Poprvé na kole po Praze

Jaro je opět tady a s ním i náš pravidelný příspěvek pro ty, kteří zvažují první vytažení kola do města. Chcete začít jezdit do práce na kole, ale nejste si jisti, že to zvládnete? Nemějte starost, neboť tisíce Pražanů tak činí, a vědí jak na to.

Drtivá většina lidí, co dnes jezdí po Praze na kole, začala prostě tím, že to zkusila. Byli i tací, kteří to po pár dnech zabalili – často však jen proto, že na ně vyskočil nečekaný problém, se kterým si v tu chvíli nevěděli rady. Naše zásady vám umožní začít jezdit do práce na kole v pohodě a s veselou myslí.

Sponzorem tohoto článku jsou Proficyklodresy.cz

Cykloobchod nabízející již 5 let letní a zimní  cyklistické oblečení pro aktivní a rekreační cyklisty v nejširší nabídce za přijatelné ceny.

1. Jděte do toho s dobrou náladou

Pozitivní přístup k věci je základ. Nebudete přece jezdit na kole proto, abyste se u toho vztekali, ale abyste si to užívali! Jistěže si na počátku budete muset zvyknout na pár věcí (především na auta), budete muset překonat nějaké ty překážky, ale odměna je sladká! Hledejte pozitiva, užívejte si hezké úseky na trase, usmívejte se na ostatní cyklisty. A myslete na to, jak „v pohodě“ byste byli při stání na jedné noze v metru nebo poskakování v koloně na magistrále. Jízdou na kole prospíváte sobě i svému okolí.

2. Zeptejte se zkušenějších

Nejlepší rada je od lidí, kterým věříte. Jestli někdo z kolegů na kole jezdí, může vás zasvětit nejen do tajů podnikového parkování, ale také poskytnout neocenitelné rady, pokud jde o volbu trasy či jízdu v provozu. Stejně tak poradí přátelé. V téhle zemi jezdí na kole třetina národa a každý desátý Pražan sedne na kolo ve městě alespoň jednou týdně. To by v tom byl čert, abyste nikoho neznali. A když je to tak, potom nezbývá, než abyste se o radu obrátili na nás. Rádi pomůžeme.

3. Najděte si příjemnou trasu

Budete-li na své cestě kopírovat obvyklé ulice, kterými jedete autem nebo tramvají, zpravidla si ji moc neužijete. Zpočátku proto raději volte co neklidnější trasu, třeba i za cenu zajížděk. Až se otrkáte, najdete si sami horní hranici toho, jaký provoz snesete.

Jestli máte štěstí, vede vaším směrem cyklostezka nebo trasa městského systému (číslovaná A1-A599). Systém cyklotras je ale hotový jen asi ze třetiny, a především v centru je opatření pro cyklisty poskrovnu. Jeden dobrý tip: pokud potřebujete do centra podél Vltavy, držte se náplavek co nejdál to jde.

Ale ani v oblastech, které na první pohled nevypadají cyklisticky, nemusíte zahazovat flintu do žita. Od ledna 2013 funguje automatický vyhledávač trasy, který vám jednoduše najde tři varianty cesty mezi dvěma místy (pro začátek dejte přednost nejspíš zelené variantě).

Kromě toho u nás najdete zjednodušený výběr těch nejdůležitějších pražských cyklotras. A kdybyste byli docela ztraceni, prostě nám napište o trasu.

Máte-li to do práce dál než deset kilometrů nebo víc než sto metrů do kopce, važte svou trasu dvakrát. I na extrémní podmínky jsou vhodná řešení – můžete kombinovat skládačku a veřejnou dopravu, zkusit elektrokolo nebo třeba koloběžku. Všechno jde.

4. Nastudujte si základy jízdy v provozu

Ono to vážně není složité a základních zásad není mnoho. Jakmile víte, kde máte přednost a kde ne, jak daleko od kraje jet v cyklopruhu nebo podél parkujících aut, jak správně ukázat, a že vás řidiči nesní (když v potřebném případě zaberete pruh), bude pro vás průjezd mimo nejhlavnější ulice hračkou. Základní pravidla najdete na obrázku níže:

letak_prahounakole_s01

Podrobné rady pro jízdu v provozu najdete v této kolekci návodů pro začátečníky i pokročilé.

5. Dovybavte si kolo

Částečná změna v užívání vašeho kola je vlastně skvělým důvodem, proč se předem odměnit koupí doplňků, které současně potěší i zvýší vaši bezpečnost a komfort jízdy. Určitě si pořiďte zvonek, který uvítáte zejména na rušné cyklostezce. Snese-li to vaše kolo i ego, tak neváhejte doplnit pořádné blatníky – vysychající vozovka, louže či blátivé pěšinky vám pak budou šumák. I když jsou na jaře dny dlouhé, neopomeňte sadu světel – nikdy nevíte, dokdy se v práci zaseknete. A chcete-li se opravdu motivovat, proč si nenechat od svých blízkých darovat nějaké elegantní cycle chic oblečení, výraznou bundu nebo rovnou celé kolo?

Tipy, jaké kolo si pořídit do města a jak si ho vybavit, najdete zde.

6. Parkování je řešitelné

Zpravidla nejtěžší oříšek nemusíte často louskat, neboť spousta budov už má stojany někde v garážích a vy pak potřebujete akorát solidní zámek. Zeptejte se kolegů, kde kola parkují. Zeptejte se správce budovy, často vám to dovolí na dvoře, ve výklenku. V prostorách, které nejsou veřejně přístupné, stačí jeden zámek v ceně desetiny kola. Působíte-li ve „zhoubné“ budově bez možnosti kolo uložit, můžete to vyřešit například skládačkou strčenou v práci pod stůl, kterou nemusíte zamykat. Nemáte-li ale jinou šanci, než parkovat kolo pravidelně na ulici, u lampy, plotu či veřejného stojanu, je spolehlivým řešením nechat jej v co nejvíc odstrašujícím stavu a zamykat dvojicí kvalitních, těžkých zámků (ten těžší nemusíte vozit, stačí ho nechávat zamčený právě k tomu plotu).

Podrobnosti k parkování kola na ulici najdete zde.

7. Logistika není neřešitelný hlavolam

Jak vozit převlečení, notebook, boty a nezbláznit se z toho? Nosič a dvacetilitrová kabela k zavěšení ze strany tak, aby se dala rychle odepnout, bývá zpravidla nejpraktičtější řešení. Kdo nosič nerad, použije brašnu přes rameno. Na nosič si také můžete připevnit košík s pár gumicuky a do něj dávat váš běžný batoh. Ani v jiných případech ale nemusíte zoufat. Převlečení a přezutí na více dnů dopředu si můžete přivést ve větším zavazadle, a třeba ani ne na kole.

vf_xtracycle_marketa

8. Procvičte se o víkendu

Máte-li strach zda trefíte, jak zvládnete náročná místa, anebo netušíte, jak dlouho vám cesta potrvá, vyzkoušejte si ji nejprve o víkendu. Provoz je v Praze o třetinu slabší. Jeho snížení o pouhá 3 % znamená poloviční zácpy, takže budete mít pocit, že je Praha prakticky prázdná a budete si moct všechna potenciálně problémová místa prohlédnout víc v klidu. A můžete i zabloudit, tentokrát na vás píchačky nečekají.

9. Učte se se z vlastních chyb

Dostanete-li se do nepříjemné situace, pokuste se ji vydýchat a později s klidem vyhodnotit – ať sami nebo se zkušenějšími kolegy či známými. Učinil jiný účastník provozu něco nečekaného? Zamyslete se nad tím „proč“. Vybrali jste si pro průjezd špatné místo? Zkuste to příště trochu jinudy. Přehlédli vás za šera? Zkontrolujte svou viditelnost. Každý problém má řešení. Když si je s chladnou hlavou rozeberete, vyzískáte z nich pro sebe maximum a vaše dovednosti jízdy v provozu se budou postupně zlepšovat.

10. Nemusíte jezdit, když nechcete

Mnoho dobře míněných předsevzetí na cestu na kole končí deštivým dnem. Proto, když nemáte ráno za špatného počasí chuť, rozhodně se nemusíte přemáhat. Zítra je přece taky den. Když se rozprší odpoledne, počkejte půl hodiny, nebo nechte kolo přes noc v práci (je-li to možné). Když s kolem ve městě začínáte, nemáte přece důvod si věci komplikovat víc, než je zdrávo.

Bonusová rada: motivujte se navzájem

A jestli potřebujete pro ježdění do práce další motivaci, přihlašte sebe a své kolegy do kampaně Do práce na kole, která běží každý rok v květnu.

Přejeme příjemnou cestu!

kk_zeny_na_kole

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pěkný, jen to usmívání se bych směřoval na všechny účastníky :)

    A dodal bych, nestyďte se i poděkovat, pochválit či omluvit gestem nejenom cyklistům, chodcům ale i automobilistům, kteří městským pověstím navzdory nepořádají lovy na cyklisty… jsme v tom všichni spolu a fakáče a podobná eskalační gesta stejně k ničemu nevedou.

    Praha je v posledních letech až překvapivě slušná a pokud vás někdo na kole autem vydusí, tak si můžete být téměř jistý, že je dle značky mimopražskej .

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Kličkujeme uličkami III. – na Petřiny 5

Stoupání ze Střešovic na sídliště Petřiny. Po hlavní (tedy ulicemi Střešovická a Na Petřinách) je..více

Kličkujeme uličkami II. – napříč Vinohrady :)

Ve druhém pokračování série o doporučených průjezdech se podíváme do Vinohrad. Síť zdejších jednosměrných vedlejších..více

Aplikace: které kolo si vybrat do Prahy? 9

Jaké kolo do města? Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na..více

Kličkujeme uličkami: Kačerov – Jižní Město 10

Když jsem před deseti lety začínal s cyklomapou Prahou na kole, měl jsem tu myšlenku..více

Jezdíme na sněhu a ledu: pláště s hřeby 19

09. 01. - redakce - Návody
Tento detailní zimní příspěvek o pláštích s hřeby pro vás napsal Vlákno, pravidelný čtenář tohoto webu..více

Sedlo: jak zabránit krádeži? :)

Sedlo. Jedna z částí kola, které hrozí odcizení. V Praze jsme zvěsti o jejich masovém..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru