Nehody cyklistů v Praze za posledních deset let

Každoroční náhled nehodovosti zranitelných účastníků provozu pojmu letos trochu jinak. Díky geniální mapě nehodovosti cyklistů v Praze, Brně a Ostravě od Dana Bárty se můžeme podívat na cyklistickou nehodovost v posledních deseti letech, a seznámit se s místy, kde koncentrace dopravních nehod s účastí cyklisty naznačuje, že je něco špatně.

Nejprve ale přece jen shrnu nehodovost v roce 2016. S účastí cyklisty bylo evidováno 179 nehod (o 15 méně než vloni), s následky 16 zraněných těžce a 108 lehce. Srovnání s předchozími lety není moc vypovídající, ale vzhledem ke stagnujícím intenzitám lze prohlásit, že se bezpečnost jízdy na kole v Praze výrazně nemění.

Cyklisté zavinili 89 nehod, z toho ale bylo 29 havárií bez jiného účastníka provozu. Podíl zavinění cyklistů na kolizích s jinými účastníky provozu tak byl přesně 40 %.

Nehodovost za deset let

Když si v mapce zapnete všech deset let, je jasně patrné, že více nehod s účasti cyklisty nastává v zahuštěném městském centru. A jakkoliv platí, že kde se více jezdí, více se bourá, jsou zde lokality, které svou nehodovostí z očekávání rozhodně vyčnívají. I tak berte následující výběr lokalit jako intuitivní, rozhodně není vyčerpávající.

Nutno podotknout, že Policie ČR neeviduje zdaleka všechny nehody. Zejména nehody cyklistů bez zranění a s malou hmotnou škodou nejsou zaznamenány, podobně jako v případě motorových vozidel.

A2 Jeremenkova – benzínka: 18 nehod

Koncentraci 18 nehod na krátkém úseku trasy A2 nemá překvapivě z velké části na vině známý „dvojpřechod“ na vjezdu do benzínky, ale dva nenápadné výjezdy z areálu hotelu Bohemians. K nehodám zde docházelo hlavně v letech 2008-2012. Nevím, kdy přesně byly upraveny podélné čáry tak, aby vedly cyklisty dále od vrat, ze kterých řidič prostě musí vystrčit „čumák“, každopádně od roku 2014 je zde už nehoda jen jedna. A nutno podotknout, že podobnou (byť ne tak viditenou) bilanci mají i další nepřehledné výjezdy přes stezku – třeba u Žlutých lázní.

Hlubočepská na tramvaji: 7 nehod

A když už jsme u tohoto výřezu, zajímavá je jistě i série „samonehod“ v Hlubočepské ulici na druhém břehu Vltavy. Jízda v úzkém koridoru s tramvajovými kolejemi zde v poslední době generuje jednu policií evidovanou havárii cyklisty ročně.

Výtoň: 10 nehod

Na nejfrekventovanější cyklistické křižovatce v Praze a v jejím těsném okolí eviduje Police ČR za deset let celkem deset nehod s cyklisty – to vzhledem k frekvenci není asi tak zlé. Plná polovina nehod se nicméně koncentruje do těsné blízkosti signalizovaného přechodu k tramvajové zastávce. A co je zajímavé, všechny tyto nehody jsou se zaviněním cyklisty. Díval jsem se na tři z nich, byly to srážky z boku, při kterých se viník (tj. cyklista) údajně plně nevěnoval řízení vozidla.

Celkem nečekaně, ač jsou tři nehody situované na přechod, žádná z nich nebyla s chodcem. Není mi tedy příliš jasné, co přesně se tam děje, ale kdo Výtoň znáte, víte, že tuhle křižovatku je z hlediska jízdy na kole rozhodně potřeba řešit.

A2 u Křižovnického náměstí: 14 nehod

Následující mapka ukazuje více problémových lokalit v centru Prahy. První z nich je průjezd Křižovnickou a Smetanovým nábřežím v pověstné „myší díře“. Na čtvrt kilometru dlouhém úseku je zde evidováno celkem 14 nehod, z toho dvě s těžkým zraněním. Kolize jsou převážně se zaviněním cyklisty, vyskytuje se zde nedobrždění při jízdě v koloně. Pět nehod jsou havárie bez účasti jiného vozidla. Problémovost úseku je tedy nehodami ilustrována více než dostatečně.

Malostranské předpolí mostu Legií: 6 nehod

Nikterak nápadná dvojice křižovatek při mostu Legií (Vítězná – Janáčkovo nábřeží a Zborovská) ukázala „drápy,“ když zde v posledních deseti letech došlo k celkem šesti nehodám. Problémem i pro chodce je zde absence přechodu na nábřeží, prostor je celkově dost roztáhlý.

Pro některé může být překvapením, že v nedaleké Šeříkové i na Kampě byl v posledních deseti letech počet nehod s účastí cyklisty řešený Policií ČR rovný přesně nule.

Klárov – tajná past: 9 nehod

Na předmostí Mánesova mostu jsou evidovány tři havárie, z toho jedno „zrakvení se“ v kolejích s následkem těžkého zranění. Je skutečně otázkou, zda jsou kočičí hlavy dopravně bezpečný povrch. Skutečnou pastí je ale až křižovatka s Valdštejnskou. Šest sražení cyklisty se zaviněním řidiče motorového vozidla, všechny na prakticky stejném místě, naznačují jasný problém: Cyklisté jedoucí z Chotkovy dolů zde nejsou respektováni a hrozí jim sejmutí. Díky častým kolonám zde pro řidiče při odbočování do Valdštejnské panuje velmi nepřehledná situace.

U Bulhara: 11 nehod

Ke křižovatkám U Bulhara přidávám ještě nedaleké křižení s Opletalovou. Tato trojice zaznamenala celkem jedenáct nehod. Na místo, kde není zásadní cyklistická frekvence, je to docela hodně. Tři cyklisty zaviněné nehody na příjezdu ze Seifertovy mají za příčinu nedobrždění, nezvládnutí kola v opilosti a jízdu na červenou. Poslední jmenovaný prohřešek má ale na svém kontě i jeden z řidičů. Na „dolní“ křižovatce má cyklista jedno zavinění za odbočování vlevo, které je zde zakázané.

I zde je oproti jiným úsekům zvýšená nehodovost cyklistů dobrým argumentem pro zřízení vhodných cykloopatření, vymezující cyklistům v křižovatce jasný prostor.

Zenklova: 7 nehod

Sedm nehod na Zenklově ulici v okolí zastávky Stejskalova nevypadá na první pohled zásadně. Zenklova ulice ale není cyklisticky zrovna moc frekventovaná a na nedalekém, velmi frekventovaném a nepřehledném přejezdu na Elsnicově náměstí, jsou evidovány ve stejném období pouze tři nehody. Nejsem si jistý, zda připravovaná rekonstrukce dokáže v této věci maximum, ale snad to bude lepší než drátem do oka (nebo náklaďákem do výpletu).

Vinohradská – Hradecká: 4 nehody

Na nenápadné křižovatce došlo ke čtyřem nehodám, snad v souvislosti s tím, že se zde z Vinohradské poměrně často odbočuje vlevo do Slezské, aby se lidé vyhnuli ne zcela komfortnímu řazení v křižovatce Flora.

Křesomyslova: 15 nehod

Na trase A23 se nachází nehodové místo při vjezdu z cyklostezky podél Botiče do Křesomyslovy. Zde došlo ke třem nehodám na stejném místě, v letech 2015-16 (po úpravě) už je místo ale bez nehod. Nehodový úsek se nachází také v okolí křižovatky Křesomyslovy a Bělehradské, kde bylo zaznamenáno celkem 12 nehod. Nesouvislá cykloopatření jsou zde problém, vzhledem k velké frekvenci cyklistů ale není počet nehod indikátorem drasticky nebezpečného místa.

Na trase ve Vršovické a V Olšinách je několik dalších nehodových míst, nejsou ale nikterak výrazná – až na křižovatku ulice V Olšinách a Solidarity, ke které se dostanu vzápětí.

Kruhový objezd V Olšinách: 6 nehod

Na této okružní křižovatce došlo k šesti nehodám – ve všech případech bez zavinění cyklisty. Z mapky níže je patrné, jak výrazně v oblasti tato křižovatka vyčnívá. Vzhledem k tomu, že se jedná o křížení dvou cyklotras, je zřejmé, že z hlediska bezpečnosti cyklodopravy tato okružka nefunguje a bylo by velmi žádoucí ji přestavět.

Kunratice a okolí, okružky: 18 nehod

Ostatně, okružní křižovatky na tom, co do bezpečnosti cyklistů, skutečně nejsou příliš dobře. Na následujícím výřezu okolí Kunratic je pět okružních křižovatek. Skoro polovina nehod ve výřezu se stala na nich. Velká většina nehod na kruhových objezdech je přitom způsobena řidiči motorových vozidel.

Lodžská – Zhořelecká: 7 nehod

V sídlištní zástavbě není mnoho míst, kde by se nehody kumulovaly na jednom místě. Výjimkou je tato křižovatka, kde je evidováno hned 7 nehod, z toho 6 se zaviněním řidiče motorového vozidla, převážně nedáním přednosti v jízdě.

Nehodové úseky a oblasti

Kromě nehodových „míst“ jsou patrné také nehodové „úseky“, kde se nehody nekoncentrují na jediné místo, ale jsou celkem rovnoměrně rozloženy buď na komunikaci samotnou, nebo na více křižovatek na ní. Jde zpravidla o hlavní ulici okrajové městské části, jako je Náchodská v Horních Počernicích, či ulice Přátelství v Uhříněvsi. V širším centru má podobný charakter liniového problému cyklisticky frekventovaná ulice Dukelských hrdinů.

V centru Zbraslavi se nehody koncentrují celkem rovnovměrně na několik křižovatek v okolí mostu Závodu Míru. Obdobně v Radotíně, kde lze zaznamenat desítku nehod v centru obce západně od nádraží, nebo v Klánovicích i jinde. Nehody se na okrajích Prahy obecně stávají tam, kde se jezdí a není tam bezpečná infrastruktura.

Shrnutí

Mapa nehodovosti ukázala chronicky známá problémová místa, i místa, kde by to nebylo očekáváno.

Potvrzuje se problémový charakter trasy A2 v centru. Z hlediska bezpečnosti se jako problémové ukazují křižovatka na Klárově, malostranské předpolí mostu Legií a Bulhar. Naopak, klidové oblasti Šeříkové a Kampy jsou bez nehod.

Překvapivým zjištěním je rizikovost výjezdů přes stezku A2 mezi Podolím a Braníkem. Dále bylo nalezeno několik obecně problémových míst mimo centrum. Další lokace, kde došlo ke třem či více nehodám s účastí cyklisty, je možné najít prohlížením mapy.

Mapa nehodovosti ukazuje velký problém u cyklisticky frekventovaných okružních křižovatek: v ulici V Olšinách v Kunraticích i jinde. Vzhledem k vysokému podílu nehod zaviněných na okružních křižovatkách motoristy je zřejmé, že okružní křižovatky je třeba začít řešit pro cyklistickou dopravu výrazně jinak.

Odkazy

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. V Hlubočepské, resp. Na Zlíchově, jsem si taky pěkně bolestivě ustlal, asi 2,5 roku zpět. Přesně na přejezdu přes tramvajové koleje, za mokra to tam fakt klouzalo. Vlastně ani nevím, jestli mě zradily koleje nebo BKV panel, co tam tehdy byly. Tak rychlé to bylo. :-) PČR tuhle nehodu v evidenci nemá, v prac. neschopnosti jsem nebyl.

  2. Myslím, že tu Výton dokážu objasnit:
    Cyklista přijede po železničním mostě, snese kolo ze schodů, a chce pokračovat do Nuslí. Má vpodstatě jen dvě možnosti:

    – přejde po přechodě pro chodce do Vnislavovy, tam to ještě 25 m vede po chodníku a nebo jede protisměrkou
    – zařadí se přes/vedle přechodu do odbočovacího pruhu vlevo u zastávky na Rašínově nábřeží. Je to o hubu – musí vyčíhat chvíli, kdy nejede nic pruhem rovně, a zároveň se ještě nerozjíždí auta odbočující tam, co chce cyklista – do Svobodovy. Když moment vyčíhá špatně, buď ho nabere někdo kdo chtěl jet rovně, nebo kdo se právě rozjíždí k odbočení.

    Jednoznačně nejlepší řešení by bylo vykonzolovat pokračování lávky na železničním mostě ještě přes nábřeží a pak rampa do Vnislavovy. Odpadly by schody i křižovatka.

    Věnuje se tomu i tenhle podnět: http://www.cyklistesobe.cz/threads/158

    Celý most mi přijde trestuhodně zanedbaný (rezavý, nenatřený), asi se čeká až spadne a nikdo už do něj nic investovat nebude?

  3. Omlouvám se za edit po vydání, ještě jsem trochu změkčil závěry ohledně srovnání s předchozím rokem.

    Jiří Boháč: Most je památkově chráněný, takže na něm nejde udělat prakticky nic jiného, než vyměnit prkna a natřít zábradlí. Což se myslím chystá. S jinými úpravami se čeká, až se bude přidávat kolej (bude-li).

  4. Supr je křižovatka pod sešupem od Bulovky dolů k řece. Tam dobrzdit je kumšt a ještě se pak po zabočení vpravo dostat přes úzkou klikatou silnici a přes chodník na cyklostesku dál k vodě, to je hned o zábavu postaráno.

  5. A to je fakt památkově chráněný i ten „placatý“ kousek přes nábřežní ulici? Ten co je jeho dominantou nevzhledně přibastlená roura, doplněná reklamou? Přesně tamtudy by bylo potřeba stezku protáhnout, a krásných obloukových polí by se to naprosto nedotklo:
    https://mapy.cz/s/1ogSz
    Naopak by to mohlo přikrýt tu hnusnou rouru :)

  6. zkoušel jsem si to najít i tady od 1/1/2007 do 31/12/2017 navedl mě na to ten kruhák v olšinách,protože pamatuji, že před stavbou kruháku tam byl smrťák dítěte a bylo mi divný, že zrovna tam je tolik nehod…

    http://maps.jdvm.cz/cdv2/apps/nehodyvmape/Search.aspx

    a trošku mě zarazilo, že zrovna tam na tom strašnickém kruháku to neukazuje jedinou nehodu cyklisty ? Přitom ostatní lokace na první pohled , třeba Výtoň zrovna perfektně sedí..

  7. Újezďák: Policejní mapa ukazuje pouze nehody cyklisty zaviněné. No a V olšinách je to všechno zaviněné řidiči.

    Nehody, kde byl cyklista nevinným účastníkem se z db tahají hůře, proto ostatně vznikla mapa Dana Bárty. Konečně jsou vidět místa, kde jsou cyklisté „popravováni“ aniž by za to zpravidla mohli, mimochodem myslím, že to je výstup tak zajímavý, že by mohl iniciovat nějaké úpravy těch míst.

  8. Add Olšiny:
    Největší problém je u řidičů kteří jedou přímo po Olšinách, neb je to nenutí před kruhovým objezdem zpomalit, a ten se dá v principu projet „rovně“. Osobně jsem se tam o pár aut opřel, a řidič byl velmi překvapený tím, že po kruhovém objezdu jede cyklista, který by měl mít teoreticky přednost.

  9. Čáp: Bavil jsem se s projektantem (ne tohoto kruháku :-) ), problém je přesně ten, že to jde „propálit“. Byly by prý potřeba stavební úpravy: středový kruh obehnat dlažbou, která vyžene osobáky do krajů, nájezdy řešit stavebně, aby se to celé stáhlo a zmenšilo.

    Stejně bych tam ale raději viděl SSZ a průběžné cyklo pruhy…

  10. Vratislav, díky za info, tak toho jsem si nevšiml ani v legendě… ok
    Jinak ten krůhák byl dřív v době klasické křižovatky typický místo smrti, široký, zdánlivě přehledný, přitom lehce horizont ..

    Problém toho dnešního kruháku je to , že cyklista tam není moc vidět ve vegatačním obdoí .
    Mám rád zeleň ale tam může vidět do celého obvodu kruháku jen řidič staršího autobusu nebo náklaďáku. Jak tam ty kytky vylezou nad metr, což vylezou každý rok, tak je konec možnosti výhledu a bohužel věřím, že přehlídnout cyklistu tam je dost snadné….
    Celkem bych se vsadil, že tam ty nehody jsou právě když cyklista objíždí 3/4 kruháku… a protože nechce jet po obvodu ( což dělám taky) ale drží si +- střed nebo levou stranu, že může vyskočit jako čertík z krabičky, navíc moje vlastní zkušenost, že na takhle malých obvodech je polovina cyklistů v jízdě po kruhu o dost rychlejší než průměrné auto

    Tam by pomohlo hlavně zprůhlednění, tedy aby to mělo maximálně nějaký kytky do 30-40 cm a né to co tam roste obvykle..

  11. Újezďák: Takže zprůhlednění a ten dlážděný okruh taky, protože to vyžene dál od středu i cyklisty a tím pádem budou líp vidět.

  12. Jiří Boháč: Tuším že to mostní provizorium přes Rašínovo nábřeží je z 70 či 80 let. Když se to ale v 90. letech navrhovalo na památkovou ochranu, tak to tam nějaký „aktivista“ poslal sakum prásk i s tím provizoriem. Takže teď je to památkově chráněné celé. Kdyby nějaký aktivista požádal o zrušení památkové ochrany, třeba by to prošlo. Ale to by někdo jiný musel uznat chybu :o)
    Vráťa: K té policejní databázi – když se zadá jako druh vozidla jízdní kolo a zavinění řidičem motorového vozidla, nevypadne nic, to je pravda. Ale když se dá zavinění chodcem, něco málo z toho vypadne. A když se dá zavinění řidičem nemotorového vozidla, skutečně jich vypadne spousta…

  13. Vratislav,.vlastně legrační, jak někde jako zde na kruháku “ po dlažbě cyklisté volají“ a o článek dřív volají proti dlažbě :)

    Popravdě se můžeme prakticky vsadit, že ta případná dlažba bude mít určitě v přechodu do asfaltu nějaký debilní obrubník, který pak kroužícího cyklistu podrazí

  14. újezďák: Dlážděný má být vnitřní kruh, který by pojížděla jen nákladní vozidla. Zbytek v asfaltu. Viz např. Uhříněves.

  15. No vida a já chtěl napsat viz právě Uhříněves na vjezdu od Kralovic , kde v okamžiku kdy celý kruhák stojí jezdím po polorozpadlé děravé dlažbě s obrubníčkem, který pro kola v zatáčce není úplně dobrý

  16. Akorát že 1) ta dlažba je na obalovky kamionů, ne pro cyklisty kličkující ucpanou křižovatkou, 2) ta křižovatka V Olšinách se takhle nikdy nezacpe.

  17. akorát že ty cyklisti když jedou kruhákem, tak z pudu sebezáchovy stejně jezdí co nejvíc vlevo a když tam je obrubník tak je to o hubu a je celkem jednoduší předjíždět na kruháku auta zleva, než zprava, protože hlavně ty delší tam stojí tak, že čumáky koukají skoro ven z obvodu a výjezdech je velmi nebezpečné je zkoušet podjet zprava

    Křižovatku v Olšinách jsem takhle ucpanou viděl už několikrát

  18. Jezdím přes kruhák na druhém konci Uhříněvsi a tohle fakt nedělám. Tak si vyber, jestli chceš kruhák, který osobáky budou prostředlovat přímo, nebo kruhák, kde si megaodolný borec troufne předjet to zleva.

  19. Já si vybírám kruhák skrz který je vidět celá situace a nelze tam přehlédnout cyklistu . To bohužel kruhák v Olšinách během značné části vegetačního období není…
    Navíc si myslím, že dlažba jako odstrašení na většinu populace zodolněné zpomalovacími pásy, puklicemi , pruhy , hrby, náspy a dalšími zhůvěřilostmi ve jménu bezpečnosti, již dávno nefunguje…

    Mě doslova fascinuje expanze poklic v okolí mých pravidelných cest do práce, v Hájku už je dokázali naskládat tak, že se prakticky nedají prokličkovat ani na kole aniž by si člověk štrejchnul a v Netlukách je dodali někdy teď pěkně na horizont neskutečný na jak zbytečný místo to dali

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Intenzity na sčítačích 2016: není o čem psát 9

Jako každý rok zpracováváme intenzity na automatických sčítačích cyklistů, abychom vám mohli ukázat, jak cyklistika..více

Optimální řešení cyklotras v Nuselském údolí 8

Na rok 2017 se připravuje rekonstrukce tramvajové trati mezi Albertovem a Otakarovou. Vzhledem k tomu,..více

Co udělat, aby se na kole nejezdilo na červenou? 129

Jízda na červenouNebral jsem to na lehkou váhu. Byl to jediný přestupek, ke kterému jsem v rámci..více

Přeprava nákladu ve městech 18

Přeprava nákladu ve městech má různé formy. Typicky ji můžeme zjednodušeně rozdělit na přepravu soukromou a..více

Helmy, nehody, bezpečnost a realita 37

„Doma není nikdo filosofem!“ To si už několikrát musel říct BESIP, který se i přes..více

Kde si dávat v Praze bacha? 10

Od začátku července je v provozu mapa nehod s účastí cyklistů v Brně, Praze a Ostravě. Autor..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v zimě na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru