocí starostů.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 2

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více

ÚOHS rozhodl o stížnosti Rekol, DPP podává rozklad 9

Rekola na své facebookové stránce informovala, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že..více

Pražská cykloopatření ze vzduchu 7

Institut plánování a rozvoje zveřejnil čerstvou ortofotomapu z léta 2016. Využili jsme jejího detailu, abychom..více

Cykloboxy u Centra Chodov 26

Centrum Chodov, jedno z největších pražských obchodních center, zřídilo dvě nová parkoviště jízdních kol. Jejich..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru