TOP10 článků roku 2016

Rok 2016 je za námi. Publikovali jsme přes 130 článků, komentářů a příspěvků. Typicky nejčtenější bývají recenze nových cyklostezek a infrastruktury, pokrýváme ale i spoustu dalších zajímavých témat.

Jakožto šéfredaktor jsem přečetl veškeré letos vydané texty a níže tak přináším výběr těch, které mě zaujaly nejvíce. Pokud web sledujete pravidelně, tak vás pravděpodobně žádný text nepřekvapí, všem ostatním přeji příjemné čtení, snad objevíte nějaký zajímavý článek, který vás doposud míjel. Ostatně, snažil jsem se vybrat ty texty, které třeba nepatří úplně mezi ty nejsdílenější.


Jako první doporučuji článek o historických cyklistických opatřeních v Letňanské. Zdokumentovali jsme pozůstatky jedinečných vyvýšených pásů přímo na místě, a s laskavou pomocí archivu dopravního podniku našli i historický projekt, který tamní cyklistické pásy zakresloval. Navíc si pásy zahrály i epizodní roli ve filmu Pět z milionu. Praha by na podobnou historii měla být náležitě pyšná:

Letňanská: první pražský cyklopás

Oblíbil jsem si články (v roce 2016 nové) redaktorky Eriky Veselé. Pro Prahou na kole začala tvořit zajímavé rešerše zahraničních článků a studií, občas i mimo klasický euro-americký kontext. Jedním z takových příspěvků je text Volnost, rovnost, rychlost na téma bicyklu a jeho roli v ženské emancipaci:

Volnost, rovnost, rychlost!

Asi trochu nezáživný příspěvek, ale jeden z nejčtenějších. Změny v dopravních předpisech byly vloni skutečně rozsáhlé a napomohou ke stavbě mnohem kvalitnějších opatření pro cyklisty v budoucnu. Je dobré mít přehled, co se změnilo k lepšímu:

Změny v pravidlech provozu pro rok 2016

Nezvykle hodně textů jsme v roce 2016 věnovali systémům sdílení kol. Snažili jsme se tak reagovat na přípravu bike-sharingového systému, který aktuálně plánuje samo město. Jedna z analýz se snažila ukázat, že bike-sharing nemusí být vždy úspěšný a výhodný, že je vhodné parametry systému dopředu důkladně promyslet a nastavit, a třeba se i poučit z chyb druhých:

Lesk a bída bike-sharingu

A jelikož ve městě již léta fungují Rekola, navíc i třeba Homeport v Karlíně, tak jsme si položili otázku, zda může koexistovat ve městě veřejný dotovaný systém sdílení kol společně se soukromým? Jeden ze vzorových příkladů jsme našli v Hamburku, kde se dokonce město snažilo soukromého poskytovatele neúspěšně vypudit:

Hamburk Mitte versus Nextbike: Tohle město není pro konkurenci!

Letos jsme nereagovali úplně na každý bezvýznamný nonsens, který se v médiích objevil. I když to třeba byly pořádné perly, jako od některých kandidátů do Senátu.
Ale když začne starosta jedné z největších městských částí přirovnávat městské bulváry k dálnicím a tvrdit, že v ulicích nemohou být cyklostezky, tak si to již odpověď vyžádá. Starosta nemusí rozumět úplně všemu (třeba cyklistické infrastruktuře), ale měl by si danou problematiku případně s někým prodiskutovat, než k ní začne natáčet videa:

Mýty starosty Prahy 6

Koloběžka, jak to je s ní v zákoně? Sice oficiálně jízdní kolo, ale i přesto na chodnících velmi tolerovaná. A v provozu naopak viděná zcela výjimečně. A jak ji řeší v jiných státech?

Čertovo klouzadlo a zákonná norma

Další téma, které si vyžádala rostoucí míra využití bicyklů ve městě. Zatímco dříve bylo zaparkované kolo na ulici raritou, nyní jsme se posunuli mezi města, kde lze v ulicích potkávat i zapomenuté cyklovraky. Co se s nimi děje?

Cyklovraky a opuštěná kola ve městech

Dosti hutný článek, který se snažil shrnout veškerý kontext přípravy tramvajové trati na Dědinu. Vzniknou doprovodná cyklistická opatření? Jestli jste čekali nějaké zázraky (nebo obyčejné zakomponování platných konceptů), tak ani nedoufejte. Participace probíhala příliš pozdě na to, aby se nějaké výrazné změny mohly do projektu prosadit:

Tramvaj na Dědinu: proběhlé připomínkování

A na závěr zamyšlení nad tématem slabších účastníků dopravního provozu. Aneb při plné kondici není takovým problémem jet třeba i po magistrále v provozu, ale co děti a starší lidé? Nebo co když vám jeden den není zrovna hej?

Se slabostí v nohách

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Pozvánka: Cyklistický mapathon :)

Tento příspěvek vychází netradičně v odpoledních hodinách, konkrétně v 17:30. Za týden v pondělí 15...více

Přidejte se do týmu PNK! :)

Naši dlouholetí příznivci jistě vědí: obsah cyklistického serveru Prahou na kole je zajišťován především nadšenými..více

Anketa o cyklostavbu roku 2016 3

Zvolte pražskou cyklistickou stavbu uplynulého roku 2016! Která stavba z Prahy a blízkého okolí vám..více

Aktualizace cyklomapy podle uživatelů :)

Možná jste si toho všimli, počátkem října byla naše cyklistická heatmapa (alias mapa nahraných tras..více

Prahou na kole: naše činnost a rozpočet :)

Prahou na kole je v současnosti nezávislým projektem Auto*Matu. Hospodaření našeho portálu je věnována vždy..více

Novinky v doporučených trasách po aktualizaci pro IPR :)

Synergie je skvělá věc. Díky pravidelné aktualizaci databáze cyklistické infrastruktury pro Institut plánování a rozvoje..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru