Deset důvodů, proč cyklisté nechtějí sesedat

V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze 1. Přijde i na komentáře čtenářů, které nám dorazily do naší mailové schránky. Pokud máte pocit, že by váš názor neměl zapadnout a ještě váš pohled v diskuzi nezazněl, klidně nám svůj text pošlete. Ty nejlepší vybereme a zveřejníme. Po úterním komentáři šéfredaktora Jiřího Motýla dnes pokračujeme názorem našeho redaktora Vratislava Fillera, který je zároveň členem týmu Rozvoj Prahy ve spolku Auto*Mat.


Úvahy o možném zákazu jízdy na kole v zalidněných pěších zónách pražského centra vzbudily mnoho emocí. Pomiňme teď neopomenutelnost těchto zón pro cyklistickou dopravu, zapomeňme na konspirační teorie ohledně toho, zda daný zákaz vzniká úmyslně nebo z prosté hlouposti a podívejme se na jeden aspekt, který mají necyklisté obzvláštní problém pochopit. Proč si to ti lidé na těch kolech tak strašně berou a proč jsou zaseknutí na tom, že nechtějí kolo vést ani 300 metrů, což je přece zlomek vzdálenosti, kterou cestující veřejnou dopravou po centru denně nachodí vlivem absence tramvajových tratí, odstraněných spolu s výstavbou metra.

Jede. Až to nepůjde, zastaví. (Foto Jiří Motýl)


Takže, proč cyklisté odmítají sesedat z kola? Důvody jsou objektivní i subjektivní a pro vaše potěšení jsem jich zformuloval rovných deset.

1. Chůze je energetičtěji náročnější než jízda na kole.
Při chůzi vydáváte nějakých 60 W, jízda na kole je ale několikanásobně energeticky méně náročná. Tak proč byste chodili, když můžete sedět v sedle a posouvat se vpřed se zlomkem energie potřebné k chůzi? Lidé jsou pohodlní.

2. Tlačení kola je méně pohodlné než chůze bez kola.
Pomiňme situaci, kdy je cyklista natolik pod obraz, že mu kolo, o které se opírá, tvoří vítanou podporu. Nebo pomiňme staré lidi, kteří se o kolo také rádi opřou. Ve skutečnosti je ale strkání kola otravné, protože musíte kráčet zkrouceni jak paragraf, s oběma rukama na řidítkách a jednou z nich nataženou přes celé kolo až na druhou stranu kola. A když si nedáváte pozor, tak vám bližší šlapka otluče pravé lýtko do modra.

3. Tlačení kola znemožňuje rychlou chůzi.
Chcete s kolem v ruce proletět pěší zónou v režimu chůze páleného Pražáka, který pro přesun mezi tramvajovou zastávkou Český Rozhlas (pardon, „Muzeum“) a Zlatým Křížem nasadí tempo 7 km/h, a dosáhne cílové mety v Rytířské o dvě minuty dříve, než s pomocí fárání, sbíhání eskalátorů a podzemního přískoku metrem? Zapomeňte. Protože musíte kontrolovat řidítka, náklon kola a každou zatáčku mezi pohybujícími se chodci měřit tak, abyste sebe ani je neotloukli. Pokročilejší disciplínou městského cyklokrosu je pak bruslení po hladkých vápencových kostkách v ocelových kufrech. Ať tak a nebo tak, vaše efektivní rychlost s bicyklem v rukách stěží překročí 5 km/h – což je na pražské rychlochodecké poměry tempo zcela ubohé.

4. Když vedete kolo, jste širší, než když na něm jedete.
Spočítejte si to sami. Při jízdě na kole jste širocí přesně na řidítka. Když kolo vedete, jdete vedle něj. To k vaší šířce přidá čtvrt metru. Vedení kola je tedy zvlášť v úzkých koridorech vlastně nepraktické – pokud tedy nejste neohleduplní a kolo nepoužíváte i při chůzi jako razicí štít.

5. Vést nákladní kolo, tříkolku či velomobil je technicky buď obtížné, nebo naprosto k smíchu.
Proč strkat nákladní tříkolku, která se může stabilně pohybovat třeba i 2 km/h? A u luxusního velomobilu jste dali sto tisíc za laminátovou skořepinu, v jejíž aerodynamičnosti není na nějaká držátka pro vedení kola prostě místo.

Tohle chcete vodit? (Foto Václav Kříž)


6. Samotné sesedání a nasedání je komplikovaný manévr.
Nejenže jej u většiny jízdních kol komplikuje štangle, která vám z komfortní jízdy po městě učiní obdobu cyklokrosu. Když ale chcete kolo opravdu používat, a posadíte na něj po holandském způsobu jedno dítě do přední sedačky, dvě na nosič a čtvrté na štangli, sesedání a nasedání se stává manévrem, který provedete nejvýš na začátku a konci cesty. A to nemluvím o nasedání či vysedání z rikš a velomobilů.

No, dělejte tohle každých padesát metrů.


7. Sesednutím z kola jste se zbavili možnosti popojet o něco rychleji, když je zrovna volno.
Klasicky je to tak, že nemáte v pěší zóně tři sta metrů neprostupného davu, ale spíš chumle chodců a mezi nimi desítky i stovky metrů volného místa – kde i s maximální ohleduplností můžete jet klidně 15 km/h. Problém se sesedáním tedy není v tom, že musíte třicet metrů absolvovat líným tempem, ale že se po sesednutí zbavujete možnosti volnější místo opět projet o něco svižněji.

8. Tlačení kola anuluje jeho výhodnost.
Na kole se jezdí proto, aby se člověk dostal ke svému cíli rychleji než pěšky (a často i rychleji než MHD nebo autem). Sto metrů vedení kola znamená oproti jízdě 20km rychlostí prodloužení cesty právě o minutu. Když kolo nepovedete 300 metrů, budete za tu dobu o celý kilometr dál. Tak moc je výhodná jízda na kole proti jeho vedení. A naopak: Když kolo povedete 300 metrů, ztratili jste tím celý kilometr – tak moc je nevýhodné kolo vést. Samozřejmě, zalidněnou pěší zónu dvacítkou nepropálíte. Ale i jízda přískoky se zpomalováním jen v místech lokálních zahuštění je téměř stejně efektivní.

9. Cyklisté nejsou zvyklí chodit proto, že v principu se na kole dá dojet kamkoliv.
Proto si pořídili kolo, že jim přišlo daleko jít půl kilometru pěšky od metra a raději k metru jezdí na skládačce. Proto si pořídili kolo, aby tři čtvrtě kilometru po centru nešli deset minut, ale jeli minuty tři. Že jsou mnozí Pražané odsouzeni chodit od metra přes půlku Příkopů pěšky, protože tam bolševik vykostil tramvaj, a příslušná MČ dlouhodobě není ochotná byť i se jen bavit o nápravě této strategické chyby komunistických plánovačů, není vážně chyba cyklistů.

10. Vodit kolo v místech, kde se dá jet, je potupné.
Může to znít nadřazeně, ale kdo jezdí na kole po městě jako je Praha, má racionální důvody být na sebe pyšný. Cyklista musí znát město tak dokonale, aby se dokázal vyhýbat vedlejším protisměrkám i rušným ulicím hlavním. V provozu musí dělat věci na hranici výkonu, jejichž obdobu by si běžný motorista netroufl, přestože je v autě obložen tunou pasivní bezpečnosti. Investoval do kola, které mu hrozí být ukradeno u každé druhé značky, ke které jej přivazuje. PMka a rakonvinotvorný sajrajt produkovaný diesely s vymontovanými DPF filtruje vlastními plícemi. Je pionýrem dopravního pokroku na území radnic vnitřního města, které na cyklisty úmyslně dlabou. Cyklista je zkrátka přímo esencí aktuálního buzzwordu „Smart city“.
Je-li ale cyklista donucen vést kolo, jsou mu všechny tyhle hrdé atributy odebrány. Kolo, symbol jeho dopravní samostatnosti, se vlivem výše popsaných obtíží s vedením mění v kouli u nohy. Na cyklistu vedoucího kolo je smutný pohled; každý kdo jej vidí, si může říct: „vidíš, tady je ti to tvoje kolo houby platný, tak co kdyby ses na něj příště vybodl a jel metrem jako my ostatní?!“ Konečně, vedení kola je potupné i ve srovnání s pozicí řidiče. Ten sice do pěší zóny normálně nemůže, získá-li ale povolení, tak autem po pěší zóně samozřejmě jede, nestrká ho.

Also, these studies surely say that pushing the bicycle makes you look stupid.


A to by asi stačilo

Žádný z těchhle argumentů samozřejmě neospravedlňuje to, když někdo jede na chodníku podél klidné ulice, nebo se skrz davy chodců prořezává za pomoci světelné a akustické radlice, či se naopak protáhne kolem nic netušícího seniora jak tichá smrt. Je snad už ale patrné, že hodlá-li někdo ordinovat na hlavním dopravním tahu cyklistům půl kilometru vedení kola, seděl na bicyklu naposledy nejspíš tak v mateřské škole a o tom, co jízda na kole v Praze obnáší, neví víc než mimozemšťané, handicapovaní v jízdě na kole tím, že mají místo dvou nohou osm chapadel.

PS: Důvodům, proč cyklista nemůže objet pěší zónu pohodlně sedmdesátkou po magistrále, když je přece vozidlo stejně jako auto, se bude věnovat některý z dalších fejetonů, nazvaný „Fyzika pro šestý ročník základní školy“.

Jezdit se tam bude, i když to bude zakázané. Protože vodit kolo není přirozené. (Foto Václav Kříž)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Pokud článek byl směřován primárně na zapálené cykloaktivisty, tak se to asi dočká mnohých ovací … ale z hlediska běžné veřejnosti, která se zejména v centru Prahy pohybuje v kombinaci MHD+nohy, je to nádherný příklad tz. medvědí služby. Ale … proč ne:-).

    Jinak díky, při diskuzi ohledně „Čisté stopy“ bude Vaše argumentace, jen s několika nepatrnými úpravami:-), velmi přínosná.

  2. „Jezdit se tam bude, i když to bude zakázané. Protože vodit kolo není přirozené. “ … a abych nezapomněl … tohle tu doufám zůstane viset na věčné časy:-).

  3. Popravdě bod 3 “ nemožnost rychlá chůze“ je celý veskrze podivný.
    Stačí se podívat na praze tolik podobný cyklokros :) někteří neslezou a neslezou a vedle nich běží opřeni o kolo jiní, kteří jim kupodivu stačí :D

    Nebo se podívat na Hlaváku, kde taky v hale a podchodech k vlaku lidé tlačící kola jsou kupodivu o dost rychlejší než chodci ( že by to bylo tím, že část váhy rukama hodí na řidítka ???) a přitom jsou okolí mnohem méně nebezpeční než lidé, kteří nehodlají z kola slézt ani v prostoru, kde se ze všech stran rojí pěší…

    Navíc dost lidí aplikuje chůzi různou formu kolo-koloběžky :)
    |Ostatně vodění kola může vytvářet kýžené zkratky a zvyšovat konkurence schopnost, prostě někde se 300 metrů vodění kola může vrátit ušetřením SE několikanásobné trasy, průjezdem nechutným místem, šlapání do brutálního kopce atd… ovšem to se těď do diskuse nehodí, tak na to zapomeňme… :)

    Ohledně filtrování vzduchu plícemi bych si dovolil poznámku, že naprostá většina městských cyklistů se celkem rychle dopracuje stavu, že nedýchá víc než průměrný člověk v metropoli, ať už řidič nebo chodec.
    Sranda je, že i na nakole tuším byl(Y) článek(Y), že jízda na kole má tolik zdravotních pozitiv, že to spolehlivě vyruší negativa a celkově je zdravější než jízda autem, mhd nebo chůze… chápu to se teď nehodí zmiňovat :D

    Taky je klika že se zapomnělo zmiňovat ponížení oproti tramvaji, nebo autobusu MHD, dodavateli zboží do malé prodejny, hospůdky, cofee shopu ( to jsou ty KÝŽENÉ prodejny a provozovny , které město dělají jinak, že ?) či invalidovi, kteří své dopravní prostředky taky kupodivu netlačí, protože to nedává žádný smysl a porovnávat s tím kolo je úplná diskusní ovčáčkovina…. :(

  4. MM:

    Fejeton je kousavý, samozřejmě, protože je to fejeton. Lidi, co na kole nejezdí, tomu nemusejí tleskat, ale když si to přečtou, musí se s s tím nějak vypořádat. Chtěl jsem být daleko kousavější, kolegové mě pokrotili. Kdo je empatický, ten to pochopí, kdo je apriori zaměřený proti cyklistům, tak nepochopí nikdy nic.

    Újezďák:

    Cyklokros je sportovní discíplína, jízda na kole po městě sport není.

    Že někde prostrkání kola neprůjezdným úsekem šetří čas, tenhle článek nepopírá. Tenhle článek řeší, proč cyklisti neradi strkají kolo tam, kde se na něm dá jet. :-)

    Že mají cyklisti kapacitnější plíce neznamená, že ten znečištěný vzduch nedýchají právě tam, kam ho auta vyprdnou.

  5. je to náhodou moc hezky napsané :-)
    ono vůbec řada věcí by neměla být povinně.. … jenomže panika v centrální Praze imho stoupá hodně kvůli cizincům, co jsou z domova na kolech vyježdění, tady mají stroje z půjčovny, často elektro a na prohlídku Prahy sotva půlden… ;-) no a holt pražský chodec není na nějaké rychlé a těsné průjezdy kola zvyklý, tak jako ten amsterdamský.. tak se to řeší.. A popravdě sám jsem se jako chodec cítil několikrát ohrožen a byl bych hned pro ať to radši tlačí.. ovšem to že není v Praze alternativa kudy jet, to je jiný, smutný, příběh..

  6. To VF:

    Mně to vůbec nevadí. Řada Vašich argumentů a formulací se dá použít i při obhajobě jiných druhů dopravy, a díky tomuto článku to bude mít přinejmenším svůj půvab.

    Co se týče toho textu pod poslední fotkou, tam prostě není co dodat, neb ten je zcela jednoznačný … a já s ním souhlasím. Pokud se mi něco jeví jako divné či nepřirozené, prostě na to budu kašlat. V principu je to zcela přirozený postoj, ostatně, my, dříve narození jsme v tomto duchu prožili, a přežili:-), dětství i mládí. Nicméně není jediný důvod, proč by tento přístup měl být využíván jen cyklisty.

    Prostě … je to Vaše větev a jste to Vy, kdo drží pilu. Já nevidím jediný důvod, proč Vám Vaše počínání vymlouvat.

  7. Zásadní rozdíl vidím mezi UPOCENOU KOUSAVOSTÍ a kousavostí k věci.

    Cyklokros mě přišel, vzhledem k povrchům Prahy a tónu “ FEJETONU“ jako celkem trefná připomínka a navíc pro značnou část městských cyklistů jízda na kole Prahou sportem je, ono se stačí podívat propagační videa a některé účastníky “ Do práce na kole“ a podívat se jak vypadal průměrný městský cyklista počátečních ročníků na afterparty ( píšu počátečních, protože později jsem už na afterparty nechodil).

    Skoro na všech místech se na “ kole dá nějak jet“ , ovšem někdy to nestojí za to.

    To že jsem si “ uplivl “ k některým argumentům FEJETONU neznamená, že jsem štastný z možnosti neprůjezdnosti pěších zón“,
    jen mi přijde divný argumentovat za pomoci z mého pohledu neštastných a podivných argumentů…

    Řeknu to takhle, existuje cyklista, který točí videa o Praze a na některých těch videích porušuje jak dopravní zákon tak i něco čemu se říká zdravý rozum asi aby mohl ukázat, jaká je to průda jezdit po Praze na kole normálně..
    Je krásné že dá na web “ kousavé video“ na kterém je napřed vidět skupina cyklistů ( 7 lidí z toho jedno dvoukolo) gravitující z vozovky na úzký chodník vedle vysoké zdi pak oobočující vlevo a omezující dle záběru chodce)
    pak je tam vidět řidič auta kretén a idiot, který projede na červenou a to je hlavní bod videa, což chápu

    ale pak je vidět, že celá skupina cyklistů se naštosuje na ostrůvku přechodu tak, že stojí částečně v silnici a vadí provozu aby si pak stěžovali, že čekali minutu na zelenou a ta byla krátká..

    Takže tam jsou jasný 2 přestupky cyklistů a jeden auta, takže pro 99 procent normální populace z toho vyjde to, že v Česku účastníci provozu jsou jedni za 18 a druhý bez 2 za dvacet—- pak je tam zas nějaká jízda po chodníku a hlavně naprosto nepochopitelná věc pro tak “ zkušené pražské cyklisty“, že si před křižovatkou řízenou slezou ze silnice na chodník a pak si stěžují, že čekají na semafor, přitom průjezd křižovatkou by byl jednodušší a oproti jejich provedení bezpečnější jak pro ně tak pro chodce.

    Ale video je přesně v tom duchu jako tenhle kousavý fejeton… je potřeba utvrdit “ (z)dravé jádro“ v tom, že BOJ TRVÁ!!

    pro jistototu , zde to přestupkové video které mělo ukázat automobilistu na červenou, což se povedlo a tomu tleskám, ale ukázalo, že autor videa si taky „rád a ochotně zaprasí“ a to mě jako cyklistu docela štve…

  8. Ten fejeton naprosto pravdivě a bez zástěrek popisuje důvody, proč cyklisté neradi slézají s kola. Kdyby něco takového napsal motorista, tak by psal, proč nerad dodržuje maximální rychlost, když mu přijde, že to je zrovna zbytečné. Prostě to je o těch důvodech a ne o skutečném chování a netřeba se nad tím ze zásady pohoršovat, jak to tu někteří, kteří to nepochopili, předvádějí.

  9. Souhlasím s Brahmou.
    Já bych vypustil body 1,2,3,5,6,7,8,9.
    Ponechal bych 4) – Více překážím a i kolo je nestabilnější (zvlášť s těžší taškou na nosiči)
    Z bodu 10 bych ponechal jen nadpis. Ten je správný a týká se to všech oblastí života, nejen cyklistů, jen ovčané si navykli :-(
    Stát na červenou v lidu/auto-prázdné křižovatce je dementní.
    Nesmět prodávat o svátku je dementní.
    Tlačit kolo tam, kde bezpečněji a ohleduplněji projedu je dementní.
    Nutí-li mě zákon/politici k dementnímu chování, je to potupné.

    Líbily se mi cedule v Lienz, nebo v Londýně: „Chodci mají přednost, jeďte ohleduplně.“ A ještě vypadaly tak nějak optimisticky, pokud se to dá o ceduli říci.

    Na námitku, že jsou i mezi cyklisty bezohledná hovada, mohu odpovědět, že ano a že to nic nemění na výše uvedeném.
    Proti „nejeď jako bezohledné hovado“ nic nemám a s $4 a) zákona o provozu … naprosto souhlasím, a to i když je v rozporu s $4 c).

  10. Zkouseli jste nekdo chodit 100m v naslapech po kostkach? Nejen, ze je to nepohodlne, ale i relativne nebezpecne. A ne, nebudu nosit na 20 km cestu do prace normalni boty.

  11. Mě by úplně stačil ten argument č. 10. Ať si říká kdo chce, co chce… Jezdit na kole po Praze je boj. Až začne být cyklistika stejně pohodlná (rozuměj bezpečná a nediskriminující) jako ostatní druhy dopravy, budou se i cyklisté chovat jinak – a budou i jinak vnímáni. MČ P1 k tomu ale rozhodně nepřispívá.

  12. Josuk :
    legrační je, že když jsem se chtěl “ pro jistotu“ podívat na do google mapy, kvůli Pražského cyklisty kategorickému tvrzení, že je auty ( tedy taxíky což pražskému cyklistovi uniká, že je to něco mezi MHD a sharecarem :) blokován

    JEDINÝ MOŽNÝ PRŮJEZD Z FLORENCE DO JINÝCH MĚSTSKÝCH ČÁSTÍ“,

    tak jsem jsem zjistil, že fotečka na které “ běží to video s otevřenými dveřmi taxíku“ je k nalezení přímo na google map a to klidně i z druhé strany.

    V první chvíli jsem si naivně pomyslel, že Pražský cyklista jezdí s kamerou GOOGLE na hřbetu a vytváří ta panorámata ulic , ale pak mi došlo, že to asi bude jinak, že celá ta historka je prostě asi jen příhodně naroubováná na google mapy :D .

    Navíc jediný možný průjezd z Florence do jiných městských částí tam může mít jen těžký disorientik nebo propagandista nejhrubšího zrna….

    K nahlédnutí zde :
    https://goo.gl/maps/ESYhSvRZJvM2

    no není to legrace si to otočit a zjistit, že tamv PRAŽSKÝ CYKLISTA nestojí :D

  13. Zuzka : v nášlapech ? :)

    městská cyklistika přece není sport :D ( viz Vráťa)

    ( v SPD se to celkem dá,pokud nemá člověk nějaký carbonový botky, na Keo Look naprostý souhlas, ale silničku v Praze ,opět viz cyklokros, dokáží dlouhodobě jen skuteční znalci a sebekriticky přiznám, že bych na tom po Praze pravidelně jezdit nechtěl“)

  14. David :

    nemůžu si pomoc, ale nemám pocit, že bych mizerné povrchy, mizerné chování některých účastníků včetně cyklistů chtěl používat na výmluvy typu „je to boj a tak se chovám jako prase( až to nebude budu se chovat jinak) a vy víte proč“

    Jezdím po Praze dopravně kontinuelně a pravidelně víc než 13 let a boj to nebyl nikdy ! Maximálně to byly jednotlivé příhody s blbci ať už s řidiči aut, řidiči MHD, cyklisty či chodci.

    Moje nejkratší cesta do práce a z práce byla historicky 38 km-den , momentálně jsem někde na nájezdech kolem 50 km za den, není to boj, je to prostě normální, funkční příjemný druh dopravy spojený s cvičením těla který krom liniových tras metra je srovnatelný nebo rychlejší než MHD a auta.

  15. Újezďák:
    13 let na kole? 38 až 50 km denně? Není to boj, je to normální? Funkční? Příjemné? No nééé, vy nejste člověk. VY JSTE PŘECE BŮH! A nebo nejsou normální všichni okolo, co jezdí do práce MHD a autem…

    Sorry, po Praze jezdím na kole 6 let. Před tím jsem jezdil na kole jinde. Když jsem začínal jezdit v Praze, hodně jsem bojoval s tím, jestli někde nejet raději po chodníku nebo nezkusit delší, ale méně zatíženou trasu. Asi se mnou lomcoval pud sebezáchovy. Chodníčkařím nerad – a nešel jsem do toho. Mimo Prahu jsem prakticky neměl potřebu porušovat předpisy a většina mých pádů byla „nepřizpůsobení rychlosti stavu, povrchu, schopnostem…“.
    V Praze? 3 x jsem nedostal přednost – jednou na neoznačené křižovatce zprava, jednou proti značce „Dej přednost“, jedou jako protijedoucí vozidlo při odbočování vlevo. Jednou mě „předjíždějící“ dodávka na Plzeňské trefila zrcátkem do lokte. Sotva jsem si stihl vybrat, kam si „lehnu“ mezi sloupy na chodníku. Asi měl vypito – jak jinak si vysvětlit, že i přes sílu a hlučnost té rány do plastového zrcátka pokračoval v jízdě a ani se nepřesvědčil, jestli budu vůbec schopen se ze země zvednout. Jednou mě v Podolí sejmul na cyklostezce pes, který šel věrně po boku někoho, ke komu nepatřil a naprosto neočekávaně se vydal „na zdař bůh – křížem krážem“. Jednou mi skočil pod kolo asi pětiletý kluk, který se nečekaně rozběhl přes silnici v Prokopáku zleva doprava a nerozhlédl se – v obou případech jsem přeletěl přeš řidítka, když jsem se to snažil ubrzdit – a zatímco já byl pěkně domlácený, viníkům se naštěstí nic nestalo. Asi nejvíc mě dostalo, když mě na Andělu cílevědomě sejmul z kola chodec a pak na mě začal řvát, jak to že tam lezu na kole. Źe tam nemám co dělat. Opak byl pravdou – jel jsem přesně v koridoru, kde to mají cyklisté povoleno. Obávám se, že je to boj. Kdyby byla trochu lepší infrastruktura, mohl bych stejně jako tisíce kilometrů před tím mimo Prahu jezdit bez kolizí s ostatními účastníky provozu a nesvádělo by mě to „schovávat“ se někde na chodníky, nebo jezdit delšími, ale zato horšími cestami jen proto, že je na těch cestách trochu míň aut a lidí a proto i menší pravděpodobnost srážky s blbcem…
    Když jedu ve špičce po ulici K Barrandovu ze Strakonické na Barrandov, každou druhou či třetí jízdu mě někdo protroubí, ukáže fakáče, řve na mě, ať jdu s tím kolem do pr…e. Proč? Nic neporušuji. Jen se chci nejkratší cestou s nejmenším sklonem kde se pohybuji naprosto legálně dostat domů, protože zrovna spěchám – stejně jako oni všichni v těch plechovkách…
    Proto znova opakuji, co jsem napsal nahoře: „Až začne být cyklistika stejně pohodlná (rozuměj bezpečná a nediskriminující) jako ostatní druhy dopravy, budou se i cyklisté chovat jinak – a budou i jinak vnímáni.“

  16. Újezďák:

    P.S.: A nemyslím si, že jsem nějaké extra prase. I Vyšehradským tunelem směrem DC vodím kolo a cyklistickou etiketu jsem nepodepsal jen proto, že když se občas vracím noční Praho domů, tak jsou semafory, které dobře znám a projedu je na červenou, protože nemají detekci cyklistů, je na nich dobře vidět a nechce se mi tam stát, než pojede první auto… Ale pravda, kolem benzínky v Podolí a po Trojské lávce jezdím i přes „Cyklisto veď kolo“, takže asi prase vlastně taky jsem. Tak pardon…

  17. Bůh ? Prostě jezdím do práce daleko, ale zase bydlím u lesa no, ale i to vám asi vadí :)

    Navíc, dle vašeho popisu “ boje“ asi patříte k těm několika lidem kteří přitahují “ všechno neštěstí světa“ ?

    Takže až vás několik let nesrazí pes, dítě a každou druhou nebo třetí jízdi na vás někdo neukáže fakáče a chodci vás “ začnou brát“ tak bude všechno PŘÍÍÍÍJEMNĚĚĚĚOK ???
    Hmmm.

    Najezdím na kole ročně tak 2x tolik po Praze co za volantem v Praze i mimo Prahu dohromady ale , na rozdíl od vás, rozhodně nepodléhám hysterii z toho, že všichni ostatní účastníci provozu jsou skokani, srážeči, nerespektovači cyklistů, zvířata bez vodítka nebo rovnou lidi, kteří když jednou za tři jízdy neukáží fakáče tak ani nežijí .

    Jsou mezi nimi prostě jak blbci , tak popletové, nemotorové, přehlížeči značek, lidi kteří udělají chybu, pustí psa z vodítka, dítě z dohledu nebo agresoři, typu váš chodec z Anděla.

    To ovšem s kvalitou dopravou nemá celkem nic společného, to je prostě obraz společnosti ve které žijete a frustrujete se zbytečně doběla.

    Teď mi paní na Spořilově vjela do cesty když jsem jel na kole z kopce , ubrzdil jsem to, ovšem kvůli tomu nebudu hořekovat , že cyklistika není v Praze bezpečná a paní je “ cyklisty schválně diskriminující řidička plechovky“

    Trochu úsměvu do té křeče by to chtělo :)

  18. Újeďák:
    Také bydlím ve vesnici u lesa a pracuji v centru Prahy. Také najezdím víc km po Praze na kole než autem. Není mi nic do toho kde bydlíte, kam jezdíte a už vůbec nemám důvod, aby mi to vadilo. To jsou jen Vaše předsudky.
    Netvrdím, že mě kdokoliv z těch lidí co mě srazili srazit chtěli. Jen tvrdím, že když se jezdí, tak se bourá. Podstatné je, že kvalitní a kapacitně přiměřená infrastruktura dokáže řadě z těch nejhorších průšvihů zabránit. U nás spousta infrastruktury prostě chybí a na spoustu míst cyklisté nesmí, byť jinde je to běžné. Dokud přiměřená infrastruktura nebude, bude to boj, nebo prasení.

    Současně tvrdím, že česká kultura za řidítky, za volantem i v botách je někdy úděsná. O tom svědčí třeba mnou uvedení fakáči, nadávky, psi bez pána a chodci na stezce pro cyklisty – a cyklisté na chodníku tam, kde nemají co dělat.

    Pokud tvrdíte, že je vše „obláčkově dokonalé“ a jezdit denně 50 km do práce a 50 km z práce na kole je normální, je to Váš názor a nebudu Vám ho brát. Jen se domnívám, že většina společnosti to tak nevidí.

    Osobně, když bydlím 18 km od práce, tak bych chtěl aby bezpečná trasa na kole měřila 18 km – a ne 50…

    Proto si stále myslím, co jsem uvedl nahoře: „Až začne být cyklistika stejně pohodlná (rozuměj bezpečná a nediskriminující) jako ostatní druhy dopravy, budou se i cyklisté chovat jinak – a budou i jinak vnímáni.“

    Pokud jsem si správně všiml, tak většina „normálních“ dospělých si o jiných dospělých, jezdících do práce na kole, nemyslí že by byli zcela příčetní. Proč asi?

  19. Pokud jsem si správně všiml, tak většina „normálních“ dospělých si o jiných dospělých, jezdících do práce na kole, nemyslí že by byli zcela příčetní. Proč asi? :)
    Že by jste žil v jiné většinové společnosti ?

    Nevím, neznám takové lidi, z 95 procent lidí, kteří o mě nevěděli, nebo v garážích firmy, v okolí mého domova, nebo sportovišť zjistili, že ten cyklista jsem já, říkají že jsou na to prostě líní a to i z hlediska logistiky věcí tak času, ale nikdo mi neřekl, tak jako vám, že jsem ne zcela příčetný :) Tak to možná bude něčím jiným :D

    Bydlím nejkratší cestou 23 km, ale přál bych si, opět na rozdíl od vás , aby bylo bezpečných i těch 50 km variant, když se rozhodnu se trochu projet.
    Trasy dle kondice, podmínek, času a nálady měním.

    Jistě, kdyby byly ulice prázdné, povrchy kvalitní a mezi lidmi ( cyklisty v to počítaje) méně debilů, tak by se nám jezdilo lépe, rizika se zmenší a ták…. to se dá říkat do nekonečna, protože vždy se dá něco zlepšit.

    Na druhou stranu, když jsem přijížděl poprvé ( i v dalších letech) na kole na afterparty Do práce na kole na “ takticky vhodně zvolené místo na střeše garáží v Ulici u Divadla“ tak jsem si hned říkal, komu to slouží ? Místo zvolené tak aby cyklisty pěkně drželo v duševní samohaně “ jsme v ghettu a všichni nás nenávidí“ a jak to tady čtu , tak vidím, že tato “ blbá nálada “ je pořád in :( a vidím, že “ cyklistů z blbou náladou je pořád dost.

    Ps: v něčem máte pravdu, pustil jsem si poslední video “ Pražského cyklisty“ a ten chlapík má tak blbou náladu, že projel hned na cestě centrem 4 červené…. Proč asi ? Protože je příčetný ?

  20. Mě by stačilo, kdyby jedna z těch X tras byla bezpečná a přátelská cyklistům. T.j. nebyla nepřiměřeně dlouhá a bez šikany typu „cyklisto veď“, bez přelidnění pěšáky a bez zbytečného ztrácení přednosti.

    Ano, většina lidí Vám neřekne že je to blbost. Většina lidí řekne, že se to ekonomicky a časově nevyplatí, ale hlavně že v tomhle provozu je to nebezpečné, že jsou pohodlní (tedy řeknou že je to nepohodlné…), museli by se sprchovat, vozit si věci, někam v práci dávat kolo…. Není to analogie pro konstatování, že to je z jejich pohledu nerozumné? Tedy, že je to blbost…

    Kdyby považovali kolo za chytré a módní řešení, jezdili by i nadále autem?

  21. Osobně myslím, že i za současné situace se po Praze v naprosté většině případů na kole legálně jezdit dá. Stojí to občas dost úsilí a trpělivosti, zvláště při cestě neznámou oblastí plnou jednosměrek.
    Jenže ten pohár čas od času přeteče a tím protisměrem to taky střihnu. Každý má svůj práh jinde a v některých případech se vůbec nedivím, že cyklisté předpisy porušují. Chybějící legální bezpečná cesta bez silného provozu to totiž u mnohých lidí vynucuje. V některých případech to zase považuji za zbytečné (zejména jízdu po chodníku podél klidné obousměrné ulice). Jenže lidi tak často činí proto, že někde je to pro ně osobně skoro nutnost, a na jiných místech, kde by to už nutné nebylo, po předchozích zkušenostech prostě nevěří tomu, že je legální cesta skutečně dovede k cíli.

    Předpisy budou lidi porušovat pořád (pěšky, na kole i autem), nebudou-li zjevné jejich důvody. Nyní je velmi často jedinou motivací k dodržování pravidel hrozba pokuty. To je správně?

    Blbou náladu nemám, ježdění na kole mě baví. Každé zlepšení podmínek pro kola v Praze vřele vítám.

    Újezďák píše, že „kdyby byly ulice prázdné, povrchy kvalitní a mezi lidmi ( cyklisty v to počítaje) méně debilů, tak by se nám jezdilo lépe, rizika se zmenší a ták”. To samozřejmě ano. Zvlášť ten třetí požadavek je však nesplnitelný.

    Co kdybychom se pro začátek vydali cestou nastavování takových pravidel, která by dávala smysl, nezaváděla by zbytečné plošné zákazy a respektovala přání jednotlivých účastníků na cestu z jednoho místa do druhého vybraným (svým potřebám přiměřeným a k okolí šetrným) dopravním prostředkem? Současná omezení jsou až moc často evidentně přemrštěná. Co kdyby byla na první pohled adekvátní, srozumitelná a důvodná? Pusťme kola do dostatečně širokých nebo málo frekventovaných jednosměrek a na pěší zóny s povinností ohleduplně se vyhnout, zastavit či kolo vést, když je potřeba pustit ostatní. Zrušme příkazy k vedení kola a dejme místo nich, když už musíme mít na všechno značky, varování o zvýšeném pohybu chodců. Uberme zábradlí na přehledných místech, aby mohli chodci přecházet ulice volněji, a vraťme přechody tam, kde se se stavbou podchodů zrušily. Nastavme signalizace na křižovatkách a železničních přejezdech tak, aby se nečekalo příliš dlouho, když je cesta volná. Pak se teprve začnou dodržovat pravidla i v místech, kde k tomu jsou důvody, ač nemusí být hned patrné, a lidi začnou věřit tomu, že značení má nějaký smysl.

  22. Újezďák:
    S komentáři k článku bych souhlasil, taky mi fejeton přijde zbytečně přepjatý. Ale v dalších kolech klání jste už jen propadával. Nebylo to na K.O, ale bod po bodu. a přitom vám tak rozumím. Slogan „Cyklistika je boj.“ je opravdu ošklivý, skoro jako „Boj o zrno,“ Ale věcně to tak je. I já potvrzuji zkušenost, že cyklista je v očích ostatních v lepším případě exot. Není ojedinělý ani názor, že „kolo prostě do Prahy nepatří“. Nemusíme nad tím to proplakat noci, ale tvářit se, že to tak není, je stejně falešná póza, která k hledání řešení nevede.

    Václav Římal:
    Podepisuji všechno, co jste napsal, to je ta správná cesta. Jen, snadněji se to zformuluje, než prosadí. To, co popisujete, je změna přístupu a musel by ji vzít za svou ten, kdo drží kulaté razítko. Snažím se nebýt přílišný škarohlíd. Ovšem už druhým rokem se snažím protlačit jednu cykloobousměrku, dle mého technicky bezproblémovou. Zjevná opozice proti tomu není, ale pasivní rezistence dělá divy. Mezitím jsem zjistil, že naopak pod záminkou stavby došlo k zjednosměrnění uličky podél Botiče, kde stále ještě vede, respektive je značená cyklotrasa a místo nemá rozumnou alternativu. Nevím, kdo to zařídil a jestli to je politováníhodný omyl, ignorance, zlá vůle nebo co jiného. Neměl jsem zatím ani čas a sílu to zdokumentovat a začít úřední cestou řešit. Jezdím tam zřídka. A nedělám si iluze, že by to jen můj apel dokázal vrátit do původní podoby.

    Co jste napsal, je hezká koncepce, kdyby si to snad osvojil např. Odbor dopravy některé městské části. Ale v této formě trochu moc složité na „politický program“. Ovšem kdyby se to vešlo do několika bodů a zestručnilo, dalo by se to předložit jako petice. Osobně bych se velmi rád podepsal pod požadavek: „Pusťte cyklisty do jednosměrek“. A myslím, že snad jedině tímto paušálním způsobem se dá ta inflace jednosměrek v centrech a rezidenčních čtvrtích zdolat. Že to nebude snadné, ukazuje příklad Karlína, ale za pokus a vyslovení názoru to stojí.

  23. Martin:

    O jakou zjednosměrněnou uličku u Botiče se, prosím, jedná? To by bylo už podruhé, co zde MČ „zrušila“ proznačenou cyklotrasu…
    Děkuji!

    Tik:
    Pražský cyklista není cyklista, ale Pražský prase. Když už tak jezdí, tak by to alespoň neměl dávat na web… Zajímalo by mě, jestli by ho za tohle nemohla PČR zpokutovat – a pěkně osolit. Na jednom videu minimálně 3x světla na červenou, 2x jízda po přechodu, po chodníku – a dokonce s průjezdem zastávkou, drobnosti asi nebude nikdo komentovat.

  24. David:
    Jde o ulici U Michelského mlýna. Od Michelské je kousek obousměrný, pak se rozdvojuje do dvou jednosměrných větví a pak se zase spojuje. Dříve bylo to spojené pokračování obousměrné, ale teď je tam placka jednosměrky. Pod ní je sice označení obytné zóny, ale jak jsem zjišťoval význam, nezdá se mi, že by implicitně rušila zákaz vjezdu pro cyklisty bez obligátní doplňkové tabulky, která by vjezd cyklistů v protisměru povolovala.. Samo umístění značky obytné zóny na zakázaném konci a její kombinace s jednosměrkou vůbec je trochu překvapivé, ale dalo by se zdůvodnit tím, že jde o informaci pro chodce, že se nacházejí v oblasti s režimem pro ně příznivým.

    Doufám, že jsem něco nepřehlédl a že tady nešířím poplašnou zprávu, jak už jsem psal, jel jsem tam po dlouhé době výjimečně. Ověřím to. Jestli tam někdo jezdíte pravidelně, zkuste to nafotit.

    Nejsem si jist, jestli se v tom angažovala MČ, i když počítám, že každé dopravní opatření na svém území musí přinejmenším schvalovat. Připadá mi možné, že iniciativa vyšla od někoho jiného, například developera nebo obyvatel nové zástavby.

  25. Martin: Ano, tuto cykloobousměrku „omylem sundala“ MČ P4. MHPM již žádal MČ P4 o změnu stanovení dopravního značení, která by to opravila. Žádost byla posílána v září . 2016, včetně výkresů DZ. Takže pokud s tím na MČ něco hodlají dělat (a OOP tuším tenkrát zveřejnili), už by to dávno mělo být venku a opravené…

    Asi na svém území cyklisty prostě nechtějí, no…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Sídlištní parky v heatmapě 4

Sídliště postavená v Praze v období masivní socialistické výstavby mezi 70. a 90. lety, jsou..více

Institucionální škrtiči rozvoje cyklistické dopravy 57

Poznámka redakce: Článek byl omylem vydán v nedokončené podobě navečer 6.6. Poté, co redakce zjistila,..více

Cyklopřejezd na Elsnicově náměstí: byly dva miliony utraceny zbytečně? 10

Je to pár měsíců, co jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více

Cyklopruhy v křižovatkách pomáhají cyklistům i motoristům 5

Cyklopruh dává na ulici cyklistům vymezený prostor při současně nejmenším prostorovém záboru. Stezka sdílená s..více

11 věcí, které může Praha 1 udělat místo zákazu jízdy na kole v pěších zónách 24

V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více

Zákazy nic neřeší :)

24. 05. - Jan Toman - Názory a komentáře
V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru