Tři různé longtaily

Jak jsem slibil, představím tři různé longtaily, se kterými mám dlouhodobé zkušenosti. Elektrifikovaný citybike se sadou Xtracycle (který patří mé ženě), Azubem Auto*Matu zapůjčený Tern Cargo Node, a konečně můj vlastní zakázkový Kočkobus od Cargobikes.

Elektrifikovaný měšťák

Kolo patří mé ženě Markétě. Původně bylo pořízeno jako elektrifikace docela běžného 26″ dámského kola od Citybikes (víceméně tohoto). Po několika letech jsme na něj od Ládi Bláhy z Veloramy dokoupili sadu Xtracycle, která Markétě umožňuje vozit na něm obě naše děti, stejně tak jako potřebný náklad v podobě nákupů či drobných zásilek pro její internetový obchod Lolita pod lípou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prakticky nový long, naložený jen velmi mírně. Řidítka ještě nemají finální podobu (zkrátili jsme je a doplnili gripy).


Kolo má třírychlostní přehazovačku v náboji, což s elektrifikací naprosto stačí i ve stoupáních. Limit přehazovačky je u maximální rychlosti, která málokdy překročí 30 km/h. To je v provozu někdy omezující, především ale pro mne, neboť Markéta s tím problémy nemá. Lepší by ale bylo 5 stupňů v náboji. Pohon je na přední kolo, což celkem vyvažuje hmotnost celého longtailu.

Montáž konverzní sady provedl Láďa Bláha, na mne zbyly drobné úpravy a umístění baterie. Ta se usídlila v pravé vnitřní kapse brašen Xtracycle, která na ni byla jak dělaná (stačilo prostřihnout malou díru pro vedení kabelů). V rámci konverze jsme ještě doplnili třetí brzdu, k přednímu véčku a zadní protišlapné i zadní véčko. Vzhledem k tomu, že Markéta je lehká váha a Xtracycle stejně nedovoluje naložit příliš mnoho, stačí to. Protišlapná brzda není pro Xtracycle příliš vhodná, protože namáhá přední spoj konverzní sady oběma směry, a tak dokud jsem jej důkladně neutáhl, uvolňoval se.

Stojánek byl jen přesunut na bočnici Xtracycle, kolo nemá dvojitý stojan, takže při nasedání dětí je třeba být opatrný. Ke kolu je možné připojit ještě dětský vozík, děláme to ale jen výjimečně. Nedávno jsme nahradili totálně sjeté pláště Big Apple o něco menším průměrem, myslím, že to jízdním vlastnostem prospělo, byť kolo už není tak pohodlné.

Abychom mohli vozit dvě děti, doplnili jsme druhá řidítka pro to vpředu sedící. Zadní dítě se drží buď jezdce před sebou, nebo řemenu, který jsem tam pro ten účel doplnil. Děti jsou také připoutané pásy, udělanými z pásků na kalhoty. Na prkně máme polstrování z karimatky a holky si berou pod zadek polštářky. Musím říct, že plocha a brašny Xtracycle jsou dost široké, takže zvlášť zadní dítě někdy na nosiči sedí trochu nepohodlně. Holky ale takto nejezdí celodenní výlety, neboť cesty po Praze trvají maximálně kolem hodiny.

Markéta používá kolo pro běžné jízdy do práce, převážně tedy bez dětí a většího nákladu. Objemné brašny Xtracycle jí ale umožňují neřešit věšení brašen na kolo a naložit na cestu ke své kabelce všechno, co aktuálně potřebuje, aniž by se muselo nějak zvlášť řešit, kam se to dá. Vpředu má kolo velký košík, na řidítkách pak zrcátko, které usnadňuje komunikaci s dětmi vzadu.
Markéta jezdí s dětmi po potřebných pochůzkách, s oběma zároveň však jen na kratší vzdálenosti po Jižním Městě. Když se kolo plně naloží a sednou na něj obě děti, tak je znatelné kroucení sníženého (dámského) rámu do stran, což se projevuje na ovladatelnosti kola.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

K Markétině longtailu lze připojit i vozík, při plném naložení se už ale kolo příliš kroutí. Takhle tedy běžně nejezdíme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ale longtail s vozíkem pobere celý tenhle obchůdek. I s krejčovskou pannou.

long_marketa_4

Výjimečně jsem si půjčoval Markétin longtail i já. A protože výsledky byly takovéhle, musel jsem si pořídit vlastní…


Celkové náklady na pořízení tohoto kola byly kolem 40 tisíc Kč. V budoucnu uvažujeme o menších úpravách, repasi bude vyžadovat především už vymlácená baterie a postarší řídící jednotka. Kdyby ale na tomto kole mělo být něco hodně jinak, bude to těch pět rychlostí v náboji pro rychlejší jízdu v provozu.

Celkově jde tedy o koncept dámského městského longu, téměř dokonale vyhovujícího způsobu, jakým je používán. Konverzní sada Xtracycle přitom umožnila postavit longtail postupně, s rozložením nákladů na jeho pořízení.

Lehký a skladný Tern

Tern Cargo Node jsme dostali zapůjčené do Auto*matu od firmy Azub na loňský podzim. Zhruba měsíc jsem na něm pravidelně jezdil a byl jsem docela potěšen. Kombinace 24″ skládačky a longtailu vám může přijít divná, právě pro používání v Praze se ale ukázala jako nečekaně praktická. Samozřejmě nepředpokládejte, že Cargo Node složíte do balíčku nenápadného v autobuse veřejné dopravy. Složený (či spíše přeložený) Tern se dá vozit v pohodě vlakem, vejde se do kufru auta a podstatně líp se vynáší do schodů než běžné nesložené kolo. Nakonec jsem si při parkování v domácí „garáži“ zvykl jej každý den skládat, aby nezabral tolik místa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jak vidíte, jde v zásadě o docela malé kolo.


Cargo Node je vlastně tovární kombinace skládačky a mírně upravené sady Xtracycle, jejíž rám je provedený ve stejné barvě jako zbytek kola. Skládání samozřejmě využívá technologií Ternu, takže je rychlé a snadné. Složený rám u sebe drží magnety, takže pro rychlé přeložení není potřeba nic vázat. Spoj rámu je pak velmi pevný a jeho kroucení jsem nezaznamenal. 24″ kola v Praze stačí, je díky tomu malé a skladné, ložná plocha pak příjemně nízko proto, aby náklad umístěný nahoru výrazně nezhoršoval stabilitu. Osazení hydraulickými kotoučovkami je velmi komfortní a znamená dostatečnou rezervu při brzdění. Převody mají složení 2 x 8, malý pomalý tác ale zajišťuje dostatečný rozsah převodů. Kolo je osvětleno díky přednímu dynamu, světlomet je dostatečně silný. Kvalitnější komponenty znamenají vyšší cenu, Azub teď nabízí Tern Cargo Node ve slevě za 40 tisíc.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ve složené podobě se určitě vejde do kufru auta, dá se pohodlně nosit za popruh na nosiči či  když jej uchopíte za sedlo, vozit na zadním kole.


Na kole jsem najezdil asi 200 kilometrů v náročných pražských podmínkách. Jediné negativní zkušenosti musím přičíst na vrub pražské dlažbě. Poskakování po kočičích hlavách uvolnilo některé úchyty zadního blatníku a dráty k zadnímu světlu. Nebylo to ale nic, s čím bych si nedokázal poradit.

Musím říct, že tohle bylo první cargo, na němž jsem jel a cítil se stejně lehce jako na kole běžné velikosti – prodloužený nosič akorát kompenzuje malé rozměry rámu a kol. Používal jsem jej tedy celý měsíc jako základní kolo, současně jsem ale několikrát užil i jeho nákladních výhod. Kdybych neměl tou dobou již pořízený vlastní longtail, určitě by Tern Cargo Node patřilo mezi kola, o kterých bych uvažoval.

Tern Cargo Node je vylehčené cargo s možností složení, a tím pádem snazší přepravy. Cena je vyšší, je ale na zákaznících, aby se rozhodli, zda jim takto rozšířené možnosti za to stojí.

Zakázkový Kočkobus

Když jsem na jaře 2016 uvažoval o pořízení longtailu, měl jsem na něj řadu požadavků. Chtěl jsem mít možnost vozit snadno obě děti a současně nějaký menší náklad. Omezený prostor pro parkování na chodbě vedl k hledání kola s velikostí pod 26″ a ložné plochy v délce 70 cm, tedy mezi midtailem a longtailem. Dále jsem potřeboval mít možnost připojovat dětský vozík a dětský tandem Follow me. Kolo také mělo mít výhledovou možnost elektrifikace, a konečně přiměřeně nízkou hmotnost. Kona UTE ani Yuba Mundo tedy tyto požadavky nesplňovaly, výše popsaný Tern byl pak vysoko nad můj finanční limit 30 tisíc Kč.

Všechny tyto požadavky mohlo splnit jedině kolo na zakázku. Obrátil jsem se tedy na Jirku Štrupla z Cargobikes. Společně jsme specifikaci dotáhli. A v červenci 2016 bylo kolo hotové.

srpen 2016 143

Kočkobus naložený na výlet (ještě bez zadních řidítek). Dvě děti (zadní v sedačce) a brašna přichycená k rámu zezadu.


Kočkobus je navržený na platformě CykloTruck, tedy jako nákladní kolo pro náročné použití, která Cargobikes na zakázku vyrábějí. Nabízí tak nekompromisní pevnost a nosnost danou zdvojeným rámem a současně značnou rozšiřitelnost (platformy dole, ložná plocha nahoře, přední nosič připojený k rámu, koule pro vozík za auto). Kočkobus byl ale na základě mých požadavků oproti běžným cycletruckům výrazně vylehčen, takže se podařilo dosáhnout hmotnosti pod 20 kg.

Kola mají 24″. Zadní brzda je mechanická kotoučová, přední je bubnová. Finanční limit nedovolil použít pro řazení doporučený variátor, používá se tedy MTB sada 3 x 8 převodů, díky menším kolům velmi příjemně posunutá do pomala, což umožňuje zvládnout i nejstrmější stoupání. Kolo je připravené na elektrifikaci, má prostor pro montáž středového motoru i pro umístění baterií. Jediným slabým místem je pružinová přední vidlice, která je při naložení kola často nadoraz. Vzhledem k omezené nabídce 24″ vidlic budeme ještě hledat řešení.

Kolo má dvojitý stojánek a uzamykatelné otáčení řidítek. Nosič je řešen tak, aby na něj šlo pověsit běžné brašny i umístit dětskou sedačku. Ložná plocha byla doplněna vyjímatelnou výplní pro rovné sezení. Zadní řidítka byla adaptována ze starší dětské koloběžky. Rám má přípravu na platformy, ale nyní je osazen jen výklopnými stupačkami pro přepravu až dvou vzrostlých dětí nebo dospělých osob.

Vzhledem k tomu, že jde o zakázkovou výrobu, jsme Kočkobus ještě v průběhu roku dolaďovali a upravovali. Definitivní řešení některých doplňků a připojitelnost tandemu Follow me se řeší právě teď v rámci zimní údržby. Kolo mne stálo v základu 27 tisíc, za doplnění, která řešíme dodatečně, si ještě mírně připlatím.

kočkobus_2

Trochu drsnější naložení – s použitím stupačky jsme dokázali vozit vzadu i dětské 16″ kolo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nosič tvoří dobrou základnu i pro takovýto long vehicle. Na konci byl pro jistotu připevněn ještě blikací pásek.


Na kole jsem jezdil od července, byli jsme s ním i na dovolené a vyzkoušeli jeho možnosti. Když vezu obě děti bez většího nákladu, dávám dozadu dětskou sedačku na nosič. Brašny Ortlieb, které používám, se dají připnout i v této kombinaci, byť trochu krkolomně, k zadní trubce rámu. Jinak jsme kolo dokázali naložit víc než dost. Nejvtipnější je, že na něm můžete vozit vzadu i dospělé lidi. Snížený rám je zdvojený, kolo je tak dokonale pevné. Jestli jsem měl na tomto kole zadat něco jinak, tak to měla být kvalitnější přední vidlice a kotoučové brzdy na obě kola – i za cenu připlacení si.

Kočkobus je kolem vyrobeným na zakázku, protože dovážená cargokola nesplňovala požadavky, které jsem na ně kladl. Nevyhovuje-li vám nabídka sem dovážených cargokol, může být kolo na zakázku řešením i pro vás. Musíte ale přesně vědět, co chcete a jak jej budete používat.

Závěr

Jak vidíte na předložených příkladech, i longtaily se od sebe mohou lišit tak, jako třeba městské kolo od horského. Budete-li si tedy chtít pořídit pro městskou mobilitu něco většího, zvažte, jak přesně budete longtail používat, a až podle toho jej kupte. Samozřejmě, zkušení uživatelé těchto kol vám budou určitě nápomocni svou radou. Neváhejte se zeptat nebo kontaktovat přes mail vratislav.filler@auto-mat.cz mě, Markétu Fillerovou, Jirku Štrupla nebo Láďu Bláhu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Dá se nosič s platformami sehnat i na kolo s normálním zadkem? Gůgl mi vyhazoval jen nosiče kol, ne nosiče na kolo. :-)

  2. David: Omlouvám se za přehlédnutí příspěvku. Heavy duty nosič s platformami dělají Cargobikes na zakázku, myslím, že Hrabosh ho má.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Představujeme YouTube kanál Prahou na kole :)

Prahou na kole, to není jen tato stránka, soubor návodů, analýzy, cyklomapa, Facebook, Twitter či..více

Jarní cyklojízda povede po mementech bezmotorové dopravy 15

Velká jarní cyklojízda se bude konat v Praze v sobotu 22. dubna. Letos bude vést..více

Co musíte vědět před pořízením longtailu 12

Když chcete po Praze vozit na kole víc než svůj zadek, notebook a triko na..více

Přání do nového roku 2

28. 12. - redakce - Inspirace
Redakce Prahou na kole přeje všem svým čtenářům i ostatním obyvatelům Prahy co nejvydařenější nový..více

Slunovratová cyklojízda do Bajkazylu: Jaká byla? 3

21. 12. - Michal Dub - Inspirace
Je půl patý ráno, zvoní budík, venku je tma a přibližně  -5 stupňů. Nezní to..více

High Line v New Yorku, Low Line v Helsinkách 1

Hlavní vlakové nádraží ve finských Helsinkách spojovala s nákladním přístavem v západní části města železniční..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru