Nové cyklopruhy na Florenci

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u křižovatky nové cyklopruhy. Jde o tzv. ochranné cyklopruhy, neboli z hlediska zákona o „jízdní pruhy pro cyklisty“.

Výjezd z ulice Na Poříčí. (Fotky z Prahy: Marek Bělor)

Ochranné cyklopruhy sice velmi připomínají vyhrazené cyklopruhy, které již v Praze velmi dobře známe, ale z hlediska zákona mají několik odlišností. Tzv. ochranné cyklopruhy (třeba v Německu velmi běžné značení) existují v Česku teprve od novelizace zákona z loňského roku. V zákoně se nazývají „jízdní pruh pro cyklisty“, zatímco stávající známé cyklopruhy se nazývají „vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty“.

Novinka v Praze.

V Německu běžná praxe. Auto automaticky nechává prostor pro průjezd cyklistů do předsunutého stání. (Düsseldorf)

Oba typy cyklopruhů fungují v podstatě obdobně a pro běžného řidiče nebo cyklistu zaměnitelně. Jediným rozdílem je, že ochranné cyklopruhy lze vměstnat i do míst, kam by se vyhrazený cyklopruh nevešel. Rozměrnější vozidla mají povoleno, v případě nedostatku prostoru, ochranným cyklopruhem pojíždět.

Jízdní pruh pro cyklisty je definován v §14 (5): „Je-li vyznačen jízdní pruh vodorovnými dopravními značkami jako jízdní pruh pro cyklisty, použijí se pro cyklisty a řidiče jiných vozidel odstavce 1 až 3 obdobně. Na jízdní pruh pro cyklisty smí řidič jiného vozidla vjet v podélném směru rovněž tehdy, není-li přilehlý jízdní pruh pro toto vozidlo dostatečně široký. Při vjíždění na jízdní pruh pro cyklisty nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb.

Pokud tedy řídíte běžné osobní vozidlo nebo jedete na kole, tak vás rozdíl mezi oběma cyklopruhy nemusí moc zajímat, je to pro vás v zásadě totožná situace. Změna přichází v případě autobusů nebo náklaďáků, které mohou do ochranných cyklopruhů při nedostatku místa zasahovat. To si většinou vyžádá samotná situace (šířka vozovky).

Malá změna v paragrafech, velký skok pro Prahu.

Oba typy cyklopruhů lze samozřejmě i vizuálně v terénu rozlišit, i když to prakticky není příliš potřeba. Klasický vyhrazený cyklopruh je vždy značen jak svislým, tak vodorovným dopravním značením. Ochranný cyklopruh žádné svislé značky začátku a konce cyklopruhu nemá. Také jeho vodorovné značení je subtilnější, čára o něco tenčí než u klasického vyhrazeného cyklopruhu.

Rozdíl v minimálních šířkových nárocích a ve vzhledu ochranného a vyhrazeného cyklopruhu (+ piktookoridoru). (Zdroj: TP 179)

Uvádí se, že u typu ulic, kde bylo v minulosti použito (kvůli nedostatku prostoru pro vyhrazený cyklopruh) pouze značení souvislým piktokoridorem, by šlo v budoucnu realizovat cyklistické opatření za pomoci ochranných cyklopruhů, které přeci jen poskytují cyklistům vyšší stupeň ochrany než piktokoridor. Ať již z hlediska zákona, nebo z hlediska stylu značení. Piktokoridor by pak zbyl na ty případy, pro které je skutečně určen – např. na naznačení směru ideálního průjezdu cyklisty v komplikovaných křižovatkách. Piktokoridor by již tak neměl suplovat cyklopruh.

Ulice Na Poříčí pod magistrálou v novém.

Düsseldorf: Ochranný cyklopruh v první polovině snímku, za křižovatkou na něj navazuje vyhrazený cyklopruh. Rozdíl je podstatný především pro projektanty, běžný uživatel zde ale díky tomuto rozdílu zaznamená v Praze doposud málo známý komfort v podobě nepřerušeného cyklopruhu.

Düsseldorf: Na klasické cyklopruhy tu je málo místa, tak se použily ochranné.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře

  1. A také je na Florenci vyznačen skrz křižovatku, to se zatím v Praze skoro nevidí.

  2. kdyby auta najížděla, tam kde jsou podélné oddělující prahy kolejí, co nejvíc vlevo až k těmto prahům, v kolonách by vznikal dostatečný průjezd vpravo – třeba Otakarova u pošty, kde se hodně cyklistů zbytečně dostává na chodník..
    Takže k podélným oddělujícím prahům by doprava měly imho patřit vždy minimálně piktogramy, když ne cyklo nebo ochranný pruh.. Protože podélný práh auta v malé rychlosti nijak neohrozí, na rozdíl od cyklisty, jak víme..

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 14

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Fotogalerie z Průvodu vypuštěných duší :)

V pondělí 12. června prošel centrem města Průvod vypuštěných duší – happening na podporu cyklistické..více

Strasti cyklopřejezdu na Elsnicově náměstí: dočasné zrušení 2

Není to tak dlouho, kdy jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru