Cyklopřejezd na Elsnicově náměstí: byly dva miliony utraceny zbytečně?

Je to pár měsíců, co jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného cyklistického přejezdu na Elsnicově náměstí na Praze 8, kudy vede frekventovaná páteřní cyklotrasa A26 a mezinárodní cyklotrasa EuroVelo 4.

Facebooková stránka Pražský cyklista nyní upozornila na to, že tento přejezd byl dočasně zrušen a vypnut (o tomto tématu píšeme zde) a že v budoucnu by se mohl přesunout blíž ke křižovatce se Zenklovou ulicí. Pokud je to skutečně tak, světelné podsvícení přejezdu bude sloužit pouze jeden rok. Nejde o zbytečné plýtvání peněz?

Co tedy přesně víme?

Připravuje se přesunutí přejezdu?

Získali jsme náhled do údajné projektové dokumentace společnosti Eltodo, která ukazuje připravované řešení tohoto úseku cyklotrasy A26 po rekonstrukci světelné signalizace (SSZ). Rekonstrukce SSZ by měla být koordinována s rekonstrukcí tramvajové trati v Zenklově ulici, která se nyní připravuje a která by se podle našich informací měla odehrát na podzim tohoto roku, nebo v případě zdržení na jaře roku 2018.

Tato rekonstrukce by měla přinést i zbudování dlouho chybějícího cyklistického přejezdu přes Zenklovu ulici na cyklotrase A26 u mostu přes Rokytku. Kromě nového cyklistického přejezdu přes Zenklovu zveřejněná dokumentace ukazuje, že by současný cyklistický přejezd u výjezdu z ulice U Českých loděnic mohl být nahrazen cyklistickým přejezdem přes západní rameno křižovatky Zenklovy a Elsnicova náměstí. Cyklotrasa by v takovém případě byla přes náměstí nově vedena po chodníku podél Libeňského zámečku.

Nové cyklistické přejezdy na Elsnicově náměstí?

Oproti současnému stavu by tak sice přibyl na trase jeden semafor navíc, zároveň by se ale definitivně vyřešil problematický přejezd v nepřehledné zatáčce. Přibyla by možnost/nutnost zastavit proud aut semaforem, což může být ve špičce pro méně asertivní cyklisty v rámci českých dopravních předpisů užitečné, jelikož u nás – na rozdíl od okolních států – nemají cyklisté na přejezdech pro cyklisty přednost. Pro jiné cyklisty to ale naopak bude znamenat zdržení. Zvolené řešení ale situaci jednoznačně zlepší, protože současné umístění přejezdu v zatáčce skutečně není vhodné a bez rizik.

Z hlediska cyklistické dopravy by bylo asi nejlepší vedení cyklistů přes severní rameno křižovatky Zenklovy ulice a Elsnicova náměstí, kde by lidé na kolech křížili jen jednu světelnou signalizaci a projeli by křižovatkou rychleji na jeden zátah. To by sice jízdu cyklistů znatelně urychlilo, ale na tomto rameni jsou tak velké intenzity automobilové dopravy na pravém odbočení, že není příliš překvapivé, že při současném pražském dopravním plánování a tamních intenzitách cyklistické dopravy zde není přejezd (ani přechod) projektován. Zároveň je ale otázkou, jaká bude vyčkávací doba v mezidobí mezi oběma novými přejezdy.

Intenzity automobilové dopravy v křižovatce.

Zbytečná investice za 2 miliony?

To, že se problematický přejezd konečně vyřeší a přesune se do bezpečnější lokace, zaslouží pochvalu. Na celé situaci popsané ve zveřejněné projektové dokumentaci je zarážející především fakt, že onen pravděpodobně přesouvaný cyklistický přejezd byl v loňském roce vybaven novými světelnými bezpečnostními prvky a sčítačem cyklistů. Sice na tomto webu často upozorňujeme na ubíjející nečinnost v místech „postižených dlouhodobou vizí“, ale pouhý zhruba roční rozestup (doplnění: dle vyjádření TSK bude rozestup zhruba 2 roky) mezi dokončením nákladného osvětlení cyklistického přejezdu (a instalací sčítače cyklistů) a jeho případným zrušením je velmi zarážející.

Nové osvětlení cyklistického přejezdu.

Osvětlení přejezdu realizovala na podzim 2016 TSK na žádost městské části Praha 8. Zástupce starosty Prahy 8 zodpovědný za cyklodopravu Petr Vilgus (Zelení) ani tisková mluvčí TSK Barbora Lišková nemají informace o tom, že by se připravovalo rušení tohoto nově osvětleného cyklistického přejezdu, tak jak ho ukazuje zveřejněná projektová dokumentace; jeden další nezávislý zdroj nám ale potvrdil, že se s velkou pravděpodobností jedná o aktuální projektovou dokumentaci.

Řekněme tedy, že se skutečně plánuje definitivní vyřešení tohoto problematického úseku a zvažuje se přesunutí problematického přejezdu.
Proč byl tedy za více než dva miliony korun nebezpečný přejezd vybaven osvětlením na dobu pouhého roku? Vzhledem k tomu, že je nyní během hlavní sezóny dokonce na měsíc zrušený, tak se pravděpodobně nedá argumentovat nezbytným zvýšením bezpečnosti za jakoukoliv cenu, i kdyby bylo jen na jeden rok. O zvýšení bezpečnosti žádala MČ Praha 8, z vyjádření zástupce starosty Petra Vilguse (Zelení) se ale lze domnívat, že Praha 8 neměla o plánovaném přesunu přejezdu v době žádosti tušení.
Mohlo se tedy přesunutí cyklistického přejezdu začít plánovat až po dokončení osvětlení? Podle zveřejněných materiálů byl návrh (doporučení) na možné zrušení daného cyklistického přejezdu zmíněn již na jaře roku 2014 v komunikaci mezi TSK a Eltodem. V té době za TSK s Eltodem komunikoval Ing. Jaromír Muchka, který byl zároveň podle smlouvy i kontaktní osobou při podzimní stavbě sčítače a osvětlení cyklistického přejezdu. To tedy zároveň téměř vylučuje možnost, že by šlo například o špatnou komunikaci mezi jednotlivým pracovníky TSK nebo mezi TSK a Eltodem. Ing. Jaromír Muchka byl jak kontaktní osobou v případě zakázky na nové osvětlení přejezdu, tak o dva roky dříve on sám Eltodu doporučoval daný přejezd přemístit.

V roce 2014 se diskutovalo rušení předmětného cyklistického přejezdu. 

Ing. Jaromír Muchka jako kontaktní osoba TSK na smlouvě k zabezpečení přejezdu a instalaci sčítače. 

Nabízí se také otázka, zda je zveřejněný projekt skutečně autentický, zda se nejedná třeba o starší již zamítnutou dokumentaci. Jak již jsme ale psali, jeden nezávislý zdroj nám pravděpodobnou autentičnost tohoto projektu potvrdil. Letošní únorové datum v hlavičce a i všechny ostatní prvky dokumentu hovoří spíše pro autentičnost a aktuálnost tohoto projektu.

Projekt Eltodo na rekonstrukci SSZ.

Minulý týden ve středu jsme zaslali TSK žádost o potvrzení, zda jsou tyto dokumenty skutečně autentické a aktuální. Také jsme žádali o vyjádření, proč byl cyklistický přejezd v listopadu nově osvětlen, jestliže má být nyní zrušen. Doposud jsme odpověď neobdrželi. V případě jejího zaslání ji zde doplníme.

(Doplnění 5.6.2017, 10:20: Mluvčí TSK Barbora Lišková potvrzuje autentičnost zde zmiňovaných materiálů a plánů a píše, že se jedná o první fázi projektové dokumentace a k realizaci rekonstrukce SSZ dojde minimálně za rok a půl, možná ještě za delší dobu. Stávající přejezd tak zůstane na svém místě pravděpodobně zhruba dva roky od realizace jeho zabezpečení. Zároveň mluvčí potvrzuje, že osvětlení současného přejezdu bylo realizováno v mezidobí na žádost MČ Praha 8). 

Je nutné podotknout, že část z celkových nákladů, které byly podle smlouvy přes dva miliony korun, šla do nákupu technologického vybavení, které jistě půjde přesunout i do jiné lokace. Přesto se jedná o velmi zarážející investici, která budí dojem špatného hospodaření. Je tak třeba se ptát, proč bylo realizováno nové zabezpečení cyklistického přejezdu, o kterém se vědělo, že bude v dohledné době přesouván. To svědčí v lepším případě o špatné komunikaci mezi osobami, orgány a společnostmi pečujícími o veřejnou infrastrukturu (a pak by bylo záhodno zjistit, kde se stala chyba), v horším případě může věc třeba souviset s poměry v TSK vyšetřovanými policií, jak o nich píše server iRozhlas.cz, i když o takovém propojení v tomto případě nemáme žádné informace.

Městská část plánuje po dokončení rekonstrukce tramvajové trati začít v roce 2018 s již dlouho připravovanou rekonstrukcí Elsnicova náměstí. Během ní by měl být celý prostor náměstí opraven a revitalizován, mělo by být například odkryto koryto Rokytky. 


Doplnění 5.6.2017, 10:20:

Mluvčí TSK Barbora Lišková potvrzuje autentičnost zde zmiňovaných materiálů a plánů s tím, že TSK považuje současný cyklistický přejezd za nevhodně umístěný. Nové vedení bylo dle jejího vyjádření kladně projednáno s IPR KVP (Ing. arch. Tomášem Cachem).

Dle sdělení tiskové mluvčí se jedná o první fázi projektové dokumentace a k realizaci rekonstrukce SSZ dojde minimálně za rok a půl, možná ještě za delší dobu. Stávající cyklistický přejezd zabezpečený na žádost MČ Praha 8 tak zůstane na svém místě pravděpodobně o něco delší dobu než jeden rok, jak tipoval tento článek. Pravděpodobně zde zůstane zhruba dva roky.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Když si položím otázku , jestli je lepší mít na 1,5 roku “ nebo možná na mnohem delší dobu“ , což je v Česku typický stavební termín typu “ počkáte si jeden a půl furtu nebo celou věčnost“ , osvětlený a technicky vybavený cyklistický přejezd a nebo ty peníze “ ušetřit“ , tak já volím to osvětlení a vybavení hned :D

  2. Asi tak …. zhruba za dva roky …. umí být v Praze někdy hodně let:-). Ale mám pocit, že to autor článku velmi dobře ví …

  3. Na mnoha pražských místech je situace opačná: z důvodu nějakého chystaného megaprojektu typu Blanka II nebo KES (obchvat Vítězného náměstí) se nerealizuje nic. Přitom by si některé situace i na ty dva roky (které navíc často trvají déle, jak píší pisatelé výše) zlepšení zasloužily.

  4. Okruh celé Prahy už asi do důchodu neuvidím :(

    Dálnici do Trutnova nebo na Dolní Dvořiště taky ne. Kutají někde před Jaroměří a Budějicema.

    Když jsem se stěhoval do Újezda nad lesy, tak se psalo, že obchvat Úval-Újezda a Běchovic bude do pěti let.

    No a uplynulo jich víc než 17 a pořád se obchvacuje směr Kolín středem vyjmenovaných obcí a když se řekne obchvat, tak hned ozve někdo, kdo si tam mezi tím “ v nádherném zeleném poli“ v potu krve a tváře“ postavil řadový domek s tím “ že na mapě je sice už 25 let nějaká červená čára obchvatu, ale za mého života toho nedopustím , nebo s článkem v tisku typu jsem se “ na TU mapu sice podívala , ale nerozuměla jsem jí a přistěhovala jsem sed do zeleně „( to nějaká paní z Běchovic :(

  5. hm zajímavé, zmizel poslední článek i s diskusí .

  6. új: Asi to Vráťa s tou žádostí v úvodu myslel vážně.

  7. Moc se omlouvám.

    Ten článek jsem zbrkle předal k vydání, ale včera jsem ho stáhl zpátky do konceptů, chtěl jsem ho ještě upravit. Nejspíš jsem se uklikl a omylem ho vydal (nebo byl už naplánovaný, ale to je málo pravděpodobné, články tu vycházejí ráno a ne pozdě večer). Tak jsem to dal pryč teď dopoledne, hned, jak jsem zjistil, že je venku. Pozorní čtenáři si jistě všimli, že tam nebyla dokončená redakce (vzkaz šéfredaktorovi poznámka a chybějící linky). Šéfredaktor (Jirka Motýl) je aktuálně mimo republiku a mimo net, takže to řešíme po telefonu. Snad nebude vadit, když článek vyjde až po revizi (a nebojte se, diskuse zůstane zachována :-) ).

    Je to samozřejmě politováníhodné opomenutí, které se v naší instituci stává nejvýše dvakrát za deset let. :-)

    A jsem docela rád, že takhle omylem nevyšel ten článek, který mám připravený k desátému výročí webu na příští duben. :-))

  8. „Institucionální škrtiči rozvoje“ je o tom, co tak nějak stejně víme nebo tušíme.. jen s tím všichni nebudou nebo nechtějí souhlasit.. nechtějí cyklistům vytvořit bezpečné a legální podmínky… nezbývá než nelegálně a nebezpečně.. ;-)

  9. Díky za článek, ještě bych vyzdvihl, že osvětlený přejezd byl funkční ani ne 3 měsíce – pak se vypnul.

  10. PC: Po tom přejezdu jsem jel ještě určitě letos v dubnu a byl funkční. Takže od listopadu možná skoro půl roku.

  11. Potvrzuji, dnes jsem tam jel a ona přeškrtnutí značení (horizontálního i vertikálního) jsou pryč. Ale když pojedete dál podél Rokytky směrem do Hloubětína narazíte na jiné pasti – kus ulice třeba chybí a je tam jen jáma, objížďka nijak značená není, o kus dál pak zase asi kvůli popadaným větvím je uzávěra, ale je značená objížďka po druhém břehu, byť ne moc výrazně…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Cyklistická historie 3 – doznívání heroické doby 14

Druhé pokračování historické minisérie skončilo volebním rokem 2010, ve kterém skončilo osmileté primátorství Pavla Béma...více

Rozvoj cyklotras kolem Nebušic :)

Městská část Praha Nebušice na severozápadě hlavního města pracuje na rozvoji cyklotras na svém území. Velká..více

Sídlištní parky v heatmapě 12

Sídliště postavená v Praze v období masivní socialistické výstavby mezi 70. a 90. lety, jsou..více

Institucionální škrtiči rozvoje cyklistické dopravy 57

Poznámka redakce: Článek byl omylem vydán v nedokončené podobě navečer 6.6. Poté, co redakce zjistila,..více

Cyklopruhy v křižovatkách pomáhají cyklistům i motoristům 5

Cyklopruh dává na ulici cyklistům vymezený prostor při současně nejmenším prostorovém záboru. Stezka sdílená s..více

11 věcí, které může Praha 1 udělat místo zákazu jízdy na kole v pěších zónách 24

V těchto dnech postupně publikujeme několik tematických článků a komentářů ke kauze pěších zón na Praze..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru