Tipy pro snadné cestování vlakem

Václav Kříž

Část z Vás jistě v létě vyráží na dovolené a chalupy užít si zaslouženého klidu. Proto jsem pro Vás připravil několik tipů na cestování vlakem, které může začátečníkům způsobovat obtíže. Zkušení cestovatelé zde najdou tipy, jak snadněji vyhledat spojení. 

Odkud – kam? 

  • Z okolí Prahy se lze poměrně snadno dostat vlakem na Hlavní nádraží. Vlakové linky S jezdí ze všech možných směrů, i když některé končí na Masarykově nádraží.
  • Na Hlavním nádraží lze přestoupit na dálkové vlaky směřující do mnoha míst v Česku i v blízkém zahraničí. 
  • Na některé vlaky směřující do Pardubic, Olomouce a na Slovensko můžete přestoupit na nádraží Praha-Libeň. Do Hradce Králové ve Vysočanech a do Plzně na Smíchově.

Na nádraží a ve vlaku

  • Složená skládací kola, složené skládací koloběžky a odrážedla můžete přepravovat zdarma v každém vlaku.
  • Dospělácká kola a koloběžky lze přepravovat ve vlacích označených v IDOSu obrázkem jízdního kola. Takových vlaků je většina. Za kolo se platí podle ujeté vzdálenosti. Více informací: cd.cz/kolo.
  • Může se stát, že Vám České dráhy povolí převoz kola i u vlaků, které bicykly oficiálně nepřepravují. Zkuste se proto zeptat průvodčího přímo u vlaku. Ten má přehled o aktuální situaci a může se stát, že to bude možné. Spoléhat na to ale samozřejmě nejde.
  • Při cestování dbejte na ohleduplnost. Vždy se vciťte do ostatních cestujících a vnímejte jejich potřeby.
  • Přijďte na nástupiště o 10 minut dřív.
  • Pokud nemáte dost času, můžete si koupit lístek u průvodčího ve vlaku. Řekněte mu, že jedete z (železniční) zastávky XYZ a na Hlavním nádraží jste si lístek nestihli koupit. Měl by Vám ho prodat bez přirážky.
  • Pokud přestupujete, zeptejte se v prvním vlaku průvodčího, z jakého nástupiště Vám odjíždí přípoj. Ušetříte tím sobě i ostatním cestujícím perné chvilky. I když na českých nádražích přibylo výtahů, nelze na ně spoléhat všude a sprint s kolem po schodech a podchodem není nic příjemného. 
  • Ohleduplné chování zvyšuje ochotu ostatních pomoci Vám při nastupování a vystupování.
  • Pokud budete potřebovat dobít mobil nebo čtečku, můžete využít zásuvek, kterých přibylo zejména v  dálkových vlacích do Plzně, Berlína, Vídně, na Moravu a na Slovensko.

Užitečné odkazy


Text vznikl původně jako článek pro časopis MČ Praha 14: Čtrnáctka. Autor je zaměstnancem MČ Praha 14.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Nástup v Praha-Libeň ve špičce (pátek odpoledne) nedoporučuji. Staví to krátce a uličky jsou plné.

  2. Zvlášť když už vezu kolo, tak raději nastupuji v dřívějších stanicích – například vlaky směrem na Ústí sice zastavují i v Holešovicích, jenže i mezi cyklisty je o ně takový zájem, že se Vám může klidně stát, že už se vejít nebudete. A podobné je to třeba i s tou Libní. A mimochodem, rychlíky směrem na Turnov a Tanvald vyjíždí už z Vršovic…

    A ještě přidám jednu zkušenost – to jsem takhle jednou měl pro sebe i pro kolo místenku – jenže na nádraží pak zrada – místo vozu s 12 místy pro kola zařadily ČD nějaký jiný, který měl pro kola jen asi 6 míst…

  3. Podle mě je bez přirážky jen jízdenka pro kolo , pro cestujícího jen pokud jedete ze stanice, kde se nedá jízdenka vůbec koupit a nebo kde nejde zaplatit elektronickou peněženkou drah ( In karta)
    Tyhle scény vidím tak 1-2x týdně v příměstských vlacích, kde přirážka 40 kaček „bolí“ a ještě jsem neviděl, že by se průvodčí nechali ukecat.
    Jen když nešel v Klánovicích proud, tak to prodával za normální cenu..

  4. Možnost přepravy kol se snad začíná dostávat do pravidel ostatních železničních dopravců. Prokazatelně ovšem přepravuje kola z Prahy pouze Arriva, ale bohužel velmi omezeně. Takže pokud z nějakého důvodu nemusíte ČD, tak je přeprava kol dost obtížná.

  5. Dva tipy pro letní sezónu:
    O víkendech jsou vlaky plné kol a silnice relativně volné – jednodušší je šlapat po vlastní ose.
    Ve všední dny nebývá ve vlacích ani kolečko a silnice jsou plné kamionů – jednodušší je svézt se.

    (jasně, nic nového pod sluncem)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Další z rubriky

Kličkujeme uličkami IV. – labyrintem Vltavské :)

Stavba kolektoru uzavřela podjezd Hlávkova mostu – jediný legální cyklistický průjezd mimo provoz mezi dolními..více

Registrací jízdního kola proti krádeži? :)

Na přání našeho čtenáře přinášíme krátký článek o možnostech registrace jízdních kol do evidence vlastníků. Jak taková..více

Kličkujeme uličkami III. – na Petřiny 6

Stoupání ze Střešovic na sídliště Petřiny. Po hlavní (tedy ulicemi Střešovická a Na Petřinách) je..více

Poprvé na kole po Praze 1

Jaro je opět tady a s ním i náš pravidelný příspěvek pro ty, kteří zvažují..více

Kličkujeme uličkami II. – napříč Vinohrady :)

Ve druhém pokračování série o doporučených průjezdech se podíváme do Vinohrad. Síť zdejších jednosměrných vedlejších..více

Aplikace: které kolo si vybrat do Prahy? 9

Jaké kolo do města? Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru