Salámová metoda: můžeme si ji dovolit?

Publikováno: 11. ledna. 2017, 1 min. čtení
Publikováno: 11. ledna. 2017, 1 min. čtení

Připravili jsme pro vás sérii dvou komentářů k salámové metodě stavby cyklistické infrastruktury. Dnes vychází text Jiřího Motýla. Zítra na něj naváže Vratislav Filler.


Salámová metoda. Tedy stavba cyklistické infrastruktury stylem: „Postavme to, kde to zrovna jde, ono se to ve funkční ucelenou síť jednou propojí.“ V Praze ji známe moc dobře a máme ji všude. Osamocené červené boxy v křižovatkách jsou již dlouho standardem, různě rozkouskované cyklopruhy a cyklostezky pofidérní kvality také najdeme leckde.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_01

1/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře, takto to začalo. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Mohl bych tu argumentovat, jak to stávajícím cyklistům pomáhá, a jak až se to jednou propojí, bude to ještě užitečnější pro všechny. O tom všem jsme již psali mnohokrát. Občas se i něco propojuje, i když leckde šnečím tempem a po náhodných bojích. Jinde to ale narazilo na své limity, třeba ve Střešovicích.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_02

2/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Prostou skutečností je, že běžná veřejnost posuzuje cyklistickou infrastrukturu a její přínosnost podle toho, co v ulicích potkává a nezajímá se o plány, co z toho bude za deset, dvacet let nebo vůbec někdy. Zajímá ji, jak se to dá využít nyní.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_03

3/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

A pohled do pražských ulic po osmi letech salámování je zoufalý. Tohle se nedá považovat za funkční celek, což všichni dobře vědí. Při neznalosti věci se tomu dá leda tak vysmívat. Při znalosti věci v těžké defenzivě vysvětlovat, omlouvat se a vytahovat sem tam lepší příklady.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_04

4/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Jak dlouho budeme moci takto pokračovat, než někdo přijde a řekne: „Tolik cyklopruhů a boxů jste namalovali, tolik barvy a milionů vyplýtvali, a nic z toho. Není lepší se na to vykašlat?“ No a v zásadě to bude pravda.

Existuje nějaký plán toho, kdy se co propojí a ví se, co je právě akutní? Ne. Všechno závisí pouze na aktuální podpoře a naladění. Teď to zrovna vypadá lépe, plány na další rok existují, standardy se připravují. Vydrží to ale?

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_05

5/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Často se také na něco „zapomene“ z nepozornosti. „Jéje, tady měla vést cyklostezka? Ale ono už to má EIA, územní rozhodnutí, cokoliv… a přece kvůli cyklopřejezdu nebudeme brzdit stavbu tramvaje pro celé sídliště o další dva roky.“

Ano, já tomu rozumím. Pokud to ale město myslí s cyklistickou dopravou vážně, tak skutečně nutně potřebuje cestovní mapu a příklady dobré praxe. Cyklopruhy v Bubenské budou skutečně vyhozenou barvou, pokud se nenapojí rozumně na Hlávkův most. A pokud máte veřejnosti vysvětlovat, k čemu jsou dobré, tak potřebujete říct i něco jako: „Za tři roky se dodělají až k Hlávkovu mostu, vznikne tam nájezd na cyklostezku, a bude to dávat všem smysl.“ Ten projekt existuje, podaří se ale někdy v dohledné době realizovat? Nevíme.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_06

6/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

V Praze se zkrátka poměrně úspěšně uchytila metoda: přidávejme něco pro kola, když někde něco rekonstruujeme, nebo když to zrovna jde. Salámová metoda začala kupodivu fungovat. My ale nepotřebujeme občasné lány podřadné infrastruktury, co se zrovna někde povede prosadit, to je krapet zbytečné vyhazování financí. Klidně ať kusy salámu takto dále vznikají, cílem tohoto textu není říci, že se máme na podporu cyklistické dopravy zcela vykašlat. Je ale důležité připomínat, že potřebujeme salám systematicky doplňovat kvalitním řešením kritických míst. A to se až na výjimky neděje.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_07

7/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Salámová metoda tu funguje osm let a již před čtyřmi lety jsme tu psali, že je třeba začít řešit i křižovatky. Myslím, že osm let je dost dlouhá doba na to, abychom viděli, že salámová metoda sama o sobě komplexní infrastrukturu nepřinese. Že je potřeba větší aktivita, snaha, péče o detaily, pečlivé doplňování salámu.

Osobně se přimlouvám za to, ať se klidně s některými projekty dva roky posečká, pokud to bude znamenat skutečně lepší řešení pro kola. Polovičatými krůčky se dělá investicím do cyklistické infrastruktury opravdu medvědí služba. Je pak jen otázkou času, kdy někdo začne podobné investice zpochybňovat jako celek a volat po jejich zastavení. A pokud se nepodaří salámy skutečně dovést do funkčního celku, tak to bude i volání legitimní.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_08

8/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Takovýto by měl být jednou výsledek. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Občas se projeďte po vzniklých stezkách s představou, že jste doposud Prahou na kole moc nejezdili a tato nově vzniklá stezka u vašeho domu vás třeba měla nalákat, že to má nějakou cenu, že to jsou dobře utracené peníze. Kolik pražských cyklistických projektů z posledních let by vás přesvědčilo? Jezdili byste po vyzkoušení úseku po Praze dále, nebo byste kolo zase schovali a říkali si, k čemu to má být?

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Brahma 11. 1. 2017, 23:20

1. Salámová metoda nahrává odpůrcům cyklistických opatření, protože ukáží co to stojí, jak to překáží a jak je to k ničemu.
2. Cyklisty zoufale štve, když se upraví něco, co upravit v podstatě skoro nepotřebuje a hned vedle je zoufale nebezpečná a skoro neprůjezdná křižovatka. Třeba Heřmanova x Bubenská oproti nájezdu na Hlávkův most.
3. Salámová metoda se spojuje tak pomalu, že už skoro všichni ztrácejí naději, že se to někdy uskuteční.

David 12. 1. 2017, 09:55

A v podmínkách Prahy známé nějaké jiné a dosažitelné řešení, než salám? Polovina Pražanů na kole nikdy neseděla a sedět nebude (na rozdíl od auta) takže nadpoloviční podporu voličů nikdy nezískáte. Z toho zbytku co si někdy na kolo sedl se většina bojí nehody, 60 % lidí se bojí a kolo a pravidelně jich vyjede tak 30 % z celkového počtu obyvatel, z toho je ještě otázkou jak, a kam. Je reálné, aby se za takovýto "reprezentativní vzorek" politici prali do krve jinak, než že občas pustí chlup třeba na nějakou tu rekreační záležitost? V tomto světle se mi např. přístup MČ P1 zdá být zcela pragmaický a z hlediska populismu i snadno pochopitelný...

josuk 12. 1. 2017, 21:49

Domnívám se, že salámovou metodu momentálně hodně využívají tramvaje.. :-( vytrčené mysy s vysokými obrubníky (vzor Bělehradská standardem), dlouhé čekací doby na semaforech zejména pro chodce, vysoká, normálně skoro nepřekonatelná zábradlí.. atd.
Asi ta opatření omezují IAD, v pořádku, ale s vaničkou se vylévá imho i cyklodoprava, a tím cyklodopravě naklonění voliči :-( .. Protože v tom nejde jezdit ani na kole a např. když se dnes v zástavce zastaví tramvaj (ošetřování cestujícího, porucha dveří) tak neprojede v případě mysu vůbec nikdo.. :-( (btw. prý má Praha kupovat nějaké nové tramvaje, že? ;-))

Vratislav Filler 13. 1. 2017, 08:22

Josuk: Zastávka do vozovky je bariérová, cyklovídně tam problematizuje svaz nevidomých, mys tedy nakonec tak nějak zbývá. Snažíme se ale vysvětlit, že to je kontraproduktivní i pro tramvaje. Kde je na to místo, může vzniknout ostrůvek s průjezdem cyklistů za ním, tam si ale zase Policie zpravidla naporoučí kilometr zábradlí.

Dlouhé čekací doby pro pěší jsou dané požadavky na procpání maxima IAD. Rychle a plynule jezdící tramvaje jsou potřeba, hlavně jsou potřeba nové trati (což je teď poněkud problém).

Za Auto*mat jsme v kontaktu s DPP a snažíme si ty věci vyjasňovat.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Salámová metoda
Je salám nepoživatelný?
Názory,

Je salám nepoživatelný?

12. ledna. 2017, 1min. čtení6