Cyklisté sobě po roce

Publikováno: 03. září. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 03. září. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

(Upraveno z článku na webu Auto*Matu)

Webová platforma Cyklisté sobě úspěšně funguje už tři čtvrtě roku a začíná mít výsledky.

Kdo má větší přehled o zarostlých stezkách, nebezpečných úsecích nebo nesmyslném značení než samotní cyklisté? Právě jejich podněty na zlepšení podmínek pro jízdu na kole sbírá web Cyklisté sobě. Ten aktuálně registruje už 350 uživatelů a 19 skupin působících v pražských městských částech i ve velkých městech ČR. Jeho uživatelé podali od spuštění webu v listopadu 2013 přes 550 podnětů na zlepšení. Většina z nich byla zpracována a zaslána úřadům, dvacet z nich bylo s úspěchem vyřešeno (dále zde nebo zde).

Platforma založená na distribuci know-how

Jak to funguje? Na webu se může kdokoliv zaregistrovat, označit svou trasu nebo čtvrť, která ho zajímá a pak už jen sledovat, vkládat nebo komentovat podněty. O podnětech se dá hlasovat – u těch s více hlasy je pak logicky větší snaha o řešení (podnět na zrušení nedávné uzavírky Kampy s více než 140 hlasy ukázal, že i hlasování je na platformě nástrojem, který pomáhá argumentovat pro určitá opatření).

Stránky Cyklisté sobě jsou také zázemím místních cyklo-komunit, které předkládají podněty úřadům a řeší s nimi jejich realizaci. Některým se daří posouvat věci dopředu díky spolupráci s úřady. Skupiny mají samozřejmě k dispozici know-how lidí z Prahou na kole a Auto*Matu, kteří často asistují u přípravy podnětů. Tam, kde nejsou silné místní skupiny, pak podněty úřadům předkládají zkušení lidé z Prahou na kole (více například zde). Každý má pak k dispozici vzorové dopisy pro komunikaci.

Řešení podnětů pro cyklodopravu je ovšem běh na dlouhou trať. Nejedná-li se jednoduché osazení dodatkové tabulky (jako “mimo symbol kola” pod značku slepá ulice), může vyřízení i v případě, že nejsou jiné problémy, trvat několik měsíců. Akce vyžadující stavební povolení mohou trvat klidně i rok. Díky zapojení stovek lidí ale mají Cyklisté sobě skvělý přehled o problémových místech a většina z nich byla zaslána úřadům přetavená do podoby návrhu na zlepšení.

Místní skupiny

Skupiny Cyklisté sobě působí v Brně, Pardubicích, Ústí nad Labem, Liberci, Jablonci nad Nisou, v Hradci Králové a v jedenácti částech Prahy (centrum, Karlín, Praha 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 14 a v Letňanech). Další skupiny v Praze se zaměřují na komunikaci s úřady, analýzy a úklid cyklostezek.

Praha 10

Na Praze 10 se cyklistická doprava těší slušné podpoře, alespoň v mezích možností. Tamní skupina se věnovala především konceptu využití dosluhující železniční trati mezi Edenem a Zahradním městem, která by se dala snadno zrekultivovat do podoby lineárního parku umožňujícího i komfortní jízdu na kole. Skupina začala spolupracovat s místním úřadem a intenzivně se podílí na přípravě generelu cyklistické dopravy Prahy 10. Na Praze 10 bylo proznačeno několik úseků městských cyklostras s návaznými spojkami, včetně cykloobousměrek a legalizací. Praha 10 má také to štěstí, že se na jejím území realizuje jedna z mála celoměstských akcí, a sice zkvalitnění trasy Záběhlice – Hostivař.

Most přes Botič před více než týdnem je ovšem celoměstská akce.


Praha 6

Skupina je početná a opakovaně předložila radnici seznam problémových lokalit. V období před volbami ale nenašla na městské části odezvu.

Praha 5

Jedním z prvních podnětů, kterým se skupina věnovala, bylo bídné propojení Jihozápadního Města s Prokopským údolím: zde byl v srpnu 2014 původní chodníček z dlaždic nahrazen mlatovou cestou.

První velký podnět této skupiny tak byl úspěšně vyřešen. Zástupce Cyklisté sobě se také dostal do pracovní skupiny k cyklistické dopravě, po změně v obsazení Rady počátkem roku 2014 byla ale celá cyklodoprava odstavena a pracovní skupina se přestala scházet. Místní skupina tak čeká na další impuls k aktivitě, ke kterému patrně dojde po volbách.

Akce v terénu

V některých městských částech o spolupráci na zlepšování podmínek pro jízdu na kole bohužel nepodařilo navázat a místním skupinám pak nezbylo než vzít věc doslova do vlastích rukou. V zimě 2013 tak například lidé z Prahy 5 odstranili bahno v podjezdu pod železniční tratí ve Stodůlkách, v březnu 2014 proběhl větší úklid kolem Vítkovské cyklostezky. 30. srpna pak proběhl úklid na zanedbané trase A2 U Českých Loděnic v Praze 8. Od zetlelého listí se povedlo vyčistit 700 metrů cesty, která tak byla zúžena někde i na méně než polovinu.

Odkrývání asfaltu skrytého roky pod vrstvou listí.

Cestu jsme mnohde rozšířili i o více než metr.


Další aktivity

Zvláštní činnosti v rámci platformy se věnuje tzv. analytická skupina. Ta zatím dokázala vyčíslit veřejné náklady na jednu cestu autem tunelem Blanka a v současnosti se věnuje analýze veřejných nákladů spojených s jednotlivými druhy individuální dopravy.

Cyklisté sobě pořádají i celopražská setkání. To zatím poslední proběhlo 21.8. po cyklojízdě v parku Kampa ohrazeném nesmyslně umístěnými značkami „zákaz sesedání z kola“.

Skryté dotace do druhu dopravy velmi náročného na prostor.


Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
AutoMat projektuje pro město
Cyklisté sobě,

AutoMat projektuje pro město

14. prosince. 2022, 8min. čtení