Blanka otevírá své brány

Publikováno: 21. září. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 21. září. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Tento text začíná vznikat v pátek odpoledne, den před otevřením tunelového komplexu Blanka. Toho tunelu, o kterém jsme na Prahounakole psali již mnohokrát, návazným cykloopatřením věnovali v uplynulých sedmi letech několik článků. Zaslouží si vůbec ještě od nás nějakou zmínku?

WP_20150917_15_42_10_Pro

Většinu realizovaných návazných cykloopatření již dobře za ta léta znáte. Součásti otevírané pod zemí na tomto webu logicky komentovat nemusíme a ani nebudeme.

Za ty roky s Blankou se na povrchu povedly hezké i ošklivé věci. I ty hezké realizace (konec Patočkovy) ale občas ztrácí svůj lesk, protože se je (snad prozatím) nepodařilo napojit ani na ty nové realizace ošklivé (pláň na Letné). Někde se povedly do projektu vetknout na Prahu docela přiměřené věci (kolem Hradčanské). Ale na to, že tam byla obří mnohametrová stavební jáma v šířce celé ulice, to zase příliš dobře nedopadlo. Profil té ulice mohl vypadat mnohem lépe, ke stezce směrem na Ořechovku do Dělostřelecké se legálně nedostanete, Milady Horákové na Hradčanské po cyklopřejezdu nepřekřížíte. Vymýšlet a vyjmenovávat podobné „drobnosti“ by šlo donekonečna.

WP_20150828_17_20_59_Pro

Navíc další návazná opatření budou ještě vznikat a tak by nebylo úplně fér nyní v globále hovořit o nepropojených střípcích, když nás stále může někdo pozitivně překvapit! Prý se dočkáme nových cyklopruhů a parkovacích stání ve Veletržní, profil by tam měl být 1+1 s cyklopruhy.

U nesmyslného svedení cyklistů do provozu na křížení s ulicí U Sparty byla nedávno povolena jízda po chodníku. To je možná milé drobné zlepšení, ale na pár let staré křižovatce uprostřed volného prostoru bych očekával spíše cyklopruh v dánském stylu nebo pokračující oddělenou cyklostezku s přejezdy.

jm_letna_usparty

jm_letna_stezka

Zatímco auta tak získávají novou souvislou infrastrukturu pod zemí, na kole jste odkázáni na pár krátkých úseků na povrchu. Slibované zlepšení situace pro cyklodopravu s otevřením tunelu Blanka je tak velmi rozpačité.

Pojďme se tedy dnes podívat nikoliv do minulosti, co již vzniklo, ale do budoucnosti: co důležitého nevzniklo a mělo by? Přičemž si dovolím geografické omezení na bezprostřední trasu tunelu. Blanka ovlivní dopravu ve velké části Prahy, já se soustředím na bezprostřední okolí Prahy 6, 7 a 8. A vezmu to stručně.

Souvislá cykloopatření na Patočkově a Milady Horákové

Nynější zbudované střípky je třeba propojit do funkčního celku. Jinak se do značné míry promarní potenciál i těch již zbudovaných kvalitních cykloopatření. Tunel Blanka do značné míry svou trasou kopíruje ulice Patočkova a Milady Horákové. V těchto ulicích tak lze očekávat stagnaci nebo pokles provozu. Na místech, kde zatím chybí, je tak třeba doplnit cyklopruhy nebo alespoň piktokoridory. Budou kvalitní cyklopruhy v Patočkově ulici navazovat na piktokoridor na Prašném mostě a Hradčanské? Bude zbudován cyklopruh nebo cyklostezka překonávající křížení s ulicí U Sparty? Bude bezpečněji řešena křižovatka na Letenském náměstí?

Cach_P-M_20130502_115922_IMG_7946_red

Patočkova se povedla, bohužel ale zatím moc daleko v poklidu nedojedete. (foto Tomáš Cach)

Povltavská

V Povltavské lze očekávat zvýšení provozu: ulice přímo navazuje na výjezd z tunelu v Troji. Současný cyklopruh ve vozovce ve směru do centra se při zvýšených intenzitách dopravy stane velmi nepříjemným. Je třeba zde vybudovat od provozu oddělené řešení hodné páteřní cyklotrasy. Minimem musí být nalezení vhodné formy fyzického oddělení cyklopruhu.

Další věcí je pak záhadná nečinnost TSK při stavbě nepřímých odbočení do ulic Bulovka a U českých loděnic. Ta nebyla realizována i přes vydané platné stavební povolení. Se zvýšeným provozem se dané místo stane ještě nebezpečnějším.

povltavska_2012-odboceni

Cykloobousměrky

Jednosměrnými ulicemi v okolí Blanky vhodnými k neprodlenému zobousměrnění jsou ulice Na Valech a Dělostřelecká.

Ulice Na Valech může tvořit klidnější alternativu s menším stoupáním k třídě Milady Horákové (náprava je nutná při jízdě z centra, ve směru do centra je ulice řešena pěkně). Zobousměrnění pro cyklisty by si vyžádalo lehké úpravy.

prasny_most_na_Valech_vjezd

Neméně důležitá je i cykloobousměrka v ulici Dělostřelecká u ulice Pod Hradbami. Pod Hradbami byla během výstavby tunelu zprůjezdněna pro cyklisty obousměrně, logicky navazující úsek Dělostřelecké nikoliv. Klidové spojení Hradčanské přes Prašný most na Ořechovku tak není zcela ideální. Z Prahy 6 ale máme pozitivní informace, že se její zobousměrnění již připravuje.

vk-jednosmerka-delostrelecka-rijen2014

Stezky kolem Prašného mostu

O realizacích kolem Prašného mostu jsme již také psali a v zásadě je rozpačitě chválili (jak jen lze věci chválit, když nedaleko vznikne nový most se šesti pruhy bez jakéhokoliv náznaku, že by tam snad mohl jet někdo na kole).

I několik jiných nepovedených detailů je ale třeba stále zlepšit. Samotná chráněná chodníková stezka od Prašného mostu není na Hradčanské nijak legálně napojena na cokoliv, třeba na cyklopruhy ve vozovce, nebo minimálně alespoň přivedena až k cyklostojanům u metra.

Dále se zde vyskytují dva zbytečné obrubníky a podchod pod ulicí Milady Horákové bohužel není legalizovaný (nemáme z posledních dnů ověřeno, pokud došlo ke změně, uvítáme zprávu). Neprůjezdný podchod zbytečně uzavírá jednu možnou klidovou trasu mimo provoz. Při jízdě v provozu je pak nevhodně řešen piktokoridorový přesmyk při příjezdu Svatovítskou od Dejvic.

prasny_most_upravy

ČS armády

Z webu www.tunel-blanka.cz provozovaného Auto*Matem si vypůjčím návrh na zbudování souvislých cykloopatření v ulici Československé armády, tedy páteřní tepně centrálních Dejvic, která přivádí dopravu k cykloobousměrce Pelléova a dále do centra.

Tato ulice byla před několika lety nesmyslně zrekonstruována v profilu 2+2, i když na ní navazuje úsek 1+1. Takto široký profil pro auta je zde tudíž zcela zbytečný. Zároveň ulicí vede hlavní dejvická cyklotrasa A160, ale v rámci rekonstrukce nebyla navržena žádná cykloopatření. Proto navrhujeme drobnými stavebními a dopravně-organizačními úpravami zúžit profil pro auta na 1+1 pruh a zbylé místo využít pro zvýšení počtu nedostatkových parkovacích míst a pro kvalitní a částečně segregované cyklopruhy. Ideový koncept můžete vidět na následujícím obrázku:

Zdroj: Auto*Mat (www.tunel-blanka.cz)

Starší články

Celkově by se možných zlepšení našlo ještě více. A to jak na úrovni globálních zásahů, tak v rovině drobných detailů. Mnoho z nich popisujeme v článcích, které postupně vycházely s otevíráním jednotlivých míst kolem tunelového komplexu. Některé informace v nich obsažené sice již mohou být zastaralé, ale celkově jsou užitečným svědectvím toho, jak šel čas se stavbou Blanky:

Trasy po Blance

Aneb starší série článků, které vám napoví, kudy nyní jezdit:

jm_blanka_otevreni

Před slavnostním otevřením Blanky

jm_blanka_otevreni02

jm_blanka_otevreni03

A máme otevřeno.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Lei 21. 9. 2015, 10:35

Jako někdo, kdo už leta každý den jezdí z oblasti kolem Buštěhradské dráhy přes Letnou do centra (dříve ulicí Gen. Píky, dokud ještě byla poměrně klidná, od té doby přes Prašný most), musím opět podotknout, že slova jako "rozpačitý" jsou věru eufemismy, i když samozřejmě netvrdím, že nevniklo vůbec NIC.

Jediné, co považuju za opravdu skvělý prvek, je ta propusť do Dělostřelecké. Mohl bych si pochvalovat necelý kilometr cyklopruhu na Milady Horákové, po němž jedu nahoru od Špejcharu ke Střešovickém, kdyby ovšem nebyl přerušený u stání autobusů, potom nevedl mezi dvěma pruhy pro plechovky a nekončil v kopci v zálivu přesně tam, kde by nejvíc byl zapotřebí (to je opravdu skvělé, že tam nejen končí cyklopruh, ale i cyklokoridor, který navíc uzavírá čím dál víc zprava chodník, než člověk objede mys u přechodu a přece jen se nějak zase dostane do kapsy na pravé straně před křižovatkou).

Jinak si člověk nevybere. Že by dneska ráno byl zlegalizovaný podchod, jsem si nevšim, a na 99% s tím nepočítám ani do budoucna. Ten přejezd je z legálního hlediska zcela nefunční - i kdyby byl zlegalizovaný podjezd, nic na něj nahoře nenavazuje, jen výjezd z tunely s přechodem pro chodce bez tlačítka a chodník, kde se s cyklistou nepočítá, byť po něm samozřejmě už dlouho jezdím těch metrů k vjezdu do ministerstva.

Opravdu celé legrační. Ale ani jsem nic jiného nečekal, je to celé od začátku korupce, potěmkin a lži - a slizká propaganda.

Jiří Motýl 21. 9. 2015, 11:41

K těm eufemismům... Měl jsem pocit, že bych se jednou rozepsal a příliv rozhořčení už nedovedl zastavit, tak proto.

Epo 21. 9. 2015, 12:34

V Povltavske akorat posunuli najezd na cyklopruh cca 20m dopredu. Udelali jej sice sirsi, ale "do praveho uhlu", takze kockopes.
Pojedu tudy az odpoledne smerem z centra, tak jsem zvedavy, jak na tom ted Povoltavska bude s provozem...

vlákno 21. 9. 2015, 13:38

"Patočkova se povedla". No nevím, poslali byste tam malé dítě, budou tam jezdit na kole důchodci z Břevnova?
Ve Vídni je takovýto cyklopruh značen v mapách jako nejslabší cykloopatření, spíše nouzové, kde nešla udělat chodníková cyklostezka podél rušné ulice (2+ pruhy). I takovéto cyklopruhy ve Vídni jsou, ale využívané jsou jen velmi málo a v Praze to nebude jinak. Radši bych tam viděl chodníkovou cyklostezku zcela oddělenou od aut, ovšem s jasně čárou odděleným prostorem pro cyklisty a chodce.

Jinak platí pořád tenhle článek a ještě mnoho (desítek) let platit bude:
https://mestemnakole.cz/2012/11/proc-jsou-prazske-cyklostezky-odsouzeny-kubohosti/
Ubohost je myslím to správné slovo.

Klíma 21. 9. 2015, 14:50

K Povltravské, ráno kolem 8 rozhodně hustší provoz, světla na křižovatce u Matfyzu v kolmem smeru na Povltavskou si člověk pěkně vystojí pokud zrovna nejede autobus, ketrý je odšpuntuje předností, jestli je tam detekce, mám pocit že jo, tak nebere cyklisty, tedy jsem v pátek, kdy už světla fungovala, projel po dlouhém čekání na červenou, to tam ovšem bylo úplně volno, dnes ráno to bylo bez šance, až nakonec vysvobození přivezl bus.
Ten posunutý nájedz je děs, jednak je ve směru jízdy do města za lampou, takže není úplně vidět, ale hlavně díky posunutí je legalizován asi 20 m souběh obou směrů cyklistů do úzkého místa, což dosud nebylo a alespoň část lidí odbočila do pruhu na přehledném místě. No snad si to nějak sedne.

Epo 21. 9. 2015, 22:36

V pul seste vecer to v Povltavske stalo cca od odbočky na Bulovku a od Holesovicek byl provoz urcite hustsi. Na druhou stranu uplna apokalypsa to taky nebyla a na kole se tam bude dat jet vicemene stejne (blbe), jako doposavad...

vlákno 22. 9. 2015, 11:12

A co odbočení na Bulovku? :)

VencaM 22. 9. 2015, 12:52

Jak byste doporučili průjezd přes křižovatku u výjezdu z tunelu na Špejcharu? Občas jezdím z Dejvic přes Letenské náměstí k Vltavské a nejraději jezdím přes železniční přejezd v ulici U Vorlíků.
Doposud bylo možné přejet přes vypnutou křižovatku na cyklostezku k Letenskému náměstí na protějším chodníku - světla byla vypnutá a žádná auta neodbočovala http://mapy.cz/s/ltNI
Nyní je křižovatka aktivní a při výjezdu od přejezdu není žádný přechod, ani se nemohu zařadit k autům vyjíždějícím z tunelu a vracet na světla k tramvajové smyčce se také nechci. To už mohu rovnou jet Badeniho ulicí a Letenskými sady.
Je vůbec nějaká možnost se z Dejvic rozumně dostat na Letenské náměstí, aniž bych musel jezdit po chodnících?
V opačném směru tento problém není, odbočení z ulice Milady Horákové do na přejezd do ulice u Vorlíků je možné.
Díky za případný tip. V.

Jiří Motýl 22. 9. 2015, 19:27

Venca: Já bych v tomto směru buďto využil právě onen přejezd u tramvajové smyčky na Špejcharu a nebo jel Pelléovou a pak buďto vlevo provoz/chodník nebo přes Letenské sady. Jiné alternativy moc nejsou.

vlákno: no ano, ten odkazovaný článek odpovídá i na otázku, proč si myslím, že se to povedlo. A pro dítě nebo seniora by to v současnosti nebylo, pokud by ale byl podobný úsek v rámci souvislejší chráněné trasy, tak si to klidně dovedu představit. i když to samozřejmě bude pocitově jinde než vyvýšený pás nebo stezka mimo provoz. Za křižovatkou se to klidně mohlo vyvést výš souběžně s chodníkem.

Epo 23. 9. 2015, 08:49

vlakno: na Bulovku nejezdim, ale pohledove bez problemu. Dokonce vcera tam uz vubec zadna kolona nebyla a provoz v Povltavske jako jindy predtim (cca pul sedma vecer).
Jinak na Smetanaku uz dva vecery po sobe pusto prazdno. Klidne se to tam muze zavrit :-D

vlákno 23. 9. 2015, 09:07

Jiří Motýl: O to jde, že se v podstatě zbourá ulice kvůli tunelu a postaví celá znova a my tu jásáme nad namalovaným pruhem na silnici, jsme holt minimalisti :). Podle mě by se tím měla zabývat cyklokomise - začít řešit proč jezdí po Praze na kole v podstatě jen jedna demografická skupina. A na kompletních rekonstrukcích prosazovat trochu něco jiného než barvu na silnici. Zkušeností ze zahraničí je spousta, co funguje, co méně a co vůbec.

Epo: Ten prázdný Smetaňák bych chtěl vidět, je to i ve špičkách? Silné to tam bývá celé odpoledne v pracovních dnech. Docela lituju že teď nejsem v Praze :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5