Aplikace: které kolo si vybrat do Prahy?

Jaké kolo do města? Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na chatě, někdy stačí jen doladit pár drobností. Pro některé cesty však může být pohodlnější zrovna určitý typ kola, které nemáte. V následujícím článku shrneme hlavní doporučení pro výběr ideálního kola do pražského prostředí. Pamatujte ale, že volba je nakonec vždy na vás a vašich potřebách.

Jaké vybrat kolo?

Pro zjednodušení úvah jsme pro vás připravili jednoduchý formulář, který vám pomůže vybrat ideální typ kola, odpovídající vašim potřebám.

Formulář berte s rezervou, především ukazuje, na jaké otázky se při výběru typu kola soustředit. Těch je bezpočet druhů a v každé kategorii naleznete různě vybavené modely za různé ceny. Lze nalézt i hybridní kola, která přináší výhody různých kategorií, jako je třeba skládací nákladní longtail či elektrifikace kol, jež je možná téměř u všech modelů.

Skládací longtail.

Pro všechny úvahy o vhodném typu platí prostě to, že bude kombinací kola objektivně vhodného pro vaši cestu a kola, které chcete. Toužíte začít jezdit levně a rychle? Pak asi vezmete zavděk nějaké starší kolo z chalupy, horské nebo třeba favoritku. Chcete parkovat na ulici? Pak si pořiďte nějaký levný typ bicyklu. Plánujete naopak jezdit dlouhé trasy a nechcete se nadřít? Pak budete potřebovat nějaké lehčí kolo na míru jak vám, tak vaší trase.

Typ kola je jedna věc, na co dalšího se ale soustředit?

Cena a hodnota

Jak již bylo naznačeno, u kola do města je nezbytné zmínit se o ceně. V Praze musí mít bicykl přiměřenou kvalitu a výdrž, na produkty ze supermarketu tedy rovnou zapomeňte. Na druhou stranu nemá smysl investovat příliš mnoho. Obavami o drahé kolo byste ztratili značný kus svobody, spočívající v možnosti přivázat jej k libovolnému kandelábru. Přiměřená cena za nový model se pohybuje mezi deseti a dvaceti tisíci korunami. Vůbec není na škodu pořídit si do města kolo z druhé ruky. Zkuste Aukro nebo Bazoš. Solidní zboží tam najdete za pár tisíc a můžete jej mít takřka hned.

Doplňujeme

Většina kol potřebuje pro pravidelné ježdění doplnit o několik drobností jako jsou blatníky, nosič nebo stojánek (viz dále). Kupujete-li kolo, může být už vybavené vším potřebným, nebo si doplňky objednáte a necháte namontovat hned v obchodě.

S „holým“ kolem doma je to horší. Zatímco starší turistické dovybavíte díly z prvního obchodu snadno sami, silnička nebo moderní horské kolo půjdou doplňovat daleko hůř. Sportovní typy často už nepočítají s možností montáže nosiče či blatníků, na rámu chybí návarky na uchycení a musí se používat složitější postupy. Nejlépe nakonec uděláte, poradíte-li se se svým cykloservisem. I na sportovní kola lze namontovat co si zamanete, i když někdy musíte sáhnout hlouběji do kapsy pro speciální variantu doplňku.

Zámek

Bez kvalitního zámku nemá smysl vyjíždět. Zřejmě nejlepší jsou pevné zámky – podkovy – ve tvaru písmene „D“. Relativně drahý zámek v kombinaci s relativně levným kolem vám ušetří mnoho starostí. Kolo zamykejte k pevným předmětům a pokud možno tak, abyste pokryli i nejsnáze odnímatelnou část (obvykle to bývá přední kolo). Zamykání jsme věnovali vlastní návod, který najdete tady.

Pořádnou „podkovu“ nemusíte ani tahat s sebou: stačí ji zamknout v cíli své obvyklé cesty.

Světla

Základní bezpečnostní poučkou ve městě na kole je „být viděn“. Jakkoliv máte dojem, že jezdíte jen za světla, nikdy nevíte, kdy se zdržíte a budete se potřebovat přesunout za tmy. Proto dbejte na plné osvětlení svého kola. Přední světlo slouží v provozu k tomu být viděn, nepotřebujete tedy extra výkonný světlomet luxující baterie příkonem vysavače. Daleko víc práce udělá diodová blikačka s malým odběrem, kterou se nebudete rozpakovat zapnout hned, jak se trochu zešeří.

Běžné blikačky mají tu nevýhodu, že je musíte při opouštění kola snímat a jsou tedy náchylné k zapomenutí. Lepší jsou světla trvale připevněná ke kolu. Když si pořídíte světla na dynamo do náboje či výpletu, nebudete na ně muset myslet už vůbec; prostě je tam budete mít pořád. To samé platí třeba o magnetických Reelightech.

Blatníky

Blatníky v Praze neužijí jen ti, pro které déšť znamená nemyslitelnou překážku v jízdě na kole. Ačkoliv pořádný slejvák vás na kole chytne opravdu jen výjimečně, mokré silnice jsou v Praze jevem zcela běžným. Naší snahou zpravidla bývá dojet včas a čistý – a to jde bez blatníků dost těžko. Přední blatník by měl být co nejdelší, někteří jej doplňují gumovou zástěrkou. Ta dovede zadržet i silný proud vody, odstřikující od kola při průjezdu hlubšími loužemi. Zadní blatník už tak dlouhý být nemusí, měl by ale vepředu dosahovat ideálně až ke středové ose. Blatníky na horská kola bez pomocných opěr fungují jen částečně.

Jak by dopadly tyto elegantně obuté nohy v případě mokré silnice s loužemi?

Pláště: široké a kvalitní

Terén pražských ulic oplývá zvlášť v centru rozbitou dlažbou a tramvajovými kolejemi. Na obojí platí buď zvýšená opatrnost, nebo co nejširší pláště. Horská a městská kola vám umožňují kombinaci obou dvou řešení, na silničce či fixce musíte spoléhat na vlastní opatrnost. Budete-li ale přezouvat trekingové kolo, obujte ho pláštěm co nejširším. U horského kola se pro město vyplatí vyměnit drapáky do bahna za plášť s minimálním vzorkem: uvidíte, jak váš miláček zrychlí.

V městském prostředí je jen otázkou času, kdy vjedete do nějakého skla. To je pak jedním z hlavních záporů úzkých plášťů silniček, singlů a fixek. Silně proto doporučujeme pořídit pláště s alespoň elementární ochranou proti proříznutí. Pro lepší viditelnost kola existují také pláště s reflexním proužkem na obvodu.

V redakci v zásadě doporučujeme pořízení kvalitních balónových plášťů.

Nosič, brašny, košík

Pro běžnou jízdu po městě potřebujete nutně vyřešit, kde vozit své věci. Existují sice úžasné a funkční messenger bagy, snese-li to ale vaše kolo, tak není nad obyčejný nosič. Na něj můžete připevnit cokoliv vás napadne: expediční brašny, tašku k zavěšení ze strany, košík či dokonce uzamykatelný box.

Tašek pro městské použití se už k nám dováží poměrně dost. Stačí se podívat po cykloobchodech, zvláště v obchodech s městskými koly mívají velký výběr: Cyklospeciality, Citybikes, Ekolo, Urbanne, Velorama a další.

Přední košík je překvapivě praktický. Je to výborný odkládací prostor, přístupný dokonce i za jízdy. A je-li sundavací, snadno ho použijete rovnou jako nákupní.

Nosič jako běžná součást praktického kola.

Bikesharing Rekola: bez nosiče stačí někdy jen ten košík.

Stojánek

Máte-li těžší kolo ověšené brašnami, jistě oceníte, jaké množství práce odvede tahle „hloupost“. Pomůže při zapínání brašen, zamykání kola, umožní nechat kolo volně stát. Dělají se stojánky na zadní vidlici, stabilnější jsou ale ty, které se montují poblíž středu.

Kryt na řetěz

Užitečnou součástkou, umožňující použít kolo úplně kdykoliv a naskočit v tom, co máte zrovna na sobě, je kryt řetězu. Minimalistické kolečko na největší tác zabrání sice zamotání nohavice do převodů, neochrání ji ale od oleje na řetězu. Na kola s přehazovačkou se dělají kryty ve tvaru pistole, zakrývající celý tác a horní řetězovou linku. Ultimátním řešením, vhodným zvlášť pro zimu, je kompletní kryt celého řetězu. Ten je ale možný jen u kol s nábojovou přehazovačkou.

Kryty na řetěz 50 % (růžový cruiser) a 100 % (zelený měšťák).

Zvonek

Skoro zanedbatelná investice může značně usnadnit život na frekventovaných cyklostezkách. Ani cinkání zvonkem vás ale neopravňuje řítit se jako ďábel, natož pak aby mělo jakýkoliv efekt na řidiče sedícího v autě.

Na co nezbylo místo

Vysoká řidítka vám napřímí posez, budete lépe vidět a snáze se budete moct ohlížet. Na druhou stranu posunou vaše těžiště z pedálů dozadu na sedlo, které bude nutné uzpůsobit pro tlumení nárazů. Zrcátko ocení ti, kdo potřebují víc jistoty v silnějším provozu.

Ozdoba pro radost, která udělá vaše kolo unikátním – ať je to atypický zvonek, maskot na řidítka, kytka vpletená do košíku, vtipná samolepka nebo třeba úplet na sedlové trubce. Fantazii se meze nekladou. Bez ní to kolo prostě nebude vaše.

Nevažte to, vyražte!

Pokud se vám po osazení kola vybranými doplňky zdá, že ztěžklo na dvojnásobek, nezoufejte. Jestli na trase nemáte cyklokros v provedení pěti schodišť, rozdíl ve váze stěží postřehnete. Do práce pak dorazíte v daleko lepším stavu a to skoro bez ohledu na počasí. Své kolo do města příliš nevažte, raději na něm vyražte!

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Drobnosti navíc:

    košík, pokud je uchycen na řidítka a pak naplněn nevybalancovaně ( což se podaří prakticky vždy) vám, vysoce posazený, může připravit nečekaná překvapení ve smyslu špatné rovnováhy a nemožnosti pustit řidítka, proto spíše volit typ, chytaný na přední nosič

    sedlovku rozhodně ne rychlopoutač, nebo pak vzniká nutnost vázat i sedlo při poutání kola.

    viditelnost : zarytým designovým puristům lze připomenout, že se dělají odrazky ve formě pásek všech barev, koupíte i černou s kresbou jako tetování :)
    Krabička trubiček na dráty z Lidla z vás udělá v noci hvězdu a kupodivu jsou vidět i zezadu, navíc se při přestřižení na míru dají aplikovat i na netušená místa, jako jsou třeba lanka :)

    Většina blatníků se dá celkem umělecky dobastlit páskou příslušné barvy, ty z lidlu celkem jdou .
    U lidí, kteří jsou proti blatníkům ( fixky a spol) lze doporučit si okouknout tzv asssaver blatník ale nekupovat ho, ale vystřihnout si stejný ( větší) z průsvitných plastových desek, podobně se dá udělat podobný blatníček na trubku rámu zachycený pod košíkem . Výhoda stojí to pár kč za desky a pět minut práce s nůžkami.
    http://alkatrion.com/wp-content/uploads/2013/01/Ass-saver.jpg

    Do výbavy pak doporučuji pár chirurgických rukavic, až budete z kola nebo ze sebe sundavat pozdrav psích miláčku tak pochopíte proč, nic to neváží, místo to nezabera a narvané do brašničky s nářadím to skvěle vyplní prostror a zamezí chrastění…

    Smad jen taková perlička na závěr, lidi prosím vás, když už ji máte na kole pumpičku , tak ať je to taková která má koncovku na vaše ventilky!
    Podle mě tak polovina lidí v Praze co jsem jim pomáhal přehazovat duši, lepit a nafukovat vůbec nemá tušení jestli jejich pumpa a ventilek jsou kamarádi :( a většinou nejsou nebo se musí přenastavovat, což opět neumí, navíc u skládacích pump lidi ani nevědí jak ji zvětšit aby nepíglovali jako magoři

  2. :)
    A pro ty největší designové puristy doporučuji Volvo Lifepaint, u nás k dostání pod Názvem Albedo100 (firma, která ho pro Volvo vyvíjela) například v sekci pracovních oděvů v prodejnách Hornbach. Mají jak trvalý na kov, tak dočasný na oblečení, který se praním smyje…

  3. Dotaz: Je tu někdo, komu by už v Praze z kola ukradli sedlo (s rychloupínákem), či něco jiného?
    Děkuji. (nejedná se o výzvu k zahájení kradení! :o)

  4. David: Ano. Ukradli přední kolo, sedlo, přední světlo (zadní ne), kolo často různě napadali a devastovali.

    Tipuji, že 90 % krádeží/útoků bylo formou demolice – různé zbytky kola jsem našel třeba rozšlapané v ulici poblíž.

    Nikdy se jim nepodařilo ukrást celé kolo (na zámku jsou znát pokusy se štípačkama), jednou jsem našel kolo tak zapasované v zábradlí, že někdo asi zkoušel vytvořit nějakou pákovou sílu a ten zámek zlomit.

    Pozitivní zpráva: má to sestupnou tendenci.
    1) Jednak změna lokací (třeba na Řezáčově náměstí jsem zjistil, že určité rohy náměstí jsou vyloženě prokleté, ale stačí to mít o 20 metrů jinde a kola se i dlouhé dny a noci nikdo nedotkne).
    2) Pak přemýšlím, že kolo je již přeci jen zašlé, tak tolik neláká.
    3) Hodně to podle mě ovlivnil start Rekol a více parkujících kol v ulicích celkově. To jsem pocítil hodně, poslední rok se mého kola už fakt nikdo nedotkl.

    Poznámka: parkuji 100 % času na ulici a kolo různě zanechávám, třeba někam přijedu na kole, dám si pivo, tak jdu domů pěšky/mhd a kolo tam nechám pak i pár dnů parkovat než mám příležitostně cestu kolem a vyzvednu si ho.

    Nikdy se mi nestalo, že bych někde parkoval pár hodin a něco se s kolem stalo.

  5. kolega přišel o sedlovku se sedlem a brašničkou na sedle během+- dvou minut, co byl v obchodě….kolo měl přidělané ….

    Já měl jednou už předtím asi kliku, protože jsem při nasednutí zajel se sedlem až na rám, až pak jsem si zpětně uvědomil, že jsem se ke kolu vracel pro kompík, tak jsem asi někoho vyplašil … a po kolegově zkušenosti jsem to už rovnou změnil na imbus….

    přídavný blatníky ( ty s páskou a rychloupnutím se taky kradou) to mám obtočený ten uzávěr páskou, aby to nebyl tak jednoduchý)

  6. Jirka je parkovací extrém. Nechává kolo pět nocí na ulici na Žižkově :-)

    Mně nic (zaklepu). A to jsem teď provozoval experiment s dlouhodobým parkováním kola před domem na sídlišti – měl jsem ho tam asi čtvrt roku, zamčené dvěma zámky.

    Jo vlastně: asi před sedmi lety jsem kolo před jednou hospodou ve Vysočanech zamkl jen za přední kolo k rámu a po opuštění hospody tam bicykl nebyl. Našel jsem jej nepoškozený u stanice metra :-)

  7. Známý parkoval kolo na zamykatelné nosiči na střeše auta :) před domek v příměstském satelitku ,.
    Kupodivu mu bylo ukradeno až druhou noc a k ještě většímu podivu nás všech ho dokázal nejenom vypátrat na internetu, ale i donutit Policii ČR aby konala a tak se s kolem po několika měsících ( mezitím snad drženo jako důkaz nebo co) shledal…
    Klika byla, že neměl u nás zrovna obvyklou značku kola , krádež nahlásil hned a měl papíry s číslem rámu a taky, že to ten šmejd dal tak brzo na internet a ani se neobtěžoval to nějak lehce změnit ( barva, omotávky a ták) a navíc se , asi zmaten rychlostí přepadení od Policie , prokecl a nepřišel o obvyklou výmluvou, že mu kolo bylo darováno nějakým dobrodincem :) a nějak se blbě prokecl…

  8. Já jen, že kolo jako takové mi sice už ukradli, ale sedlo nebo přední kolo mi z něj zatím (klepu) nikdy nezmizelo. Je sice pravda, že když ho nechávám třeba na Holešovickém nádraží u klandru (protože dojedu na poslední chvíli a B+R je časově relativně daleko, protože podchod), tak na něm rozhodně nic zbytečného nenechávám. A taky se mi ho tam už pokusili, naštěstí neúspěšně, ukrást. Zámek naštěstí vydržel a rozpadl se až doma:) A nedávno jsem měl to „štěstí“ vidět nepřizpůsobivého, jak se snaží ukrást z kola připoutaného k vchodové mříži Magistrátu přední světlo (na baterky). Jenže tohle je zrovna jedno z míst, kde nechá kolo s odnímatelným světlem a tachometrem jen opravdový troufalec… A baterka je bezdomovci teď v zimě v celku k užitku, jenže hodnota předního kola či sedátka je pro prodej do frcu celkem nulová a co jinak by s ním mohli dělat… (pravda, člověk v těchto případech zpravidla nesmí hledat logiku – ale stejně…)

  9. Moje zkušenost: co jezdím asi tak 4 roky denně ze Žižkova (parkuju u nás u popelnic na dvoře starého bytového domu, přístupný popelářům, obyvatelům resp. návštěvníkům činžáku) do centra do práce (parkuju v garážích zaměstnavatele), tak naštěstí dosud žádná krádež ničeho. Přitom dost často nechávám při svých zastávkách po městě kolo nezamčené (rychlé nákupy v kamenných obchodech) nebo zamčené (u supermarketů typu Lidl, Billa, pošty, úřady, dětská hřiště, parky) a nic z kola už ani nesundavám (odnímatelný obyč. tacháč – bez kolíbky k ničemu, přední resp. odnímatelné zadní světlo, reflexní pásky, gumycuky). Je fakt, že to kolo je dost obyč (starý favorit s torpédem v barvě šedá myš), tak asi nikoho neláká;-)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Kličkujeme uličkami IV. – labyrintem Vltavské :)

Stavba kolektoru uzavřela podjezd Hlávkova mostu – jediný legální cyklistický průjezd mimo provoz mezi dolními..více

Registrací jízdního kola proti krádeži? :)

Na přání našeho čtenáře přinášíme krátký článek o možnostech registrace jízdních kol do evidence vlastníků. Jak taková..více

Kličkujeme uličkami III. – na Petřiny 6

Stoupání ze Střešovic na sídliště Petřiny. Po hlavní (tedy ulicemi Střešovická a Na Petřinách) je..více

Poprvé na kole po Praze 1

Jaro je opět tady a s ním i náš pravidelný příspěvek pro ty, kteří zvažují..více

Kličkujeme uličkami II. – napříč Vinohrady :)

Ve druhém pokračování série o doporučených průjezdech se podíváme do Vinohrad. Síť zdejších jednosměrných vedlejších..více

Kličkujeme uličkami: Kačerov – Jižní Město 10

Když jsem před deseti lety začínal s cyklomapou Prahou na kole, měl jsem tu myšlenku..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru