Salámová metoda: můžeme si ji dovolit?

Připravili jsme pro vás sérii dvou komentářů k salámové metodě stavby cyklistické infrastruktury. Dnes vychází text Jiřího Motýla. Zítra na něj naváže Vratislav Filler.


Salámová metoda. Tedy stavba cyklistické infrastruktury stylem: „Postavme to, kde to zrovna jde, ono se to ve funkční ucelenou síť jednou propojí.“ V Praze ji známe moc dobře a máme ji všude. Osamocené červené boxy v křižovatkách jsou již dlouho standardem, různě rozkouskované cyklopruhy a cyklostezky pofidérní kvality také najdeme leckde.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_01

1/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře, takto to začalo. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Mohl bych tu argumentovat, jak to stávajícím cyklistům pomáhá, a jak až se to jednou propojí, bude to ještě užitečnější pro všechny. O tom všem jsme již psali mnohokrát. Občas se i něco propojuje, i když leckde šnečím tempem a po náhodných bojích. Jinde to ale narazilo na své limity, třeba ve Střešovicích.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_02

2/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Prostou skutečností je, že běžná veřejnost posuzuje cyklistickou infrastrukturu a její přínosnost podle toho, co v ulicích potkává a nezajímá se o plány, co z toho bude za deset, dvacet let nebo vůbec někdy. Zajímá ji, jak se to dá využít nyní.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_03

3/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

A pohled do pražských ulic po osmi letech salámování je zoufalý. Tohle se nedá považovat za funkční celek, což všichni dobře vědí. Při neznalosti věci se tomu dá leda tak vysmívat. Při znalosti věci v těžké defenzivě vysvětlovat, omlouvat se a vytahovat sem tam lepší příklady.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_04

4/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Jak dlouho budeme moci takto pokračovat, než někdo přijde a řekne: „Tolik cyklopruhů a boxů jste namalovali, tolik barvy a milionů vyplýtvali, a nic z toho. Není lepší se na to vykašlat?“ No a v zásadě to bude pravda.

Existuje nějaký plán toho, kdy se co propojí a ví se, co je právě akutní? Ne. Všechno závisí pouze na aktuální podpoře a naladění. Teď to zrovna vypadá lépe, plány na další rok existují, standardy se připravují. Vydrží to ale?

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_05

5/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Často se také na něco „zapomene“ z nepozornosti. „Jéje, tady měla vést cyklostezka? Ale ono už to má EIA, územní rozhodnutí, cokoliv… a přece kvůli cyklopřejezdu nebudeme brzdit stavbu tramvaje pro celé sídliště o další dva roky.“

Ano, já tomu rozumím. Pokud to ale město myslí s cyklistickou dopravou vážně, tak skutečně nutně potřebuje cestovní mapu a příklady dobré praxe. Cyklopruhy v Bubenské budou skutečně vyhozenou barvou, pokud se nenapojí rozumně na Hlávkův most. A pokud máte veřejnosti vysvětlovat, k čemu jsou dobré, tak potřebujete říct i něco jako: „Za tři roky se dodělají až k Hlávkovu mostu, vznikne tam nájezd na cyklostezku, a bude to dávat všem smysl.“ Ten projekt existuje, podaří se ale někdy v dohledné době realizovat? Nevíme.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_06

6/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

V Praze se zkrátka poměrně úspěšně uchytila metoda: přidávejme něco pro kola, když někde něco rekonstruujeme, nebo když to zrovna jde. Salámová metoda začala kupodivu fungovat. My ale nepotřebujeme občasné lány podřadné infrastruktury, co se zrovna někde povede prosadit, to je krapet zbytečné vyhazování financí. Klidně ať kusy salámu takto dále vznikají, cílem tohoto textu není říci, že se máme na podporu cyklistické dopravy zcela vykašlat. Je ale důležité připomínat, že potřebujeme salám systematicky doplňovat kvalitním řešením kritických míst. A to se až na výjimky neděje.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_07

7/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Salámová metoda tu funguje osm let a již před čtyřmi lety jsme tu psali, že je třeba začít řešit i křižovatky. Myslím, že osm let je dost dlouhá doba na to, abychom viděli, že salámová metoda sama o sobě komplexní infrastrukturu nepřinese. Že je potřeba větší aktivita, snaha, péče o detaily, pečlivé doplňování salámu.

Osobně se přimlouvám za to, ať se klidně s některými projekty dva roky posečká, pokud to bude znamenat skutečně lepší řešení pro kola. Polovičatými krůčky se dělá investicím do cyklistické infrastruktury opravdu medvědí služba. Je pak jen otázkou času, kdy někdo začne podobné investice zpochybňovat jako celek a volat po jejich zastavení. A pokud se nepodaří salámy skutečně dovést do funkčního celku, tak to bude i volání legitimní.

cach_schema_salam_p10_vrsovickav-olsinach_08

8/8: Na Vršovické salám zafungoval velmi dobře. Takovýto by měl být jednou výsledek. Autor grafiky: Tomáš Cach.

Občas se projeďte po vzniklých stezkách s představou, že jste doposud Prahou na kole moc nejezdili a tato nově vzniklá stezka u vašeho domu vás třeba měla nalákat, že to má nějakou cenu, že to jsou dobře utracené peníze. Kolik pražských cyklistických projektů z posledních let by vás přesvědčilo? Jezdili byste po vyzkoušení úseku po Praze dále, nebo byste kolo zase schovali a říkali si, k čemu to má být?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. 1. Salámová metoda nahrává odpůrcům cyklistických opatření, protože ukáží co to stojí, jak to překáží a jak je to k ničemu.
    2. Cyklisty zoufale štve, když se upraví něco, co upravit v podstatě skoro nepotřebuje a hned vedle je zoufale nebezpečná a skoro neprůjezdná křižovatka. Třeba Heřmanova x Bubenská oproti nájezdu na Hlávkův most.
    3. Salámová metoda se spojuje tak pomalu, že už skoro všichni ztrácejí naději, že se to někdy uskuteční.

  2. A v podmínkách Prahy známé nějaké jiné a dosažitelné řešení, než salám? Polovina Pražanů na kole nikdy neseděla a sedět nebude (na rozdíl od auta) takže nadpoloviční podporu voličů nikdy nezískáte. Z toho zbytku co si někdy na kolo sedl se většina bojí nehody, 60 % lidí se bojí a kolo a pravidelně jich vyjede tak 30 % z celkového počtu obyvatel, z toho je ještě otázkou jak, a kam. Je reálné, aby se za takovýto „reprezentativní vzorek“ politici prali do krve jinak, než že občas pustí chlup třeba na nějakou tu rekreační záležitost? V tomto světle se mi např. přístup MČ P1 zdá být zcela pragmaický a z hlediska populismu i snadno pochopitelný…

  3. Domnívám se, že salámovou metodu momentálně hodně využívají tramvaje.. :-( vytrčené mysy s vysokými obrubníky (vzor Bělehradská standardem), dlouhé čekací doby na semaforech zejména pro chodce, vysoká, normálně skoro nepřekonatelná zábradlí.. atd.
    Asi ta opatření omezují IAD, v pořádku, ale s vaničkou se vylévá imho i cyklodoprava, a tím cyklodopravě naklonění voliči :-( .. Protože v tom nejde jezdit ani na kole a např. když se dnes v zástavce zastaví tramvaj (ošetřování cestujícího, porucha dveří) tak neprojede v případě mysu vůbec nikdo.. :-( (btw. prý má Praha kupovat nějaké nové tramvaje, že? ;-))

  4. Josuk: Zastávka do vozovky je bariérová, cyklovídně tam problematizuje svaz nevidomých, mys tedy nakonec tak nějak zbývá. Snažíme se ale vysvětlit, že to je kontraproduktivní i pro tramvaje. Kde je na to místo, může vzniknout ostrůvek s průjezdem cyklistů za ním, tam si ale zase Policie zpravidla naporoučí kilometr zábradlí.

    Dlouhé čekací doby pro pěší jsou dané požadavky na procpání maxima IAD. Rychle a plynule jezdící tramvaje jsou potřeba, hlavně jsou potřeba nové trati (což je teď poněkud problém).

    Za Auto*mat jsme v kontaktu s DPP a snažíme si ty věci vyjasňovat.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Důstojné podmínky – ať se pohybujete jakkoliv 8

Chcete se bavit o rozvoji dopravy? Otevřete si libovolnou diskusi, a na co narazíte: Cyklisté..více

Tramvajové koleje: pozor na široké žlábky! 13

Někteří z vás si toho všimli: v Praze se začaly vyskytovat tramvajové koleje se širším..více

Karlovo náměstí: koncepční studie 7

Server Lidovky.cz v pondělí informoval o startu soutěžního dialogu, ze kterého by měl vzejít finální..více

Zázrak na Barrandově 1

O zcyklobousměrnění podstatné části Barrandovské jsme již informovali krátkou zprávou na podzim. Jedná se ale..více

Dvořákovo nábřeží: koncepční studie 4

V jednom z minulých příspěvků jsme představili koncepční studii Bělohorské ulice na Praze 6 a slíbili..více

Návod pro městské části: Deset způsobů, jak poštvat chodce proti cyklistům 23

Cyklisté versus chodci. To je oblíbené podtéma fiktivní války „cyklisté vs. auta“, která se vede..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru