Cyklisté sobě (12): kdo jiný přidá podnět, když ne ty?

Publikováno: 23. července. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 23. července. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Jel jsem nedávno z Holešovic do Hloubětína a nestačil se divit, s kolika místy po cestě je stále něco v nepořádku. A především se divím, že si problémů nikdo přede mnou nevšiml. Někdo jistě po podobné trase pravidelně jezdí. Na webu Cyklisté sobě si pro sebe může označit trasu či oblast zájmu a zamalovat do mapy, jaké místo a proč mu vadí, prodiskutovat místo s ostatními a ideálně také napsat na úřad o nápravu.

Libeňský most krátkodobě

Stezka po jižním chodníku začíná na holešovické straně sto metrů za křižovatkou. Někteří se na ní proto vykašlou a jedou po vozovce plné děr. Jiní najedou už přes přechod na snížený obrubník a jedou sto metrů po chodníku. Při jízdě zpátky je chybějící rampa větší problém, protože přes přechod jet nesmíme a zelená na přechodu je mnohem kratší než z vozovky. Nějaká rampa v obou směrech by se hodila. Bylo by to provizorní řešení na několik let. Technická správa komunikací (TSK) snížila již mnoho obrubníků, jen jí musí někdo požádat a ptát se. TSK lze na hlášení poruch požádat o opravu děr i snížení obrubníku.

Libeňský most dlouhodobě

Most je ve špatném stavu. Léta se odkládá jeho přestavba, která je připravená jako zbourání a postavení mostu zcela znova. Přes pět let leží v šuplíku projekt přestavby, který cyklostezky ani řešení návazných křižovatek neobsahuje. Obsahuje však rozšíření na dva pruhy v každém směru. Tady by bylo vhodné, aby se někdo náměstka pro infrastrukturu Jiřího Nouzy zeptal zda se při přestavbě Libeňského mostu počítá a s jakým řešením cyklisty. Pokud nám to bude jedno, může se stát, že po nalezení peněz Praha (zastoupená Odborem městského investora, který má různé velké kusy silnic na starosti) vytáhne stávající nevyhovující projekt. Dostali jsme ideální nástroj. Kdokoliv teď může položit online dotaz na konkrétního člena Rady, tedy primátora, náměstka či radního.

Hrbolatá Palmovka

Kostky na tramvajové křižovatce nejsou tak hrozné jako ve Vodičkově. I tak ale znesnadňují ukazování směru a přejezd kolejí a výhybek. Nakonec i kvůli nim je z kola dřív osmička a musí se dřív opravovat. Bylo by vhodné, aby se při rekonstrukcích, ke kterým v budoucnu dojde počítalo s výměnou za hladší povrch. Lze opět položit online dotaz na radního pro dopravu Jiřího Pařízka.

Nedokonalá stezka podél Rokytky

Dále bych pokračoval rád podél Rokytky oddělen od provozu. Jenže vysoký obrubník, nevyznačená stezka z ulice Na Žertvách, nepřehledný podjezd, vysoký obrubník na parkovišti, úzká cesta (odpoledne plná pěších), stále nezpevněný úsek, schod na cestě, chybějící přejezd Sokolovské, znovu úzká cesta a šikana u Mlékárenské mě natolik odrazuje, že jsem si našel rychlejší trasu. Jel jsem na Balabenku a z Poděbradské odbočil do Ocelářské.

Propojka u metra Českomoravská

Ocelářská ulice byla před několika lety přepůlena na dvě části. Kdyby tenkrát Praha 9 měla stejně jako Praha 3 a Praha 10 zpracovaný kvalitní cyklogenerel, věděla by, že při úpravách svých bočních ulic je žádoucí zachovat komfortní průjezd na kole. Ušetřila by tisíce za nápravu nepovedeného zásahu. Na tuto příležitost by měl být upozorněn nejdříve vedoucí Odboru dopravy Prahy 9. V našem návodu Napište svým politikům máte předpřipravenou šablonu a adresy. Radní pro dopravu Prahy 9 by se měl na tomto praktickém příkladě dozvědět, že kdyby a on a úředníci městské části měli a vhodně používali cyklogenerel, vyvarovali by se mnoha dalším chybám, jejichž náprava stojí miliony.

Musíš do kroku, aby sis neničil kolo, nepočítá se s tebou.

Mohla tu být cíleně vytvořená zkratka. Haag, Nizozemsko.

Nájezd na stezku do Hloubětína

Aktuální napojení z Ocelářské na stezku do Hloubětína vede buď přes obrubník a po vyšlapané pěšince nebo přes obrubník, zaparkovaná auta a po stoupajícím chodníčku. Je to velká škoda. Přijet od centra podél Rokytky znamená okliku a mnoho absurdních míst. Ocelářská je skvělá zkratka. Její význam ještě naroste až Krejcárek a Balabenku propojí prodloužení drážní stezky. Ocelářská se pak stene jednou ze spojnic. Oddělení bezmotorové dopravy na magistrátu by o tomto nápadu mělo vědět. Zkuste cyklo@cityofprague.cz

Místo pěšinky může být stezka, obrubník nemusí být.

S majitelem uzavřeného areálu jistě jde vyjednat zprůchodnění a zprůjezdnění na kole. Otevře se pak řada nových lokálních spojení.

Vpravo pak nebudou ploty nýbrž průjezd v minimálním provozu například k metru Českomoravská či nádraží Libeň.

Stojan

U zahrádky restaurace pod Eliškou mají stojan drátolam. Pokud jim má zákazník sedět v restauraci v klidu, je třeba při parkování přivázat kolo za rám. Stojany pouze na přední kolo (obecně nazývané “drátolamy”) zákazníka na kole rozhodně nepřilákají. Zdánlivá výhodnost spočívající v nižší ceně a vyšší kapacitě tak nakonec vede k promrhání investice. Stačí si zagůglit, najít email provozovatele, tento nedostatek vysvětlit a požádat ho o kvalitnější stojan.

Třeba jen nevědí, že je pro bezpečné parkování kol nepoužitelný.

Pokračování je na tobě

Stačí jet dál a vidím tolik chyb, které si zaslouží řešení. Ale já ani několik dalších nemůže řešit všechno. Jsou čtenářům Prahou na kole problémy jedno? Jsou jim jedno a přiznávají tak, že jsou se současným stavem smířeni? Přijde mi to divné, to jsme dosáhli takové slepoty, že už ty problémy vnímáme jako něco normálního a v podstatě se tím dostáváme do pozice, že cyklista je desperát, který fakt musí snášet takovéhle věci jako vylézání na obrubníky, vyklepávání šroubků na dlažbě či let na létajícím kole přes ohrady?

Jestli nemáte žádné problémové místo na své trase, jste divný. Ano samozřejmě, že když pošlete email na úřad, můžete pochybovat, že se na tom místě něco zlepší, ale pokud neupozorníte, že je něco špatně a ani ten podnět na web nepřidáte, tak už se to vůbec nezlepší.

web Cyklisté sobě

Manuál pro web Cyklisté sobě

Jak psát podněty

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

vlákno 24. 7. 2014, 14:53

Tuhle trasu jezdím Sokolovskou, pak odbočím ulicí Na Břehu a napojím se na cyklostezku přes nový most. Sokolovská je pro průjezd oběma směry příjemnější než Poděbradská se 2 pruhy, navíc to křížení do Ocelářské musí dost zdržovat.
Drátolamy řeším tak, že kolo dám přes něj na stojánek, pak se dá zamknout k rámu.
Souhlas s tím, že je potřeba zezdola vyvinout co největší tlak na samosprávu a městské organizace. Já si s TSK píšu, ale jsou to detaily - a hlavně opravy, které na cyklistesobe nedávám. Možná by vedle toho mohlo fungovat nějaké fórum, protože zakládat podnět kvůli každému rozbitému obrubníku nebo díře v silnici mi přijde značně znepřehledňující, ale přesto by bylo fajn aby se o tom vědělo, že to bylo nahlášeno a opraveno.

Václav Kříž 24. 7. 2014, 21:07

Sokolovská mezi Balabenkou a Rokytkou je podle mne jednou z nejpovedenějších rekonstrukcí ulic v Praze. Cyklopruh či nizozemské stezky by jí ale slušely.

Jednotlivé díry na cyklisty sobě dávat netřeba, ale snížení obrubníků podle mne už ano. I pro maličkosti jde web cyklisté sobě použít jako fórum a opravené díry klidně na žádost autora smazat.

vlákno 25. 7. 2014, 09:39

Je to docela příjemná ulice, možná by se tam mohly vyznačit piktogramy, ale je to hodně úzké, možná ještě užší než Koněvova nad Ohradou. Jako podnět se to ale zkusit může.

Cyklisté sobě úplně jako fórum nefungují, ten systém je zajímavý a užitečný, ale fóra fungují uživatelsky jinak. Kdybych třeba vyznačil zničený retardér který jsem nahlásil na TSK a druhý den žádal o jeho odstranění, nikdo z toho nebude nic mít a já ztratím čas.
Ty podněty jsou právě záměry na delší dobu, o kterých se hlasuje - pro stanovení priority a vedou se diskuzní vlákna. Na běžný denní život cyklisty a postřehy z provozu včetně poruch na komunikacích to není. Myslím že nějaké fórum by klidně mohlo fungovat vedle toho.

Václav Kříž 26. 7. 2014, 11:47

Sám nemám představu, jak by se fórum dalo udělat. Pokud nechci zatěžovat své vytížené kolegy, nejlepší bude když ho vytvoříš sám. Pak budu fórum na Prahounakole.cz propagovat.

Piktogramy na Sokolovské by mi nepomohly. Je to místo, kde mne auta nemohou v dlouhém úseku předjíždět a díky dobrému typu retardérů mě nedojíždějí tak rychle.

Vratislav Filler 26. 7. 2014, 20:42

Pánové, než se do toho pustíte, zapojte Vaška Řeháka. Měli jsme různé nápady, původně jsme to chtěli napojit na mapu. Ten systém počítá s tím, že se vedou diskuse v rámci skupin, tam to jde dávat bez ohledu na podněty. Musíte být v té skupině, což je z mého pohledu správně. Akorát ten systém nevede k tomu, abyste se do těch skupin zapisovali - což je myslím hlavní chyba, na kterou si stěžují i v Británii.

vlákno 27. 7. 2014, 16:52

Já jsem si představoval nějaké obyčejné PHP fórum, kde by většina kategorií byla přístupná k diskuzím všem registrovaným, nefragmentovalo by se to do skupin, protože to podle mě slouží už vyloženě komunitnímu aktivismu.
Líbí se mi třeba PunBB nebo FluxBB forum, ale jde spíš o hosting a jestli by o to byl zájem. Z mýho pohledu tu fórum pro mětské cyklisty v Praze chybí. Taková ta možnost, že přijedu domů z města, něco jsem zažil, něco vím že se chystá, mám nějaký postřeh z provozu, ... a chci to sdílet s lidmi, které to taky zajímá.

Václav Řehák 28. 7. 2014, 12:08

vlákno: Osobně si nejsem jistý, že potřebujeme ještě fórum. Kdo chce si chce povídat, může využít nakole.cz nebo bike-forum.cz. Pokud ale bude mít většina redakce pocit, že pro Prahou na kole by to bylo přínosné, můžeme něco rozjet. Akorát bych se přikláněl k řešení integrovanému s Wordpressem (třeba bbPress) - už takhle máme web rozdělený do dvou technologií (blog a mapa) a dost to komplikuje život.

Honza 30. 7. 2014, 19:26

Vysoce ocenuju vsechny aktivity spojene s webem cykliste sobe (CS) a navody, jak kontaktovat zodpovedne osoby. Jsou ale situace (napr. strategie rozvoje v nejake oblasti), kde nepodavam podnet ale spise dotaz. A pak je nesmyslne vyzadovat cislo jednaci a jit uredni cestou. Osobne se mi navic prici jednat formou "natlaku". Tyto dotazy vznasim nejen v oblasti cyklistiky. Bohuzel s velmi malou cetnosti odpovedi. Vyrazne by pomohlo, kdyby existovala poverena osoba (clen cyklokomise?), ktera bude zodpovedna za reseni podnetu z webu CS. Clovek podavajici podnet by tak nemusel vest komunikaci s urady. Takove dopisovani je casove narocne a pro cloveka, ktery se v problematice cykloopatreni dokonale neorientuje, i pomerne slozite. Verim, ze pokud by se podnetum automaticky venovala poverena osoba, cely proces by se vyrazne zefektivnil (a to i z pohledu uredniku, kterym by chodily jen relevantni pozadavky) a podnetu i jejich reseni by vyrazne pribylo. Poverena osoba by rozhodla, ktera slozka dany problem resi (TSK, policie, DPP, Poslanecka Snemovna, magistrat, mestska cast...) a do vlakna by uvadela prubezny stav.

Mimochodem, pripravuje Praha 9 cyklogenerel?

Václav Kříž 31. 7. 2014, 10:47

@Honza: díky. Zajímavé nápady. Co bys(te) řekl na to se sejít osobně? Můj mail je vaclav.kriz@auto-mat.cz

Rád bych byl tou osobou, která vede komunikaci s úřady. Baví mne to, dává mi to smysl a vím, kam co posílat. Aktuálně dělám část této práce dobrovolně. Dělal bych jí rád víc, ale je neudržitelné, když mě za práci nikdo neplatí. Nejlepší způsob jak mne podpořit v aktivitách v Cyklisté sobě je vstupem do členu Klubu přátel Auto-Matu. Pět korun za den. http://www.nakrmteautomat.cz/ Jsou i jiné způsoby jak přispět přímo Prahou na kole: https://mestemnakole.cz/podporte-nas/

Většina městský částí neví, co je cyklogenerel, proč má smysl ho zpracovat a používat (ušetřit hodně práce úředníků a politiků i peněz z rozpočtu díky odbourání nutnosti odstraňovat chyby). O žádném cyklogenerelu Prahy 9 nevím. Prahu 9 řadím mezi městské části, které nechápou, proč je cyklodoprava výhodná (je jedním z prostředků k řešení problémů s parkováním, automobilovou dopravou, kriminalitou, zdravotnictví, ...). Pomůže tedy kdokoliv, kdo osloví starostu, radního pro dopravu, a vysvětlí co cyklogenerel je.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
AutoMat projektuje pro město
Cyklisté sobě,

AutoMat projektuje pro město

14. prosince. 2022, 8min. čtení