Zprávy z dubnové cyklokomise

Po odmlce informuji o dění na dubnové cyklokomisi, která proběhla v úterý 4. dubna.

Obecné dění

Dlouhodobě se na Technické správě komunikací (TSK) připravuje obnova smlouvy na sčítače. Nyní se ale sešlo několik okolností, které to pozastaví. Obecně je to přechod TSK na akciovku, a za druhé obvinění bývalého ředitele Ladislava Pivce za jisté telematické smlouvy. Převod TSK do podoby akciovky se sice očekával řadu let, že by se ale ty roky odkladů projevily třeba hladkým průběhem přechodu, to se tedy rozhodně říct nedá.

Na minulé komisi otevřené téma zimní údržby se řeší ve spolupráci magistrátního odboru Rozvoje a financování dopravy (RFD) a navrhovatele (tedy mne). Máme základní schéma toho, co by asi bylo potřeba, teď s tím budeme muset jít dál.

Stejně tak pokračuje minule otevřené téma nehodovosti (jako poklad posloužil tento zdejší článek). RFD připravilo zadání pro externí studii. K bezpečnostnímu auditu je vytipováno 32 míst, kde v posledních letech došlo k více než čtyřem nehodám s účastí cyklisty. Pro nejproblémovější místa bude připraven návrh opatření.

RFD připravuje koncept financování tras, které předkládají městské části. Zatímco předloni byl hlad po hotových projektech značný a Komise byla ochotna akceptovat všechno, včetně věcí skutečně na hraně celoměstské smysluplnosti, teď už je akcí poměrně dost. Samozřejmě, skoro každá hrdá obec na okraji města by si před volbami ráda otevřela nějakou lokální cyklostezku, takže déšť projektů padajících na RFD poněkud zhoustl. Proto vznikne metodika, která by měla pomoci, aby si město přebíralo skutečně jen celoměstsky významné stavby. Na to ostatní možná přispěje 15% doplatkem k SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury), nebo tak něco.

Proběhl veletrh For Bikes a RFD má spoustu novinek. Asi jste už zaregistrovali portál zmente.to. Funguje to jako lepší mail, za formulářem sedí kolega z RFD, který to přeposílá dál – na TSK, DPP či na městské části, a u věcí cílených na RFD zpracovává odpovědi. A ne, skutečně nepomůže, když tam pošleme všechny pražské podněty z Cyklisté sobě. Výhledově budou weby Cyklisté sobě, Chodci sobě a podněty z DPP na toto také napojeny.

Také je tu nová navigace pro cyklisty, nakoleprahou.cz. Je to vlastně Urban Cyclers, dříve cykloplánovač, vyladěný pro Prahu s mírným přesahem a doplněný o kombinaci s veřejnou dopravou. Časem to bude umět nastavení pro vozíky a nákladní kola. Chcete-li poslat autorům zpětnou vazbu k vyhledávači, najdete odkaz v menu „O projektu„.

RFD má také leták na správné parkování a instruktážní video. A Čistou stopou má také E-shop (no vážně!), a Facebook, který je žádoucí si nasdílet.

Došlo k malé obměně ve složení cyklokomise, novým zástupcem RFD bude David Horatius namísto Pavla Karase.

Připravované akce

Připravuje se aktualizace proznačení A2 (povltavská trasa) v jižní části Prahy a v centru. Součástí bude i jistá míra integrace, patrně i na Podolském nábřeží. Součástí bude nejspíš i proměnné značení upozorňující na Rašínově nábřeží motoristy na zvýšený výskyt cyklistů v případě uzavírky novoměstské náplavky. K projektu se minule sešla řada připomínek, které byly poslány projektantovi.

Projekt Kačerov – Labuť se oprašuje, je to další z dokumentací, které se dostaly skoro do stavebka, a pak umřely, tak se to reinkarnuje. Aspoň není třeba dělat vyhledávací studii.

Rekonstrukce A2 terasy pod Hiltonem. Hilton má vysoutěženého dodavatele na opravu, ale není úplně snadné, aby to TSK zaplatila, když to nesoutěžili. Snad se to nebude soutěžit znovu, v tom případě by nás sice luxusní, ale přece jen objížďka, čekala ne pouhý čtvrtrok, ale nejméně do konce sezóny.

Okružní křižovatka Klíčov. Připravuje se rekonstrukce pětiramenné křižovatky nahoře na Klíčově. Vzhledem k tomu, že se jedná o křížení dvojice celoměstských cyklotras, byla snaha mít tam solidní cyklo. Jelikož se ale postupnou přípravou kruhový objezd nejprve zpackal do podoby pro cyklisty vražedného šišoidu, bylo nakonec rozumným kompromisem to, že křižovatka bude kruhová, a bude mít na všech ramenech přechody. Ty pak možná někdo někdy zlegalizuje a chodníky se doplní vjezdy z hlavního dopravního prostoru. Nakonec jsme byli rádi, protože kdybyste viděli ten šišoid, to byste nestačili koukat.

U většiny nových akcí zahájených v létě 2016 byly zpracovány majetkoprávní studie jako první krok dalšího řešení. Celkem jde o třináct akcí. Akce byly navrženy jako víceméně realizovatelné, takže se toho zastaví minimum, skoro všechno půjde dál. Někde to potrvá déle, Praha má totiž trošku pošramocené vztahy s některými (pro cyklistické projekty) důležitými vlastníky. Týká se to například lávky Císařská louka, kde to zablokovaly České přístavy. Než se tam bude moct pokračovat, musí si hlavní město s Přístavy vyřešit všechny své pozemkové resty.

A1 Moulíkova – Kořenského: Problém též s Českými přístavy, ale půjde to, byť asi pomaleji, viz výše.

A1 Stromovka – Varhulíkové: Už připravené na dokumentaci pro územní rozhodnutí. Developer souhlasí a Praha 7 podporuje, odsouhlaseno i na jednání s občany, takže akce k rychlé realizaci.

A14 Vrchlického – Nad Hliníkem: Bude zadána studie proveditelnosti. Praha 5 má mezitím hotovou vlastní studii, kterou lze využít, obsahuje dobré řešení cyklo převážně v přidruženém prostoru.

A214 Nádraží Krč – Kamýk: Bude zadána studie proveditelnosti. Pro většinu tras se adaptují starší projektové dokumentace, které se zrecyklují. Je smutné, že na větší část trasy již bylo v minulosti vydáno stavební povolení, které ale Praha 4 (za radního pro dopravu Bodenlose) nechala v roce 2014 propadnout.

A215 Modřany – Kamýk – Kunratice: Pozemkově celkem v pořádku, zadá se dokumentace pro územní rozhodnutí. Tohle bude pěkná trasa, klidná a v jistém smyslu „multifunkční“: část poslouží jako nástupovka z Kamýku do Modřan na povltavskou A2, část jako přístupová trasa z Kunratic k budoucí stanici metra D.

Drážní promenáda Vršovice – Strašnice: Půjde se cestou studie proveditelnosti, akce se rozdělí na tři úseky: opouštěné drážní těleso (mezi Edenem a Zahradním Městem) a návaznosti, kde bude náročnější vypořádání pozemků a zájmů. Starší studie zadaná Prahou 10 to podpoří. Trasa se také doplní do celoměstského systému cyklotras, kde prozatím není.

A24 Průmyslová – Jahodnice: Trasa v návaznosti na Teplárenskou ulici se rozdělí na úsek před a za ulicí Nedokončenou. Mezi Průmyslovou a Nedokončenou je to pozemkově čisté, takže se zadá dokumentace pro územní rozhodnutí. I na tento úsek již platné DÚRko bylo, a hádejte co se s ním stalo. Za Nedokončenou ulicí se zadá vyhledávací studie. Ta bude zejména řešit, jak se dostat přes pozemky ve vlastnictví poněkud nedosažitelných cizinců. Jelikož je tam ale přes to pole cesta, tak stačí postavit ten úsek před Nedokončenou, a potom pšt.

A430 Hostivař – Hloubětín: Akce se rozdělí na část jižně od Českobrodské, kde je potřeba jen malý stavební zásah (schodiště), a předá se na proznačení. Severní část se bude řešit dále pomaleji. Souběžně s tím jedou v tomto úseku úpravy na stanovení iniciované MČ Praha 14, takže se to jen doplní.

Lávka přes Chlumeckou ulici u metra Rajská zahrada. Koordinace s lávkami SŽDC sloužícími pro přístup k železniční zastávce Rajská zahrada. Praha 14 má územní rozhodnutí na lávku, která bude cyklisticky dost problémová. Řešení tohoto cyklistického propojení se sice vloni začlenilo mezi celoměstské priority, nakonec ale nebylo zařazeno do dalšího nového celoměstského záměru (Severovýchodní cyklomagistrály – viz dále) a vzhledem k tomu, že už to má územní rozhodnutí, lze očekávat, že se s tím nic neudělá. Za pár let tak budeme stavět promarněnou příležitost. Paradoxně, zrovna na jinak pozitivní městské části Praha 14.

A13 Výtoň – Hůrka: Druhá akce, která se výrazněji osekala. Z původně ambiciózních plánů na koordinaci s připravovaným Smíchov City a novým železničním mostem je zatím jen proznačení a to pouze od Radlické ulice dále.

A114 Barrandov – Slivenec a A32 a A132 Jinonice – Kavalírka – Strahov se rovnou předávají na proznačení v plném rozsahu.

Mimo zpracované pozemkové studie byly v roce 2016 zadány také akce na trasy A43 (Hostivař – Prosek), A16 (Holešovice – Ruzyně) a A224 (Dvorce – Brumlovka). Ty byly předány rovnou na proznačení, ale zatím se s nimi moc nestalo. Leží totiž na oddělení u Štěpánka. Vloni prý nebylo projekty z čeho zaplatit (no jistě, všechno, co bylo, se vrhlo na divnou studii dopravního značení pro trasu A224, ze které bude možná půl kilometru integrace). Letos to zase prý není jak zaplatit, protože se přechází na akciovku. Šéf neinvestičního cyklooddělení TSK se evidentně snaží dělat co nejméně, což je patrné zejména v kontrastu s tím, co za ten půlrok dokázalo se čtyřnásobkem zadaných akcí udělat oddělení investiční. A nezachrání to ani létající cyklokoordinátor TSK bez podpisového práva.

Ke zpracovaným studiím jsme ale přijali usnesení, že bereme na vědomí, a ať se pokračuje.

Aktualizace generelu cyklistické dopravy

Generel cyklistické dopravy v mírně aktualizované podobě z roku 2012 dávno nestačí současným potřebám. Rozdělení na páteřní a hlavní trasy se často nekryje ani s významem dané trasy, ani s komfortem, kterého na ní bude dosaženo. Vývoj území vedl k tomu, že řada tras by se měla přesunout, a spousta propojení v něm také chybí. Konečně, generel má sloužit také jako vstup pro připravovaný územní plán, což ve stavu, v jakém je, bude plnit dost špatně. Některé tyto důvody vedly k tomu, že Institut plánování a rozvoje (IPR) rozjel aktualizaci generelu.

V tuto chvíli nám byl předložen koncept drobné úpravy, která do generelu integruje již dříve schválené záměry, čistě s cílem, aby nebyly zablokovány proto, že nejsou součástí celoměstského systému: Drážní promenádu ve Strašnicích, Severovýchodní cyklomagistrálu, a úpravy vedení tras dle generelu cyklo Horních Počernic. Tomáš Cach navrhl doplnit ještě drážní stezku při Kladenské trati. Bude-li mít někdo ještě nějaký návrh, který potřebuje do generelu dostat rozjednané věci, nechť to zašle do týdne.

Zajímalo mne, v jaké podobě tedy generel půjde do územního plánu. Jeho začlenění ukládá Koncepce rozvoje cyklo z roku 2010. Věc je v jednání. Nějaká podoba územní ochrany koridorů pro cyklotrasy (mimo stávající komunikace) je určitě potřeba, s tím ostatně souhlasí i Piráti.

Různé

Na Praze 5 se připravují úpravy v rámci Bezpečných cest do školy u ZŠ Nepomucká. Byli jsme požádáni o vyjádření, zda je v Nepomucké žádoucí cykloobusměrka a zda je celoměstsky významné zobousměrnit ji celou. No, vzhledem k tomu, že v tomhle údolí je tu kromě Nepomucké už jen Plzeňská, to nepochybně celoměstsky významné bude přinejmenším do doby, než nějaký osvícenec zřídí na Plzeňské kodaňské cyklopásy. A ještě je to v souladu s výše zmíněnou zadávací kartou na trasu A14 a se studií revitalizace Košíř, kterou přednedávnem Praha 5 schválila. Takže jo.

Obdobnou podporu jsme vyjádřili cykloobousměrce Bobkova. Je to místní propojení, ale nezbytné pro bezmotorovou propustnost Černého mostu, a nepadne při tom jediné parkovací stání. Takže taky jo.

Pro vedení trasy EuroVelo přes metro Černý most se nabízí několik variant. Od stolu se to nedá vybrat, ale rozhodně je třeba, aby se mezi tubusem metra a cyklostezkou do Horních Počernic nemuselo slézat z kola. Což jsme do usnesení napsali.

Konečně jsme byli požádáni o vyjádření pro koncepční studii zklidnění Újezda, kterou připravuje IPR. Požádali jsme tedy o souvislé vedení trasy s vazbou na most Legií. Což lze provést jedině obousměrnou Šeříkovou.

