Fotogalerie a pozadí cykloobousměrky v Hybernské

Publikováno: 15. října. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 15. října. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Přinášíme vám fotogalerii Jiřího Motýla a první zhodnocení již prakticky dokončené cykloobousměrky v Hybernské ulici. Současně vám dáváme poodhalit, co zřízení cykloobusměrky obnášelo.

jm_hybernska_01a_resize

Historie

Cykloobusměrka v Hybernské vznikla na páteřní trase celoměstského systému A25 jako její zásadní část v historickém centru města. Trasa je zásadní jednak jako spojnice ze Žižkova (a již dříve vzniklé cyklostezky Starého spojení) do centra. Součástí úprav je i legalizace průjezdu po tramvajovém pásu Havlíčkovy a Dlážděné, zásadní pro cesty jih-sever východně od Revoluční (alternativy jako magistrála, provoz a dlažba na Prvního pluku nebo zajížďka až Žižkovským tunelem nemusely vždy každému vyhovovat :-) ).

hybernska_vazby

Schéma směrů, ve kterých cykloobousměrka v Hybernské a legalizace Dlážděné a Havlíčkovy výrazně zkrátí a zatraktivní průjezd. (Původně používané trasy jsou zakresleny tečkovaně.)

První verze projektu vznikla už v roce 2009, kdy se cykloobusměrka dostala do pasportu cyklokomise a zadávací karty TSK. Je to tedy celých šest let, než došlo k realizaci. Se zobousměrněním se pak dlouhodobě počítalo při zadávání dalších úprav, například při jarním proznačení trasy A25 přes křižovatku U Bulhara. Příprava postupovala pomalu, zejména bylo obtížné jednání o podobě křižovatky s Havlíčkovou. Nakonec se podařilo zkoordinovat realizaci cykloobousměrky s úpravou signalizace, což v Praze rozhodně není běžné.

Auto*Mat v roce 2013 apeloval na zřízení cykloobousměrky současně se zprovozněním tunelu Blanka (viz zde), což nakonec shodou okolností docela vyšlo. Mezitím vznikla cykloobousměrka v ulici Na Příkopě, odlišná od obvyklého proveden svou polohou za parkujícími auty.

Akce byla vyjednána a připravena na rok 2014, ale ještě se ji „povedlo“ odložit. Všechny bariéry padly až letos, také díky vstřícnému přístupu městské části Praha 1.

Organizace provozu

Cykloobousměrka v Hybernské má podobu jednosměrného pásu za parkujícími auty. Cyklopruh je ale doplněn bezpečnostním odstupem (bufferem). Pruh bude v kritických místech zabezpečen, bohužel opět nehezkými zelenými balisetami, protože v Praze nic jiného neumíme. Aspoň jich nebude příliš mnoho. V opačném směru je zřízen piktokoridor.

Cykloobusměrka je rozdělena na dva bloky. Podél Masarykova nádraží, v širším profilu ulice, bylo zachováno původní dopravní řešení s podélným stáním na obou stranách a dvěma průběžnými pruhy, které byly pouze výrazně zúženy. Ve druhém bloku, směrem k Náměstí Republiky bylo nezbytné změnit režim parkování na jedné straně ze šikmého na podélný. Křížení Havlíčkovy ulice je řešeno novou světelnou signalizací. Se svolením projektanta zveřejňuji vzorové profily:

hybernska_rez_1

hybernska_rez_2

hybernska_rez_3

Návaznosti

Návaznosti na novou cykloobousměrku jsou vcelku příznivé. Cykloobousměrka v Hybernské násobí smysl již dříve zřízené cykloobousměrky Na Příkopě. Také návaznost na Revoluční je legální. Problémem samozřejmě zůstává poslední blok Hybernské a navazující obrovská křižovatka Bulhar, která by si v koridoru trasy A25 nyní zasloužila aspoň piktokoridory přes křižovatku, aby se zde člověk tolik necítil hnán jako štvaná zvěř. Příjezd k Prašné bráně samozřejmě klade otázku, zda by mohl být zobousměrněn průjezd skrz a následující blok Celetné.

Součástí akce má být i legalizace průjezdu Dlážděnou a Havlíčkovou v tramvajových kolejích ve směru jih – sever. Nová světelná signalizace to umožní.

Virtuální prohlídka

Samozřejmě, na místě jsou k vidění nějaké hnidy, neberte ale popisky pod fotografiemi jako vyjádření toho, že se mi akce jako celek nelíbí. Ale znáte to, v Praze to může být VŽDYCKY ještě lepší.

01_jm_hybernska_03_small

Příjezd od Bulhara. Blok autodromu, obrovská křižovatka a nelegalizovaný podjezd, které oddělují tento úsek od cyklostezky Starého spojení, si říkají o návazné úpravy (a třeba i zpoužitelnění severního chodníku). Křižovatka Bulhar byla ale zrekonstruována v roce 2006 s nákladem 0,6 mld. Kč, takže těžko říct, kdy se do ní někomu bude chtít hrábnout víc než jen namalováním piktogramů. (všechny fotografie Jirka Motýl)

02_jm_hybernska_02_small

Vzhledem k tomu, že se zde jen malovalo, je vjezd před Masaryčku velmi zklidňující. Což je v zásadě dobře, od aut budou proudit chodci. Vjezd bude ještě doplněn balisetami, kvůli potenciálním parkérům. Dva pruhy jsou tu zbytečně, ale aspoň vytvářejí rezervu na nějaké další šikovné přerozdělení prostoru.

03_jm_hybernska_01_small

Ještě není hotovo, ale už se zde jezdí. Ono se tu totiž docela hodně jezdilo (nelegálně) už předtím.

04_jm_hybernska_08_small

Signalizace je připravená na zapnutí. Ještě dodělat nějaké ty čáry. O podobu křižovatky se vedly dlouhé debaty, rozšíření chodníků se tak nakonec povedlo jen na jižní straně ulice (na fotce to ani není vidět).

05_jm_hybernska_10_small

Řazení se sem vejde i ve dvou pruzích s bufferem. Dokončení snad nepotrvá dlouho.

06_jm_hybernska_09_small

V úseku blíže Prašné bráně byl změněn režim parkování. Aspoň je zde parkovací pás o něco delší.

07_jm_hybernska_07_small

Bezpečnostní odstup bude dostatečný. Je otázka, zda v případě ucpání tohoto bloku auty nebudou cyklisté upřednostňovat vyhrazený pás i v „posměru“.

08_jm_hybernska_04_small

Zde mohl být přechod klidně přisunut o pár metrů blíž ke křižovatce, přidalo by to pár parkovacích stání. Ve „stínu“ u přechodu se bude stát skoro určitě.

09_jm_hybernska_06_small

Závěrečné esíčko naznačuje, že s obrubami se v tomto místě nehýbalo.

11_jm_hybernska_11_cut

Konec. V dálce můžete spatřit začátek cykloobousměrky Na Příkopě (a začátek protisměrky pod Prašnou bránou).

Závěr

Hybernská je nejvýznamnější pražskou cykloobousměrkou od legalizace v ulici Na Příkopě v roce 2013. Myslím, že je na místě poděkování jak Technické správě komunikací, která akci realizovala, tak městské části Praha 1, radnímu pro dopravu Richardu Burešovi i vedoucímu odboru dopravy Bc. Ludvíku Czitalovi. Osobně děkuji všem z cyklokomise i odjinud, kteří projekt zobousměrnění Hybernské dotlačili přes tři volební období až ke konečné realizaci.

A kdybyste snad chtěli své děkovné maily doplnit o nějaké podněty na další zlepšení v okolí, možná, že tentokrát to není nutné. Raději jim dejte hlas na stránkách Cyklisté sobě:

Cykloobousměrka Celetná
křižovatka U bulhara – směr ze Seifertovy do Hybernské
Chybějící předsunuté stání U Bulhara

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

cyril 15. 10. 2015, 10:37

Skvělá zpráva. Sice to ještě není hotové, ale zajímalo by mě, jestli bude řešeno i odbočení do cykloobousměrky z ulice Opletalova. Dříve jsem používal přechod a dále po chodníku. Dnes jsem to zkusil po silnici a ta križovatka je pro levé odbočení strašně nepřehledná. Na silnici jsou pořád jen dva odbočovací pruhy s přikázaným směrem doprava. Pokud má být zobousměrněna Dlážděná, tak to je asi myšleno přes Senovážné náměstí, bohužel se tak člověk nevyhne kostkám. :/

VencaM 15. 10. 2015, 10:49

Výborná věc a dobrý článek. Za obojí děkuji a těším se, až se svezu.
Také jsem zahlédl, že se něco děje ve Veletržní, ale neměl jsem čas to studovat. Doufám však, že souběžně s úpravami ve Veletržní bude upraven cyklus křižovatky na Dukelských hrdinů, kde si při cestě z centra do Stromovky velmi často a dlouho postojím.
V.

vlákno 15. 10. 2015, 14:21

Dneska jsem si to projel, zatím je to nedokončené, od Bulhara je zákaz vjezdu cyklistů a je tam poměrně chaos, tak zatím spíš nedoporučuju projíždět, viz https://youtu.be/c0pb9FEA128
Jsem zvědavý hlavně na ty fyzické obruby, mohlo by se to postupně v Praze rozšířit...
Celková úspora času bude spíš minimální (světla v cestě), ale je to kratší, komfortnější a mělo by být bezpečnější. Návaznost do Celetné je zatím nemožná, protože je tam modrá zóna (i uvnitř Prašné brány) a té se P1 jen tak nevzdá. Legalizace chodníku v podjezdu nad Bulharem by se hodila velmi, ideálně zúžit velkoryse široké pruhy a stavebně rozšít ten chodník, ale tak daleko s podporou cykla nejsme. Dokud ale nevzniknou celistvé chráněné cyklostezky skrz město, je to tu imo odsouzeno ke stagnaci...

Rostislav Adam 15. 10. 2015, 22:27

To VencaM:
Tak na Praze 7 lze teď očekávat kdejaké změny k lepšímu. Dřívější politici jsou v opozici a současná radnice se ještě nestačila zkazit, takže dochází k mnoha novinkám. Ostatně nedávno v deníku Metro byla zpráva, že se chystá zastávka Štvanice spolu se semafory, takže další znepříjemnění jízdy po magistrále a odklon tunelem.

Mosquit 16. 10. 2015, 07:29

OT: o tom štvanickém SSZ jsem viděl taky informaci. Když se to udělá slušně a půjde to použít k přejezdu z jedné strany na druhou, tak odpadne jízda humusoidním podchodem při jízdě Těšnov -> tržnice.

Jinak podle vláknova videa vypadají ty šikany dost prudce, na mokru to nebude nic příjemného. Pokud se tam dají balisety, nepůjde to ani zkracovat.

Michal 16. 10. 2015, 20:24

Dnes už byly v Hybernské dodatkové tabulky a nové přechody, semafory už fungují. Kromě semaforu před křižovatkou je ještě jeden za ní před přechodem pro chodce:
https://goo.gl/photos/cD1VE59GgQ2jyfap8

Ten parkovací pruh je v obou úsecích docela úzký, takže většina aut stojí koly v "bufferu".
https://goo.gl/photos/o1EJQm8koYCx6bMNA

Marek B. 16. 10. 2015, 23:37

@Vlákno: "Dokud ale nevzniknou celistvé chráněné cyklostezky skrz město, je to tu imo odsouzeno ke stagnaci…"
Naprostý souhlas. Myslím, že bychom v budování skutečně kvalitních cyklořešeních měli výrazně pokročit. Ostatně jsme na twitteru A*M na konci září udělali cykloreport z budování londýnských cyclehighways, které jdou výraznou segregační cestou.

Jinak Hybernská je skutečně velmi povedená realizace. Opravdu se mi líbí řešení SSZ s Havlíčkovou, toho ještě v Praze moc nemáme. Akorát když SSZ nebylo v provozu, tak jsem si říkal, že to tam nakonec funguje docela dobře i bez světel...

Solver 23. 10. 2015, 11:49

Projeto, víceméně ze zvědavosti, semafor na hyb.-dláž. je fajn, ale vlevo do Dlážděný to moc dobře nejde, kdo potřebuje na Senovážné náměstí, tak stejně doporučuji jet Opletalkou :-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6