Přinášíme vám fotogalerii Jiřího Motýla a první zhodnocení již prakticky dokončené cykloobousměrky v Hybernské ulici. Současně vám dáváme poodhalit, co zřízení cykloobusměrky obnášelo.
Historie
Cykloobusměrka v Hybernské vznikla na páteřní trase celoměstského systému A25 jako její zásadní část v historickém centru města. Trasa je zásadní jednak jako spojnice ze Žižkova (a již dříve vzniklé cyklostezky Starého spojení) do centra. Součástí úprav je i legalizace průjezdu po tramvajovém pásu Havlíčkovy a Dlážděné, zásadní pro cesty jih-sever východně od Revoluční (alternativy jako magistrála, provoz a dlažba na Prvního pluku nebo zajížďka až Žižkovským tunelem nemusely vždy každému vyhovovat :-) ).
První verze projektu vznikla už v roce 2009, kdy se cykloobusměrka dostala do pasportu cyklokomise a zadávací karty TSK. Je to tedy celých šest let, než došlo k realizaci. Se zobousměrněním se pak dlouhodobě počítalo při zadávání dalších úprav, například při jarním proznačení trasy A25 přes křižovatku U Bulhara. Příprava postupovala pomalu, zejména bylo obtížné jednání o podobě křižovatky s Havlíčkovou. Nakonec se podařilo zkoordinovat realizaci cykloobousměrky s úpravou signalizace, což v Praze rozhodně není běžné.
Auto*Mat v roce 2013 apeloval na zřízení cykloobousměrky současně se zprovozněním tunelu Blanka (viz zde), což nakonec shodou okolností docela vyšlo. Mezitím vznikla cykloobousměrka v ulici Na Příkopě, odlišná od obvyklého proveden svou polohou za parkujícími auty.
Akce byla vyjednána a připravena na rok 2014, ale ještě se ji „povedlo“ odložit. Všechny bariéry padly až letos, také díky vstřícnému přístupu městské části Praha 1.
Organizace provozu
Cykloobousměrka v Hybernské má podobu jednosměrného pásu za parkujícími auty. Cyklopruh je ale doplněn bezpečnostním odstupem (bufferem). Pruh bude v kritických místech zabezpečen, bohužel opět nehezkými zelenými balisetami, protože v Praze nic jiného neumíme. Aspoň jich nebude příliš mnoho. V opačném směru je zřízen piktokoridor.
Cykloobusměrka je rozdělena na dva bloky. Podél Masarykova nádraží, v širším profilu ulice, bylo zachováno původní dopravní řešení s podélným stáním na obou stranách a dvěma průběžnými pruhy, které byly pouze výrazně zúženy. Ve druhém bloku, směrem k Náměstí Republiky bylo nezbytné změnit režim parkování na jedné straně ze šikmého na podélný. Křížení Havlíčkovy ulice je řešeno novou světelnou signalizací. Se svolením projektanta zveřejňuji vzorové profily:
Návaznosti
Návaznosti na novou cykloobousměrku jsou vcelku příznivé. Cykloobousměrka v Hybernské násobí smysl již dříve zřízené cykloobousměrky Na Příkopě. Také návaznost na Revoluční je legální. Problémem samozřejmě zůstává poslední blok Hybernské a navazující obrovská křižovatka Bulhar, která by si v koridoru trasy A25 nyní zasloužila aspoň piktokoridory přes křižovatku, aby se zde člověk tolik necítil hnán jako štvaná zvěř. Příjezd k Prašné bráně samozřejmě klade otázku, zda by mohl být zobousměrněn průjezd skrz a následující blok Celetné.
Součástí akce má být i legalizace průjezdu Dlážděnou a Havlíčkovou v tramvajových kolejích ve směru jih – sever. Nová světelná signalizace to umožní.
Virtuální prohlídka
Samozřejmě, na místě jsou k vidění nějaké hnidy, neberte ale popisky pod fotografiemi jako vyjádření toho, že se mi akce jako celek nelíbí. Ale znáte to, v Praze to může být VŽDYCKY ještě lepší.
Závěr
Hybernská je nejvýznamnější pražskou cykloobousměrkou od legalizace v ulici Na Příkopě v roce 2013. Myslím, že je na místě poděkování jak Technické správě komunikací, která akci realizovala, tak městské části Praha 1, radnímu pro dopravu Richardu Burešovi i vedoucímu odboru dopravy Bc. Ludvíku Czitalovi. Osobně děkuji všem z cyklokomise i odjinud, kteří projekt zobousměrnění Hybernské dotlačili přes tři volební období až ke konečné realizaci.
A kdybyste snad chtěli své děkovné maily doplnit o nějaké podněty na další zlepšení v okolí, možná, že tentokrát to není nutné. Raději jim dejte hlas na stránkách Cyklisté sobě:
– Cykloobousměrka Celetná
– křižovatka U bulhara – směr ze Seifertovy do Hybernské
– Chybějící předsunuté stání U Bulhara
cyril 15. 10. 2015, 10:37
Skvělá zpráva. Sice to ještě není hotové, ale zajímalo by mě, jestli bude řešeno i odbočení do cykloobousměrky z ulice Opletalova. Dříve jsem používal přechod a dále po chodníku. Dnes jsem to zkusil po silnici a ta križovatka je pro levé odbočení strašně nepřehledná. Na silnici jsou pořád jen dva odbočovací pruhy s přikázaným směrem doprava. Pokud má být zobousměrněna Dlážděná, tak to je asi myšleno přes Senovážné náměstí, bohužel se tak člověk nevyhne kostkám. :/
VencaM 15. 10. 2015, 10:49
Výborná věc a dobrý článek. Za obojí děkuji a těším se, až se svezu.
Také jsem zahlédl, že se něco děje ve Veletržní, ale neměl jsem čas to studovat. Doufám však, že souběžně s úpravami ve Veletržní bude upraven cyklus křižovatky na Dukelských hrdinů, kde si při cestě z centra do Stromovky velmi často a dlouho postojím.
V.
vlákno 15. 10. 2015, 14:21
Dneska jsem si to projel, zatím je to nedokončené, od Bulhara je zákaz vjezdu cyklistů a je tam poměrně chaos, tak zatím spíš nedoporučuju projíždět, viz https://youtu.be/c0pb9FEA128
Jsem zvědavý hlavně na ty fyzické obruby, mohlo by se to postupně v Praze rozšířit...
Celková úspora času bude spíš minimální (světla v cestě), ale je to kratší, komfortnější a mělo by být bezpečnější. Návaznost do Celetné je zatím nemožná, protože je tam modrá zóna (i uvnitř Prašné brány) a té se P1 jen tak nevzdá. Legalizace chodníku v podjezdu nad Bulharem by se hodila velmi, ideálně zúžit velkoryse široké pruhy a stavebně rozšít ten chodník, ale tak daleko s podporou cykla nejsme. Dokud ale nevzniknou celistvé chráněné cyklostezky skrz město, je to tu imo odsouzeno ke stagnaci...
Rostislav Adam 15. 10. 2015, 22:27
To VencaM:
Tak na Praze 7 lze teď očekávat kdejaké změny k lepšímu. Dřívější politici jsou v opozici a současná radnice se ještě nestačila zkazit, takže dochází k mnoha novinkám. Ostatně nedávno v deníku Metro byla zpráva, že se chystá zastávka Štvanice spolu se semafory, takže další znepříjemnění jízdy po magistrále a odklon tunelem.
Mosquit 16. 10. 2015, 07:29
OT: o tom štvanickém SSZ jsem viděl taky informaci. Když se to udělá slušně a půjde to použít k přejezdu z jedné strany na druhou, tak odpadne jízda humusoidním podchodem při jízdě Těšnov -> tržnice.
Jinak podle vláknova videa vypadají ty šikany dost prudce, na mokru to nebude nic příjemného. Pokud se tam dají balisety, nepůjde to ani zkracovat.
Michal 16. 10. 2015, 20:24
Dnes už byly v Hybernské dodatkové tabulky a nové přechody, semafory už fungují. Kromě semaforu před křižovatkou je ještě jeden za ní před přechodem pro chodce:
https://goo.gl/photos/cD1VE59GgQ2jyfap8
Ten parkovací pruh je v obou úsecích docela úzký, takže většina aut stojí koly v "bufferu".
https://goo.gl/photos/o1EJQm8koYCx6bMNA
Marek B. 16. 10. 2015, 23:37
@Vlákno: "Dokud ale nevzniknou celistvé chráněné cyklostezky skrz město, je to tu imo odsouzeno ke stagnaci…"
Naprostý souhlas. Myslím, že bychom v budování skutečně kvalitních cyklořešeních měli výrazně pokročit. Ostatně jsme na twitteru A*M na konci září udělali cykloreport z budování londýnských cyclehighways, které jdou výraznou segregační cestou.
Jinak Hybernská je skutečně velmi povedená realizace. Opravdu se mi líbí řešení SSZ s Havlíčkovou, toho ještě v Praze moc nemáme. Akorát když SSZ nebylo v provozu, tak jsem si říkal, že to tam nakonec funguje docela dobře i bez světel...
Solver 23. 10. 2015, 11:49
Projeto, víceméně ze zvědavosti, semafor na hyb.-dláž. je fajn, ale vlevo do Dlážděný to moc dobře nejde, kdo potřebuje na Senovážné náměstí, tak stejně doporučuji jet Opletalkou :-)