Informoval jsem o situaci v Karlíně, kde před pár týdny stanovili to, co by vážně neměli. Pokývali jsme hlavami a usnesli se, že se komise neztotožňuje se stanovením úpravy ze dne 17.3., vypořádání připomínek považuje za nedostatečné a doporučuje se vrátit ke kompromisnímu návrhu stanovení ze srpna 2016. A komu že to doporučujeme? Všem lidem dobré vůle!

TSK potvrdilo v plastu (tedy nejméně na pět let) absenci cykloopatření v Tupolevově, přímo proti Výstavišti Letňany. Práce započaly paradoxně ve stejný den jako For Bikes. Prý se tam máme „zaměřit na chodník“ (který za křižovatkou dál nepokračuje). RFD přitom předem žádalo o začlenění integračních opatření (buspruhy / cyklopruhy). Projekt byl ale značně pokažen, a RFD bylo teprve zpětně informováno, že to nejde, když už to odtamtud pět let nikdo nesmázne. RFD tedy napíše dopis požadující vysvětlení, proč řešení není v souladu s usnesením 55. Aby to podobně neudělili u deseti dalších akcí. Nevím tedy, jestli to pomůže. Možná ale, že než to patřičné oddělení TSK vysvětlí, tak jim to RFD neproplatí.

Dostali jsme první vyhodnocení provozu zadních držáků na kola na autobuse 147. Využitelné to je, ale problém je s nekomfortním držákem. Háky jsou moc blízko u sebe a málo od sebe výškově, což značně zdržuje odbavení, věší-li se tam více kol. Dále jsme se bavili o tom, že než člověk na ten autobus počká a kolo na něj pověsí, byl by už zpravidla v půlce toho koce. Větší smysl má toto řešení na delších, například příměstských linkách. Tam ale pro změnu řidič nemůže jen tak odběhnout od nezamčené kasy věšet kolo. Výsledkem je doporučení, ať se to zkouší dál, s tím, že by se měl upravit ten držák. A ať se zváží možnost povolit zkušebně přepravu kola uvnitř. Jsou u nás kraje a systémy MHD, kde to jde.

No a to bylo prakticky všechno

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře

  1. To vypadá, že po stagnaci přijde stavební smršť. Jen hustěji.
    Není mi jen moc jasné, když už něco mělo ÚR nebo SP, proč se začíná znova u studií proveditelnosti apod. Původní dokumentace už nevyhovují?

  2. Vlákno: no, právě, že nevyhovují, je tam často vývoj v území, nebo nějaké předběžné dohody, které už neplatí.

  3. Tak to je nemilé. Předpokládám, že změny trasování kvůli tomu nebudou k lepšímu… Tohle by mohli taky Pivcovi a jeho partě přišít – sabotáž. Kolik práce a peněz v tom asi zbytečně zahučelo.

  4. Vlákno: Nejen Pivec, pár věcí se stavebním povolením nezrealizovala v minulém volebním období také Praha 4. Ale kde to jde, tam se starší dokumentace přebírají jako podklad pro nové, nebo se jen aktualizují (ono to není úplně přímočaré, protože se to také musí znova soutěžit…)

  5. Zdravim, nemate ejake informace o reseni cyklo v ramci rekonstrukce Zenklovy a o cyklopruhu ve Voctarove?

  6. Marek: V Zenklově má být stoupací cyklopruh, v klesání to tak dobré nebude. Zastávky Stejskalova nově ostrůvky (což je tedy dost blbé). U Kříže v klesání mys (nojo, no), ve stoupání bypass v provedení legalizovaný chodník. Na tu bídu to ujde. Ve Voctářově má být cyklopruh a víceúčelák. Napište ale cyklokoordinátorce Haně Tischerové, jestli se něco nezměnilo.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

11 věcí, které může Praha 1 udělat místo zákazu jízdy na kole v pěších zónách 22

V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více

Zákazy nic neřeší :)

24. 05. - Jan Toman - Názory a komentáře
V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více

Deset důvodů, proč cyklisté nechtějí sesedat 29

V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více

19 poznámek ke kauze pěších zón na Praze 1 12

V následujících dnech budeme postupně publikovat několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na..více

Stojany před Alzou: Per aspera ad astra 7

Centrála online obchodu Alza.cz v Jateční ulici v pražských Holešovicích získala letos na jaře nový cyklistický..více

Deficity důstojnosti a pár tipů na jejich řešení 45

V předchozím článku jsem deklaroval, že při pohybu v Praze vnímám jistý deficit důstojnosti. Ať..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru